درنگی بر تناقضات رفتاری در زیست جمعی ما این معادله‌ها قابل فهم نیست!

اکبر نبوی، روزنامه‌نگار،   3980513127 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
این معادله‌ها قابل فهم نیست!

۱ ـ بانک ها ربا می‌دهند و ربا می گیرند. ربا بر زندگی جمعی و فردی و عادات و اخلاق و رفتار و بینش و نگرش ها، اثرات وضعی و منفی و مخرب دارد. ریشه ی بسیاری از مناسبات درست و هنجارهای اخلاقی و اجتماعی را می سوزاند. با این حال، کسی با این پدیده ضد الهی و ضد انسانی که جنگ با خداست مقابله نمی کند. اما در برابرِ بسیاری از معلول های ربا، غیرت ها به جوش می آید و فریادهای وا اسلاما و و انقلابا در تریبون های مذهبی و رسانه ای طنین می اندازد و غوغائیان، بلوایی به پا می کنند که بیا و ببین.

2 ـ بازیگر و سلبریتیِ بی تعهد به پوشش مناسب را به عنوان میهمان و مجری و ... به رسانه دعوت می کنیم. مرتبه اش را از یک سلبریتی بی مایه و حقیر، به عنصری رسانه ای و موثر بر افکار عمومی ارتقا می دهیم و او را به عنوان یک شخصیت اجتماعی رسمیت می بخشیم. اما در سطح جامعه، به دختران و بانوانی که پوشش غیر رسانه ای همین سلبریتی بی مایه را دارند، گیر می دهیم و با روش های غیراسلامی می خواهیم آنها را به گلستان «معروف» دعوت کنیم و از رفتن به کویر مرگ زای «منکر» بازداریم.

3 ـ کاخ نشینی و زندگی مترفین را در پیش می گیریم و الگوهای زندگی را از سطح متعارف و واقعی، به وضعیت کاذب و غیرواقعی تغییر می دهیم و در عین حال، از حرص و آز دامنگستر و فزاینده ی جامعه گلایه می کنیم و خطابه های غرا علیه این پدیده سر می دهیم و با پند و اندرز، مردم را به قناعت و ... دعوت می نماییم.

4 ـ از کنار فاصله های طبقاتی دهشتناک و فقر و استیصال محرومان و مستضعفان، بی خیال و بی اعتنا می گذریم، با پدیده منحوس و بنیادبرانداز پیوند «قدرت و ثروت» کنار می آییم، اما با یک کولبر یا دستفروش نیازمند و با آبرو، با شدیدترین شکل ممکن برخورد می کنیم.

5 ـ ...

شرمنده ام. بنده این معادله ها را نمی فهمم!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۵۱۷۵۰۰:۱۴:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۴
ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور در بنگاه داری بانک هاست. دلالیسم!
ناشناس۱۰۳۵۵۸۱۱۰:۴۴:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
اگر همه مردم وجوه خود را به قرض الحسنه نزد بانکها بگذارند و دنبال دریافت سود از بانکها نباشند، بانکها هم وام قرض الحسنه کم کارمزد بدهند و مهمتر اینکه کسانی که وام می گیرند به عهد خود وفا کنند و سر موقع اقساط را پرداخت کنند اصلا کار به جریمه و اینها نمی کشد. یعنی مشکل اصلی خود مردم هستند که همه به دنبال سود گرفتن از بانکها هستند ولی توجه نمیکنند که سود بانکها از کجا می آید. از طرفی بعد از گذشته سالها از انقلاب تا به حال هیچ الگوی عملی بانکداری که در یک نظام اقتصادی دارای تورم های دو رقمی وحشتناک قادر باشد به حیات خود ادامه بدهد ارائه نشده است. حتی برخی بانکهایی که تحت عنوان قرض الحسنه کار میکنند وجوه قرض الحسنه مردم را نزد سایر بانکها سپرده گذاری می کنند و سود دریافت می کنند.
ناشناس۱۰۳۶۶۳۶۰۸:۴۷:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱۵
برخی از مواردی که در گزارش حسابرسی شورای شهر به آنها اشاره شده شامل «۴۷ فقره حساب بانکی مخفی»، «بدهکاری ۲۲۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی قوه قضائیه به شهرداری و عدم پرداخت آن»، «طلب ۴۹۷ میلیارد تومانی شهرداری از بنیاد تعاون سپاه»، «پرداخت ۶۰ میلیارد تومان کمک و همچنین اعطای زمین‌هایی به مساحت هفتادهزار متر، هفت‌هزار متر و سه‌هزار متر به خیریه امام رضا متعلق به همسر قالیباف» و «خرید و فروش ایستگاه مترو» می‌شود.
ششش۱۰۳۵۱۷۶۰۰:۱۴:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱۴
با مجلس دولت خودروساز تعرفه واردات خودرو ایمنی خودرو سوخت خودرو تورم دلارجهانگیری دلارچندنرخی سهمیه نقدینگی برجام فیلتر توسط ناظر جمله بساز
علیرضا۱۰۳۵۱۸۳۰۰:۲۰:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱۴
سلام به نویسنده محترم و همه خوانندگان عزیز. مطلب خوبی بود.
۱۱۲۰ الف۱۰۳۵۱۸۷۰۰:۲۵:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۱۴
خیلی خوب بود... جناب نبوی عزیز؛ بنده و خیلی‌های دیگر هم این چیزا را نمی‌فهمیم و درک نمیکنیم! از تبعیض و عدم اجرای عدات در کشور اسلامی گرفته تا بیت‌المال خوری اقازاده‌ها و سکوت مسئولینی که باید برخورد کنند و اما نگار نه انگار... همه ما با این رفتارها غریبه‌ایم و درک نمیکنیم؛ از کشتن همسر و فرزند تا فروختن کودک بخاطر مواد مخدر... چیشد که به اینجا رسیدیم و این چنین مردمی شدیم!
آریابان۱۰۳۵۹۴۶۱۴:۱۱:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
دقیقا جا داره که ابعاد این معادله پُر مجهولی امروز را با دیروز مقایسه کنیم . راننده ها در نیمۀ اول دهۀ 60 ، این نوشته رو توی چهارراه ها میدیدند : " امروز گذشتن از چراغ قرمز ، نه تنها یک خلاف بلکه ، یک "گناه" است " و معمولا کسی هم از چراغ قرمز عبور نمیکرد زیرا نماینده درونی یک دوربین آسمانی و ملکوتی یعنی "وجدان" اجازه نمیداد ولی امروزه که آن گناه تبدیل شده به "خلاف" و دهها دوربین ریز و درشت هم ناظرند و حتی در شرایطی که خود مأمور راهنمائی هم حی و حاضره باز هم خلافها صورت میگیره !!!!! مدتهاست که ما ها دیگه روی هیچکدوم از دیوار های شهرمون این جمله رو اصلا نمی بینیم : " عالم محضر خداست ، در محضر خدا گناه نکنید ". راستی چی شد و چطوری این جمله ی بازدارنده و ترمز دهنده برای کنترل وجدان !!!! های فردی، یواش یواش از روی دیوار ها رخت بربست و ناپدید شد ؟!؟!؟!؟!؟ یعنی اینقدر بی کاربرد و بدون استفاده شده ؟!؟!؟!؟!؟
سید۱۰۳۵۱۸۸۰۰:۲۵:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۱۴
تورم سوئیس منفی شده .بانکها وام با بهره منفی میدهند آنجا چه خبره و اینجا چه خبر
ناشناس۱۰۳۵۹۴۰۱۴:۰۶:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۱۴
هنوز هم حرفی که سید جمال الدین اسدآبادی گفت درست است: در اروپا مسلمانی ندیدم ولی اسلام را دیدم و در کشورهای اسلامی مسلمان دیدم اما اسلامی ندیدم!
رضا۱۰۳۶۱۰۳۱۶:۱۲:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
تورم یعنی دزدی محترمانه دولت از جیب ملت ***عزیز برادر جواب را خود دادید تورم منفی و نرخ سود منفی نمیشود که تورم 40% باشد و نرخ وام 2%
ناشناس۱۰۳۶۲۰۰۱۷:۲۹:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
سوئیس ؟ ازمعدود کشورهاییست که سالیانه هزاران میلیارد پول کثیف روانه بانکهای سوئیس میشود ! کسی هم کارت نداره که چرا و از کجا آورده ای! برای این حجم پول کثیف ! صاحبش هزینه می کند تا پولش را برایش نگه بدارند ! و این یعنی سود منفی !
ناشناس۱۰۳۵۱۹۵۰۰:۳۳:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱۴
هر کسی آن درود آخر کار که کشت . نظام کاشته های خود را درو می کند .
راه۱۰۳۵۲۲۰۰۱:۰۹:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
این معادله نیست ، مجادله است ________________ برخی مسئولان فریبکار و کدخدا پرستانی که از نردبان جهل ملت ، خود را بالا کشیده و مثل بختک بر سینه‌ی و گریبان مردم چسبیده‌اند همواره با پاکدستان و پرهیزکاران و افشاگران و خادمان در جدالند مرگ بر اینجماعت
ناشناس۱۰۳۵۲۲۱۰۱:۲۱:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
اينها همه از دست آوردهاي جانشين شدن أفراد بي اخلاق، بي تعهد و بي سواد طماع به جاي نخبگان علمي و اجتماعي است.
علی۱۰۳۵۲۲۲۰۱:۲۴:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱۴
هر شخص با وجدانی هم از مسایل فوق ناراحت است اما نه همتی برای اصلاح وجود دارد و نه تکیه گاهی برای مظلوم اما خدا نکند که دیگر دیر بشه و عواقب اجتماعی این سهل انگاری ها به صورت اعتراضات سیاسی در بیاد . اونوقت دیگه خشگ و تر باهم میسوزند .
ناشناس۱۰۳۵۲۳۱۰۱:۴۲:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۱۴
همه ما سخت جان هایی که در ایران، این خاک پرگهر زنده موندیم (نه اینکه زندگی می کنیم) این نامعادله ها رو می فهمیم، عجیب ه که شما هنوز نتونستی، به نفعته که بفهمی....
ناشناس۱۰۳۵۲۵۱۰۴:۰۲:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
ربا که در فقه اومده مربوط به اسکناس نیست اسکناس ۳۰۰ ساله اختراع شده ولی .....
پیرمرد۱۰۳۵۵۴۲۱۰:۲۳:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
رشوه چی؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۳۶۲۲۱۱۷:۴۴:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
قیاس مع الفارغ یعنی چه با ذکر مثال و رسم شکل بیان کنید ؟
ناشناس۱۰۳۶۳۱۹۲۰:۱۸:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱۴
خیلی چیزهها در گذشته نبوده ولی الان هست و حرام اعلام میشه که اتفاقا درست هم هست مثل هرویین، شیشه، تریاک، کراک و باقی این زهر مارها، درسته اسکناس اون موقع نبوده اما در اصل جریان که ربا خواری بانکها تفاوت ایجاد نمیکنه، نمیدونم شما این موضوع رو از خودت گفتی یا از مراجع تقلید داری نقل میکنی؟؟؟؟؟ ربا ،رباس فرقی نمیکنه.
محمود۱۰۳۶۴۴۶۰۰:۰۷:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱۵
به نظرم منظور دوستمون اینه که اسکناس ارزش ذاتی نداره مثل طلا و بوسیله تورم ارزشش کم و زیاد می شه و به نظرم حرفشون درسته
اكبر۱۰۳۵۲۵۵۰۵:۲۹:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۱۴
البته كه خوب هم فهميده ايد ، نوشته اتان اينطور نشان ميدهد. اما برادر؟ لقمه حرام را كه در نهج البلاغه جستجو مي كنيم، وظيفه مارا طوري ديكر بيان مبكند نه فقط نوشتن.
ناشناس۱۰۳۵۲۵۹۰۶:۲۲:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
اگر باستی هیلزها بواسطه زمین‌خواری منهدم و نظیر بسیاری از کشورها تخریب شوند و زمین‌خواران هر حرامخوری باشد مجازات و به زندان انداخته شوند ...اگر ح.ف ها و م.ج ها بدون استثنا علنا محاکمه و زندانی و اموال نامشروع پس داده شود ...واکر قانون استثنا نشناسد و مدیران شایسته نه جناح محور و فامیلی انتصاب نشوند وضع اینگونه نخواهد بود ....بی عدالتی عامل ناپایی خواهد بود و هست تاریخ را بخوانید
ناشناس۱۰۳۵۳۰۴۰۷:۳۸:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۱۴
بند اول؛ تریبون های مذهبی به اندازه کافی علیه ربا گفته اندو تبیین شده. حتی در سطح مراجع معظم تقلید مکرّر فریاد زده اند. اما دولت بلکه خود مردم به خاطر رأیشان به دولت مسئول اصلاح بانک هستند. در سایر بندها هم وحدت مخاطب وجود ندارد.
محمدمهدی۱۰۳۵۳۱۵۰۷:۴۶:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱۴
حرف حق .
ناشناس۱۰۳۵۳۱۶۰۷:۴۷:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱۴
بنده که به عنوان یک مسلمان وظیفه گیر دادن(وبه تعبیر صحیح، امر به معروف) به بد حجاب را دارم، در دعوت سلبریتی و بها دادن به او نقشی ندارم. پس من باید وظیفه ام را انجام بدهم و آن دعوت کننده هم باید اصلاح شود. پس یک شخص واحد دو کار را نمی کند. بله، دعوت کردن از سلبریتی هم در ترویج بدحجابی سهمی دارد و نباید انجام شود، اما مخاطب آن من نیستم
ناشناس۱۰۳۵۹۲۳۱۳:۵۹:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۱۴
اونوقت کجای قران گفته حجاب اجباریه که تنها وظیفه ی شما شده گیر دادن به بد حجاب ؟؟ مجازات بی حجابی در قران چیه ؟؟؟ چرا در کشورهای مسلمان دیگه حجاب اجباری نیست ؟؟؟ بهتر نیست شما از ربا خواری و حرام حواری شروع کنی که در قران هم صراحتا حرامه و هم مجازات مشخص و معین داره و هم در تمام دنیا جرم محسوب می شه و مجازات قانونی داره ؟؟
خسته۱۰۳۵۳۱۷۰۷:۴۹:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۱۴
این المرتجی لازاله الجور والعدوان؟ کجاست آقایی که با آمدنش امید است ظلم و دشمنی ریشه کن گردد؟
ناشناس۱۰۳۵۳۳۵۰۸:۱۵:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۱۴
خود کرده را تدبیر نیست
ناشناس۱۰۳۵۳۳۷۰۸:۱۷:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۱۴
چنان رونقی به اقتصاد بدم که مردم نیازی به یارانه نداشته باشن...!
ناشناس۱۰۳۵۶۸۴۱۱:۴۳:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱۴
یعنی قبل از روحانی همه چی گل و بلبل بود . خواهشن سورنا را وارونه نزنید .
ناشناس۱۰۳۶۵۶۵۰۷:۴۰:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۵
پس معلومه شما یا از جامعه بی دردان هستید یا اینکه منافعی نصیبتان می شود و یا کلا اهل فکر نیستید و یا ... حتی یک بچه هم میداند و درک می کند که دوران قبل از روحانی اوضاع بسیار بهتر بود .
ناشناس۱۰۳۵۷۰۱۱۱:۵۸:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
جالبه هم گروهی از نادانی و یا برای عدم اقرار به اشتباه و یا منافع فردی و هر دلیل دیگری با این همه افتضاح دولت در مطالبی به این روشنی که گوینده خلف وعده هاست نظر منفی می دهند . چطور توقع دارید با وجود این افراد مملکت درست بشه ؟ یعنی از کسی حمایت کنید که سر شما شیره می گذارد ؟
ناشناس۱۰۳۵۹۳۲۱۴:۰۲:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
دلخوش به این نباشید ک.. گوش ما پر شده از این وعده ها در ضمن به اون 45 تومن نیاز نداریم که ! با اون پفک نمکی هم نمی شه خرید با این گرانی و تورم ! نباشه هم بد بخت تر نمی شیم
ناشناس۱۰۳۵۳۴۱۰۸:۱۸:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۴
این مشکل شما است که این معادلات را نمی فهمید!!!! همه می فهمند!!!!
ناشناس۱۰۳۵۳۶۳۰۸:۳۳:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۱۴
چون از بالا تا پائین به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عمل نمیکنند و آن را با مصلحت گروه خاص نگاه و تفسیر میکنند . صدا و سیمای غیر حکومتی و قوه قضائیه مستقل عامل ایجاد یک حکومت عادلانه بر اساس قانون اساسی میباشد .
ناشناس۱۰۳۵۳۷۳۰۸:۴۲:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
قصدم توهین نیست، اگر شما یا هر کس دیگه ای این معادله را نمیفهمه، مشکل از فهم خودشه. این معادله ها همیشه در همه جای دنیا بوده، هست و خواهد بود و در کشور ایران هم شدید تر از همه دنیا. هر جا ثروت و قدرت وجود داشته باشه همیشه یک سری از آدمها از این دومقوله سوء استفاده خواهند کرد. در کشور خودمون هم که متاسفانه به بدترین و گسترده ترن وجه ممکن این دو مقوله در حال استفاده هستن.
ناشناس۱۰۳۵۳۹۰۰۸:۴۹:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱۴
کسی با این پدیده ضد الهی و ضد انسانی که جنگ با خداست مقابله نمی کند. حکم اونهایی که بایک تلفن و یا بااستفاده از وابستگی فامیلی از بانکها وامهای کلان میگیرند و پس نمی دهند چیست؟
ناشناس۱۰۳۵۴۴۶۰۹:۳۶:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۱۴
جامعه برابر و همسان کاملا غیرمنصفانه و نگاهی کمونیستی به زندگی اجتماعی است.باید اختلاف باشد اما گره کار ایران امروز ما اینه کسی بالانشین شده که شانیتش اون نیست.یک مشت ورزشکار و مطرب و دلال بی هنر و بی سواد شدند مولتی میلیاردرهای ما و افسران عالیرتبه نظامی و مهندسین و خیل عظیمی از نیروهای مثمر جامعه هشتشون گرو نهشون هست!
ناشناس۱۰۳۵۴۷۱۰۹:۴۸:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱۴
فرهنگ اجتماعی جامعه ایران امروز؛ پر از تضاد و تناقض گویی است؛ تا با خود صادق نباشیم و از شر این تضادها رهایی نیابیم؛ جامعه رنگ آرامش و تعالی نخواهد دید. مهرداد رادمهر
العبد۱۰۳۵۵۳۴۱۰:۱۷:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
خلق پول توسط بانکها باید جنگ با خدا و رسولش اعلام بشه و مسببان به اشد مجازات برسند. خلق پول یعنی ربا، یعنی گرفتن مالیات از مستضعفین به نفع مافیای رانتخواران وابسته به مسئولین سیاسی. خلق پول حتی از ربا بدتره چون ربا برای کسیه که پول قرض میگیره و باید بیشتر پس بده و اگه قرض نگیره ربا دامنگیرش نمیشه اما خلق پول باعث میشه آحاد ملت گرفتار ربا شوند و چه بخواهیم چه نخواهیم باید به رانتخواران مالیات بپردازیم. این باید مطالبه مردم باشه
ناشناس۱۰۳۵۵۴۱۱۰:۲۱:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱۴
تا زمانی که تورم شدید داریم و با کاهش پول ملی مواجهیم حرف از ربا زدن مسخره است اول باید جلوی تورم را گرفت مشکل ربا خود به خود حل میشود
ناشناس۱۰۳۵۷۰۶۱۲:۰۰:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۱۴
آیا دروغ از گناهان کبیره نیست ؟ خلف وعده چی؟ چنان رونقی به اقتصاد بدم که مردم نیازی به یارانه نداشته باشن ! برای داشتن دولتی اسلامی و خادم به کشور و مردم اول باید خودمان را اصلاح کنیم .
ناشناس۱۰۳۵۷۰۸۱۲:۰۲:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۱۴
ربا وتورم با هم هستند تا ربا هست تورم هم هست با این وضع ربا.. وضع کشور قابل حل نیست وبه بحرانهای شدید اجتماعی منجر خواهد شد متاسفانه مسئولین خوابند
ناشناس۱۰۳۵۸۱۶۱۲:۵۳:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱۴
ريشه اصلي اختلاف طبقاتي،تبعيض،رانت،ويژه خواري ،ربا،رشوه وغيره .. كشور است اگر قوانين كامل ،مجري ومدير سالم باشد قطعاكوچكترين خطا موجب ميشودسيستم الارم دهد وجلوي خلاف از ابتدا گرفته شود ولي وقتي .. فسادزاباشد كنترلهاي لازم صورت نميگيردودرواقع .. نا كارآمدی ،تخم مرغ دزدرا شتردزد مي كند
ناشناس۱۰۳۵۹۴۴۱۴:۰۹:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
هیچ جای این معادله مسئولین نبود.فکر کنم بیشتر از همه معادله مسئولین و آقازاده ها رو میفهمی.حالا چرا.؟؟؟؟خدا می دونه!!!!!!!!!
مادرومعلم مدرسه۱۰۳۵۹۴۹۱۴:۱۳:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱۴
تاوقتی که دزدها وغارتگران رانتخوار را الف، ب، پ،.... ي می‌نامیم، برایشان حرمت قائلیم امیدی به بهبوداوضاع نبایدد اشته باشیم.
ناشناس۱۰۳۵۹۹۸۱۴:۴۴:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
قدرت با ثروت که همراه شود کور میشود و جایی را نمی بیند و چیزی را نمی شنود جز مدح و ثنای نزدیکان
ناشناس۱۰۳۶۵۶۸۰۷:۴۷:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۵
اختلاف طبقاتی به واسطه نوع تفکر و رفتار و تصمیم گیری ها و تلاش انسانها در همه دنیا موضوعی عادی است . اما آنجا که وظایف دولت در توزیع عادلانه ثروت در بعد حد تامین حد اقل زندگی و مایحتاج اولیه زندگی است بین جوامع یکسان است و برخی دولتها در دنیا به این وظیفه خود عمل نمی کنند . اما موضوع دیگر اینکه نباید زمینه کسب ثروت و قدرت از راه ناصحیح برای افراد فراهم باشد . رانتها و فامیل بازیها استفاده از قدرت برای کسب ثروت و استفاده از ثروت برای کسب قدرت باید مسدود شود تا فرصت ها برای همه یکسان شود . چرا کسی که در نقاط مرزی ایران هست از فرصتهای مرکز مطلع نمی شود و یا چرا همه تجار اجازه واردات برخی محصولات را ندارند . و ... اینها باعث نارضایتی می شود و این اختلاف طبقاتی به ناحق است .
ناشناس۱۰۳۸۸۹۹۱۱:۱۵:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۱۶
شفافیت در اقتصاد ، سیاست کلید اصلاح امور. متاسفانه شاید دیر شده
ناشناس۱۰۴۴۳۵۰۱۱:۳۹:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۰
دولت تدبیر و امید ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین