خبرنگاران برون مرزي؛ خط مقدم نبرد رسانه اي دشمن

عماد رضايي،   3980519111
خبرنگاران برون مرزي؛ خط مقدم نبرد رسانه اي دشمن

جنگ جهاني دوم براي بسياري از مردم جهان يادآور تلخي هاي بسيار است. ميليون ها نفر از مردم ساكن در قاره هاي اروپا، آسيا، آمريكا و آفريقا در اين بزرگترين جنون بشري جان خود را از دست داده و يا زخمي و آواره شدند كه اوج مصيبت نيز در حملات اتمي ايالات متحده آمريكا به كشور ژاپن خلاصه مي شود.

این  جنگ خانمان سوز و ويرانگر كه كارخانه هاي تراكتور سازي مورد استفاده كشاورزان را تبديل به مراكز توليد تانك و توپ نظاميان كرد، سرآغاز رویدادها و تحولاتی در زندگي بشر نیز شد.

پايان جنگ جهاني دوم، آغاز عصر نوين ارتباطات بود كه با سرعتي خيره كننده قرن بيستم را درنورديد و قرن بيست و يكم به نامش شد. صنعت راديو و تلويزيون از حالت محلي خارج شده، كشوري و سرانجام بين المللي شد. كانال هاي ماهواره اي به زبان هاي گوناگون وارد منازل ميلياردها نفر از ساكنان كره خاكي شدند و فراگير شدن اينترنت موجبات ساخت گوشي هاي هوشمند نسل چهارم و پنجم را پديد آورد.

بر تيراژ و تاثيرگذاري روزنامه ها نيز در عرصه هاي قدرت حكمرانان روز به روز افزده شد و تا همين دهه پيش، تيتر يك صفحه اول نيويورك تايمز اهرم فشار شديد سران كاخ سفيد بر ملت هاي مستقل و شرافتمند به حساب مي آمد و بمباران خبري افكار عمومي ساكن در كشورهاي هدف سران كاخ سفيد مانند ايران اولويت شماره يكِ دولت و رسانه هاي آمريكا ناميده شد.

 در سال های پس از پیروزی بزرگترین انقلاب سده اخیر، ایران به کانون خبرساز دنیا تبدیل شد و ضرورت حضور پویا و زنده در فضای رسانه ای به ضرورتی بدیهی تبدیل شد. راه اندازي شبكه هاي برون مرزي در سازمان صدا و سيما شايد در نگاه اول اقدامي معقول در راستاي پدافند رسانه اي مقابل آفند دشمنان قسم خورده مردم ايران ارزيابي شد ولي گذشت زمان به مديران ارشد رسانه ملي ثابت كرد كه دوره پدافند شبانه روزي مقابل آفند بي سابقه رسانه هاي غربي ديگر به مانند بيست سال پيش اثر چندان مطلوبي نخواهد داشت و بايد از حالت واكنشي در عرصه رسانه به ويژه حوزه بين الملل خارج شده و گارد هجومي گرفته شود.

نيل به چنين هدفي هرگز محقق نمي شد مگر آن كه رسانه هاي برون مرزي به استخدام خبرنگاران مجرب و كارآزموده در تهران و يا كشورهاي مقصد، با توليد اخبار مدنظرشان در افشاي نيات پليد استكباري دولت هاي غربي ، روي آورند و این مهم با تاسیس شبکه های نسل نوی برون مرزی ایران نظیر العالم، پرس تی وی و هیسپان تی وی تحققی بیش از پیش در پی آورد.

در سال های اخیر با روي كار آمدن رئيس جمهور نژاد پرست فعلي آمريكا دونالد ترامپ و خروج غير قانوني وي از معاهده برجام، رسانه هاي افراطي ايالات متحده و انگليس مانند تلويزيون فاكس نيوز و خبرگزاري رويترز سعي كردند تا با وارونه جلوه دادن حقايق نزد افكار عمومي غرب عملا به وضع تحريم هاي غيربشري سران كاخ سفيد مشروعيت بخشند و همين مسئله مي طلبيد كه خبرنگاران برون مرزي صدا و سيما نيز دستور كار مشخصي براي بي اثر كردن پروپاگانداي رسانه هاي غربي با همراهي مديران رسانه هاي برون مرزي، طراحي كنند كه مشتمل بر دو گزينه است:

1-انجام مصاحبه هاي متعدد با كارشناسان شرافتمند و آزادمنش غربي در راستاي تبيين سياست هاي استعماري آمريكا و انگلستان بر عليه دولت و ملت ايران بخصوص بعد از توقيف نفتكش ايراني توسط ارتش بريتانيا در تنگه جبل الطارق كه نهايتا با  توقيف نفتكش انگليسي متخلف در آب هاي تنگه هرمز پررنگ تر شد.

2-پرداختن به ابعاد وسيع پرونده هاي غير اخلاقي دونالد ترامپ در ارتباط با هنرپيشه هاي زن بدنام هاليوود، دادن رشوه به واسطه وكيلش به آنها جهت حق السكوت، فرارهاي مالياتي و سوء استفاده از اختيارات رياست جمهوري براي دادن پست هاي مديريتي به دختر و دامادش جرارد كوشنر.

براي اولين بار در نبرد رسانه اي ميان آمريكا و ايران اين جمهوري اسلامي ايران است كه رسانه هايش هجوم گسترده پوشش اخبار اين چنيني بر عليه سیاست های آمريكا را آغاز كردند و رسانه هاي غربي به ويژه آمريكايي مجبور به واكنش و پاسخگويي در برابر بمباران خبري ترامپ توسط رسانه هاي برون مرزي صدا وسيما شدند.

تداوم چنين روند مثبتي نيازمند بالاتر رفتن سطح سواد رسانه اي خبرنگاران برون مرزي و نيز افزودن بر دانش عمومي، داشتن نگاه ذره بيني به ويژه در حوزه روابط بين الملل و نيز قدرك درك بالاي تجزيه و تحليل از روش هاي رسانه اي دشمن دارد و در آستانه فرا رسيدن روز خبرنگار در ايران كه با ريخته شدن خون پاك شهيد بزرگوارصارمي توسط تروريست هاي طالبان در مزار شريف، افتخار ثبتش در تقديم ملي نصيبمان شده جا دارد كه به تمامي همكاران خبرنگار در رسانه هاي برون مرزي صدا و سيما تبريك و خداقوت روز افزون عرض كرده و توفيق شان در اجراي ماموريت فوق العاده استراتژيك فعلي را طلب كنيم. خبرنگارانی که شهادت تعدادی از آنان نظیر: شهیدان سرنا شیم، مایا ناصر، حبیب الله حسین زاده و فرهاد تقدسی خبرنگاران شبکه پرس تی وی در ترکیه، حمید میرزاده خبرنگار رادیو عربی و یزن الکحیل خبرنگار شبکه العالم مهر تاییدی شده است بر حقیقت جویی و فداکاری شان تا سر حد جان برای آرمان های بلند انسانی و اسلامی.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین