دولت به جای نگاه تولیدی نگاه توزیعی به اقتصاد دارد/ پول نفت را بد مدیریت کردیم

گروه اقتصادی الف،   3980520062 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این که دولتمردان کشور به جای نگاه تولیدی نگاه توزیعی به اقتصاد کشور داشته اند گفت: پول نفت را بد مدیریت و مردم را به دولت وابسته کرده ایم.

دولت به جای نگاه تولیدی نگاه توزیعی به اقتصاد دارد/ پول نفت را بد مدیریت کردیم

به گزارش صداوسیما، هادی قوامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با بیان اینکه اقتصاد کشور رانتی است، افزود: اگر فضای کسب و کار مناسب باشد و درآمد نفت برای ایجاد زیرساخت ها هزینه شود تقویت بخش خصوصی را در پی دارد و درآمد دولت به جای نفت به بخش خصوصی متکی می شود.

وی گفت: بر این اساس دولت با حمایت از بخش خصوصی موجب بزرگ شدن و افزایش چشمگیر کارآفرینان جامعه خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: نفت نباید در بودجه برای هزینه های جاری صرف شود بلکه پول نفت باید هزینه ایجاد زیرساخت ها و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به بخش تولید شود.

قوامی گفت: اگر هزینه های بنگاه های اقتصادی و تولیدی افزایش و سود آنها کاهش یابد نباید انتظار ایجاد کارآفرینی داشته باشیم.

وی افزود: دولتمردان کشور به جای نگاه تولیدی نگاه توزیعی به اقتصاد کشور داشته اند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید برای سرمایه گذاران نقشه راه ارائه دهد تا سرمایه گذاران در مناطق مشخص که آمایش سرزمینی شده اند سرمایه گذاری کند.

قوامی افزود: باید از خام فروشی جلوگیری و کالاها به درستی به بازارهای بین المللی صادر شود زیرا از فله ای صادر کردن چیزی نصیب کشور نمی شود.

وی گفت: اکنون 30 درصد حمل و نقل بار کشور از جاده هایی است که کنار خط آهن وجود دارند و اگر ریل گذاری درستی انجام داده بودیم هزینه های حمل و نقل یک سوم هزینه های کنونی در کشور بود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه توزیعی دولت موجب شده منابع بدون مطالعه در سراسر کشور پخش شود و زیرساخت ها نیز نتوانند به این پراکندگی کمک کنند.

قوامی گفت: این مسئله شرایط را برای اقتصاد کشور سخت کرده است.

عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: اقتصاد نفتی با تضعیف بخش های مختلف تولیدی از جمله بخش کشاورزی و محور قرار دادن بازرگانی و تجارت، طبقه ویژه سرمایه داری ایجاد کرده است.

وی افزود: در اقتصاد نفتی جریانی منافع خاص را برای گروه های خاص می خواهد و بر این اساس با سیاست هایی که اقتصاد بدون نفت را پیگیری می کند مقابله می نماید.

منصوری گفت: پولی که به سمت مسکن و سکه رفت رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد نمی کند و نمی توان از آن مالیات گرفت.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: جهت گیری توسعه صنعتی کشور مشخص نشده است و فقط برای رفع نیازها اولویت های منطقه ای و ملی را مشخص کرده ایم.

وی گفت: حدود 22 اولویت مشخص شده است که 30 درصد جی دی پی کشور را شامل می شود و اگر روی آنها کار کنیم در 70 درصد باقی مانده نیز تحرک ایجاد می شود.

منصوری افزود: باید به جای اولویت قرار دادن سرمایه گذاری که در سال های اخیر روند کاهشی داشته است سراغ افزایش بهره وری برویم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به عنوان نمونه در سال های گذشته از کندوهای زنبور عسل کشور حدود 150 کیلوگرم ژل رویال تولید می شد که این مقدار اکنون به سه تن افزایش یافته و به ازای هر 50 کندو یک اشتغال ایجاد شده است.

وی افزود: تولید محتوا در بخش فناوری اطلاعات نیز نمونه دیگری از افزایش بهره وری است که در این حوزه نیز تولید یک بازی با عنوان شوفر به 86 کشور صادر شد و فقط در یک کشور 360 هزار دلار درآمد داشت.

منصوری گفت: شرکت سازنده انیمیشن دیرین دیرین نیز در یک منطقه عرب زبان به تولید انیمیشن هایی با زبان عربی پرداخته است و از این ظرفیت بالا کسب درآمد خوبی می کند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مسئله اقتصاد ما هزینه های مبادلاتی است و در حالی که در مقایسه با دیگر کشور ها زیر ساخت های مناسبی داریم اما بهره وری خوبی نداریم.

رمضانعلی مروی عضو هیئت علمی دانشگاه طباطبایی نیز گفت: دولت در شرایط تحریم با عادلانه سازی اقتصاد اثر کاهش فروش نفت را رفع و نظام مالیاتی را نیز اصلاح می کند.

وی افزود: دولت باید مالیات بر مجموع درآمد افراد را برای دریافت مالیات از دهک نخست جامعه اجرا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه طباطبایی گفت: نباید بازارهای بین المللی را بر روی تولید با سیاست های ارزی تجاری ببندیم و با سرکوب نرخ ارز جلوی صادرات را بگیریم.

مروی افزود: سیاست های تجاری و ارزی باید برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان قابل پیش بینی باشد.

وی گفت: آمایش های سرزمینی برای ایجاد بنگاه های اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش تولید باید با یکدیگر و با فرصت های بین المللی سازگار باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه طباطبایی افزود: به عنوان نمونه دولت با استفاده از ظرفیت دیپلماسی به صادرات خدمات فنی و مهندسی کمک کند.

مروی گفت: به دلیل سیاست های یارانه ای صنعت کشور رشد کاریکاتوری داشته است و یارانه ها بر اساس این سیاست ها صادر و هوا را آلوده کرده ایم.

وی افزود: دادن مجوزها به وسیله صنوف، تضاد منافع و در فضای کسب و کار انحصار ایجاد می کند.

دیدگاه کاربران

من۱۰۴۴۴۲۹۱۲:۰۹:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۰
خوب منظور؟ تاحالا چی راخوب مدیریت کردین؟ نفت که دیگه آخرشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین