سخنی با آقای تاجزاده/ بیشترین سالهای پس از انقلاب، دولتها در اختیار همفکران شما بوده است

ناصر ایمانی،   3980517052 ۸۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
سخنی با آقای تاجزاده/ بیشترین سالهای پس از انقلاب، دولتها در اختیار همفکران شما بوده است

چندی قبل، آقای دکتر احمد توکلی در مصاحبه‌ با روزنامه ایران به برخی ناهنجاری‌های ساختاری و یا رفتاری در طی چهل سال از گذشت انقلاب اسلامی، اشاره نمود.

ایشان به طور خلاصه، گریزی به مخدوش شدن اعتماد عمومی بین مردم و حاکمیت – ناکارآمدی سیستم حاکمیتی – ترویج فرهنگ رفاه‌طلبی – عدم احساس آزادی و بهره‌برداری از حقوق شهروندی – رفتار ناشایست برخی نیروی‌های انقلابی با مردم در اوان انقلاب و استمرار آن – تضعیف احساس خیرخواهی حاکمیت نزد افکار عمومی – گسترش فساد و افزایش شدید حجم آن – عدم فرهنگ آزادی‌خواهی در مطبوعات و بالاخره حاکمیت فرهنگ نئولیبرال در عرصه اقتصاد کشور داشت.

مصاحبهٔ آقای توکلی از دو منظر قابل دقت است. نکته اول اینکه ایشان قدری در طرح نظراتشان مسیر افراط را پیموده‌اند. شاید تلاش ایشان برای اثبات درستی دیدگاه‌هایشان و اهمیت آن، باعث گردیده که به بزرگ‌نمایی بیش از اندازه ناهنجاری‌ها و کاستی‌ها بپردازند.

اما نکته دوم که در مصاحبه ایشان قابل تقدیر است اینکه، ایشان فارغ از دیدگاه‌های سیاسی و جناحی و بدور از تعصبات معمول به ارزیابی عملکرد حاکمیت جمهوری اسلامی و کاستی‌های آن پرداختند که جای تشکر دارد.

متأسفانه پس از مصاحبهٔ ایشان، نامه‌ای از سوی آقای مصطفی تاج‌زاده نگاشته شد که بویی از داوری منصفانه و بدون غرض نداشت و مطابق معمول مکاتبات نامبرده، مملو از تنگ‌نظری‌ها و اتهامات جناحی و تکراری بود. ای کاش جناب ایشان هم همانند مصاحبه آقای توکلی، به طرح نظراتشان و نقادی مصاحبه با همان سبک و سیاق منصفانه می‌پرداختند که چنین نشد.

لاجرم چون آقای تاج‌زاده با دیدگاه خاص جناحی و سکولار خود به نقد مصاحبه آقای توکلی پرداخته‌، باید با همان سیاق به ایشان پاسخ داد. ایشان نوشته‌اند که ناهنجاری‌های اشاره شده در مصاحبه آقای توکلی طی سالهای پس از انقلاب، قابل اجتناب بود و اراده جدی در حاکمیت برای جلوگیری از آن وجود نداشت. باید سؤال کرد که آیا دولت‌های پس از پیروزی انقلاب به جز دوره هشت سالهٔ آقای احمدی‌نژاد- از دوستان و هم‌جناحی‌های شما بوده است یا خیر؟ دولت زمان جنگ که از مدیران جناح چپ بود و در اوان فعالیت نیز چند وزیر ناهمگون نیز از دولت کناره‌گیری نمودند. دولت مرحوم آقای هاشمی نیز عموما از مدیرانی بود که از چهره‌های مؤثر جریان اصلاحات در سالهای بعد شدند و دولت اصلاحات و دولت روحانی نیز که جای بحث ندارند.

لذا به جز هشت سال آقای احمدی نژاد (که او هم متأثر از همان سیاست‌های اقتصادی دولت‌های قبلی بود)، تمامی قدرت اجرائی در سال‌های پس از انقلاب در اختیار مدیران اجرایی شما بوده است. در قوه مقننه نیز جریان شما حداقل در چهار مجلس پس از انقلاب، نقش تعیین‌کننده داشته است.
چگونه جناح شما بجای پاسخگویی در خصوص ناکارآمدی‌ها، مطالبه گر شده است؟

جریان رادیکال چپ در ده سال اول انقلاب، بنیانگذار بسیاری از تندروی‌ها بنام مذهب و انقلاب بود و با الهام از سوسیالیسم رادیکال، هم به تصفیه‌های وسیع و خاص گرایی‌ها مومنانه(!) دست زد و هم اقتصاد دولتی را برای جلوگیری از حقوق مردم، پایه‌گذاری نمود. بسیاری از مصادره‌ها و ضایع نمودن حقوق مردم در زمانی انجام شد که شما در هر سه قوه، قدرت را به‌دست داشتید. حالا با ژست آزادی‌خوانه و دموکراتیک، خود را از عملکرد گذشته خود مبرا می‌دانید؟

جناب تاجزاده، براستی فرهنگ رفاه‌طلبی و مال اندوزی و دست در جیب بیت‌المال کردن و رانت‌جوئی، از کدام دولت در ایران پایه‌گذاری شد؟ و شما چه نقشی در مبارزه با فساد در آن دوران داشتید؟ چرا عالیجناب سرخپوش شما در سال‌های بعد که منافع سیاسی شما اقتضا می‌کرد، ناگهان تبدیل به یک چهره اصلاح‌طلب و آزادی‌خواه شد؟ مگر قبول ندارید که بنیان بسیاری از کژی‌های اقتصادی و رانت جویی‌ها و رفاه‌طلبی‌ها از همان دوران آغاز شد؟

شما سرچشمه همه قدرت‌ها را مردم می‌دانید کاملا صحیح است. اگر مردم حکومتی را نپذیرند حتی اگر در راس آن حکومت نخبگان و فرهیختگان و انبیا الهی هم باشند، دوامی نخواهد داشت و مشروعیت ملی ندارد اما مشکل ما با شما این است که جنابعالی و دوستانتان اگر مردم به سمت شما اقبال نکنند، حکومت را دموکراتیک نمی‌دانید و ثانیا اگر حکومتی بر مبنای احکام الهی بود و اتفاقا بر اصول دموکراسی، مورد تایید و رای اکثریت مردم نیز قرار گرفت، آنرا مشروع نمی‌دانید.

اگر به تعبیر جنابعالی، همه ایرانیان با هر سلیقه و عقیده‌ای به نظامی به نام جمهوری اسلامی رای دهند، رای مردم مشروعیت ندارد. اما اگر مردم به یک نظام سکولار رای دهند، حتما دارای مشروعیت است؟

جناب آقای تاجزاده، شما می‌فرمایید که حل معضلات جامعه، علاوه بر آزادی‌های سیاسی و اجتماعی، نیاز به انتخابات آزاد دارد نه فقط یک اقلیت خاص، با شما هم عقیده‌ایم. اما سوال این است که آیا شما جزو این اقلیت خاص نیستید که سال‌هاست زمام امور اجرایی کشور را به دست دارید و بازهم دیگران را اقلیت خاص می‌پندارید؟

سهم شما در این معضلات جامعه چیست؟ این جملات شما بدان معناست که فقط شما و دوستان هم جناحی شما دارای مشروعیت حداکثری مردم هستید و اگر شما مورد اقبال قرار نگرفتید، پایه‌های دموکراسی در کشور ویران می‌شود!

جنابعالی لازمه توسعه همه جانبه را انتخابات آزاد می‌دانید که فقط یک اقلیت خاص در کشور حکمرانی نکنند. اجازه بدهید که همین مقطع کنونی کشور را مورد بررسی قرار دهیم. دوستان و همفکران جنابعالی، هم‌اکنون تمام قوه مجریه و نیمی از قوه مقننه را در دست دارند و این همه، قطعاً از طریق انتخابات و با رأی مردم صورت گرفته است، لطفاً بفرمائید که در شرایط کنونی، «اقلیت خاص» چه افراد و جریان‌هایی هستند؟ معنای جریان خاص در وضعیت فعلی چیست؟ اگر مردم به گروه دیگری رأی دهند، جریان خاص حاکم شده و در غیراینصورت جریان عام؟

در پایان لازم می‌دانم که یک نکته مهم را که تجربه آن در کشورهای دیگر نیز قابل تمثیل است، یادآوری نمایم. انتخابات آزاد و تأمین آزادی‌های فردی و مدنی، اگرچه یک ضرورت برای همه جوامع است، اما الزاماً به توسعه پایدار و عادلانه منجر نمی گردد. هم‌چنان‌که بعضا عکس آن نیز صادق است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۰۳۵۷۱۰:۲۸:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۷
مگر فرقی هم میکنه هر دوشان یکی از دیگری بدتر بودن و اعتماد مردم را سلب کردن و باید افراد شایسته خارج از این دو گروه وارد میدان شوند و مهمترین چیز سامان دادن به ثبات اقتصادی و بالا بردن قدرت خرید مردم دوم و مهمتر از ان باید ملی گرا و ناسیونالیست باشند تا مردم اعتماد کنند
ناشناس۱۰۴۰۵۵۰۱۲:۲۳:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۱۷
تاجزاده ی بت شکن بت انحصار رابشکن
ناشناس۱۰۴۰۵۷۳۱۲:۴۲:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱۷
تاجزاده و اصلاح طلبان باید درباره حمایت از روحانی و تورم 400 درصدی فعلی و مشکلات اقتصادی و معیشتی شدید مردم و گوشت 125 هزار تومانی و پراید 50 میلیونی و دلار 12 هزار تومانی پاسخگو باشند و فرافکنی نکنند.
ناشناس۱۰۴۰۶۴۲۱۳:۲۶:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱۷
اصلاح طلبان با این نحوه مدیریت و مملکت داری شون مردم رو نقره داغ کرده اند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
ناشناس۱۰۴۰۷۵۶۱۴:۴۸:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱۷
عمو این قیمت ها بخاطر تحریم ربطی هم به دولت داره نتیجه کارهای شماست
ناشناس۱۰۴۱۲۳۲۰۰:۱۴:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱۸
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها مربوط نیست زیرا در دولت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی هم که تحریم بانکی و نفتی نبودیم اوضاع اقتصادی همین گونه آشفته بود و نرخ دلار و مسکن و غیره چندین برابر شد.
موسوی۱۰۴۱۵۴۲۱۲:۰۳:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۸
این جماعت که گفتن ما زبون دنیا رو بلدیم و تحریما رو برمیداریم، ۶ سال وقت مملکتو تلف کردند و کلی هم امتیاز تو برجا دادن؟ حالا طلبکاری؟؟؟؟
ناشناس۱۰۴۰۹۸۷۱۹:۵۳:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱۷
شما احازه بده با امریکا مداکره بشه نامردم دلار رو ۴ تومن نکنم همه میدونن علت گرونی تحریم
مهران۱۰۴۱۱۴۸۲۲:۵۹:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۱۷
باسواد دفعه قبل دولت محبوبت با اوباما مذاکره کرد و هسته ای رو بخشید؟ این دفعه دیگه چی رو میخواهید ببخشید و در عوض بیشتر گند بزنید به زندگی مردم، گذشت اون زمان که خرابکاریهاتون رو بندازید گردن تحریم
ناشناس۱۰۴۱۲۱۳۲۳:۵۴:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۱۷
هنوز فراموش نکردیم که شب امضاء برجام با اسکناس 1000 تومانی و یک دلاری در خیابان رقص و پایکوبی می کردید.
ناشناس۱۰۴۰۶۹۰۱۴:۰۵:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱۷
جناب تاجزاده و دوستان انحصار طلب و قدرت طلب واقعی هستن ولاغیر.
ناشناس۱۰۴۰۷۳۶۱۴:۳۴:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۱۷
تاجزاده خودش بته چی می گی عمو؟
ناشناس۱۰۴۰۸۷۵۱۶:۴۷:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱۷
تاج زاده بت شکن!!!!! عمو جان ان وقت ها که ایشون کاره ای بودن شما هنور به دنبا نیومدی که چه کارهایی می کردن!!!!
مصطفی۱۰۴۰۹۸۴۱۹:۵۰:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۱۷
مصیبت مملکت و وضع فعلی آن از طرز تفکر همین اصلاح طلب ها هست.با این نظری که دادید تنها چیزی که میتوان گفت اینه که نسبت به این اوضاع نباید هیچ اعتراضی داشته باشید و حقتون امثال تاجزاده می باشد.
ناشناس۱۰۴۱۰۶۵۲۱:۴۷:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱۷
اتفاقا یکی از اختلافات تاجزاده و مخالفان در همین هست که عده ای هر اعتراض را کار دشمن و... می دانند. ولی تاجزاده اعتراض را حق قانونی مردم می داند.
ناشناس۱۰۴۱۱۵۶۲۳:۰۶:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱۷
نیست 8 سال شما گل و بلبل بود
ناشناس۱۰۴۰۵۵۱۱۲:۲۴:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱۷
باید فرد انقلابی وارد میدان شود. که شب و روز نشناسد. و زحمت بکشد.
فربد۱۰۴۰۵۷۲۱۲:۴۲:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۱۷
زحمت کشیدن خوبه ولی تخصص بیشتر لازمه برای اینکه باید کار مفید صورت بگیرد نه خرابکاری
ناشناس۱۰۴۰۶۳۷۱۳:۲۲:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۷
کارگزارانی ها و اصلاح طلبان در 4 دولت موسوی و هاشمی و خاتمی و روحانی در مجموع 30 سال در کشور مسئولیت داشتن و نتیجه سوء مدیریت شون امروز برای همگان اثبات شده است .
ناشناس۱۰۴۰۷۳۸۱۴:۳۶:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۱۷
نمردیم و مدیریت دوستان پیر متخصص و لیبرال شما رو هم دیدیم.
ناشناس۱۰۴۰۸۷۸۱۶:۵۲:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱۷
اگر تخصص هم داشته باشی ولی تعهد به کارت نداشته باشی مساوی است با کسی که بی سواد سرکاره
ناشناس۱۰۴۰۶۲۴۱۳:۱۱:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱۷
ما مدیریت آگاه و سالم نیاز داریم.
ناشناس۱۰۴۰۹۸۵۱۹:۵۰:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۱۷
چپ و راست با هم ازدواج هم میکنند بعد جلوی ملت دوقطبی درست میکنند بالاخره پینوکیو از یه مرحله ای فریب نخورد
ناشناس۱۰۴۰۳۶۷۱۰:۳۴:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۷
دوران شامورتی بازی این دو دسته و انتخاب بین بد و بدتر پایان یافته خودتون را خسته نکنید با این مقالات
ناشناس۱۰۴۰۳۷۸۱۰:۴۱:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱۷
دولتها هر چند در اختیار چپی ها بوده ولی قدرت اصلی همواره در اختیار افراد ثابت و خاصی بوده که برای نظر مردم تره هم خورد نمیکنند.
احمد۱۰۴۰۵۹۹۱۲:۵۸:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۱۷
دولت ها که در این سالها هرکاری خواستند کردند و بعد هم مشکلات را انداختند گردن این و آن . ببخشید دولت تفاوتش با قدرت اصلی چیه ؟ یعنی منظورتون اینه که این دولت ها اختیار نداشتند ؟ اگر اختیار نداشته اند پس چرا برای این پست ها سر و کله می شکنند و از هر روشی استفاده می کنند . یعنی برای اینکه متوجه بشوند که دولت ها اختیار ندارند چند سال نیاز دارند تا به این نتیجه گیری برسند ؟
ناشناس۱۰۴۰۷۴۱۱۴:۳۷:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱۷
بازم خیلی نرم دارین سر می خورین به سمت اختیارات نداریم و این داستانا
ناشناس۱۰۴۰۸۲۱۱۵:۵۰:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۱۷
همون حرف تاریخی ما هیچ کاره ایم! باید با طلا نوشت که جریان چپ برای رسیدن به قدرت، زمین و زمان رو به هم می بافت وعده های آنچنانی و تخصص و ..... رسیدن به قدرتی که بعد از به دست آوردنش بگن ما هیچ کاره ایم این دیگه آخر منطق هست و اگه بفهمند که چندین و چند دوره برای چندین و چند انتخابات این جمله تاریخی رو تکرار کردند اصلا نور علی نور است! علی برکت الله
ناشناس۱۰۴۱۰۵۸۲۱:۳۹:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۱۷
اگر قدرت و اختیارات ندارن پس چرا این همه وعده می دن ،قسم جلاله می خورن و سر و دست می شکنن برای رسیدن بهش. باز هم این یه دغل کاری نابخشودنی خواهد بود.
علیرضا۱۰۴۰۳۸۶۱۰:۴۸:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱۷
اقای توکلی مرد شجاع و ازاده ای هستند ،مصاحبه ایشان را ندیدم و همچنین نامه اقای تاجزاده را،ولی این جوابیه اقای ایمانی مانند ۹۰درصد یادداشتهای قبلی ایشان فقط سفسطه بود بس
ناشناس۱۰۴۰۵۵۴۱۲:۲۷:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۷
32 سال بعد از انقلاب زمام اداره امور کشور در اختیار همفکران و دوستان آقای تاجزاده یعنی کارگزاران و اصلاح طلبان بوده و نتیجه عملکردشون فاصله طبقاتی و فقر و فساد و بیکاری و تبعیض بوده است .
ناشناس۱۰۴۰۶۶۷۱۳:۴۵:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۷
همین که ندیدی و اینقدر مطمئن نظر میدی، نشان میده تاج زاده روی کی حساب کرده که اینقدر چرت می بافه...
ناشناس۱۰۴۰۳۹۶۱۰:۵۹:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۷
خوب میشه بفرمایید قدرت چیه؟
ناشناس۱۰۴۰۴۸۷۱۱:۴۸:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۱۷
قدرت یعنی من هرچی میگم تو بگو چشم و هرچی هم تو داری مال من است
ناشناس۱۰۴۰۵۲۳۱۲:۱۳:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۷
بزرگترین تدارکاتچی جهان.
ناشناس۱۰۴۰۴۲۹۱۱:۱۶:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۷
سیاست های کلان در کشور ما خارج از اختیار دولت ها بوده و البته هر دو گروه چپ و راست ویا اصلاح طلب و اصولگرا در به وجودآوردن وضعیت فعلی ،مشترکا نقش داشته اند.
ناشناس۱۰۴۰۷۱۶۱۴:۱۹:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱۷
فتنه 98 بر اساس این است که دولت دست ما نیست. سوال من این است که چرا وقتی دولت دست شما نیست اینقدر خودتونو به آب و اتش میزنید و دروغ میگویید و با برجام کذایی مردم را اغفال میکنید که ریس دولت شود
ناشناس۱۰۴۰۸۷۶۱۶:۵۰:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۷
خوب بفرمایید دست کی هست؟ تا جوابت را دقیق بدم و اگر هم با تبلیغات مسموم مغزت را شستشو دادن و جواب درستی ندارید لطفا خاموش
ناشناس۱۰۴۰۹۰۴۱۷:۲۶:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱۷
خدا راشکر کن تمام اختیارات دست این دولتها نبود وگر نه الان مثل لیبی تیکه تیکه شده بودیم
ناشناس۱۰۴۰۹۷۱۱۹:۳۲:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۷
سیاست کلان دست شورای امنیت ملی است که ریاستش دست رییس جمهوره!
ناشناس۱۰۴۰۴۶۷۱۱:۳۳:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۱۷
اگر 83 میلیون بخواهند به جهنم بروند کی را باید ببینیم؟
ناشناس۱۰۴۰۷۰۶۱۴:۱۶:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۷
تو میخواهی بروی برو البته جای تو انجاست. چرا از مردم فهیم مایه میزاری
ناشناس۱۰۴۰۷۴۳۱۴:۳۸:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۷
مشکل امثال شماها اینه که خود 80 میلیون پندار هستید !
ناشناس۱۰۴۰۸۲۴۱۵:۵۴:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۱۷
۸۳ میلیون رو نمیدونم. ولی بعضیها میخوان برن، خوب بفرمان برن. بعضیها هم میخوان زوری ببرنت بهشت که اصلا خوب نیست و محکومه. اما مشکل اصلی اینه بعضیها زوری زوری میخوان ببرنت جهنم و اونموقع بی خیالیم. اونا رو چکار کنیم؟
لادن۱۰۴۱۰۲۶۲۰:۵۵:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱۷
الان حسن درست کرده برامون لازم نیست بریم
ناشناس۱۰۴۰۵۱۱۱۲:۰۵:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱۷
از تاجزاده خوشم میاد که 100 درصد آماده ی مناظره است همین خودش نشان می دهد که طرفش چقدر کاراش درسته!!!
ناشناس۱۰۴۰۵۷۹۱۲:۴۴:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱۷
فتنه 88 فتنه باند قدرت و ثروت بود که دست شون از حقوق های نجومی و پست های مدیریتی کوتاه شده بود تاجزاده باید در مورد تهمت دروغ تقلب به نظام پاسخ بدهد.
ناشناس۱۰۴۰۶۲۷۱۳:۱۲:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱۷
معمولا کسانی که زیاد حرف میزنن از عملکرد پائینی برخوردارن.البته شما دوران جوانی تاجزاده رو یادت نیست یا نبودی که ببینی تندرو ترین افراد اصولگرا جلوی ایشون لنُگ می انداختن.
ناشناس۱۰۴۰۷۰۳۱۴:۱۴:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱۷
امیدوام با هم در دوزخ محشور بشوید
ناشناس۱۰۴۱۰۸۵۲۲:۰۲:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱۷
قطعاً کسانی که باعث نابودی دنیا و آخرت مردم شدن در جهنم هستند
ناشناس۱۰۴۰۷۷۷۱۵:۰۶:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱۷
بله ایشون همیشه آماده ی مناظره هستند اما چیزی برای ارائه ندارند و صرفاً با نشان دادن چند تکه کاغذ روزنامه و کارهای ژورنالیستی و طرح چند شبهه و بردن اسم منحوس شخصی برای سوت و کف دوستانی که از بیرون دانشگاه می آورد قصد دارد خود را پیروز جلوه دهد.
ناشناس۱۰۴۰۷۸۰۱۵:۰۹:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۱۷
جالبه بدونید این فرد که خود را برای برجام به آب و آتش می زند حتی یکبار متن برجام را نخوانده. آن وقت رییس دولتشان منتقدان را بی سواد می خواند.
عادل۱۰۴۰۵۳۷۱۲:۱۸:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱۷
جریان چپ بیشترین دوران حکومت پس از انقلاب را در دست داشته است. هر خوبی و بدی هست بیشترش از آنهاست. حال اگر این همیشه قدرت بدستان 2 قورت و نیمشان باقی باشد جای سؤال دارد. ندارد !!!!
ناشناس۱۰۴۰۵۵۸۱۲:۳۰:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۱۷
تاجزاده و دوستان هروقت در انتخابات برنده باشند میگن دموکراتیک بوده و هروقت بازنده بشوند میگن تقلب شده است !!!!
ناشناس۱۰۴۰۸۴۵۱۶:۱۲:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۱۷
وقتی هم به آخرهای قدرتشون رسیدن میگن هیچ کاره ایم!!!
ناشناس۱۰۴۰۵۶۳۱۲:۳۴:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۱۷
سالهای 78 تا 88 از نظر اقتصادی بهترین سالهای بعد از انقلاب برای مردم بود اما تاجزاده و اصلاح طلبان با فتنه و گرای تحریم دادن به دشمنان باعث شدند تا اوضاع اقتصادی کشور متشنج شود و مردم رو دچار مشکلات اقتصادی شدید کردند.
ناشناس۱۰۴۰۸۹۶۱۷:۱۸:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱۷
گروني شديد مسكن سال ١٣٨٦ يادت رفته
ناشناس۱۰۴۱۲۲۹۰۰:۱۰:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۱۸
گرانی مسکن در تمام سال های بعد از انقلاب و حتی قبل از انقلاب بوده و اکنون مسکن در تهران 280 درصد گران شده است.
ناشناس۱۰۴۰۹۴۴۱۸:۲۰:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۷
داستان خوبی سرهم کردی
ناشناس۱۰۴۰۵۸۰۱۲:۴۵:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱۷
این تاجزاده رو یه چیز هم سر بدید بفرستید آمریکا تا آنها از این استعداد بالقوه بهره‌مند شوند!!!!
سینا۱۰۴۰۵۸۸۱۲:۵۱:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱۷
من خودم بین امثال آقای تاج زاده و اصولگرایان تفاوتی نمی بینم. بازی چپ و راست دیگه طرفداری نداره
ناشناس۱۰۴۰۶۹۵۱۴:۱۱:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۷
همه رو باین چوب میرانید. این اصلاح طلبان لیبرال نزدیک 40 سال کشور را اداره کردند. کدام اصولگرا منظورتان است. البته نه اصولگرایانی از جنس لاریجانی ها و باهنرها و ناطق نوری ها
ناشناس۱۰۴۰۵۹۵۱۲:۵۶:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۱۷
تنها دولت موفق وكار امد دولت اصلاحات واقعي يعني دولت خاتمي است كه ديگه ان شرايط خوب كه همراه با رونق اقتصادي ورفاه براي مردم بود ديگه براي كشور تكرار شدني نيست دولتهاي ديگر در قالب اصلاح طلبي نبوده
ناشناس۱۰۴۱۲۱۶۰۰:۰۱:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱۸
خاتمی با مشارکت در فتنه 88 و تکرار میکنم در سال های 92 و 96 پرونده خودش را خراب کرد و البته مفاسد عظیم کرسنت و توتال و استات اویل و اختلاس شهرام جزایری و غیره هم مربوط به دولت اصلاحات بود.
ناشناس۱۰۴۱۵۱۷۱۱:۴۹:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۱۸
خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی
شفافیت خوب است۱۰۴۰۶۳۱۱۳:۱۹:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۱۷
معمولا وقتی یک نامه را نقد میکنند لینک نامه را هم موجود است که بشود آن را مطالعه کرد ممنون از دید بان شفافیت و عدالت و ازادی
حسن۱۰۴۰۶۴۰۱۳:۲۵:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۱۷
دولتهای میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی در زمان خودشون بیشتر به جناح راست نزدیک بود و این افراد پس از بیرون افتادن از جریان قدرت در سالهای اخیر به جناح چپ نزدیک تر شدند.
ناشناس۱۰۴۰۷۲۸۱۴:۲۷:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۱۷
خودگویی و خود خندی . عجب مرد هنرمندی
ناشناس۱۰۴۰۷۸۸۱۵:۲۱:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۱۷
تنها رئیس جمهور اصلاح طلب اقای خاتمی بود بقیه از دوستان جناب نویسنده بود بعدا برخی از آنان تغییر رویه دادند.
محمد۱۰۴۰۸۰۴۱۵:۳۸:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱۷
آقای نویسنده ، شما که اینقدر زحمت کشیدید و آقای تاج زاده رو نقد فرمودید چرا برای روشن شدن قضایا یک بار از ایشان برای مناظره در مقابل آقای توکلی دعوت نمی شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۴۰۸۰۷۱۵:۴۰:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱۷
اصولگراها با شعار و موشک عامل تحریم مردم هستن
ناشناس۱۰۴۱۲۱۸۰۰:۰۳:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱۸
هیلاری کلینتون : تحریم های بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۱۰۴۰۸۱۶۱۵:۴۶:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱۷
تا کی جنگ زرگری.دیگه مردم خسته شدن.چپ و راست و وسط همه به فکر خویشن
ناشناس۱۰۴۰۸۲۷۱۵:۵۷:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱۷
این یعنی اقبال مردم به اصلاح طلبان بیشتر و بوده ودر تمام انتخابات به اصلاح طلبان رای دادند ولی امان از انتصابات که معمولا انتخابات رو بی اثر میکنه
ناشناس۱۰۴۰۸۳۵۱۶:۰۵:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۱۷
90% حاکمیت در دست اصولگراها است
ناشناس۱۰۴۱۲۲۵۰۰:۰۸:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۱۸
دولت های موسوی و هاشمی و خاتمی و روحانی همه اصلاح طلب بودند و نتایج عملکرد ضعیف شون امروز کاملا"مشهود و ملموس است .
حمید۱۰۴۰۸۵۱۱۶:۲۰:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱۷
از نویسنده محترم آقای ایمانی می خوام کمتر مطلب بنویسند ، نوشته این نشون دهنده بی اطلاعی کامل ایشون از جریانات سیاسی و لایه های قدرت بعد از انقلابه با به ادبیات کاملا ضعیف و پوپولیستی
ناشناس۱۰۴۰۹۱۸۱۷:۴۶:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۱۷
شما اول جواب تاجزاده رو بزار تا بعد ما مقایسه کنیم
ناشناس۱۰۴۰۹۵۱۱۸:۳۱:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۱۷
همون هشت سال احمدی نژاد به اندازه هشتصد سال برا این ملت ویرانی ببار آورد
ناشناس۱۰۴۱۲۱۹۰۰:۰۴:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱۸
تبعات انتخاب روحانی و فتنه 88 تا سال های سال گریبانگیر کشور خواهد بود.
ناشناس۱۰۴۱۰۲۵۲۰:۵۳:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۱۷
تاج زاده جرات توبه داره ولی اصول گراها همچنان میگن مرغ یک پا داره
ناشناس۱۰۴۱۲۲۲۰۰:۰۶:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱۸
تاجزاده اگر جرئت داره باید از فتنه 88 و خیانت به کشور توبه و از مردم عذرخواهی نماید.
ناشناس۱۰۴۱۰۶۱۲۱:۴۱:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۱۷
اصول گرها چه گلی به سر این مملکت زده اند؟ فقط ادعا و پنهان کاری
ناشناس۱۰۴۱۰۷۷۲۱:۵۶:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱۷
دقیقا بگوید چند درصد اختیارات در دست دولتها هستش ؟
ناشناس۱۰۴۱۸۰۳۱۵:۵۵:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱۸
800 میلیارد درآمد نفت زمان احمدی نژاد اصولگرا چی شد؟
علی۱۰۴۲۳۷۳۰۹:۱۲:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱۹
البته زمانی که آقای هاشمی رای آورد جزو اصولگراها بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین