ماجرای فروش ۳۴ میلیاردی "ایران ایرتور"

گروه اقتصادی الف،   3980516085 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره اینکه گفته شده "این سازمان، شرکت ایرتور را که ارزش هزار میلیاردی داشته به قیمت ۳۴ میلیارد تومان فروخته است"، اعلام کرد که ایران ایرتور بر اساس مصوبه سال ۱۳۸۹ واگذار شده که در زمان واگذاری، این شرکت بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی انباشه داشته است.

ماجرای فروش ۳۴ میلیاردی "ایران ایرتور"

ایسنا نوشت: سید جعفر سبحانی - مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی - درباره واگذاری ایران‌ایرتور اظهار کرد: سال ۱۳۸۹ با مصوبه هیات واگذاری، آن زمان ایران‌ایر تور با قیمت پایه هفت میلیارد تومان به مزایده گذاشته شد. در آن زمان قرار بود ۲۵ درصد نقد و مابقی به صورت اقساط سه ساله پرداخت شود.

وی در مورد خریداران گفت: یک شرکت چندمنظوره به نام هسایار و شرکتی دیگر به نام احیای صنایع خراسان در آن مزایده شرکت کردند و آن سهم را خریدند. آنها ۹۵ درصد این سهم را که قیمت پایه‌اش هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود در مزایده ۴۸ میلیارد تومان خریدند.

مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: این شرکت‌ها ۲۵ درصد از حصه اولیه را پرداخت کردند اما در ادامه در انجام تعهدات خود ناتوان بودند.

وی افزود: سازمان خصوصی‌سازی در راستای دفاع از حق دولت از خریدار وکالت گرفته بود که اگر خریدار در انجام تعهدات کوتاهی کرد بتواند سهم دولت را استیفاء کند.

سبحانی ادامه داد: در خردادماه، شهریورماه و آذرماه سال ۱۳۹۳ و خردادماه سال ۱۳۹۴ سازمان خصوصی‌سازی چهار نوبت مزایده برای این سهم برگزار کرد و هیچ کس برای خرید آن نیامد، چرا که این شرکت حتی یک پرواز هم نداشت و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشت. همچنین حدود ۹۰ میلیون دلار بدهی ارزی داشت، در نتیجه کاملا ورشکسته بود. این مزایده‌ها با قیمت ۳۴ میلیارد تومان که دولت از آن دو شرکت طلب داشت انجام شد.

مشاور رییس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: وقتی یک شرکت را می‌فروشند بدهی‌ها و زیان انباشته را در کنار دارایی‌ها می‌بینند. نمی‌شد که از زیان انباشته و بدهی‌ها گذشت و فقط دارایی‌ها را دید.

وی افزود: در مزایده پنجم یک بخش خصوصی واقعی این شرکت را خریداری کرد که ۴۰ درصد نقد و مابقی را در اقساط دو ساله قرار شد بپردازد. آن خریدار بلافاصله ۴۰ درصد را نقد واریز کرد و تمام اقساط را به موقع پرداخت کرد.

سبحانی تاکید کرد: این‌که گفته شده خریدار این مبلغ را پرداخت نکرده کذب محض است و شرکت هم روال خود را می‌گذراند.

وی تاکید کرد: خریدار فعلی تعداد پرسنل را به ۱۲۰۰ پرسنل رسانده، هواپیمای جدید گرفته، ناوگان هوایی را توسعه داده و بدهی را پرداخت کرده است؛ آیا این کار بدی است.

سبحانی ادامه داد: متاسفانه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون هیچ سند و مدرکی می‌گوید این شرکت ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته است آیا ایشان حتی یک برگ صورت مالی این شرکت را دیده که چنین حرفی می‌زند. ما باید بدانیم که یک شرکت از دارایی‌ها و بدهی‌ها تشکیل شده است و هر دوی اینها را در قیمت‌گذاری با هم ببینیم. شرکت ایران‌ایر تور به دلیل زیان انباشته ۴۰۰ میلیارد تومان عملا ورشکسته و زمین‌خورده بود.

پژمان‌فر - نماینده مجلس - به تازگی عنوان کرده که فقط عنوان ایران ایرتور هزار میلیارد تومان می‌ارزید، با قیمت ۳۴ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار کردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۹۱۷۶۱۳:۲۵:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۶
این هم هپولی هپو شد!!
ناشناس۱۰۳۹۱۸۷۱۳:۲۹:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۶
راستش ما برای پروژه ای 2 سال پیش چند بار به این شرکت رفتیم، معاونت فرمودند 5 هواپیما دارند و 1200 پرسنل، به عبارتی هر هواپیما برای عملیاتی بودن و در گردش بودن حدود 240 پرسنل پیوست دارد که چندین برابر حد استاندارد است نشانه بیکاری پنهان بسیار بالاست، دنبال این بودند که بتوانند پرسنل را به 750 نفر برسانند تا بتوانند هزینه ها را تامین کنند. تازه همین این حرفها مال دوران دلار 4000 تومان است!ضمنا این ساختار به هیچ عنوان بخش صد در صد خصوصی نیست، بلکه بخشی است که خصوصی شد تا دولتی خرید کند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین