افشای حقیقتی تلخ بر اساس آمار کنکور

گروه اجتماعی الف،   3980518099 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نفرات برتر کنکور از مدارس خاص و غیردولتی‌ها هستند و باز هم جای مدارس دولتی خالی است اما این آمار هشداری است نسبت به نظام طبقاتی آموزش کشور که حالا دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر را هم از آن طبقات خاص جامعه می‌ كند.

افشای حقیقتی تلخ بر اساس آمار کنکور

به گزارش تسنیم؛ وقتی می‌گوییم تلاش برای ارزان‌تر تمام‌ شدن ادارۀ آموزش و پرورش، این حرف، مدارس دولتی را هدف قرار داده است و نابرابری آموزشی را بازتولید می‌کند.

قربانی این ماجرا، دانش‌آموزان طبقات پایین‌تر جامعه هستند، حالا باید مصداق عینی آن را با انتشار نتایج کنکور مشاهده کرد و امسال نیز همانند سال‌های قبل با اعلام اسامی نفرات برتر کنکور 98 یکبار دیگر اثبات شد که تمام آنها، دانش‌آموزان مدارس خاص از از سمپاد تا نمونه دولتی یا غیردولتی‌ هستند و باز هم دست مدارس دولتی خالی است.

در این گزارش می‌خواهیم بدانیم چه تعداد از نفرات برتر کنکور امسال، دانش‌آموز مدارس دولتی و چه تعداد از مدارس خاص و غیردولتی هستند؟!

در جدول‌های زیر مدارس نفرات برتر کنکور 98 را می‌توانید مشاهده کنید.

نفرات اول تا پنجم گروه آزمایشی علوم ریاضی

علیرضا سخایی راد رتبه اول مدرسه سمپاد شهید بهشتی اهواز
محمد صادق مجیدی یزدی مدرسه ماندگار البرز
دانا افاضلی مدرسه غیردولتی
آریا جلالی مدرسه سمپاد شهید بهشتی لاهیجان
علی عباسی مدرسه سمپاد شهید بهشتی شهرکرد

نفرات اول تا پنجم گروه آزمایشی علوم تجربی

ایزدمهر احمدی‌نژاد مدرسه غیردولتی
محسن راستکار مدرسه سمپاد علامه طباطبایی تبریز
فرهنگ امیری مدرسه سمپاد شهید دستغیب شیراز
رسا ظفری مدرسه سمپاد شهید مدنی تبریز
محمدرضا ارشدی صوفیانی مدرسه سمپاد شهید مدنی تبریز

نفرات اول تا پنجم گروه آزمایشی علوم انسانی

فاطمه شب‌خیز مدرسه سمپاد فرزانگان لار
مریم اسماعیلی مدرسه سمپاد فرزانگان 1 تهران
امین ایمانپور مدرسه سمپاد شهید مدنی تبریز
سیده آمنه موسوی لقمان مدرسه نمونه دولتی حضرت آمنه بهار
علی حاجیان مدرسه نمونه دولتی شهید نصیری لار

براین اساس می‌توان گفت که بیش از 70 درصد رتبه‌های برتر کنکور امسال در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی دانش‌آموزان مدارس سمپاد هستند، سهم غیردولتی‌ها 14 درصد و نمونه دولتی‌ها 13 درصد است؛ 46 درصد نفرات برتر کنکور سراسری امسال تهرانی هستند، کمترین تعداد تهرانی‌ها در رشته علوم تجربی و بیشترین تعداد در رشته هنر است البته این آمار مربوط به 10 نفر اول رشته‌های ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و 5 نفر اول رشته‌های هنر و زبان است.

دسته‌بندی‌های مدارس دولتی و بازتولید نابرابری آموزشی

اما آنچه در این ماجرا می‌‌توان به آن پرداخت، دسته‌بندی‌های مختلف مدارس و جداسازی دانش‌آموزان، تأثیر آن در بازتولید نابرابری آموزشی و در نهایت ناکام ماندن دانش‌آموزان از طبقات پایین‌‌تر جامعه در چرخه رقابت و ورود به دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر است.

رضا امیدی استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبایی در مطلبی با اشاره به گزارش اخیر یونسکو، گفته است:

"به تازگی یونسکو به دولت‌ها توصیه کرده است بین 4 تا 6 درصد تولید ناخالص داخلی و 15 تا 20 درصد بودجۀ عمومی را به آموزش عمومی اختصاص دهند اما وضعیت ایران بدین صورت است که 1.5 تا 2 درصد تولید ناخالص داخلی و 10 درصد بودجه عمومی دولت به آموزش و پرورش اختصاص دارد.

همچنین براساس این گزارش، پرداخت از جیب خانواده‌ها در تأمین مالی آموزش عمومی به‌طور متوسط 20 درصد است؛ این نسبت در کشورهای پردرآمد حدود 18درصد و در کشورهای کم‌درآمد حدود 33 درصد برآورد شده است؛ براساس پایین‌ترین برآوردها، سهم پرداخت از جیب خانواده‌های ایرانی (صرفاً شهریه‌ای که به مدارس دولتی و غیردولتی می‌پردازند) از مجموع هزینه‌های آموزش و پرورش حدود 33 درصد است."

همچنین محمدرضا واعظ مهدوی؛ معاون سابق سازمان برنامه و بودجه اخیراً گفته بود: بیش از 9 درصد خانواده‌های ایرانی برای تحصیل فرزندانشان باید وسایل زندگی را بفروشند!

مسئولان و معضل آموزش‌وپرورش گران!

تمام این شرایط در حالی است که مسئولان آموزش‌وپرورش بر این باورند که آموزش‌وپرورش در کشور گران اداره می‌شود(؟!) و سیاست‌گذاری‌ها در مسیر ارزان‌کردن هزینه‌های اداره آموزش‌وپرورش تعیین می‌شود از سوی دیگر برنامه‌ریزی‌های اشتباه در سال‌های اخیر علاوه بر چند دسته کردن مدارس، بار هزینه‌های آموزش را به دوش خانواده‌ها انداخته است.

مثلاً مدارس دولتی به دسته‌بندی‌های مختلفی همچون سمپاد، نمونه‌دولتی، هیئت‌امنایی تقسیم می‌شوند و در کنار آن مدارس غیردولتی و انواع مدارس وابسته به نهادها و بخش‌های مختلف را هم باید در نظر گرفت.

در چنین شرایطی دانش‌آموزان مستعد از مدارس دولتی گلچین شده و به مدارس خاص هدایت می‌شوند که به بهانه دریافت شهریه بالاتر خدمات آموزشی بیشتری ارائه می‌دهند جالب آنکه معلمان برتر هم سهم این مدارس می‌شوند، حالا تصور کنید دانش‌آموزی 12 سال دوران تحصیلش را در در مدارس دولتی گذرانده است و حالا باید در آزمون کنکور با دانش‌آموزانی رقابت کند که در این سال‌ها به لحاظ آموزش شرایط ویژه‌ای را در مدارس خاصشان داشتند، اساسا می‌توان این شرایط را برابر دانست؟!

ادامه چنین شرایطی نه تنها به کیفیت آموزش لطمه زده است بلکه به نابرابری اجتماعی هم دامن می‌زند، مصداق بارزتر این موضوع را "عادل برکم" معلم به ما توضیح می‌دهد:

«تفاوت میان انواع مدارس دولتی، در میزان "پولی" است که از خانواده‌ها دریافت می‌کنند و بر اساس این "پول" خدمات آموزشی ارائه می‌دهند از سوی دیگر در پایه هفتم و دهم برای ورود دانش‌آموزان به مدارس خاص آزمون برگزار می‌کنند اما باید توجه داشت موفقیت دانش‌آموز در این آزمون‌ها که گاه با رفتن به کلاس‌های بخش خصوصی رقم می‌خورد به مدرسه محل تحصیل او مثلاً در دوره ابتدایی یا متوسطه اول هم بستگی دارد، اینکه دانش‌آموز در مدرسه غیردولتی با آن شرایط خاص درس خوانده باشد یا در مدارس دولتی با ساعت محدودتر آموزش، میزان توجه محدود معلم با توجه به جمعیت بالای دانش‌آموزان در کلاس درس و تمام این موارد یعنی نابرابری آموزشی!»

آموزش شاخصی در شکاف طبقاتی

ادامه این وضعیت باعث شده که حالا یکی از شاخص‌های شکاف طبقاتی در جامعه ما مسئله "آموزش"‌ باشد تا جایی که براساس برخی بررسی‌ها البته در سال 96 میزان نابرابری‌هایی که در هزینه‌های آموزش بین خانواده‌های دهک بالا و دهک پایین وجود دارد حدود یک به پنجاه‌وسه است  یعنی دهک ثروتمند 53 برابر دهک فقیر، برای آموزش فرزندش هزینه می‌کند حالا تصور کنید در چنین شرایطی رقابت برای موفقیت در ورود به دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر یکسان خواهد بود؟!

تنوع مدارس و بالتبع کم‌توجهی‌ها به مدارس دولتی و افت شاخص‌های کیفی در آنها، نتایج خود را در مواقعی همچون اعلام نتایج کنکور به خوبی نمایان می‌کند و در این میان تلاش دولت برای ارزان‌تر تمام‌شدن ادارۀ آموزش و پرورش هم مدارس دولتی را هدف قرار داه است،‌ وضعیتی که حالا دانش‌آموزان مدارس دولتی را در رقابتی نابرابر قرار داده است و عجیب‌ آنکه اوضاع کیفی مدارس دولتی مدت‌هاست در سرازیری افت قرار گرفته است و عجیب‌تر آنکه این اوضاع، حساسیت هیچ‌کدام از مسئولان را جلب نمی‌کند اما از این وضعیت نباید تجب کرد چرا که تقریباً فرزندان هیچ یک از مسئولان در مدارس دولتی عادی تحصیل نمی‌کنند!!

البته باید به این نکته هم توجه داشت که تلاش‌ها برای تضعیف مدارس سمپاد با هدف خصوصی‌سازی بیشتر آموزش عمومی انجام نشود.

حالا همین مسئله به اعتراض برخی کاربران در فضای مجازی تبدیل شده است، یکی از معلمان در همین باره نوشت: در حالی که تهران حدود 17 درصد جمعیت کشور را تشکیل داده است، 50 درصد نفرات برتر کنکور تهرانی هستند!! اغلب رتبه‌های برتر دیگر نیز متعلق به کلانشهرها هستند. عدالت آموزشی در عرصه تاخت و تاز خصوصی سازی آموزش‌وپرورش هر روز بی رمق‌تر می‌شود.

معلم دیگری هم می‌نویسد: در تاریخ آموزش و‌پرورش خصوصی‌سازی همیشه با ظاهر فقرزدایی، عدالت آموزشی و... روی کار آمده است، چه می‌گذرد در وزارتی که قرار است نقش اساسی در تعلیم و تربیت رسمی ایفا کند؛ آیا با اینگونه اعمال رویتان می‌شود در کتاب‌های درسی از بدی به تزویر بگویید از عدالت سخن بگویید اگر هم بگویید اثر ندارد...

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۱۹۸۶۲۰:۰۷:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۸
علتش توجه به مستضعفین در جامعه ماست بنام طبقه پایین و به کام متمولین
ناشناس۱۰۴۲۳۴۰۰۸:۴۸:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
طبقه پایین هم از انواع سهمیه استفاده می کند.
ناشناس۱۰۴۲۴۸۶۱۰:۳۹:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۱۹
سهمیه چه ارتباطی با طبقه‌ی پایین داره؟ اگر منظورتون سهمیه‌ی ایثارگرانه که هیچ ارتباطی به طبقه‌ی اقتصادی جامعه نداره و حتی در بسیاری موارد دقیقا برعکسه چون حتی جانبازان ۵ درصد هم که اغلب همون مدیران و مسئولان هستن دارن ازش بهره می‌برن. سهمیه‌ی مناطق محروم هم که اسمش مشخصه و چندسالی هم هست که نه تنها منفعتی برای طبقات پایین نداره بلکه مانع قبولی این بچه‌ها در دانشگاه‌های کلانشهرها و به تبع دانشگاه‌های خوب می‌شه. مثلا یه دانش‌آموز اهل گچساران برای دانشگاه یاسوج سهمیه داره و اولویت قبولیش رو برای اونجا می‌ذارن و دانش‌آموز تهرانی اولویت قبولیش برای دانشگاه‌های تهرانه.این کجاش به نفع بچه‌های مناطق محرومه‌؟
ناشناس۱۰۴۳۰۹۱۱۵:۳۲:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱۹
چه عجب یه جایی پیداشده که داره درد دل معلم وآموزش پرورش رومیگه غصه نخورید دوسه روز از کنکور وتب وتابش بگذره همه چی رو یادتون میره وباز این منوال ادامه داره، من یه معلمم که در مدارس دولتی تدریس می کنم سهمیه ی دانش آموزام درطول سال نفری1500تومنه یعنی 10تا برگه آچار، هیچ مدرسه ای نباید بیشتر از این خرج کنه اگه یه مشکلی هم پیش بیاد باید مدیر معلما بیفتن دوره وبرای گذراندن امورات مدرسه دست به گدایی بزنن، دارین ازچی صحبت میکنین؟ مطمئن باشید معلمای مدارس دولتی بهترینن ولی علاوه برتدریس باید گدایی ومبصربودن کلاسای 35نفره و... رو یادبگیرن متاسفم برای مملکتم که قدر معلم ومعلمی رو اینجوری میدونه، خیلی مشکل نگفته هست حاجی خیلی.
Shakila۱۰۴۳۲۷۰۱۷:۲۳:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۱۹
پس شما اصلا از قشر پایین خبر ندارین
سینا۱۰۴۳۷۰۴۲۲:۴۳:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱۹
کاملا دروغ
زهرا۱۰۴۲۹۲۵۱۴:۱۸:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱۹
دیگه حالم بهم میخوره از این بی عدالتی امام زمان ظهور کن
ناشناس۱۰۴۱۹۹۴۲۰:۲۶:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱۸
عدالت آموزشی و سلامت در ایران یکی از بدترین ها در جهان است.
ناشناس۱۰۴۲۹۱۷۱۴:۱۱:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
واقعا متاسفم این بی عدالتی حق الناسه ایشالا آه ما دامنگیر باعث و بانیش
ناشناس۱۰۴۱۹۹۷۲۰:۳۱:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱۸
واقعا متاسفم
ناشناس۱۰۴۱۹۹۸۲۰:۳۱:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۱۸
من بچه یک کارگر ساده هستم. سال ۷۴ با رتبه دو رقمی اومدم شریف. الان هم در شریف استاد هستم. دوره ما کسانی مثل ما که تمکن مالی نداشتند هم شانس این رو داشتند که اگر اهل تلاش باشند به لحاظ درسی رشد کنند. اما الان این خیلی سخت شده.
زهرا۱۰۴۲۹۱۱۱۴:۰۷:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۱۹
خیلی سخت نشده غیر ممکن شده
ناشناس۱۰۴۲۰۰۰۲۰:۳۳:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۱۸
پول داری کنکور قبولی. پول داری سربازی نمیری. پول داری طرح ترافیک کیلویی چند. پول داری زندان چیه.
ناشناس۱۰۴۲۰۰۶۲۰:۳۹:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱۸
تاثیر بیشتر معدل قطعا به نفع مدارس غیر انتفاعی خواهد بود.یک سوم ظرفیت دانشگاهها هم سهمیه است.بدتر از همه اینکه برخی شهرهای جنوبی اصلا آموزش و پرورش خوبی ندارند من شهرستان جم هستم دولتی و غیر انتفاعی نداره کلا خانمهای خونه شدن معلم.کسی از دانشکده تربیت معلم نمیاد اینجا
انحرافی۱۰۴۲۰۲۶۲۱:۱۱:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱۸
اینها که مدارس غیر دولتی خوانده اند پس چرا نمی رند دانشگاه غیر دولتی . اینها همه اش مدارس ما تا قبل از این تا ششم و تا دوازدهم بود بعد اومدند حذف کردند حالا دوباره برگشتند به جای اولش یعنی اول راهنمایی تا سوم اول دبیرستان تا چهارم دبیرستان ساختند و بعدش حذف کردند و دوباره رسیدند به جای همان مسیر قبلی حالا هر که زحمت کشیده و تلاش کرده رتبه برتر شده و چه فرقی می کنه دولتی باشه یا غیر دولتی ما دانشگاه غیر دولتی هم داریم پس چرا برای آن کسی تره خورد نمی کنه هر که فکر می کنه دولتی بدرد نمی خوره بره دانشگاه غیر دولتی چرا اینهمه دانشگاه غیر دولتی هست پس چرا روی آن کسی مانور نمیده به خدا اینها همه مانور تبلیغاتی می کنند ولی بابت دانشگاه غیر دولتی هیچ فکری نمی کنند اگه راست می گید حرف دانشگاه غیر دولتی بزنید
ناشناس۱۰۴۲۰۲۸۲۱:۱۳:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۱۸
ببخشید بی ادبی بنده را مدارس دولتی عموما با فرهنگ و آموزش هیچ سنخیتی ندارد دانش آموز اصلا بفکر درس نیستند معلمین دغدغه معیشت و کیفیت آموزشی پایین بیشتر شبیه یه وقت گذروندن است تا مدرسه! شما بیا اهواز و مدارس اهواز رو ببین چاقو کشی هم دارند
زهرا۱۰۴۲۰۵۴۲۱:۵۲:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱۸
مدارس سمپاد دولتي هستند
ناشناس۱۰۴۲۵۷۵۱۱:۲۹:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۱۹
شهریه دارند
ناشناس۱۰۴۲۰۵۶۲۱:۵۳:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۸
طبق قانون اساسی دولت موظف به آموزش رایگان حداقل تا قبل از دانشگاه است. ظاهرا همش شعار است.
ناشناس۱۰۴۲۰۸۰۲۲:۲۵:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱۸
شناسایی استعداد ها و ارائه آموزش بهتر به ایشان برای همه کشور ها مفید است، فقظ در جهان این مدارس نیمی از ظرفیتشان با بورسیه ها پر می شود، یعنی جلو استعداد های فقیر دیوار ثروت نمی کشند، در ایران نیز باید مدارس را وادار به پذیرش بورسیه ای کرد آنهم از دبستان. البته از آنجا اصلا ما فساد نداریم و خیلی خوبیم فقط این خوبی ها را ذخیره کردیم برای آن دنیا(!!!) شاید بهتر باشد ناظر کار را از خارج از ایران صدا کنیم، مثلا یونسکو!
ناشناس۱۰۴۲۰۸۶۲۲:۳۳:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۱۸
شلوغش کرده اید...بیشترشان سمپادی هستند که بچه های باهوستر در آنجا جمع شده اند و غیرانتفاعی نیستند و مربوط به پولدارها نیست . هم سمپاد هم البرز هم نمونه دولتی مال آموزش و پرورش هستند.
ناشناس۱۰۴۳۶۲۱۲۱:۵۰:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
یا واقعاً از همه چیز بی خبری، یا اینکه خودتو به خواب زدی؟!
ناشناس۱۰۴۲۱۰۱۲۲:۵۱:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱۸
این همه که گفتی درست اما مسبب این وضعیت چه کسانی هستند؟قدیم از این خبرها نبود.ضمنا دبیرستان البرز خصوصی نیست.
آیدا۱۰۴۲۱۲۲۲۳:۲۳:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۱۸
ما که منطقه ۳ هستیم چی هیچ امکاناتی نیست توی مدارسی که ۴۰ نفر توی یک کلاس بودیم این واقعاً بی عدالتی نمیدونم کی میخواد یکبار هم شده به فکر مردمی که وضعیت مالی خوبی ندارن باشن و دستشون از همه چیز کوتاه واقعا متاسفیم به این نظام اموزشی چقدر بی عدالتی تا کی آخه .....
ناشناس۱۰۴۲۱۵۳۲۳:۵۸:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱۸
وقتی نخبه ها می رن مدارس سمپاد طبیعیه که برگزیده ها از مدارس سمپاد باشن. کدوم افشاگری!؟!؟!؟
ناشناس۱۰۴۲۱۷۶۰۰:۳۳:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱۹
چرا ظرفیت پزشکی نسبت به پارسال تغییری نکرده؟!
ناشناس۱۰۴۲۱۹۸۰۱:۰۵:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱۹
اينجا ابران است ،ايران نيست.كاشكي ما هم مثل كشور ايران ،كشوري توسعه يافته با شاخصهاي بالآي عدالت در بين مردم بوديم
شهروند۱۰۴۲۲۰۲۰۱:۲۱:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
سیستم طبقاتی زمان انوشیروان حالا به اموزش و پرورش سرایت کرده وداره کم کم کل جامعه رو درگیر میکنه
زهرا۱۰۴۲۹۱۵۱۴:۰۹:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۱۹
لایک داری
محمد صادق۱۰۴۲۲۱۶۰۱:۵۶:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۱۹
این نشونه یه فاجعه هست ! باید سیستم آموزشی مون رو تغییر بدیم و کنکور رو حذف کنیم
ناشناس۱۰۴۲۲۱۷۰۱:۵۶:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
خدا لعنت کنه این تیوریسین ها و مجریان سیاست های اقتصاد سرمایه داری بازار ازاد را که عمده بلاهایی که در کشور داریم می کشیم تقریبا ماحصل این نگاه های این هاست.
علی۱۰۴۲۲۲۸۰۲:۳۹:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱۹
مدارس پولی یک سیاست جالب برای سرکیسه کردن والدین دارند وان هم شناسایی نخبه های مدارس دولتی و با رایگان ثبت نام کردن آنها و بهره برداری وسواستفاده ازاین نخبه هامی باشد.دقیقا کاری که کشورهای دیگر با فارغ التحصیل های نخبه کشوری انجام می دهند
ناشناس۱۰۴۲۲۳۳۰۳:۳۴:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱۹
نه به آموزش پولی
ناشناس۱۰۴۲۲۳۴۰۳:۴۹:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
ظلمی که برخی از مسئولان ..در برخی از دولت ها بصورت آگاهانه به اقشار کم درآمد کردن، ظالم ترین شاهان ایران به مردم نکردن. وقتی امثال افرادی که علنا میگن هزینه زندگی در تهران را باید اونقدر زیاد کرد که هرکسی نتونه در تهران زندگی کنه به مقام و مسئولیت برسن انتظار خروجی و نتیجه ای جز این دارید؟
ناشناس۱۰۴۲۲۴۸۰۵:۳۷:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
در عجبم وقتی این این همه متقاضی جوان و با انگیزه برای رشته های پزشکی هست، و از اون طرف کشور هم داره سالمند میشه، چرا ظرفیت پزشکی رو زیاد نمیکن؟! این همه تنگ نظری نظام پزشکی و وزارت بهداشت برای چیست؟!
سیداکبر حیدری۱۰۴۲۲۵۷۰۶:۳۵:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱۹
کلا در نظام جمهوری اسلامی بی عدالتی و بی کفایتی بیداد میکنه.بایس مدارسی ملی و باسیستم یکپارچه بنا شود.فقط تعداد قلیلی از نخبگان شناسایی و از همان اول برنامه برایشان صورت پذیرد و دیگر ایشان وارد کنکور و.. نشوند وصرفا برای تخصصی خاص پرورش یابند.
ناشناس۱۰۴۲۲۶۱۰۶:۴۹:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۹
متاسفانه تبعیض سیستماتیک در بسیاری از جاها مانند آموزش و پرورش نهادینه شده. از مدارس ابتدایی شروع می شود تا دانشگاه و استخدام و حتی در محیط کار برای ارتقا به رده های مدیریتی.
ناشناس۱۰۴۲۲۷۱۰۷:۲۷:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۹
لطفا یک آمار هم از سرنوشت رتبه های اول کنکور از 15 سال پیش تا کنون بگذارید تا معلوم بشود که این مدارس خاص و رتبه های بالای کنکور چقدر در موفقیت انسان ها موثر بوده است و چند درصد این افراد واقعا توانستند زندگی موفقی داشته باشند یا حتی برای جامعه شان مفید باشند
ناشناس۱۰۴۲۲۷۲۰۷:۳۴:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۱۹
نتيجه گيري براساس پنج نفر نخست هر رشته چندان از نظر آماري معنادار نمي‌باشد. در صورتي كه دسترسي به آمار 1000 نفر نخست كشوري وجود دارد، وضعيت آن را بيان كنيد با بتوان نتيجه‌گيري بهتري كرد.
ناشناس۱۰۴۲۲۷۴۰۷:۳۵:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
به عنوان کسی که دوران دبیرستان رو در یک مدرسه نمونه گذروند مینویسم. الان کنکور خودش به یک مرض تبدیل شده که نوجوانان ما رو مجبور میکنه که بهترین سالهای عمرشون رو داخل اتاق و کلاس کنکور بگذرونن، و از تفریح و ورزش که در اون موقع اهمیت بالایی داره بزنن. حالا علاوه بر این کنکور ، بچه های سیزده چهارده ساله رو هم برای اینکه وارد مدارس خاص بشن، درگیر کردیم. بعد از ورود به این مدارس هم اولا شبکه ی اجتماعی که دانش آموز باهاش در ارتباطه کوچکتر میشه و دوستانش در دوران دبیرستان هم از نظر تعداد و هم از نظر تنوع بسیار محدود میشه. دوما از بخش بزرگی از دوستانش که در دوران قبلی تحصیل بدست آورده جدا میشه، چون اکثر آنها وارد مدارس معمولی میشن. سوما، دانش آموزان در این مدارس همواره تحت فشار روحی قرار دارن که قطعا عوارضی خواهد داشت. البته در کشور ما ترس از آینده فرزندان از دلایل اصلی هست که خانواده ها رو مجبور میکنه که تمام این عوارض رو بجون بخرن و بچه شون رو اینطور تحت فشار قرار بدن که شاید مثلا پزشک شد و حداقل شغل آیندش تضمین باشه. در سالهای اخیر هم این ترس و ابهام شدت گرفته متاسفانه به دلایل سیاسی که باعث شده هرکسی هر کاری کنه که بچه ش وارد این مدارس بشه، در حالی که قبلا قبولی در این مدارس کمتر اهمیت داشت. بنظر من اگر شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کشور بهبود پیدا کنه، رقابت برای کنکور و اینجور مدارس هم کاهش خواهد یافت. البته جمع آوری این مدارس هم بنظر من مفید خواهد بود. در گذشته های دور در کشورهای مدرن چنین مدارسی وجود داشت، ولی امروزه دیگه اثری ازشون نیست
ناشناس۱۰۴۲۲۸۶۰۸:۰۲:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
مملکت ول است علی برکت ا...
ناشناس۱۰۴۲۲۸۷۰۸:۰۴:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
با خواندن مطلب فوق یاد تقسیم بندی های دوران قدیم افتادم اینکه انسان‌ها به طبقات طلا، نقره، و مس (اکثریت مردم) تقسیم می شدند. آیا بی سر و صدا و با چراغ خاموش به آن دوران برگشتیم؟
ناشناس۱۰۴۲۲۸۸۰۸:۰۹:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱۹
پول بهتر است یا علم؟؟؟
ناشناس۱۰۴۲۳۶۵۰۹:۰۴:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
پول
ناشناس۱۰۴۲۵۶۹۱۱:۲۷:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۱۹
قبلا علم بهتربود اما الان تا پول نداشته باشی علم هم نخواهی داشت
لیلی۱۰۴۲۶۴۱۱۲:۰۱:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۱۹
پول پول پول پول
ناشناس۱۰۴۲۲۹۴۰۸:۱۶:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱۹
کسانی که از طبقات بالا در مدارس خاص هستتد بهتریت پزشک هم شوند بدرد افراد محرو جامعه نخواهند خورد و مناطق محروم همچنان بی پزشک خواهد بود
ناشناس۱۰۴۲۲۹۵۰۸:۱۷:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱۹
آموزش را هم برخلاف شعار حذف کنکور دارای مراحل متعدد امتحانی شامل استعدادهای درخشان و تکمیل ظرفیت کرده اند.به نحوی که کودکی که ا ز ورودی مدار س تیز هوشان پذیرفته نشود دچار شکست روحی شدید در سنی می شود که نیاز به حمایت روانی بیشتری دارد.آموزش باید یک نوع و ان هم رایگان باشد. نه اینکه طراح سوال معلم یک عده بوده و موفقیت آنها را رقم بزند.
ناشناس۱۰۴۲۳۲۰۰۸:۴۰:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱۹
نقش سهمیه ها را در نادیده گرفتن حقوق غیر سهمیه ها فراموش نکنید! به گفته خود مسئولین 60 درصد پذیرفته شدگان در رشته های پزشکی و داروسازی و دندانپزشکی سهمیه ها هستند. دانش آموزان غیر سهمیه ای با رتبه های خوب یا در شهرستان های دور پذیرفته میشوند و یا به ناچار به پردیس ها با شهریه بسیار بالا را میروند. جالب این است که سهمیه بگیران قبول شده در پردیس ها تنها 50 درصد شهریه را پرداخت میکنند بی عدالتی در پذیرش دانشگاه ها که متاسفانه قانونی و روال شده است بیداد میکند
ناشناس۱۰۴۲۳۳۵۰۸:۴۶:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱۹
سمپادی ها که تیزهوشانی هستند و حقشونه رتبه های بالا رو بدست بیارن مشکل از محصلین غیرانتفاعی است
ناشناس۱۰۴۳۴۶۰۱۹:۴۰:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱۹
چه ربطی داره هرکسی تو هر مدرسه ای که باشه باید دیوانه وار تلاش کنه تا به هدفش برسه سمپاد رو برید ببینید دقیقا مثله مدرسه ی غیر انتفاعی کار میکنن باهاشون ولی من نمیدونم چرا اسم غیر انتفاعی بد دراومده
علی۱۰۴۲۳۴۶۰۸:۵۳:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۱۹
سمپاد 1درصد از جامعه مستعد هستند . قرار نیست این افراد دفن بشوند که قراره ظرفیت خدادادی ایشان تقویت شود تا آینده ما باز هم دکتر حسابی ، پرفسور سمعیمی ، خانم میرزایی و.. داشته باشیم .
ناشناس۱۰۴۲۳۵۷۰۸:۵۷:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
ایکاش برای پذیرش در دانشگاه های تهران هم مثل سایر استان ها شرط بومی گزینی داشتیم. اینطوری کمک شایانی به کاهش جمعیت مازاد تهران و همچنین رشد و توسعه کمی و کیفی دانشگاه ها و مراکز علمی شهرستانها میشد
حسین۱۰۴۲۳۸۵۰۹:۲۴:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱۹
سهمیه های کنکور باعث بد بینی افراد به همدیگر شده.رقابت علمی را از سهمیه جداکنند.فرزند اینجانب علیرغم درصد بالاتر دروسش در کنکور رتبه کمتری از دوستش کسب کرده وموجب بدبینی ایشان به دوستش شده.عواقب این به نفع جامعه ونظام نیست مسئولان فکری به حال این معظل کنند.
ناشناس۱۰۴۲۴۱۴۰۹:۴۸:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
سمپاد ها هم از مدارس غیردولتی هستند
ناشناس۱۰۴۲۵۹۴۱۱:۴۳:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۱۹
مدارس سمپاد دولتیه. بچه های نخبه کشورمونن طبیعیه که رتبه های برتر کنکور باشن. اگه بچه های خودتون نخبه بودن انتظار تون چی بود؟
ناشناس۱۰۴۳۴۶۵۱۹:۴۲:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱۹
همه ی نخبه ها توی سمپاد نیستن نمونه ش ایزدمهر
ناشناس۱۰۴۳۶۷۲۲۲:۲۳:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
کاملا درسته و جامعه نیاز به چنین افرادی دارد امامدارس غیرانتفاعی را چه توجیهی دارند؟
بیژنگ۱۰۴۲۶۵۸۱۲:۰۷:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۹
به جز انزوای نظام آموزشی دولتی و گسترش ناموزون و بیقواره مدارس غیرانتفاعی و نحوه اجرای غلط انتخاب دانشجو، یک بلای اصلی دیگر نظام آموزشی و مخصوصاً کنکور وجود سهمیه هایی است که هیچ ربطی به انتخاب علمی ندارد
ممد۱۰۴۲۸۶۶۱۳:۴۳:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱۹
یجوری بعضیا میگن سمپاد نخبن خب‌مگه اینا ازشکم‌مادرشون نخبه در اومدن خب واسشون‌کلی خرج‌کردن پول دادن بهترین امکانات تا اینطور شدن ما میگیم چرا دولت به آموزش پرورش بودجه خوبی نمیده تا بشه مثل مدارس سمپاد وغیر دولتی رو دانش آموزا کار کرد وقتی بعضیا پول لباس بچه شون بزور دربیارن چطور میشه این‌‌پسر تو کنکور رتبه بیاره
ناشناس۱۰۴۲۸۸۴۱۳:۵۲:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
سلام مدارس نمونه دولتی و سمپاد رایگان هستن و تنها تفاوتی که دارن دانش آموزان فیلتر شده و با استعداد ثبت نام میشن و در این مدارس خیلی فراتر از مطالب کتابهای درسی با بچه ها کارمی کنند.عیب مدارس دولتی معمولی اینه که هیچ کتاب یا جزوه کمکی کار نمیشه و آموزش پرورش ممنوع کرده معلم ها هم فقط مطالب کتاب رو تدریس می کنن برای همین آمار قبولی کنکورشون پایینه باید خانواده ها بفکر باشن
من۱۰۴۲۹۲۱۱۴:۱۴:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۹
اينجور که مشخص هر کی پول داره پس نخبه هم هست چون با پول بالا مياد ای کاش يه فکری به حال آموزش تو مدارس دولتی هم میشد
ناشناس۱۰۴۲۹۴۳۱۴:۲۸:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۹
به نظرم مدرسه تاثیر صد در صدی نداره این دانش آموزان تلاش بیشتری و پشتکار زیادتری داشتن هستن دانش آموزانی از مدارس سمپاد که هیچ دانشگاه دولتی قبول نمیشن مثلا توی پایه دوازدهم ریاضی از یه مدرسه سمپاد چند تا رتبه خوب میارن؟ خیلیا کلاسهای کنکور و معلم خصوصی دارن ولی در آخر نتیجه نمیگیرن به نظرم همه چی به خود دانش آموز و هدف و انگیزه اش ربط داره
ناشناس۱۰۴۳۰۶۳۱۵:۲۲:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱۹
واقعا گل گرفتید مسئولان 'فقط به فکر پولدارها هستن چرا باید تمام بچه ها با هم سنجیده شوند چرا این همه سهمیه داده میشه از هیات علمی گر فته تا بقیه پدر و مادر جز هیات علمی هستن چه ربطی به بچه داره کجای این عدالت هست '
ناشناس۱۰۴۳۱۸۶۱۶:۲۸:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۹
حساب سمپاد جداست. سمپادیها یک بار کنکور داده اند و وارد این مدارس شده اند.
ناشناس۱۰۴۳۲۱۸۱۶:۴۹:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
درجواب اونایی که میگن باهوش بودن رفتن این مدارس بایدبگم بعضیا پول شهریه های سنگین روندارن امابچه هایی روتوهمین مدارس دولتی داریم که خیلی باهوش امامتاسفانه اصلابهشون رسیدگی نمیشه. ومعلماخیلی بی مسئولیتی میکنن. هرچی پول بدی آش میخوری اینجام صدق میکنه انگار
احمد۱۰۴۳۲۳۱۱۶:۵۷:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۱۹
جالبه خوبه یه تحقیقی هم بکنید که چنددرصد این دسته از داوطبین پس ازفارغ التحصیلی درکشور می مانند اکثرا درفکرجلای وطن هستند,
ناشناس۱۰۴۳۲۳۲۱۶:۵۷:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۹
واقعا همه چیز شده به کام متمولین ،از آزمون های تیزهوشان بگیر که حداکثر قبولیش بچه هایی هستند که خانواده هاشون دستشون به دهنشون میرسه وبا رفتن به کلاس های متعدد این مرحله رو به خوبی می گذرونن ومرحله ی بعدی هم که کنکور هست به دلیل سطح بالای مدارس سمپاد و باز کلاس های کنکور چند میلیونی بازهم به راحتی این مرحله رو سپری میکنن وما هم باید در مدارس دولتی سطح پایین ماندگار باشیم وکنکور هم آنچنان نتیجه ی خوبی رو که میخواهیم بهش نرسیم
Shakila۱۰۴۳۲۶۹۱۷:۲۰:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۱۹
دانشگاه خوب برای کسیه که مدرسه خوب درس خونده من تو یک مدرسه دولتی جنوب تهران درس خوندم واقعا هرچی از افتضاح بودنش بگم کم گفتم شما مقایسه کنید پایه درسی دانش آموزی مثل من قویه که در هفته ۴ساعت کلاس دیفرانسیل داشته یا دانش آموزی که در هفته حداقل۸ساعت کلاس داشته و با مشاور و ...پیش رفته. سطح تدریس تو مدارس دولتی با بقیه هم که زمین تا آسمون فرق داره بخدا بچه های سمپاد از فضا نیومدن شرایط درس خوندن و راهنما داشتن خیلی تاثیر گذاره
ناشناس۱۰۴۳۳۶۸۱۸:۳۱:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
من نمیدونم جامعه ی اسلامی، کشور ما هست یا کشورای اروپایی!!! واقعا خجالت داره
ناشناس۱۰۴۳۶۶۷۲۲:۱۸:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
من يه دانش آموز مدرسه دولتي هستم امسال از ما 500 هزار تومن گرفتن يعني اينکه تو براي اينکه بري دولتي هم بايد پول بدی بعضا هيچ آموزش رايگان توي کشور ما نيست و همش شعاره
ناشناس۱۰۴۳۶۷۱۲۲:۲۲:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
وقتی کتابهای تدریس در مدارس مبحث با یک مثال بسط میدن و کتابهای کمک آموزشی هرسال با تغییر کمی بایستی دوباره تهیه بشود و دانش آموز نیاز به معلم خصوصی پیدا می کند و از لحاظ مالی توانمند نیست غیرانتفاعی رشد پیدا می کنه متاسفانه آموزش و پرورش به فکر سرمایه انسانی نیست شده منبع درآمد و اقتصادی کار می کنه از طریق کلاسهای کنکورکه از متوسطه اول شروع میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین