آکسفام: حدود ۱۰۰۰ کودک یمنی قربانی جنگ در یک سال گذشته

گروه ترجمه الف،   3980514105 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

سازمان خیریه آکسفام اعلام کرد در حملات عربستان به یمن در یک سال گذشته، بیش از 300 کودک یمنی کشته و حدود 600 تن دیگر زخمی شده اند.

آکسفام در گزارشی که امروز منتشر کرد افزود:  "از زمان حمله ی هوایی عربستان به یک  دستگاه اتوبوس در استان صعده ی یمن در سال گذشته، که در آن 41 دانش آموز کشته شدند، تاکنون صدها کودک یمنی قربانی حملات خشونت آمیز شامل بمب باران های هوایی، انفجار مین و حملات توپخانه ای شده اند. این در حالی است که ارسال سلاح از کشورهای مختلف به یمن همچنان به آتش جنگ در این کشور دامن می زند."

در گزارش آکسفام آمده است از9 آگوست 2018 تاکنون 335 کودک در یمن کشته شده اند. این تعداد هشت برابر قربانیان حمله ی عربستان به اتوبوس حامل کودکان در صعده بوده است. به گزارش سازمان ملل، بسیاری از کودکان یمنی در این بحران گسترده ی انسانی از گرسنگی و بیماری کشته شده اند.

"موشین صدیقی" مدیر آکسفام در یمن می گوید:" دنیا از آن حمله که جان آن همه کودک و نوجوان بی گناه را گرفت، شوکه شد. و از آن زمان تاکنون تقریبا هر روز یک کودک کشته شده است و خشونت همچنان تهدیدی روزانه علیه یمنی هاست و در عین حال مقابله ی آنها با گرسنگی و بیماری ادامه دارد."

وی افزود:" پیش از آنکه این جنگ وحشتناک و بحران انسانی ناشی از آن قربانیان بیشتری بگیرد، مردم یمن قویا به آتش بس سراسری نیازمند هستند. تمام طرفهای درگیر و همچنن گروه ها و کشورهای بانفوذ باید هم اکنون برای پایان دادن این جنگ خونین، تمام توان خود را به کارگیرند."

هفته گذشته در حمله ی سعودی ها به یک بازار در صعده ده غیرنظامی از جمله کودکان کشته شدند در حالی که  حملات توپخانه ای به تعز ، شش کودک را زخمی کرد.

به گزارش آکسفام، در حملات هوایی و توپخانه ای در الدالع در می گذشته ده کودک و در درگیری های شهر تعز در ماه مارچ هم پنج کودک کشته شدند. حملات منطقه ی کوشار در هجه هم  14 کودک را به کام مرگ فرستاد. در سال گذشته 30 حادثه ی خونین رخ داده که در آن کودکان یمنی قربانی شده و 18 حمله نیز به بیمارستان ها صورت گرفت.

سازمان ملل تخمین زده است اگر جنگ یمن بین ائتلاف عربستان و حوثی ها که وارد پنجمین سال خود شده، تا 2022 ادامه یابد بیش از نیم میلیون نفر براثر درگیری ها، گرسنگی و بیماری کشته خواهند شد.

در همین حال جامعه ی جهانی برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو ائتلاف، تحت فشار شدید قرار دارد.

به گفته ی صدیقی:" 70 سال پس از خلق کنوانسیون ژنو که به دنبال حفاظت از غیرنظامیان در مناطق جنگی و اطراف آن است، کودکان در یمن همچنان در خطوط آتش به سر می برند. جامعه ی جهانی باید از غیرنظامیان یمنی حفاظت کرده و به این جنگ پایان دهد، نه اینکه با فروش سلاح، به دنبال منافع خود باشد."