یک کارشناس اقتصادی در گفت‌‌وگو با الف خواستار شد جلوی ربای جاهلی و جلی را در نظام بانکی بگیرید/ نتیجه انباشت بدهی فروپاشی است

گروه اقتصادی الف،   3980515043 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه آنچه در نظام بانکی ما رخ می دهد شباهت زیادی به ربای جاهلی یا جلی دارد، گفت: افزایش بدهی‌ها در نظام اقتصادی، هیچ اثری و عاقبتی جز فروپاشی ندارد که باید جلوی آن گرفته شود.

جلوی ربای جاهلی و جلی را در نظام بانکی بگیرید/ نتیجه انباشت بدهی فروپاشی است

به گزارش الف، اقتصاد ایران بانک محور است یعنی بیش از ۹۰ درصد تامین مالی از طریق بانک انجام می‌شود. با این حال نظام بانکی کشور با بحران مواجه است که این موضوع به یکی از مشکلات حاد در اقتصاد ایران تبدیل شده و نیازمند اصلاح است. دولت‌ها یکی پس از دیگری بارها قول اصلاح نظام بانکی دادند و جلساتی برگزار کردند اما سرانجام آن هیچ بود، زیرا هیچگاه لایحه‌ای به مجلس نرفت. نمایندگان مجلس برای حل بحران نظام بانکی اقداماتی انجام دادند که نمونه آن تهیه طرح اصلاح نظام در کمیسیون اقتصادی مجلس است، اما این طرح به دلیل قول دولت برای ارسال لایحه نظام بانکی، مسکوت مانده است.

بدهی‌های معوق و انباشت آن، یکی از مشکلات نظام بانکی و حتی اقتصادی کشور است البته بانک‌ها در این موضوع مقصر شماره یک هستند زیرا وقتی افراد در بازپرداخت تسهیلات خود با مشکل مواجه می‌شدند، از گزینه جریمه استفاده کرده که این جریمه‌ها انباشته شده به طوری که چند برابر اصل و بهره تسهیلات اولیه می‌شود که به این موضوع ربح مرکب هم گفته می‌شود.

نظام بانکی  برای اخذ بدهی‌‌های خود از مشتریان  با دادن وام صوری و غیرواقعی به میزان اصل و بهره وام قبلی، بدهی را تسویه می‌کند. این اتفاق چند بار رخ می‌دهد. بانک‌ها زمانی که دارایی یا تسهیلات پرداخت نشود، روی آن جریمه اضافی قرار می‌دهند و این دارایی که مشخص نیست پرداخت می‌شود یا خیر، روز‌به‌روز بزرگتر شده که با آن، دارایی موهوم می‌گویند. 

مجلس برای حذف ربح مرکب دست به کار شد و طرحی با عنوان «الزام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات‌گیرندگان» را تصویب کرد. این طرح قبلاً هم با تصویب شده بود ولی در شورای نگهبان به تصویب نهایی نرسید تا اینکه دوباره به صورت دو فوریتی در بهارستان به جریان افتاد و نمایندگان در جلسه روز ۲۵ تیر ماه امسال آن را تصویب کردند اما شورای نگهبان به آن ایراداتی گرفت.

مجلس در جلسه ۸ مردادماه سال‌جاری ایرادات طرح حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات‌گیرندگان را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح و آن را برای تبدیل شدن به قانون به این شورا ارسال کرد.

هدف طراحان حمایت از رونق تولید و تسهیل تسویه بدهی غیرجاری (معوق) دریافت‌کنندگان تسهیلات ریالی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر‌بانکی اعلام ‌شده که بر اساس آن چنانچه تسهیلات گیرندگان تمام یا بخشی از بدهی سررسید شده خود را تا پایان سال ۱۳۹۷ پرداخت نکرده‌اند، مانده بدهی خود را حداکثر تا پایان بهمن امسال به صورت نقدی تسویه کنند، همه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظف‌اند حسب تقاضای تسهیلات گیرنده فرمول تسویه‌حساب خود را تغییر داده و سود و جریمه مضاعف را حذف کنند.

به گفته طراحان، نظام بانکی بدون توجه به شرایط تسهیلات گیرنده که متوقف است یا در حال ادامه کار، فقط جریمه‌ها را لحاظ می‌کند. بنابراین حذف سود مرکب مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را حل می کند، البته مراجع تقلید و فعالان اقتصادی از مدت ها قبل خواستار حذف ربح مرکب در نظام اقتصادی کشور بودند و به آن معترض‌اند.

ربای جلی در نظام بانکی ایران

کامران ندری، معاون سابق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار الف، در مورد طرح حذف سود مرکب، گفت: براساس آموزهای اسلامی و مسئله ربا، آنچه که در نظام بانکی ما رخ داده شباهت زیادی به ربای جاهلی یا جلی دارد، به این معنا که وقتی بدهکار بانکی در سررسید از عهده باز پرداخت بدهی خود بر نمی‌آیند، نظام بانکی خواسته با ناخواسته، آگاهانه یا ناآگاهانه با تمدید مهلت باز پرداخت بدهی بدهکار، به مبلغ بدهی به صورت ربح مرکب اضافه می‌کند که این مشابهت زیادی با ربای جلی در آموزه‌های اسلامی دارد که در تاریخ اسلام ربای قرآن و یا ربای آشکار از تعابیر بکار  رفته درباره آن است.

وی تسویه بدهی بدهکاران بانکی با وام جدید توسط نظام بانکی را ربای جاهلی عنوان کرد و افزود: موضوع امهال و استهمال وام‌های بانکی براساس قانونی بوده که در مجلس مصوبه و به تایید شورای نگهبان رسیده بود. اینکه نظام بانکی با چه ترفندهایی توانست این موضوع را به تایید شورای فقهی بانک مرکزی و شورای نگهبان جای سوال است، البته مراجع بارها نسبت به این پدیده ساری و جاری در نظام بانکی هشدار دادند و خواستار چاره‌اندیشی شدند ولی امروز وضعیت پیچیده‌تر از گذشته است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بانک‌ها، بدهی‌ها را به عنوان درآمد محاسبه کرده و می‌کنند در حالی که می‌بایست از اقلام درآمدی حذف می‌کردند. براساس طرح‌های گذشته مجلس ، بانک‌ها مکلف می‌شدند تا بدهی‌ها را تحت عنوان امهال و استمهال به وام جدید تبدیل کنند. اینکه چه میزان از این بدهی‌های به براساس قانون بوده و چه مقداری بانک‌ها مقصر بودند مسئله را پیچیده کرده است. بانک‌ها به اعتبار این درآمد‌های موهومی (غیر واقعی) تعهداتی نسبت به سپرده گذاران پذیرفتند و سودهای کلانی پرداخت کردند.

فروپاشی نتیجه انباشت بدهی است

ندری با تاکید بر اینکه منشا تمام بحران‌ها در کشورهای توسعه یافته از بُعد اقتصاد افزایش بی‌حد و حصر بدهی‌ها بوده است، افزود: افزایش بدهی‌ها در نظام اقتصادی، هیچ اثری و عاقبتی جز فروپاشی ندارد یعنی براساس تجربه جهانی بدهی‌های انبار شده منجر به بحران اقتصادی شده که شاهد این موضوع در اقتصاد ایران هم هستیم و باید جلوی این افزایش گرفته شود.

ربای جلی یعنی جنگ با خدا و رسول‌ش/ بدهکاران بانکی تفکیک شوند

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سود ربح مرکب در نظام بانکی کشور، تصریح کرد: در صدر اسلامی و زمان پیامبر موضوع سود مرکب هم وجود داشت به طوری که آیاتی در مورد آن نازل شد که می‌گوید اگر دست از این ربای آشکار که عمل ناصواب و نادرست است، برندارید به جنگ خدا و پیامبرش رفته‌اید.

وی ادامه داد: حل کردن این معضل در اقتصاد ایران، کار ساده و آسانی نیست و طرح مجلس اولین گام در این زمینه برای حذف ربای آشکار است که باید جلوی آن و افزایش‌بدهی‌ها حتی از امروز گرفته شود. البته باید برای بدهی‌ها که در گذشته افزایش یافته چاره‌اندیشی و از آن مهم‌تر پیشگیری کنیم که در آینده مجدد این پدیده رخ ندهد.

وی با تاکید بر اینکه بدهکاران بانکی دو دسته هستند و باید بدهکاران بانکی را تفکیک کرد که کار آسانی هم نیست، گفت: دسته نخست افرادی که توانایی بازپرداخت بدهی را داشتند، ولی با سواستفاده، بدهی خود را پرداخت نکردند. این‌ها نباید به راحتی رها شوند و هزینه‌هایی به اقتصاد تحمیل کردند را باید بپردازند اما دسته دوم افرادی هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی و ناتوانی در بازپرداخت نتوانستند بدهی خود را بدهند که این‌ها معسر هستند و باید به گونه‌ای دیگری با آن ها برخورد شود.

این کارشناس اقتصادی در مورد طرح مجلس برای حذف سود مرکب، اضافه کرد: برای اینکه نظام بانکی بتواند بین این دو گروه تمایل قائل شود با ضعف‌هایی در قوانین و مقررات مواجه است و صرف تصویب یک بخشودگی  برای جلوگیری از این پدیده‌ کافی نیست و باید مسئله را عمیق‌تر و همه‌جانبه تر بررسی کرد تا خلاءها، کاستی‌ها و نواقص در نظام حقوقی را با سازوکار اجرایی برطرف کرد. این حذف سود مرکب باعث نمی‌شود نظام بانکی به هدف اصلی یعنی یک اقتصاد پویا، روبرو رشد و عادلانه دست پیدا کند.

وی حذف سود ربح مرکب را اقدامی صحیح و درست دانست و گفت: این کار باید با دقت انجام شود. طرح مجلس برنامه مکمل می‌خواهد که بتوان از تبعات، صدمات کلان و خسارت به نظام اقتصادی و اجتماعی جلیوگیری کرد و آن را پوشش داد زیرا ابعاد موضوع فراتر یک بنگاه و بانک است. با این مسئله (مبارزه با ربا جلی) باید برخود قرآنی شود حتی از فردا هم دیر است همین امروز باید جلوی ربای جاهلی که در نظام بانکی ما جاری است، گرفته شود.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۲۴۷۵۱۰:۳۰:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱۹
ربای بانکی بی معنی است. بانک هم یک بنگاه اقتصادی است که باید سود داشته باشد وگرنه ورشکسته می شود. آیا کسانی که 3 سال پیش وام بانکی گرفته و بابت آن 20 درصد هم سود می دهند، و با آن خانه خریده اند، متضرر شده اند؟
ناشناس۱۰۴۲۴۸۱۱۰:۳۶:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱۹
آیا در صدر اسلام بانک وجود داشته است؟ ربا بانکی یعنی چه؟ در تمام دنیا بر اساس نرخ تورم و درصدی بالاتر بانک ها از مردم سود گرفته یا سود می دهند. تازه در ایران نصف تورم به مردم سود داده می شود. اگر قرار شود که بانکها فقط وام قرض الحسنه بدهند که نمی شود. آیا خود این آقایان که این بحث ها را مطرح می کنند حاضرند مفتی به دوستشان پول قرض بدهند تا بعد از چند سال پس دهند؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۴۲۵۲۸۱۱:۰۵:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۱۹
در صدر اسلام خودرو و ماهواره و تحصیلات و موبایل هم وجود نداشت
ناشناس۱۰۴۲۵۰۹۱۰:۵۱:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
سود و یا بهره باید با تورم پیش میرود اقایان سیصد درصد تورم ایجاد کردن با بی ارزش کردن پول ان وقت بهره 15 درصد میدن خوب معلومه پول ها از بانک ها کشیده میشه بیرون و دوم چرا بانک ها تا 25 درصد بهره به کسانی که بیش از یک میلیارد میگذارند بهره 25 درصد میدهد اخر این چه مملکتی است.
ناشناس۱۰۴۲۵۲۴۱۱:۰۳:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۱۹
سپرده های مردم از 97 تا الان ارزشش 1/4 شده کدام ربا؟؟؟ در شرایط تورم 40% سود 15% ربا حساب میشه؟؟
ناشناس۱۰۴۳۲۹۷۱۷:۴۳:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
احسنت ولی بدانید مسئولین و این سنخ از کارشناسان یا کاهش شدید ارزش سپرده های بانکی مردم را نمیفهمند و یا خود را به نادانی زده اند . بهره 15 در صد حتی بخش کوچکی از زیان مردم را در اثر سقوط ارزش پول ملی جبران نمیکند در حالیکه اکثر قریب به اتقافاق آنهایی که با هر بهره ای وام گرفته اند برعکس سپرده گذاران ثروتشان چند برابر شده .
مازندرانی۱۰۴۲۵۳۸۱۱:۰۹:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
اخیرا در جائی خوندم بانکها تو کشور دانمارک وام میدن با بهره صفردرصد.
ناشناس۱۰۴۲۷۳۳۱۲:۴۶:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱۹
عزیزم اونجا تورم هم صفر هست ! اینجا با تورم 300% کسی به شما وام 0% نمیده کمی فکر کنید بعد نظر بدهید
مازندرانی۱۰۴۲۸۳۶۱۳:۳۰:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱۹
تورم فقط برای بانکها نیست منم با تورم 300% پول درآوردم و دادم به بانک.
ناشناس۱۰۴۳۰۲۴۱۵:۱۱:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۱۹
بانک پول مردم رو به شما میده نه پول خودش رو ! مردم هم با تورم 300% پول تو بانک نمیزان که شما بهره صفر وام بگیری !!!
ناشناس۱۰۴۲۶۱۱۱۱:۴۹:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
پول های مردم در بانک ها 1/3 شده چه کسی پاسخگو هست؟؟؟
محسن۱۰۴۲۶۱۸۱۱:۵۱:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱۹
چرا بانکها در خصوص وصول مطالبات کلان خود کوتاهی کرده اند ؟ بانکها هزاران میلیارد تومان وام بدون دریافت تضمین کافی به افراد محدودی پرداخته اند ، اول باید تکلیف بدهکاران کلان و مقصران این داستان مشخص شود
شهاب۱۰۴۲۶۲۰۱۱:۵۳:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۱۹
هیچ چیزی قدرتمندتر از پول نیست. با حرف نمیشه جلوی ربای بانکی رو گرفت. نشونه هاش هم واضحه این همه مراجع به این مسایل تذکر دادن ولی هیچ کس کاری نمی کنه چون قدرت برخورد با پول رو ندارن.
ناشناس۱۰۴۲۶۳۶۱۱:۵۹:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
تا قانون اساسی عوض نشه همینه
ناشناس۱۰۴۲۹۰۵۱۴:۰۵:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱۹
خیلی چیزهای دیگه قانون اساسی باید اصلاح بشه تا کشور به جای برسه
مصطفی۱۰۴۲۷۱۹۱۲:۳۸:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۹
از آنجائیکه بدهکاران بانکی معلوم نیست راست یا دروغ می گویند باید برای پس دادن بدهی از املاک آنها گرفت یعنی بین بدهی و دارائیهای آنها موازنه برقرار کرد تا دنبال وام دیگری نباشند و این چرخه معیوب دوباره تکرار شود
ناشناس۱۰۴۲۷۹۲۱۳:۰۸:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۱۹
تورم 300% میخوان 15% هم سود ندن ؟
ناشناس۱۰۴۲۸۲۳۱۳:۲۳:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
اون موقع میگفتن تورم 9% چرا سود بانکی 18% هست ؟ همین الف روزی 10 تا مطلب می گذاشت الان که ارزش پول مردم از بین رفته و تورم 45% اعلام شده چرا سود بانکی 40% نیست ؟؟
ناشناس۱۰۴۲۸۶۹۱۳:۴۴:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
تا وقتی مشکل تحریم ها و تورم 50% کشور حل نشه نرخ سود بانکی کاهش پیدا نخواهد کرد چون ارزش ریال هر روز کمتر میشه
omid۱۰۴۳۳۸۰۱۸:۳۸:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۱۹
این تورم 50 درصدی نتیجه همین سود های بی ضابطه بانکی است که موجب باد کردن نقدینگی شد،همان سودهای 35-40 درصدی بانکی بود که این وضع بوجود آمد و رکودِ تورمی عمیق به جامعه تحمیل شد.
ناشناس۱۰۴۲۹۳۴۱۴:۲۶:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱۹
چشمتون به این سود 15 درصده ماهیانس که به سپرده های مثلا 50 60 میلیونی مردم میدن؟ خیالتون راحت نمیشه تا 100 درصد مردم رو به خاک سیاه نشونید؟
ناشناس۱۰۴۳۰۴۱۱۵:۱۸:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱۹
سلام:با تسهیلات و بهره بالای بیست وچنددرصدی بانکی چگونه باید تولید صنایع ،کشاورزی ،مسکن و عموم مردم کمر راست کنند مطمئن باشید این بهره نامیمون بانکی مخالف آموزه های صریح قرآن کریم وشرع مقدس است و خود این بهره نامشروع یک رکن اصلی تورم است. یک بار ازخود بپرسیم آیا حضرت صاحب الزمان(عج) که اینقدر از او دم می زنیم بااین سیستم بانکی و اخذ بهره ها وسودهای اصل وفرع آنچنانی موافق است؟؟؟ چرافقهای اسلام و مسئولین در جمهوری اسلامی از بهره بانکی که همان ربا آشکار است و جنگ با خدا ی سبحان و رسول اعظم (ص)است جلوگیری نمی کنند ؟؟؟!!! براستی اینها پیشگاه خدای عزو جل چه پاسخی در این خصوص برای ملت دارند؟؟؟آیا می دانیدانبوه مشکلات،تورم لجام گسیخته و فلاکت اقتصادی و تعطیلی تولیدات کشورما از سیستم بانکی ربوی است که به دروغ اسم آن را بانکداری اسلامی گذاشتند!!! آن به اصطلاح کارشناسان اقتصادی که می گویند اگر بهره بانکی کم شود سرمایه ها به سمت دلالی می رود دروغ میگویند زیراگر مالیات برسرمایه در همه بخشها بطور دقیق اجرایی گردد هرگز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. ای مسئولین عالمان دین این تذهبون؟؟؟!!!!
ناشناس۱۰۴۳۳۴۹۱۸:۱۸:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱۹
نرخ بهره تابع نرخ تورم است فساد و پارتی بازی در ارائه وام آنچه امروز در دادگاهها مطرح است ربطی به بهره ندارد . هیچ فعال سالم اقتصادی زیر بار این وام ها نمیرود کسیکه میخواهد پول بانک را پس ندهد از این وام ها میگیرد .
مصطفي۱۰۴۳۴۳۲۱۹:۰۵:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
خدا لعنت كنه باعث و باني اصلي افزايش سود هاي بانكي رو در دولت نهم و دهم اقايون عامل اصلي تورم و ..... رباي بانكي ست دور باطل است كه خواهش ميكنم توجه داشته باشيد
ناشناس۱۰۴۴۰۵۴۰۸:۴۷:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۰
سال 1390، 20 میلیون وام مسکن گرفته ام 8 سال است که قسط میدم هنوز سود وام تصفیه نشده و از بانک پرسیدم گفت اگه الان تصفیه کنید باید19840000 تومان بدید یعنی 8 سال قسط 300 تومنی داده ام فقط 160 هزار تومن از اصل وام کم شده . کجای دنیا همچین چیزی است. آیا این ربا نیست پس چیست؟
ناشناس۱۰۴۴۰۶۳۰۸:۵۴:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۰
بی وثیقه و با سفارش وام به پسرخاله دادن نتیجه اش همین است. حتی همت ندارند الان اصل مبلغ را پس بگیرند و مدام ناله می کنند!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین