نقد دیده‌بان عدالت و شفافیت بر نامه رییس سازمان نظام پزشکی کشور درباره نبود زیرساخت‌ها در آموزش پزشکی مقصر کمبود امکانات آموزش پزشکی کیست؟/ جامعه را در برابر پزشکان قرار ندهید/ شائبه انحصار و تضاد منافع را بر طرف کنید

گروه اجتماعی الف،   3980516069 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

با ورود مجلس به موضوع افزایش ظرفیت رشته‌‌های پزشکی و ارائه طرح دو فوریتی برای تحقق آن ماجرای ظرفیت رشته‌های پزشکی و اظهار نظر موافقان و مخالفان داغ تر از گذشته در رسانه‌ها پیگیری می‌شود.

مقصر کمبود امکانات آموزش پزشکی کیست؟/ جامعه را در برابر پزشکان قرار ندهید/ شائبه انحصار و تضاد منافع را بر طرف کنید

به گزارش الف با نامه اخیر رئیس کل سازمان نظام پزشکی به رئیس مجلس درباره این طرح، موضوع قدیمی افزایش ظرفیت رشته های پزشکی در دانشگاه وارد مرحله تازه ای شد.

 محمدرضا ظفرقندی در این نامه خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار نگرش علمی و کارشناسی در این مقوله مهم به دلیل نبود ساختارهای آموزشی و تجهیزات بالینی مورد نیاز شد.

به نوشته رئیس کل سازمان نظام پزشکی طرح دوفوریتی افزایش ظرفیت های دانشجویی پزشکی که  «با زمینه سازی جهت دار رسانه ای» روزهای اخیر در مجلس شورای اسلامی ارائه شد موجب نگرانی در جامعه پزشکی و دانشجویی شده است.

ظفرقندی در این نامه خاطرنشان کرده است: یقینا طرح مساله کاملا تخصصی و فنی ظرفیت های دانشجویی پزشکی بدون توجه به زیرساخت های لازم برای آموزش پزشکی از جمله تعداد اساتید و تعداد تخت های بیمارستان های آموزشی و تجهیزات بالینی مورد نیاز، موجب خسارت های جبران ناپذیر به این رشته خطیر خواهد شد.

وی در نامه خود اضافه کرده است : مطمئنا افزایش ظرفیت و پذیرش دانشجوی پزشکی بدون تامین ساختارهای لازم موجب کاهش کیفیت علمی و عملی پزشکی کشور و آسیب بیماران و سقوط سطح سلامت در کشور خواهد شد.

دیده‌بان عدالت و شفافیت در نقدی به این اظهارات پاسخ داده است.

نقدی بر نامه ریاست محترم سازمان نظام پزشکی کشور، جناب دکتر ظفرقندی

«بی شک دغدغه  افت کیفیت آموزشی در رشته های دانشگاهی به ویژه در حوزه بهداشت و درمان، باید همه جانبه باشد و همراه با ارائه راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت. همچنین در تصمیمات کلان که در جامه قوانین متجلی می شوند، دغدغه های کل جامعه در نظر گرفته می شود و از همین رو وضع قوانین به نمایندگان مردم سپرده شده است. با این مقدمه به چند موضوع مهم که در اظهارات حضرتعالی از نظر دور مانده است، باید توجه داشت :

۱. در سال های اخیر، حدود ۷۰ درصد جوانان کشور مایل به تحصیل در رشته های دکترای علوم پزشکی هستند که گواه شیوع بیماری حادی در جامعه ی ماست. آسیب شناسی این بیماری چندگانه است و فاکتورهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در آن دخیل اند که فقط می توانند در درازمدت اصلاح شوند. برای کنترل سریع و اورژانسی این مشکل حاد، یکی از چندین راه قابل تامل، افزودن بر ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی است. در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار پسر و دختر ایرانی برای راه یابی به این رشته ها جسم و جان خود را به رقابت کشیده اند. میزان پذیرش کمتر از ۹۰۰۰ نفر است که فقط نیمی از آن به داوطلبان بدون سهمیه می رسد. افزایش این ۴۵۰۰ نفر به ۶۰۰۰ یا ۷۰۰۰ نفر در همین امسال، از نظر ریاضی دردی را درمان نمی کند اما از نظر مهندسی روانی در جامعه ای چنین بحران زده، بسیار کارگشاست و احساس دیده شدن و امید به آینده را در نوجوانان، جوانان و خانواده هایشان( دست کم ۱۵میلیون نفر) افزایش می دهد و بدیهتا، راهی نیست که نمایندگان ملت به راحتی آن را نادیده بگیرند.

۲. جنابعالی، در ابراز دلایل مخالفت با این طرح، به نبود امکانات آموزشی در رشته پزشکی اشاره فرمودید.طبق آمارهای رسمی و موثق، در سال ۶۷ پذیرش در رشته های دکترای پزشکی دانشگاه های دولتی( غیرپولی) ۴۵۰۰ نفر بوده و سی سال بعد که زمام امور به وزارت بهداشت سپرده شده است، یعنی در سال ۹۷، این تعداد به ۳۷۰۰ نفر رسیده است که به معنی کاهش توانایی دانشگاه های دولتی در تربیت پزشک است.
متاسفانه مسئولانی که از کمبود امکانات آموزشی و نبود زیرساخت ها سخن می گویند یا خود در این پسرفت نقش داشته اند یا باید آن را به شکل عاجل حل کنند و شائبه ی ایجاد انحصار و تضاد منافع در مراجع تصمیم گیرنده در این حوزه را از میان ببرند.
آیا لزوما باید چنین جو ملتهب و طرحی دو فوریتی به میان بیاید، تا علنی و اعلام گردد که در سالن های تشریح تامین جسد نشده است؟ یا تعداد تخت های بیمارستان های آموزشی کافی نیست یا... چرا با وجود نیاز به پزشک و قرار گرفتن ایران در قعر جدول کشورهای آسیایی در حوزه سرانه پزشک، به جای دست زدن به اقدامی عاجل جهت جبران مافات، دختران و پسران مستعد کشور را از راه یابی به مسیر توسعه ی بهداشت و درمان محروم می کنیم و جامعه را دربرابر صنف ارجمند بهداشت و درمان قرار می دهیم و زمینه را برای سودجویی های پوپولیستی فراهم می نماییم؟

۳. متاسفانه در نامه جنابعالی، به بخش دوم این طرح، یعنی ساده سازی انتقال دانشجویان دانشگاه های خارجی به دانشگاه های داخل کشور، توجهی نشده است. اگر قرار است افرادی با صرف هزینه ی گزاف، پزشک بشوند، بی شک باید رقابتی علمی در میان همین گروه نیز برقرار باشد تا برای مثال، رتبه ۵ هزار از این امکان خاص برخوردار شود نه رتبه ۱۰۰ هزار و چه بهتر که از همان ترم نخست، شهریه ی پرداختی در همین کشور و برای ارتقای سیستم آموزش دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور صرف شود نه به شکل ارز دانشجویی در خارج از ایران. (مگر آن که منظور بخش دوم این طرح، برطرف کردن مشکل سربازی این دسته از دانشجویان یا مواردی از این دست باشد که امری جداست.)

۳. با این توضیحات از جنابعالی و همه ی سنگرداران بهداشت و سلامت کشور درخواست می کنیم که این تهدید فرضی را به فرصتی واقعی بدل کرده، با اصلاح سریع طرح، این امکان را فراهم نمایید که افزایش پلکانی ظرفیت رشته های دکترای علوم پزشکی از همین امسال آغاز شود و درپی آن افزایش امکانات آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی به یکی از مطالبات مردم شریف ایران از مسئولین کشور تبدیل گردد.»


دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۹۱۷۹۱۳:۲۶:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱۶
پدیرش پزشکی سال ۶۷ تعداد ۴۵۰۰ نفر و در سال ۹۷ تعداد ۳۷۰۰ نفر بوده است ، این خود گویای همه چیز است.
ناشناس۱۰۳۹۲۷۴۱۴:۱۳:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۱۶
آیا میدانید که نسبت پزشک به جمعیت ایران نصف تاجیکستان است؟ چه افرادی در وزارت بهداشت با کم کردن پذیرش پزشک در کنکور چنین وضعی را ایجاد کرده اند؟ باید محاکمه و به اشد مجازات محکوم بشن.
ناشناس۱۰۳۹۴۳۰۱۵:۲۸:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۱۶
وزیر بهداشت جدید هم گویا تسلیم لابی ثروتمند و قدرتمند پزشکان شده و گفته کمبود پزشک نداریم.
ناشناس۱۰۳۹۲۸۰۱۴:۱۵:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۶
کمیت مهم نیست، کیفیت مهم است. یک ده آباد، به از صد شهر خراب!
ناشناس۱۰۳۹۴۳۳۱۵:۲۹:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۱۶
بدبختی اینه که کمیت و کیفیت با هم زیر صفره. وقتی کمیت نباشه رقابت هم نخواهد بود و درنتیجه کیفیت و اخلاق هم نیست.
ناشناس۱۰۳۹۹۲۴۲۱:۰۷:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۱۶
دقیقا مشکل ما کمیت هست تعداد پزشکها بسیار کمه و انحصار درست کردن حداقل باید ظرفیت 5 برابر بشه تا ما به اندازه کشورهای دیگه پزشک داشته باشیم دست بردارید دیگه همه فهمیدن که انحصار درست کردین
ناشناس۱۰۳۹۲۸۳۱۴:۱۶:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۶
تولید پزشک بی سواد افتخار نیست.
ناشناس۱۰۳۹۴۱۹۱۵:۱۹:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۱۶
نه اینکه الان پزشکهامون خیلی باسوادن! یادتون باشه همیشه پزشک خوب و بد وجود خواهد داشت بنابراین، زیاد شدن پزشکها بهتره. چون حق انتخاب مردم بیشتر میشه و مردم با نرفتن به مطب پزشکان بد و بی سواد باعث بیکار شدن اونها میشن تا خودشون رو اصلاح کنن! اما اگه پزشک کم باشه مردم مجبورن بسوزن و بسازن!!! دقیقاً مثل الان!!!!!!!!!!
ناشناس۱۰۴۰۲۹۹۰۹:۴۶:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۱۷
مگر الان پزشک بیسواد تولید نمی شود؟!
ناشناس۱۰۳۹۲۹۴۱۴:۱۹:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱۶
درآمد یک پزشک عمومی در تامین اجتماعی ماهی 30 میلیون است. یک دندانپزشک هم ماهی 150 میلیون درآمد دارد. یک متخصص هم بالای 300 میلیون. دلیل اصلی این اوضاع همین انحصاره.
ناشناس۱۰۳۹۹۸۲۲۲:۰۴:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۱۶
کجا آنقدر پول می دن؟ ادرس بده. تو تاکسی شنیدی؟ یک پزشک تو فامیلتون بود می فهمیدی درآمد پزشکا و دندانپزشکا میانگین از ۵ شاید باشه تا ۱۰ ، ۱۵. اون گل درشت ها که می بینی همه نیستن. ای همه دکتر مناطق محروم و شهرستان ها . اصلا مردم از این پول ها ندارن که بدن.
ناشناس۱۰۳۹۳۰۳۱۴:۲۱:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱۶
امروز باید مردم پیش 5-6 تا دکتر بروند تا دردشان تشخیص داده شده و درمان شود. چرا؟ برای اینکه پزشکانی که امروز تربیت می شوند، فاقد دانش کافی هستند. دانشجوی سهمیه ای با پاس کردن گل و بلبلی واحدهای درسی که در جزوه های نیم بند خلاصه شده اند، پزشک حاذق و کارآمد نمی شود.
ناشناس۱۰۳۹۸۸۹۲۰:۲۷:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۱۶
اگر ادعای نویسنده را و درستی این امار را بپذیریم که صد البته مورد اشکال است منظور امار پذیرش در رشته های دکترای پزشکی مثل بهداشت وپرستاری و ... است که در این رشته ها کشور جای خالی برای جذب افراد جدید ندارد اما در سه رشته پزشکی و دندان و دارو در طی این سالها ظرفیت پذیرش بیش از پنج برابر شده است . با دقت تحقیق کنید و احساساتی نشوید
ایلامی۱۰۳۹۹۱۱۲۰:۵۲:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۱۶
آدم میشناسم فوق لیسانس عمران از دانشگاه خواجه نصیر داره و بیکار و مجرد خونه باباشه، و اونوقت برادر کوچکش که دندانپزشکه دو تا خونه داره و وراکروز زیر پاشه. حالا شما انتظار دارید ملت هجوم نبرن تجربی؟؟؟!!!
ناشناس۱۰۳۹۹۳۳۲۱:۱۵:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۱۶
بسیباری از پزشکان به قول خود نظام پزشکی از کشور خارج میشن یا حتی برای گرفتن نظام پزشکی مراجعه نمی کنند عده زیادی هم که بازنشسته میشوند چرا باید ظرفیت پایین باشه؟ اینا گفته های خود رئیس نظام پزشکی است که پزشکان دارن مهاجرت می کنند لذا بای ظرفیتها خیلی بالتتر بره پزشک کم داریم
ناشناس۱۰۳۹۹۷۳۲۱:۵۶:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۶
مگه خط تولید پرایده؟ پزشکا که تربیت شدن نمردن که!
ناشناس۱۰۴۰۱۸۷۰۶:۰۲:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۷
این پزشکان بی سواد و کم تجربه و بی کیفیت را زیاد نکنند بهتر است. من که می ترسم چند سال دیگه از ترس این پزشکان ایرانی مریض هامون را ببریم بنگلادش و عراق خوب کنند. مثل پراید شده اند بی کیفیت و دور از علم روز دنیا.
ناشناس۱۰۳۹۱۹۵۱۳:۳۴:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۶
بعد از سی سال ظرفیت پذیرش از 4500 نفر به 3000 رسیده . از نظر سرانه تعداد پزشک جز آخرین کشورهای آسیایی هستیم . عجب !!!!! به حرفهای این تاجران سلامتی توجه نکنید و ظرفیت را افزایش دهید .
ناشناس۱۰۳۹۲۹۸۱۴:۲۰:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱۶
درآمد یک پزشک ایرانی = درآمد 1000 کارگر ایرانی. مالیات یک پزشک ایرانی = مالیات یک کارگر ایرانی.
ناشناس۱۰۳۹۲۰۵۱۳:۴۰:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱۶
.. درصد پذیرفته شدگان رشته پزشکی سهمیه ای هستند. این یعنی اینکه بهترینها بیرون مانده و تعداد بسیاری از دانشجویان پزشکی از مسیری جز تلاش و توانایی علمی به دروازه‌های این رشته رسیده‌اند . سلامت مردم زیر تیغ پزشکان .. افتاده است. درصد بالایی از مردم از پزشکان راضی نیستند.
ناشناس۱۰۳۹۲۱۲۱۳:۴۲:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۱۶
اولویت نظام سلامت در کشورهای پیشرفته مبتنی بر پیشگیری و اصلاح شیوه زندگی است اما در ایران چون استانداردهای زندگی پایین است اولویت دارو و درمان شده و هزینه زیادی به بودجه نحیف دولت تحمیل می شود
ناشناس۱۰۳۹۲۱۸۱۳:۴۴:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱۶
کشورهای صنعتی با واردات پزشک از کشورهای در حال توسعه باعث کمبود و هدررفت سرمایه این کشورها می شوند. چرا ما باید پزشک اروپا و امریکا را تامین کنیم؟
ناشناس۱۰۳۹۲۹۰۱۴:۱۷:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱۶
هیچ کشور اروپایی یا آمریکایی پزشکان ایرانی رو قبول ندارن لذا اکثرا آنجا راننده تاکسی میشوند. تازه پزشکان ایرانی به پرداخت مالیات 70 درصدی عادت ندارند.
ناشناس۱۰۳۹۲۲۰۱۳:۴۶:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۱۶
تولید فله ای پزشک نا کارآمد در سالهای اخیر اثرات منفی فراوانی در چرخه سلامت کشور داشته است. پزشکانی که اکثر آنها با پذیرش سهمیه ای و آموزشهای ناکافی پزشک شده اند. حالا عده ای می خواهند این تعداد را دو برابر هم بکنند!!! آیا می توانید به همچین پزشکانی اعتماد کرده و خود و عزیزانتان برای مداوا پیش آنها بروید؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۳۹۲۸۵۱۴:۱۶:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۶
چی شده احساس خطر کردین که دیگه از کارانه های 500 میلیونی خبری نباشه؟
ناشناس۱۰۳۹۲۲۲۱۳:۴۷:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱۶
مشکل فعلی کشور کمبود پزشک نیست. بلکه کمبود پزشک حاذق و باسواد است.
ناشناس۱۰۳۹۲۸۱۱۴:۱۵:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۱۶
مشکل کشور دقیقا کمبود پزشکه که باعث میشه رقابتی به وجود نیاد لذا کسی دلیلی برای افزایش کیفیت و دانش نمیبیند.
ناشناس۱۰۳۹۲۲۳۱۳:۴۷:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱۶
با 60 درصد سهمیه پزشکی این مملکت به جائی نخواهد رسید آیااین ظلم بقائی برای کشور می گذارد
حمید۱۰۳۹۲۳۱۱۳:۵۴:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۱۶
مقصر همون پزشکایی هستن که رفتن تحسن کردن که ظرفیت ها کم شه .مقصر همون پزشکایی هست که وزارت بهداشت ودرمان رو کردن وزارت پزشکان و به جای این که به فکر منافع بهداشتی مردم باشن به فکر منافع َشغلیه خودشون هستن در درجه اول
ناشناس۱۰۳۹۲۳۳۱۳:۵۵:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱۶
طرف 7 سال عمومی میخونه که از این 7 سال 2 سالش هم کارورزی است که دیگر درس نمیخوانند بلکه کار یاد میگیرند بعد از این هم نهایتا 4 سال تخصص رو میگذرونه و میشه پزشک متخصص بعضا یک دوره فلوشیپ کوتاه مدت یکساله هم می بینن و میشن فلوشیپ یک شاخه در طب؛ تا اینجا مشکلی نیست اما مشکل اینه که این آقا یا خانم طبیب برای 5 دقیقه ویزیت یک مراجعه کننده 60/000 تومان حق الویزیت می گیره درحالیکه یک دکترای رشته های فنی و مهندسی که قطعا بیش از این دوستان فسفر سوزونده و دودچراغ خورده واسه اینکه دروس ریاضی فیزیکی ذاتا ثقیل و مردافکن هستند در روز با 8 ساعت کارکرد نهایتا 150/000 تومان یعنی معادل با 15دقیقه کار پزشک درآمد داره!!
ناشناس۱۰۴۰۸۴۲۱۶:۰۹:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۱۷
عزیز من بستگی داره اون ریاضی فیزیک کجا خونده باشی شریف یا یکی از دانشگاه های ازاد که تو هر شهر و محله ای هستن
ناشناس۱۰۳۹۲۳۹۱۳:۵۷:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۱۶
باور کنید اگر ده سال فقط ده سال به تمام واحدهای دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی و پیام نور و پردیس بین الملل اجازه جذب دانشجوی طب بدن تمام مشکلات قمپز در کردن الکی و پولهای ناحقی که نصیب پزشکان میشه از بین خواهد رفت، این حقیقت رو جامعه یکبار با گسترش کمی بی قاعده دانشگاه های مهندسی تجربه کرده
ناشناس۱۰۴۰۳۴۴۱۰:۱۴:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۱۷
امیدوارم یک روز زیر دست پزشک فارغ التحصیل شده از همین خرابه ها که گفتید بیفتید
ناشناس۱۰۳۹۲۴۵۱۴:۰۱:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱۶
چرا پزشک متخصص وارد نمی کنید؟؟ بنده به عنوان یک استاد دانشگاه غیر پزشکی شدیدا به تبعیض بین درامد یک پزشک و یک استاد اعتراض دارم. حداقل ده برابر بر چه اساسی... یا حتی مهندس های قوی.... فراموش نشود با رویه جدید ما چند سال دیگه مهندس و اگاه به کار در حد یک درصد نیاز داریم. حالا طرف فارق التحصیل کامپیوتر امیرکبیر است... نمی تواند یک کیس باز کند؟؟؟؟ چون واقعا بی رقیب کنکور این رشته سخت قبول شده است...
ناشناس۱۰۳۹۲۶۱۱۴:۰۸:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۱۶
سواد پرستاران قدیم از پزشکان جدید بیشتر است.
ناشناس۱۰۳۹۹۷۱۲۱:۵۳:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱۶
شما مریض شدی برو پیش پرستار.
آرش از روستا۱۰۳۹۲۸۴۱۴:۱۶:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۱۶
گناه ما چیه که رفتیم مهندسی خوندیم اونم با هزارتا بدبختی فارغ التحصیل شدیم!!! هرگز یک پزشک به اندازه یک رشته مهندسی درس نخونده ولی ببینید اختلاف را...
ناشناس۱۰۳۹۵۲۷۱۶:۲۷:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱۶
تا دنیا بوده و هست همه معترفند ریاضی و فیزیک سخت ترین دروس دنیا هستن اونوقت ما بچه های مهندسی در ماه به اندازه 48 ساعت پزشکان هم درآمد نداریم!!!
ش۱۰۳۹۹۶۹۲۱:۴۹:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۱۶
فکر می کنی پزشک بودی زندگیت توپ بود؟ چرا ما ایرانیا عادت کردیم رویا پردازی کنیم. بساز بفروش می شدی خوب، طلا فروش، دلال... . می رفتی بازار. یعنی ۷ سال درس می خوندی ، طرح میرفتی ده و روستا، بعد امتیاز جم می کردی، بعد شب بیداری، شیف شب، مردم هم آخرش فکر می کردن خیلی پول داری ! ندیدی پزشکی رو ، شنیدی فقط. می رفتی از ۱۳ سالگی بازار یا یک فن درست یاد می گرفی.
ناشناس۱۰۳۹۲۹۱۱۴:۱۸:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۶
هر کسی از ظن خود شد یار من! یکی میخواهد بچه بیسوادش را زور چپون کنه به رشته پزشکی! یکی میخواهد انحصار مافیایی سازمانش را حفظ کند! این وسط ملت هستند که قربانی اند!!!!
ناشناس۱۰۳۹۳۵۴۱۴:۴۳:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۱۶
مشکل اینجاست که علم پزشکی علم نظری و به اضافه مهارت عملی است همین حالا در یک بخش ۲۰ تا ۲۵ دانشجو بر سر یک بیمار می ایند و باید بیمار را معاینه کنند حال این تعداد را دو برابر کنید ایا خود این آقایان مدعی حاضرند ۵۰ دانشجو ۵۰ بار انها را معاینه و روی انها اموزش داده شود مشکل اکثر مدعیان این است که فکر می کنند اموزش دانشجوی پزشکی مانند رشته های دیگر در کلاس است در حالی که اموزش دانشجوها ی پزشکی بر سر بالین بیمار است نه پشت نیمکت کلاس درس
ناشناس۱۰۳۹۴۳۴۱۵:۳۰:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۱۶
ادعای کاهش کیفیت پزشکی به خاطر افزایش ظرفیت، فقط و فقط بهانه ای برای حفظ شرایط انحصاری موجود است تا با ترساندن مردم از مافیای پزشکی بیشتر بهره ببرند! سوال من این است که در دهه گذشته با افزایش تعداد مهندسان، آیا کیفیت کارهای صنعتی ما تفاوتی کرده است یا خیر؟ جواب: ما با مهندسان زمان قدیم (مثلاً باسواد) مونتاژکار بودیم و هنوز هم با مهندسان جدید (مثلاً بیسواد) مونتاژکار هستیم! فقط و فقط، حقوق مهندسان و ادعای خاص بودن و برتر بودن آنها کاهش یافته است!!!!! پس پزشکان مثلاً محترم!!!!! لطفاً بیخودی مردم را از لولو خورخوره نترسانید!!!!! فریب جهان پخته کردست ما را / تو آتش نگهدار از بهر خامی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
امیر۱۰۳۹۴۹۲۱۶:۰۵:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۶
نهضت پیشرفت بیسوادان نهضت جدیدی است که توسط افرادی فرصت طلب و با استفاده از احساسات جوانان اداره میشود ....نباید پزشکی را دست هر مدرک داری داد...طرف نامه ساده نمی تونه بنویسه ۳ تا دکتری داره
ناشناس۱۰۳۹۵۵۴۱۶:۴۲:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۱۶
دکتر جدیدا قرص های قلب همسرم رو عوض کرده، قرص ایرانی نوشته از ان روز قلبش درد داره واقعا چرا ؟
ناشناس۱۰۳۹۸۲۶۱۹:۳۸:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۱۶
چیزی که من پس از خواندن تمام نظرات دوستان برداشت کردم این بود که اکثر مردم از دریافتی ها و حقوق بالای پزشکان نسبت به سایر مشاغل ناراحتند و کینه به دل دارند و میخواهند به نحوی با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی، جلوی این نابرابری ها گرفته شود. شاید اگر حقوق پزشکان اینقدر بالا نبود، هیچکس اصلاً به فکر افزایش تعداد پزشکان و عقده گشایی نبود. پس من نتیجه می گیرم که مشکل جای دیگریست!!!!!!!!!!!!
رضا۱۰۳۹۸۷۸۲۰:۱۹:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۱۶
عالم و آدم میدونن که مافیای پزشکی با پایین نگاه داشتندعمدی سرانه پزشک در کشور حتی به قیمت بازی با سلامت و جان مردم در پی حفظ درامد بالای خودشان هستند. یک پزشک متخصص یا یک دندانپزشک معمولی پانزده تا بیست برابر فارغ التحصیلان رشته های دیگر درامد دارد. صحبت از کیفیت اموزش هم فریبکاری بیش نیست چون اگر اموزش پزشکی در ایران از استاندارد بالایی برخوردار بود کشور های پیشرفته مدرک پزشکی ایران را غیر معتبر تلقی نمیکردند. در ضمن برای صرفه جویی در هزینه های اموزش میتوان از کشورهای دیگر هم پزشک وارد نمود.
دکتری مهندسی۱۰۳۹۹۰۸۲۰:۴۸:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱۶
تا این اختلاف درآمد ده برابری قشر پزشک با غیر پزشک مرتفع نشه وضع همینه.
ساکن آلمان۱۰۳۹۹۱۶۲۰:۵۹:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۱۶
در تمام دنیا پزشکی یه رشته عادیه و مثل سایر مشاغل حقوق میگیره و این باعث شده در جایی مثل آلمان هر کسی صرفا به پزشکی علاقه داره بدون کنکور ثبتنام میکنه.
پزشک متخصص۱۰۳۹۹۲۳۲۱:۰۷:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱۶
با سلام. انصاف را باید رعایت کرد. بنده فارغ التحصیل تخصص داخلی سال 1380 هستم. بنده در منطقه محروم خدمت می کنم. حقوق بیمارستان متغیر بین 20 تا 25 م بوده و درآمد مطب هم همین حدود. بنده که هدفم واقعا پول نبوده با ماهیانه حدود 50 م درآمد هم صاحب خانه بزرگ و ماشین روز هستم و هم سفرهای خارجی متعدد. قبول دارم نسبت به رشد جمعیت اصلا تعداد پزشک یا زیاد نشده و یا قطره چکانی رشد داشته. همکاران بنده خواهشا به فکر ایران فردا با سی میلیون سالمند باشید. یا حق.
ناشناس۱۰۳۹۹۷۷۲۱:۵۸:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱۶
مقصر من هستم شما خودتون رو ناراحت نكنيد
مجید۱۰۴۰۰۴۶۲۳:۰۹:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۶
تعارض منافع و میل به انحصار باعث میشه که پزشکان فعلی از افزایش ظرفیت ناراضی باشن چون هم مجبور میشن کیفیت کارشون رو بخاطر فضای رقابتی تر بالا ببرن و هم دستمزد هاشون ناخواسته کاهش پیدا میکنه وزارت بهداشت صنفی ترین وزارتخانه کشوره که باید اسمشو به اتحادیه حمایت از حقوق پزشکان تغییر داد پس چرا مثل دوره جنگ نمی ذارن از هند و پاکستان پزشک وارد کنیم!!!؟
ناشناس۱۰۴۰۱۱۴۰۰:۴۹:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۱۷
الف جان لطفاً مطرح بفرمایید که تا حد امکان بچه هایی که رتبه خوبی دارند را در شهر محل سکونت خودشان پذیرش کنند چون بعضاً با اختلاف چند نمره از شهر ومحل سکونت خودشان باید چند صد کیلومتر دور شوند که در این شرایط اقتصادی و هزینه های زیاد باعث اذیت شدن دانشجویان و خانواده های شان خواهد شد و مشکلات زیادی درست میشود مخصوصا در رشته های پزشکی که طولانی مدت هستند خیلی ممنون از توجه شما
ناشناس۱۰۴۰۳۱۴۰۹:۵۴:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱۷
اینم مثل سایر موارد توی کشور بجای کارشناسی، سیساسی شده و تهش دودش به چشم همه و مردم میره. وقتی ۱۱ هزار نفر حتی شماره نظام پزشکی نگرفتن یعنی مشکل جای دیگه هست
ناشناس۱۰۴۰۹۷۲۱۹:۳۲:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۱۷
همه این حرفا چرته داستان از این قراره طرح تحول سلامت کفگیرش ته دیگ خورده و درامد پزشکای رانت خور کم شده به فکر افتادن چیکار کنن نوندانی جدید باز کنن این جو را راه انداختن تا دانشگاههای علوم پزشکی غیر انتفاعی راه بندازن و جیب مردومو ختلی کنن. من گفتم حالا ببین
ناشناس۱۰۴۱۰۹۱۲۲:۰۶:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۱۷
پزشکان هستند که در مقابل جامعه قرار گرفته اند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین