فاجعه‌ای به‌نام خالی ماندن ظرفیت رشته‌های علوم پایه

گروه اجتماعی الف،   3980518009 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه با فاجعه خالی ماندن ظرفیت رشته‌های علوم پایه مواجه‌ایم،‌ گفت: متاسفانه ما در عرصه گرایش به سمت رشته‌های علوم تجربی با یک فاجعه در کشور مواجه هستیم و ظرفیت بسیاری از رشته‌های علوم پایه خالی مانده است.

ابراهیم خدایی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب به طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی اشاره  و اظهار کرد: اگر این موضوع از سوی مجموعه دولت مطرح می‌شد ما باید ورود پیدا کرده و در خصوص آن توضیح می‌دادیم، اما آنچه که مسلم است این است که کسانی که این طرح را مطرح نموده‌اند خارج از زیرمجموعه دولت بوده و یک سری استدلال‌هایی نظیر نسبت پایین پزشکان ایران در آسیا و آمار کم پزشکان در  مقایسه با استانداردهای جهانی را بیان کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه که امروزه در گروه علوم تجربی اتفاق می‌افتد ترکیبی از عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این گروه آزمایشی است. یعنی اینکه اولا داوطلبان از قبل از دوره دیپلم به سمت گروه تجربی گرایش دارند  و صرفا با هدف تحصیل در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی گروه آزمایشی علوم تجربی را انتخاب می‌کنند که یقینا این هدف به دلیل مسائل اجتماعی و اقتصادی نظیر ارتقای منزلت اجتماعی و تضمین شغل و درآمد اتفاق می‌افتد.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین خاطر نشان کرد: متاسفانه ما در عرصه گرایش به سمت رشته‌های علوم تجربی و خالی ماندن ظرفیت رشته‌های علوم پایه با یک فاجعه در کشور مواجه هستیم. به این معنا که ما برای توسعه کشور باید در دو حوزه (رشته های علوم انسانی و ریاضی) که نقش اساسی در توسعه هر جامعه دارند، سرمایه گذاری کنیم. در واقع رشته‌های فنی و علوم انسانی از جمله این رشته‌هایی هستند که توسعه هر جامعه‌ای بر اساس آن اتفاق می‌افتد اما در کشور ما وضعیت به گونه‌ای است که داوطلبان به سمت رشته‌های تجربی گرایش پیدا کرده‌اند.

دکتر خدایی تاکید کرد: گرایش داوطلبان به سمت رشته های تجربی، آموزش و پرورش را به دلیل انباشت دبیرستان‌ها با داوطلبان علوم تجربی با چالش مواجه کرده است  و از طرفی رشته‌های علوم پایه از جمله رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست، آمار و ... به دلیل کاهش استقبال از سوی داوطلبان، دچار صدمه شده اند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان خاطرنشان کرد: اگر ظرفیت ورود به رشته‌های علوم تجربی برای سال جاری افزایش پیدا کند طبیعتا ما نیز مجری قانون هستیم و در سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان یک مرکز اجرایی این قانون را برای پذیرش داوطلبان اعمال خواهیم کرد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۱۳۱۷۰۷:۳۵:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۱۸
بگذارید روال طبیعی خود بخود طی شود زمانی علوم انسانی در ایران فاجعه بود امروز دیگر نیست از دستکاری پرهیز شود جامعه بطور هوشمند می داند در مقاطع مختلف چگونه عمل کند شما نگران نباشید اگر هنر دارید کنکور را حذف کنید
ناشناس۱۰۴۲۰۳۶۲۱:۲۸:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۱۸
یکی از ویرانگریهای دولت روحانی در کنار ویرانی اقتصادی و اجتماعی همین ویرانی آموزشی ناشی از طرح غیرکارشناسی تحول سلامت است بخاطر پرداخت نجومی به پزشکان
سعید۱۰۴۲۱۱۵۲۳:۰۹:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۱۸
دقیقا. باید مسیر خودش رو بره. کشوری که علوم پایه در اون جایگاهی نداره یعنی تولید کننده واقعی دانش نیست و کارش کپی پیسته
ناشناس۱۰۴۲۱۳۸۲۳:۴۶:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۱۸
مشکل اينه که روال طبيعی طی نميشود.
ناشناس۱۰۴۱۳۲۱۰۷:۵۷:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۱۸
راه حلش خیلی ساده است، باید درآمد مثلا معلم از پزشک بیشتر شود.
ناشناس۱۰۴۱۳۲۲۰۷:۵۸:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۸
اینها دسته گل هایی است که آقای قاضی زاده هاشمی با طرح تحول پزشکان و چند برابر کردن حقوقهای نجومی پزشکان به آب داده است و بازرنگی استعفا داد و رفت .
رضا۱۰۴۱۳۲۳۰۸:۰۴:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۱۸
فارغ التحصیلان علوم پایه راهی جز .. خارج از کشور ندارند.
ناشناس۱۰۴۱۳۲۷۰۸:۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۱۸
فاجعه ؟!
ناشناس۱۰۴۱۳۴۸۰۹:۱۵:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱۸
هیچ فاجعه نیست تیغ تیز آه و ناله ی مردم است که بر فرق پزشکان فرود خواهد آمد.
ناشناس۱۰۴۱۳۵۰۰۹:۱۸:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱۸
عقرب را گفتند چرا به زمستان بیرون نیایی گفت به تابستانم چه حرمت باشد که به زمستان هم بیایم حالا این سوال مطرح است که مگر تحصیل کردگان و فارغ التحصیلان سایر رشته ها و حتی همان رشته های علوم پایه چه استفاده ای دارند که نگران عدم استقبال جدید از رشته های علوم پایه هستید ؟ اصولاً آقا زاده ها عالم به همه علوم و فنون هستن ، بقیه هم ول معطلن
عبدالله۱۰۴۱۳۸۰۰۹:۴۰:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۸
سلام. متاسفانه میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی با سایر رشته‌ها قابل مقایسه نیست و بیکاری هم در بین رشته‌های غیر پزشکی به مراتب بیشتر است. از طرف دیگر با القای این مطلب که اعضای هیات علمی همگی نجومی بگیر هستند هر روز شاهد توهین‌های مختلف به این قشر هستیم که باعث مهاجرت نخبگان هم خواهیم بود. از سایت وزین الف انتظار می‌رود تحلیل عمیق و گسترده‌ای در این زمینه ارایه نمایند تا شاید مسئولین متوجه عمق فاجعه شده و شاید کاری بکنند!
ناشناس۱۰۴۱۳۸۱۰۹:۴۰:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱۸
اهمیت دادن به پزشکی و درآمدهای نجومی آن یعنی بیشتر مردم بیمار هستند و پزشک لازم دارند. بی اهمیتی به علوم پایه یعنی ما به پیشرفت احتیاج نداریم.
ناشناس۱۰۴۱۳۸۶۰۹:۴۳:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱۸
این حرفها بی خود است اگر ۳۵ سال پیش همین .. را نمی گفتند من بجای مهندس الان پزشک بودم و با یک تخصص جراحی پلاستیک یا حتی چشم بجای فوق لیسانس مهندسی یک زندگی راحتی داشتم
ناشناس۱۰۴۲۰۴۵۲۱:۴۱:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۸
مثل یک ابله اومدم ریاضی و مهندس شدم در هر حالی که می تونستم برم تجربی و پزشک بشم.
ناشناس۱۰۴۲۰۵۰۲۱:۴۸:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۱۸
کسی می داند از نظر حقوقی نمیشه از اونا شکایت کنیم؟
ناشناس۱۰۴۱۳۹۸۰۹:۵۷:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱۸
همه رشته محل های خوب از آن سهمیه بگیران است. در آینده نزدیک ایران دچار بحران متخصص میشود چرا که آنهایی که با سهمیه دانشگاه رفتند و با سهمیه به کار گماره میشوند عموما افرادی بیسواد و تنبلی هستند آنهایی که با تلاش و هوش خود در دانشگاه ها پذیرفته میشوند پس از پایان تحصیلات ایران را ترک میکنند
ناشناس۱۰۴۱۴۰۲۱۰:۰۵:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۱۸
مهندسی خوندن یک کار اشتبااهه کتاب ها و درس های بسیار سخت و آخرش هم بیکاری هرگز مهندسی نخونید وعمر خودتون را تلف نکنید پزشکی و دندانپزشکی الان بازار داره
ناشناس۱۰۴۱۴۰۸۱۰:۱۵:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱۸
.. بالاخره نسبت به علوم پایه گرایش کم شده یا بیشتر؟! آیا علوم پایه جزئی از علوم تجربی است و برای پزشکی زیاد شده اما برای بقیه رشته های علوم تجربی کم شده؟! البته پاسخ مشخص است و گوینده جوری گفته که اصلا معمول نیست چی گفته
ناشناس۱۰۴۱۴۲۴۱۰:۲۶:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۱۸
این بخاطر اینه که کسی برای علم به سراغ تحصیلات دانشگاهی نمیره، سیستم اجتماعی هم اجازه نمیده کسی علاقه و استعدادش رو پیگیری کنه و برای تامین یک زندگی باید در رشته های محدودی مدرک داشته باشی و از طرفی یک عدم توازن شدید در درآمد فارغ التحصیلان رشته تجربی و غیرتجربی به وجود آمده و ارزشهای مادی گرایانه هم به شدت رواج داره. وقتی ریشه آب رو جذب می کنه به خاطر اینه که از برگ تبخیر میشه. باید به انتهای زنجیره دانشگاه نگاه کنید نه اینکه تو دبیرستان دنبال علت بگردید.
ناشناس۱۰۴۱۴۲۵۱۰:۲۶:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱۸
وقتی برای رشته های پزشکی درآمدهای رویایی در نظر میگیرند و دانش آموختگان سایر رشته ها در بیکاری و در صورت اشتغال با درآمدهای کم روبرو میشوند باید هم این فاجعه پیش بیاید!!
ناشناس۱۰۴۱۴۳۵۱۰:۳۲:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۱۸
عقل سلیم حکم می کنه سرمایه زندگیت که عمرت می باشد هدر ندهی.تا وقتی ثروت اندوزی در پزشکی است و فقر در ریاضی خواندن پس حتی رشته های فنی مهندسی هم اشباع شده البته پزشک واقعا کم داریم و هر چه بیشتر بهتر است.
ناشناس۱۰۴۱۴۴۱۱۰:۴۲:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱۸
رییس سازمان سنجش بگن برای فارغ التحصیلان فعلی علوم پایه که بیکار هستن چیکار کردید که نگران خالی موندن صندلی دانشگاهها در علوم پایه هستید
ناشناس۱۰۴۱۴۵۹۱۰:۵۷:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۱۸
مگه دانش آموز بیشعوره عمرش رو تلف کنه بشه هیچ کاره
ناشناس۱۰۴۱۴۶۰۱۰:۵۷:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۱۸
به چه درد میخوره
ناشناس۱۰۴۱۴۶۶۱۱:۰۶:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱۸
وقتی کنکور آدم ها رو برای دانشگاه انتخاب میکنه انتظار نتیجه ای جز این هم نیست. برگزاری آزمون های جامع چندین نوبت در سال بهترین راه برای ورود به دانشگاه هست برای هر دانشگاه و هر کد محل باید حداقل هائی از نمرات این آزمون جامع تعریف و لحاظ بشه.
ناشناس۱۰۴۱۵۰۷۱۱:۴۱:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱۸
من عاشق رياضي هستم.اما بيشتر مردم علاقه ندارند.تو ايران كه بازار كار نداره ديگه بدتر.ولي واسه من عشق است.
ناشناس۱۰۴۱۵۳۹۱۲:۰۱:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱۸
در نظام آموزش عالی هم، عرضه و تقاضا مهم است. سالها مسئولین وزارت علوم گفتند ما متولی اشتغال نیستیم، ظاهرا حرف درستی بود؛ ولی متولی تدوین سیاستها، براساس واقعیت ها و نیازها که بودند؛ ولی درست عمل نکردند. جالب اینکه به سیاستهای اشکال دار، افتخار هم کردیم؛ مثلا گفتیم رتبه فلان را در تعداد مهندسان داریم، بیشترین دانشگاه را داریم، وو
ناشناس۱۰۴۱۵۴۴۱۲:۰۵:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱۸
اين فاجعه ، زاييده رشد قارچ گونه خارج از استاندارد مراکز آموزش عالی در هر ده کوره، سهميه ها و دادن مدارک الکی است. بنده سال 50 در رشته رياضی وارد دانشگاه تهران شدم. برای مطالعه و حل مسايل اينقدر به رو دراز ميکشيديم که بازو هامون تاول ميزد. ولی اکنون يک مديری با اون همه مشغله در سکوت در دانشگاه قبول ميشه و سه ساله مدرک ميگيره و آنوقت در مجلس از روی کاغذ موزه لوور را موزه لوبر ميخونه. از طرف ديگر درسخوانهای بی پارتی بيکارند و مدرک بگيران نورچشمی مصدر کار.
دکتری مهندسی۱۰۴۱۵۴۶۱۲:۰۶:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۱۸
من دفترچه امسال و پارسال رو نگاه کردم هیچ افزایش ظرفیتی در پزشکی ندیدم.
تبریزی۱۰۴۱۵۵۴۱۲:۰۹:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۸
مهم ترین رشته ها اول رشته های علوم انسانی هستن چون بدون پیشرفت این رشته ها جوامع از هیچ نظری نمی تونن به توسعه برسن، دوم علوم پایه و در آخر رشته های تجربی. متاسفانه تو ایران به خاطر بی فکری مسئولین و بی عدالتی ها و مهیا نکردن شرایط کاری با درآمد مناسب برای فارغ التحصیلان رشته های غیرپزشکی این شرایط کاملا برعکسه و کمترین اهمیت به علوم انسانی و بعد از اون به علوم پایه داده می شه. بارها دیدم پزشکانی که کسایی رو که تو رشته های دیگه حتی دکترا دارن رو بی سواد می دونن و دکتر واقعی رو کسی می دونن که پزشکی خونده در حالیکه این تلقی غلط ناشی از بی سوادی خودشونه. این تصور غلط حتی در میان عده ای از عوام هم هست. بارها شده بهم گفتن دکتر و مهندس ولی من از این الفاظ بدم میاد و بهشون می گم که من هیچ کدوم از اینا نیستم. گویا عده ای ارزش رو در این می دونن که کسی یا پزشکی خونده باشه یا ریاضی و اگه رشته دیگه ای خونده باشه بی سواده. واقعا تفکرات جان سومی..
ناشناس۱۰۴۱۵۵۷۱۲:۱۱:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۸
باید ظرفیت پزشکی حداقل دو برابر بشه زیرا: 1.جمعیت بزرگ دهه 60 رو به سالمندی میره 2.متقاضی با انگیزه و پر انرژی ورود به پزشکی زیاده 3.همین الانم در اکثر نقاط کشور کمبود پزشک مشاهده میشه. 4.ارز زیادی از کشور جهت تحصیل این رشته ها خارج میشه. 5.افزایش پزشک=ایجاد رقابت بین پزشکان و در نتیجه کاهش تعرفه و افزایش مشتری مداری و انجام کار دقیق و درست.
ناشناس۱۰۴۱۵۶۶۱۲:۳۰:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۱۸
شما نمیتوانید هیچ کاری را درست انجام دهید!
مهدی۱۰۴۱۵۶۷۱۲:۳۱:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱۸
به دلیل سیاست های نادرست سیستم آموزشی و بازار کار همیشه دانش آموزان دچار افراط و تفریط میشن و عمرشون تباه میشه مثل ما دهه شصتی ها
ناشناس۱۰۴۱۵۷۰۱۲:۳۵:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۱۸
چرا ظرفیت ها هیچ تغییری نکرده؟ تازه بعضی جاها کمترم شده.
علی۱۰۴۱۵۷۸۱۲:۴۱:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱۸
با دکترای ریاضی از دانشگاه دولتی ۵ ساله بیکارم میخواهی مردم بچه هاشون رو بفرستند ریاضی و فیزبک بخونند
رضا۱۰۴۱۶۱۲۱۳:۱۲:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۱۸
وقتی درآمد یک پزشک عمومی از یک استاد تمام دانشگاه بیشتر است انتظار دارید علوم پایه اولین قربانی نباشد ؟ ..هیچ چیز سرجایش نیست. یک کاریکاتور تلخ از واقعیت
ناشناس۱۰۴۱۶۲۱۱۳:۲۲:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱۸
انتظار نداشته باشید دانش آموزان به فکر ایجاد تعادل در رشته های دانشگاهی باشند و مسئولیت کم کاری مسئولین را جبران نمایند.
ناشناس۱۰۴۱۶۳۱۱۳:۳۲:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱۸
فاجعه کمتر بودن تعداد پزشک ایران نسبت به سوریه و تاجیکستان و حتی فلسطینه.
ناشناس۱۰۴۱۶۳۴۱۳:۳۴:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۸
وقتی درآمد یک پزشک عمومی ۳۰ میلیون و یک دندانپزشک ۱۵۰ میلیون و یک متخصص ۳۰۰ میلیونه فاجعه ایجاد شده است.
ناشناس۱۰۴۱۶۴۰۱۳:۴۰:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۸
چند سال دیگه رشته های مهندسی هم خالی می مونه.
ناشناس۱۰۴۱۶۴۴۱۳:۴۳:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱۸
آقای قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت قبلی باید پاسخگوی وضع فعلی باشه. چون ایشون درآمد پزشکان رو سه برابر کرد.
ناشناس۱۰۴۱۶۴۶۱۳:۴۴:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱۸
اینها نتیجه اتفاق بزرگتری است که در کشور افتاده است.
دانیال۱۰۴۱۶۷۱۱۴:۱۱:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۸
این نتیجه سال ها بی توجهی به علوم بنیادی و عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی ناشی از نبود ثبات اقتصادی هست، سال ها و دهه هاست که در کشور ما بی ثباتی، تحریم ها، تصمیمات غلط و نسنجیده مدیریتی و نداشتن برنامه ریزی های بلندمدت سبب شده کمتر سرمایه داری حاضر به سرمایه گذاری در بخش های تحقیقاتی باشه و البته قاعدتاً محدود بودن منابع دولتی هم مزید بر علت هست. چه در زمینه علوم پایه طبیعی نظیر فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضی، آمار و حتی در زمینه هایی مثل علوم کامپیوتر که همه این ها بنیان های پایه ای علوم مهندسی و پزشکی و کشاورزی رو شکل میدن (و بدون پیشرفت و‌ نوآوری در این علوم اساسا غیرممکن هست که تصور کنیم در حوزه های مهندسی و پزشکی و کشاورزی پیشرفتی اتفاق بیفته) و چه در زمینه علوم پایه انسانی که مدیریت کلان کشوری رو می تونن شکل بدن نظیر جامعه شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی، روانشناسی، فلسفه و... (که بدون پیشرفت این علوم هم قطعا پیشرفتی در زمینه علوم انسانی کاربردی نظیر حقوق، علوم قضایی، مدیریت، علوم تربیتی و... رخ نمیده)، در همه این دانش های پایه ای طبیعی و انسانی نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم و این اتفاق نمیفته مگر با ایجاد ثبات اقتصادی و داشتن برنامه ریزی های بلندمدتی که سرمایه های این مملکت رو از برج سازی در دبی و خرید ملک در استانبول و گرجستان ووو به سمت پژوهش و موسسات پژوهشی در ایران هدایت کنه. این اتفاق نمیفته مگر این که سرمایه گذار احساس کنه می تونه بعد از ده یا پونزده سال ثمره سرمایه گذاری خودش رو در بخش های پژوهشی ببینه و ضرری هم از جانب تامین مواد اولیه یا تجهیزات (به دلیل تحریم ها) متوجه او نشه. در غیر این صورت یا سرمایه های خودش رو به خارج می بره یا به سمت بساز بفروشی و دلالی وو روی میاره که در عرض یک یا دو سال هم سرمایه ش حفظ بشه و هم سودی برای او داشته باشه.
ناشناس۱۰۴۱۶۷۵۱۴:۱۶:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱۸
این همه سر و صدا کردید آخرش زورتان به پزشکان نرسید و نتوانستید ظرفیت را زیاد کنید.
ناشناس۱۰۴۱۶۷۹۱۴:۱۸:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۸
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است در ایران پزشکی اگر نشد وکالت
ناشناس۱۰۴۱۶۸۴۱۴:۲۱:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱۸
پزشکی در ایران تنها رشته ایست که دانشجویانش از ترم اول احساس آرامش و موفقیت میکنند و خود را دکتر صدا میزنند و میدانند در آینده شغلشان تضمین شده و درآمدشان از ۲۰ میلیون به بالاست.
ناشناس۱۰۴۱۶۸۷۱۴:۲۴:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۸
به هیچ عنوان فاجعه نیست بلکه اتفاق مبارک و خجسته ای در عرصه دانشگاهی در حال رخ دادن هست. سالانه بخش قابل توجهی از بودجه صرف تربیت دانش جویانی میشد که نه کشور به آن ها نیاز داشت و نه کسانی که این رشته ها را می خوانند علاقه چندانی به آن داشتند. صرفا برای فرار از سربازی یا مسائل دیگر از سر اجبار و ناچاری با خرج بیت المال تحصیل می کردند که هیچ سودی نه برای خودشان داشت و نه برای مملکت.
ناشناس۱۰۴۱۶۹۱۱۴:۲۷:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۱۸
بدون خواندن متن و صرفا با خواندن تیتر عرض می کنم اصلا و ابدا فاجعه نیست و حق مسلم دانشجویان هست که با توجه به بازار کار در یک گرایش تحصیل کنند.
ناشناس۱۰۴۱۷۰۶۱۴:۳۷:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۱۸
علوم پایه در ایران = هیچ (با عرض معذرت)
ناشناس۱۰۴۱۷۰۸۱۴:۳۸:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱۸
درآمد هر پزشک متخصص= درآمد هزار کارگر
ناشناس۱۰۴۱۷۶۶۱۵:۳۱:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۸
لطفا برای ارشد هم تاثیر معدل قطعی نباشه همه مخالفن خصوصا در علوم پزشکی نباشه با آینده جوونا بازی نکنید خیلیها از دانشگاهای غیر معتبر میان با معدل بیست در دانشگاه دولتی معتبر نمره راحت نمیدن معدل پائینه
کارمند۱۰۴۱۸۳۹۱۶:۳۷:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۱۸
وقتی ارشد مهندسی از بهترین دانشگاه کشور در دولت(وزارت ..) ۲.۶ میگیره و پزشک ۲۶ میگیره!!!! همه میرن پزشک بشن به هر قیمت.
ناشناس۱۰۴۱۸۴۰۱۶:۳۸:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۱۸
علوم پایه بنیان تمام پیشرفت‌ها و فناوری‌هایی است که موجب رفاه جامعه بشری می‌‌شوند. کشوری که چشمه جوشان علوم پایه را ندارد، محکوم به مقلد بودن و مونتاژ کار ماندن خواهد بود و هیچگاه پیشرفت واقعی نخواهد داشت.
ایرانی۱۰۴۱۸۷۵۱۷:۳۱:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۱۸
چرا ظرفیت علوم پزشکی افزایش پیدا نکرده؟ چرا بعضی دانشگاهها کم شده؟! وزیر بهداشت توضیح دهد.
رضا۱۰۴۱۸۸۴۱۷:۴۷:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱۸
خب در حال حاضر چه فکری برای استفاده از فارغ التحصیلان موجود در رشته های علوم پایه شده که دیگران بدنبال آنها وارد این رشته ها شوند ؟
ناشناس۱۰۴۱۹۲۸۱۸:۴۷:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۱۸
این فاجعه نتیجه سالها نابرابری اقتصادی .. هست
ناشناس۱۰۴۱۹۸۲۲۰:۰۰:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱۸
رشته ای را خواهم خواند که بیکاری نداشته باشه همه حرفهای دیگر مانند پیشرفت مملکت وقتی بیکار و گرسنه باشم برایم یک ریال ارزش ندارد
محسن۱۰۴۲۰۲۳۲۱:۰۴:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱۸
وقتی برای فارغ التحصیلان علوم پایه کاری نیست ، چرا بروند تحصیل کنند کشور پر شده از لیسانس و فوق لیسانس بیکار و دختران تحصیل کرده خانه نشین و پسران تحصیل کرده دستفروشی می کنند
ناشناس۱۰۴۲۰۸۷۲۲:۳۶:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۱۸
شما هیچ کاری رو بلد نیستید درست انجام بدید
ناشناس۱۰۴۲۰۸۸۲۲:۳۶:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۱۸
مهندسی یعنی اتلاف عمر علم پایه که دیگه فجیع است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین