وزیر فرهنگ عنوان کرد: کم شدن تاثیر رسانه‌های رسمی

گروه فرهنگی الف،   3980517155

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تغییر کارکردهای رسانه‌ها گفت: در فضای انتخابات ٩٦ دیدیم که رسانه‌های رسمی به اندازه رسانه‌ها و فضای مجازی موثر نبوده یا سهم آنها کمتر بوده است.

به گزارش الف به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی امروز (۱۷ مردادماه) در دیدار با اصحاب رسانه استان گلستان با بیان اینکه سیاست امسال ما برای روز خبرنگار حضور در استان‌ها بود، اظهار کرد: این تدبیر در دولت تدبیر و امید و سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود، چراکه ایران فقط تهران نیست. حضور در استان‌ها و ارتباط با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه نیز به منزله تحقق این شعار است.

او ادامه داد: در اوخر سال گذشته و آغاز امسال اتفاقی که در استان‌های مختلف کشور به وجود آمد وقوع سیل بود، با این حضور یادی می‌کنیم از رنج و سختی‌هایی که مردم سیل‌زده و به ویژه استان گلستان در روزهای آغازین سال داشته‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: سهمی که رسانه‌های ما در کشور به خصوص رسانه‌های استان‌های سیل‌زده در امر اطلاع‌رسانی، همکاری و جلب مشارکت در ایام سیل داشتند به وضوح مشخص بود و از طرف رئیس محترم جمهور، اعضای هیات دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمام رسانه‌هایی که در این ایام در فروکش کردن و ایجاد همدلی تلاش کردند تشکر می‌کنم.

صالحی یادآور شد: یک اتفاقی در کل دنیا در طول چند دهه رخ داده است که در ایران در طول چند سال گذشته شتاب زیادی را داشته که اگر به آن توجه نکنیم در پیشنهادها، رویکردها و انتقادات ممکن است مسیر غلطی را دنبال کنیم که به نتیجه نرسیم.

او افزود: اگر ما به تحولات کلی در فضای زیرساخت و عملکرد رسانه در جهان و اتفاقاتی که در ایران در چند سال گذشته رخ داده است توجه نکنیم پیشنهادات ممکن است به نتیجه نرسد و نقدهای ما شبیه درد دل شود و همین درد دل نیز باز شده و پایانی هم نداشته باشد. ضریب استفاده اینترنت در سال‌های ٩٢ و ٩٣ در کشور ٢٠درصد بوده که در سال ٩٧ این رقم به ۸۷/۰۶ درصد افزایش پیدا کرده است یعنی در کشور به علت گسترش زیرساخت‌های ارتباطی که در این چندسال در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد دسترسی جامعه ایرانی به اینترنت وسیع شد و تمام شهرها و بسیاری از روستاها و جاده‌ها به اینترنت مجهز شدند و این تحولی در فناوری به شمار می‌رود.

صالحی بیان کرد: ضریب پهپاد سیار موبایل در سال ٩٢ و ٩٣ با ١٠درصد بوده، اما در سال ٩٧ به ۷۲/۰۶ درصد رسیده است، همچنین ما امروز جزء ١٥ کشور اول دنیا هستیم که موبایل هوشمند در اختیار داریم، مصرف اینترنت در ایران نیز میانگین در سال ٩٧ بیش از ١٦٠ دقیقه است که در برخی استان‌ها بالای ٢٢٠ دقیقه است. اتفاقات حوزه فناوری و مصرف اینترنتی ما بیش از همه جا بروی رسانه اثرگذاری داشته است، اگر ما شاهد پاره‌ای تغییرات و مشکلات و حتی بحران‌ها در عرصه رسانه هستیم به این دلیل است که در یک برهه پنج‌ساله اتفاقات وسیعی رخ داده است، در حال حاضر هر فرد از طریق موبایل هوشمند به سرعت به شکل آنلاین تنوع منابع و امکانات را دارد و به راحتی به اخبار دسترسی پیدا می‌کنند که بی‌هزینه یا با هزینه حداقلی است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این اتفاق فناورانه برعرصه رسانه ما چه محلی و سراسری تاثیرات خود را گذاشته و اگر به فکر راه حل هستیم حتما باید به این متغییر توجه کنیم وگرنه راه‌حل‌های ما کوتاه‌مدت، مسکنی و موقتی خواهد بود.

صالحی اضافه کرد: کارکردهای رسانه‌ها امروز متنوع بوده و هست، به نظر می‌رسد که باید بیش از گذشته برخی کارکردها را پررنگ کرد تا یک رسانه به حیات خود ادامه دهد و  اقتصادش بچرخد. یکی از کارکردهای رسانه اطلاع‌رسانی است، اما در دوره جدید با سرعت ارتباطات افراد از طریق اینترنت، شبکه‌های موبایل و فضای مجازی، کارکرد رسانه‌های رسمی در اطلاع‌رسانی همچون گذشته نخواهد بود و ما دیگر نمی‌توانیم اولین کارکرد رسانه را اطلاع‌رسانی بدانیم. اطلاع‌رسانی حذف نخواهد شد اما ظرایف باید بیشتر شود زیرا رسانه‌ای در این شرایط خواهد ماند که ضوابط خود را تغییر بدهد.

او تصریح کرد: کارکرد دوم رسانه‌ها اخبار سیاسی، جناحی و اجتماعی است. بسیاری از رسانه‌ها در خدمت انتقال یک جریان سیاسی، علمی و فکری بودند و طبیعتا این کارکرد حل‌شدنی نیست، اما به خاطر سرعت ارتباطات این کارکرد هم از رسانه‌های رسمی حذف یا اهمیت آن نسبت به گذشته کمتر می‌شود. در فضای انتخابات ٩٦ دیدیم که رسانه‌های رسمی به اندازه رسانه‌ها و فضای مجازی موثر نبوده یا سهم آنها کمتر بوده است.

صالحی در ادامه توضیح کارکردهای رسانه گفت: رسانه‌ها به عنوان یک نهاد اجتماعی کارکرد دیگری را دارند، در واقع رسانه‌ها با این کارکرد می‌توانند رکن موثر توسعه استانی و شهرستانی باشند و هم در مقابل آسیب‌های محیطی و اجتماعی و هم در ارتباط با مسائل کمتر توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته موثر واقع شوند، البته به گونه‌ای که دولت و ملت و حتی حاکمیت در تمام اجزاء خود احساس کنند.

او خاطرنشان کرد: در بخش توسعه‌نیافتگی یا کمتر توسعه‌یافتگی ممکن است در یک ایام برنامه‌ای در استانی وجود داشته باشد، رسانه‌های سراسری و محلی باید به کمک این برنامه‌ها بیایند زیرا در یک برنامه استانی، جلب سرمایه‌ها و مشارکت‌های عمومی و ظرفیت‌های ارتباطی با یک برنامه را می‌توانند بالا ببرند. این وظیفه رسانه‌های رسمی است و کاری نیست که رسانه‌‎های غیررسمی و فضای مجازی بتواند انجام دهند زیرا ساختار اجرایی کار در دست رسانه‌های رسمی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: اگر ما قبول داریم تغییرات وسیع فناورانه به وجود آمده است نمی‌توان تغییرات اجتماعی و محیطی را نادیده گرفت و اگر رسانه‌های ما به این موضوع دقت نکنند هر مقدار هم به شکل مسکنی کار انجام دهند جواب نخواهد داد.

صالحی در مورد جایگاه نشریات استانی و منطقه‌ای گفت: با تغییرات فناورانه نشریات استانی فرصت‌های بیشتر و جدی‌تر از نشریات سراسری در این دوره دارند، البته این نیاز دارد که نشریات ظرفیت‌های خود را کشف کنند، نشریات منطقه‌ای و استانی نشریاتی خواهند بود که به خاطر اینکه به اصل صحنه نزدیک‌تر هستند می‌توانند به خوبی مرجعیت داشته باشند، در همین حادثه سیل و دیگر اتفاقات و همچنین به عنوان پیشران توسعه استان کارکرد قابل توجهی دارند. ما نمی‌توانیم تغییرات سریع و شگرف فناوری را در بحث رسانه نادیده بگیریم و برای این کار باید در روش‌ها و راه‌بردهای خود تجدیدنظر کنیم.

او با اشاره به احداث شورای حل اختلاف ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در تهران تصریح کرد: در استان گلستان قول‌های مساعدی از سوی استاندار و نماینده قوه قضائیه استان داده شد تا بتوانیم شورای حل اختلاف ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را همچون تهران در این استان نیز داشته باشیم.

صالحی درباره تشکیل شورای اطلاع‌رسانی استان‌ها نیز گفت: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که در وزارت کشور، سخنگوی دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است شورای اطلاع‌رسانی استان‌ها به تصویب هیات دولت رسید، شورای اطلاع‌رسانی استان فرصتی برای ارتباط شاداب‌تر و فعال‌تر دستکاه دولتی و عمومی است و از این فرصت باید استفاده خوبی داشت.

او در بخش پایانی صحبت‌های خود در مورد بیمه خبرنگاران نیز بیان کرد: در صندوق اعتباری هنر ٦٤٣٠ خبرنگار از طریق این صندوق بیمه شدند. مدیرعامل صندق اعتباری هنر نیز تا پایان تابستان با دستورالعملی که برای بیمه مشخص کرده‌اند خبرنگاران می‌توانند برای بیمه خود ثبت‌نام کنند و بیمه شوند، این پاداشی برای تکریم عزیزان این استان برای سیل است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین