پرچم آمریکا با «تروریسم داخلی» نیمه افراشته شد

گروه جهان الف،   3980514045

تیراندازی های مرگبار در آمریکا طی دو روز با حدود 30 کشته و بیش از 52 زخمی و متاثر از رویکردهای نژادپرستانه، سیاستمداران آمریکایی را بر آن داشت تا ضمن انتقاد از نفرت پراکنی های «دونالد ترامپ»، واژه «تروریسم داخلی» برای این گونه قتل عام به کار برند.

پرچم آمریکا با «تروریسم داخلی» نیمه افراشته شد

ایرنا نوشت: اتباع  آمریکایی به موجب متمم دوم قانون اساسی این کشور، حق دارند از سلاح شخصی برخوردار باشند، از این رو در آخرین آمارهای ارائه شده، از هر یکصد نفر، 120.5 سلاح در بین مردم آمریکا وجود دارد.

به عبارت دیگر در آمریکا 393 میلیون و 347 هزار سلاح در اختیار مردم این کشور است که سرانه آن در جهان بیشتر از بقیه است. 22 درصد آمریکایی ها صاحب حداقل یک قبضه سلاح هستند که از این بین سهم مردان 35 درصد و سهم زنان 12 درصد است.

موافقان و مخالفان آزادی خرید و فروش سلاح در آمریکا، هر کدام استدلال های خود را دارند اما بیشترین مخالف اصلاح یا محدود سازی خرید و فروش سلاح در بین مردم آمریکا، صاحبان صنایع تسلیحاتی هستند.

این مخالفت که همراه با لابی گسترده در بین صاحبان قدرت اعم از کنگره و کاخ سفید انجام می شود، روزانه یکصد آمریکایی را راهی دیار باقی می سازد و صدها نفر را مجروح می سازد.

علاوه بر تاثیری که این سلاح ها بر افراد کشته و زخمی دارند، اثرات مخربی هم بر هزاران و شاید میلیون ها نفر از شاهدان این جرایم دارند که ممکن است تا سال ها اثرات روانی آن در تار و پود زندگی آنها مشاهده شود.

58 درصد از بزرگسالان آمریکایی، در طول زندگی خود خشونت با اسلحه را تجربه کرده اند و تقریباً سه میلیون کودک آمریکایی هر سال شاهد خشونت با سلاح هستند.

برای درک بیشتر این حوادث، نگاهی به آمارهای منتشر شده مفید است:

برابر اعلام مرکز ثبت آمار خشونت های مسلحانه در آمریکا، از ابتدای سال 2019 (هفت ماه) تا کنون 33 هزار و 123 مورد حادثه تیراندازی در این کشور به ثبت رسیده است.

در این حوادث، تعداد هشت هزار و 759 نفر کشته و 17 هزار و 398 نفر زخمی شده اند.

395 نفر از اینها کشته یا زخمی شدگان سنین یک تا 11 سال و یکهزار و 807 نفر هم کشته و مجروح شدگان را سنین 12 تا 17 سال را تشکیل می دهند.

253 فقره از این حوادث، تیراندازی انبوه با کشتار و مجروحان زیاد بوده است. تعداد افسران پلیسی که در این حوادث کشته یا مورد اصابت قرار گرفته اند هم 183 نفر اعلام شده است.

گفته می شود نرخ آدم کشی در آمریکا، 25 برابر کشورهای در حال توسعه است.

این در حالیست که در کل سال 2018، تعداد 57 هزار و 399 فقره حادثه تیراندازی در آمریکا رخ داد که به موجب آن، 14 هزار و 769 نفر کشته و 28 هزار و 238 نفر مجروح شدند.

668 تن را کودکان یک تا 11 سال و 2 هزار و 850 نفر را هم نوجوانان 12 تا 17 سال تشکیل داده بودند.

تیراندازی منجر به کشتار انبوه هم در سال گذشته 340 فقره گزارش شده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از واشنگتن پست، دست کم 986 نفر هم بواسطه شلیک پلیس به آنها کشته شده اند.

بیشتر قتل های با سلاح گرم در شهرها اتفاق افتاده و به گفته منابع خبری آمریکا، بیشتر این قتل ها در 127 شهر انجام شده که تقریبا یک چهارم جمعیت آمریکا را تشکیل داده اند.

آمریکایی های سیاه پوست اکثریت قربانیان قتل اسلحه را نشان می دهند.

در حقیقت، آمریکایی های سیاه پوست 10 برابر بیشتر از آمریکایی های سفید پوست در قتل با اسلحه جان خود را از دست می دهند و مردان سیاه پوست 15 برابر بیشتر از مردان سفید پوست، زخمی شده اند.

علاوه بر آدم کشی و قتل، در آمریکا سلاح کاربرد خودکشی را هم دارد به گونه ای که دو سوم قتل های با سلاح، خودکشی است.

بر اساس آمارهای منتشر شده، نرخ خودکشی با سلاح در آمریکا، 10 برابر کشورهای توسعه یافته است.

مردان سفید پوست، 75 درصد این نوع خودکشی ها را از آن خود کرده اند.

این حوادث روزانه در آمریکا، هنگامی با کشتار انبوه عجین می شود، واکنش های متعددی را بر می انگیزاند و دو حزب جمهوریخواه و دموکرات فقط به محکوم کردن آن و همدردی با خانواده قربانیان و بازماندگان این حوادث اکتفا می کنند.

بارها طرح محدود سازی خرید و فروش سلاح مطرح شده اما هیچ گاه نتوانسته حد نصاب آرا در کنگره را به دست آورد و همراهی رئیس جمهوری آمریکا را هم با خود داشته باشد.

«دونالد ترامپ» چهل وپنجمین رئیس جمهوری آمریکا هم بارها از متمم دوم قانون اساسی این کشور دفاع کرده و اجازه نداده، طرح یا قطعنامه ای برای محدود سازی آن انجام شود فقط به این دلیل که آرای سفید پوستان ناسیونالیسم را در سبد آرای خود داشته باشد.

اما این دفاع رئیس جمهوری آمریکا، فقط به سبد آرا و همچنین لابی های انجمن های تولید کننده سلاح محدود نمی شود بلکه ناشی از یک ایدئولوژی برترپندارانه هم هست.

این مساله در اظهارات و سخنرانی های ترامپ و همچنین صدور دستورالعمل های اجرایی برای ممنوعیت ورود اتباع برخی کشورها و دیوار کشی در مرزهای جنوبی برای جلوگیری از ورود مهاجران آمریکای لاتین تبارها به خوبی دیده می شود.

رفتارهای نژادپرستانه وی در مواجهه با چهار نماینده زن هم منجر به آن شد تا در سخنرانی او، شعار «او را به خانه بازگردانید» سر داده شد که به «ایلهان عمر» نماینده سومالیایی تبار مجلس نمایندگان آمریکا اشاره داشت.

حوادث تیراندازی در شهر ال پاسو هم بار دیگر همچون حادثه شارلوتزویل در سال 2017، برتر پنداری سفید پوست را به رخ کشید اما شخصیت های سیاسی آمریکا این بار ساکت ننشستند و به آن لقب تروریستی دادند.

پیش از این در آمریکا مرسوم شده بود اگر حملاتی از سوی مسلمان ها یا خارجی تبارها انجام شود، به سرعت از آن یک عملیات تروریستی یاد می کردند و در مواجهه با کشتار وسیع مردم به دست سفید پوستان آمریکایی، از به کار بردن هر گونه واژه تروریستی اجتناب می ورزیدند اما اکنون این تابو شکسته شده و «تروریسم داخلی» برای کشتارهایی که منشا نژادپرستی داشته باشد هم به کار می رود.

«کوری بوکر» سناتور آمریکایی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2020 هم هست، در واکنش به این حادثه، دونالد ترامپ را مسئول دانست و گفت: دونالد ترامپ مسئولیت این امر را بر عهده دارد. او مسئول است زیرا او دلیل شعله ور شدن ترس، نفرت و تعصب است.

وی افزود: این یک بحران ملی است. «مچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا برای محافظت از آمریکایی ها از خشونت اسلحه باید همین حالا سنا را برای تصویب قانون فراخواند. دیگر کافی است و باید به این قتل عام پایان دهیم.

این سناتور آمریکایی، برترپنداری سفیدپوستان را "تروریسم داخلی" نامید و ادامه داد: رئیس جمهوری باید از آن دوری بجوید و آن را محکوم کند. ال پاسو و کشور ما شایستگی بهتری دارند.

اینکه ترامپ و ترویج نژادپرستی او دلیل وقوع این جنایت است، تنها از زبان این سناتور سپاه پوست بیان نشده، بلکه «بتو اورورک» نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری هم معتقد است ترامپ یک برترپندار سفید است که اظهارات نژادپرستانه او باعث تفرقه شده است.

وی در گفت وگو با سی ان ان اظهار کرد: ترامپ یک نژادپرست آشکار است و نژادپرستی بیشتری را در این کشور تشویق می کند.

از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که بارها نسبت به اظهارات و رفتارهای نژادپرستانه ترامپ هشدار داده، «برنی سندرز» سوسیال دموکرات است.

او پس از حادثه ال پاسو گفت: باید به عنوان یک ملت جمع شویم تا این فرهنگ خطرناک و رو به رشد که از طرف ترامپ و متحدانش مورد حمایت قرار می گیرد را رد کنیم.

دیگر منتقد سیاست های ترامپ،سناتور «کاملا هریس» از ایالت کالیفرنیا است. او که سابقه دادستانی را هم در سابقه کاری خود دارد، درباره این حادثه اظهار کرد: ما درباره اصلاحات ایمنی سلاح، فقدان ایده خوب نداریم، بلکه فقدان شهامت برای عمل داریم. به همین دلیل، اگر رئیس جمهوری شوم دستور اجرایی صادر می کنم و زندگی ها را نجات می دهم.

وی افزود: ترامپ ناسیونالیسم سفید را در کشور ما جسور کرد و لازم است که برود. ما باید قتل عام ها را دقیقا همانگونه که هستند بنامیم؛ «تروریسم داخلی».

اگرچه ترامپ برای نشان دادن تاسف خود از این حادثه، همچون گذشته تکرار کرد که نباید چنین رخدادهایی در کشور به وقوع بپیوندند، اما دستور داد تا پرچم آمریکا را نیمه بر افراشته سازند.

اما این رفتار، مانع از تداوم انتقادها نشد و «امی کلوباچر» سناتور و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این باره گفت: ما باید در برابر انجمن تولیدکنندگان سلاح بایستیم. نمی توانیم یک ملت باشیم در حالیکه والدین جان خود را برای حفاظت از فرزندان خود از دست می دهند و سناتورها دست روی دست گذاشته اند.

وی افزود: پس از حادثه «پارکلند» من به کاخ سفید رفتم و روبروی میز رئیس جمهوری نشستم تا یک پرونده برای تقویت قوانین اسلحه ایجاد کنیم. من این مسیر را ادامه دادم اما او 9 بار گفت که خواستار بررسی سابقه سالانه صاحبان اسلحه است.

این سناتور آمریکایی با تاکید بر کلمه "9 بار" ادامه داد: روز بعد با انجمن تولیدکنندگان سلاح نشست داشت، کاملا عوض شد.

«تد کروز» سناتور جمهوریخواه هم موضع گیری مشابهی داشت و گفت: ما باید به طور روشن درباره هرگونه شرارتی که رخ می دهد، صحبت کنیم. آنچه که ما در ال پاسو دیدیم یک عمل فجیع تروریستی و برترپنداری سفید است.

وی افزود: این مساله نه تنها در ال پاسو و تگزاس بلکه در هیچ جای دیگری از کشور جایگاهی ندارد.

در حالیکه دموکرات ها سعی دارند اظهارات نژادپرستانه و ترویج آن از سوی ترامپ و اطرافیان او را باعث تشدید قتل عام مردم با سلاح بدانند، «کوین مک کارتی» رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا این حادثه را به «بازی های خشن» مرتبط دانست.

«الکساندریا اوکازیو کورتز» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که از او به عنوان جوانترین نماینده هم یاد می شود، پاسخ رهبر اقلیت جمهوریخواهان مجلس نمایندگان را اینگونه داد که بازی های ویدئویی دلیل قتل عام نیست بلکه دلیل آن، برترپنداری سفید است.

وی افزود: ناراحت کننده است که رهبر جمهوریخواهان مجلس اطلاعی از آن ندارد، زیرا استراتژی آنها متکی بر تجمع بر برترپندارهای سفیدپوست است.

کورتز با متهم کردن ترامپ برای ترویج نژادپرستی ادامه داد: به همین دلیل است که رئیس جمهوری در استادیوم میزبان کسانی بود که شعار می دادند «او را به خانه بفرست» و اعضای رنگین پوست کنگره را هدف قرار می دادند.

سناتور «کریس مورفی» از جمله کسانی است که همواره خواستار اصلاح قوانین خرید و فروش سلاح در آمریکا بوده است.

او در پی حادثه تیر اندازی روز گذشته(یکشنبه) اظهار کرد: 19 نفر از 20 عامل تیراندازی، مشکل بیماری روانی ندارند و بسنده کردن به بررسی بیماری روانی، کافی نیست.

مورفی تاکید کرد: محدود سازی فروش اسلحه فقط برای بیماران روانی، از سوی صنایع اسلحه سازی هدایت می شود که باید پایان یابد.

با نگاهی به سایت های خرید و فروش سلاح در آمریکا، این واقعیت مشخص می شود که سلاح های مرگبار حتی در ابعاد نظامی قابل دسترسی است و با قیمت های نه چندان بالا، عرضه می شوند.

سناتور «باب کیسی» در این زمینه اظهار کرد: بارها و بارها، تروریست های داخلی از اسلحه های تهاجمی به سبک نظامی استفاده می کنند تا فرزندان و خانواده های ما را بکشند.

وی از سناتور مک کانل که البته دچار شکستگی استخوان شانه شده، خواست تا در اسرع وقت به واشنگتن بازگردد و طرح بررسی سابقه برای صاحبان سلاح را به رای بگذارد.

این سناتور آمریکایی به مساله «برترپندارهای سفید» هم اشاره کرد و افزود: البته ما با این ایدئولوژی هم مواجه هستیم که تداعی کننده برخی حملات تروریستی است که تاکنون مشاهده کرده ایم.

کیسی به نشست ادای توضیح مدیر پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) در کمیته قضایی سنا که در 23 ژوئیه امسال انجام شد هم اشاره کرد و گفت: او شهادت داد که «اکثر پرونده های تروریسم داخلی که ما تحقیق کرده ایم از برخی نسخه های آنچه شما ممکن است خشونت برترپنداری های سفید بنامید، انگیزه می گیرند.»

وی افزود: در طول چند سال گذشته، شاهد افزایش جنایات ناشی از تنفر بوده ایم و باید در مورد دلیل آن صادق باشیم. ما رئیس جمهوری داریم که از اظهارات ناسیونالیستی سفیدپوستی استفاده می کند و درگیر نژادپرستی می شود.

این سناتور آمریکا تصریح کرد: امروز رئیس جمهوری ترامپ باید به ملت تاکید کند تا ناسیونالیسم سفیدپوست را محکوم می کند و تمام تلاش دولت را برای مقابله با تروریسم ناسیونالیستی سفیدپوست معطوف خواهد ساخت.

شاید همه اظهارات مخالفان خرید و فروش آزادانه سلاح را بتوان در سه کلمه «چاک شومر» رهبر دموکرات های سنا خلاصه کرد که گفت "دیگر کافی است".

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین