اقتصاد ایران و درس‌ دیگر کشورها در حذف صفر از پول

گروه ترجمه الف،   3980513083 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

«تا زمانی که اقتصاد به واسطه اقدامات موثر، اساسی و واقعی به ثبات نرسیده باشد، هر اقدامی برای تغییر پول ملی شکست می‌خورد؛ تورم باقی مانده و به شرایطی برای تغییر مکرر پول ملی تبدیل می شود.»

اقتصاد ایران و درس‌ دیگر کشورها در حذف صفر از  پول

به گزارش الف مجله بین الملل اقتصاد و علوم مدیریت در مطلبی به موضوع حذف صفر از پول ملی کشورها پرداخته و ضمن بیان سابقه کشورهای مختلف در اجرای این تصمیم طی ۵۰ سال گذشته، به تشریح دلایل آن پرداخته است.

گزیده ای از این مطلب را به انتخاب گروه ترجمه الف بخوانید:

ارزش پول ملی هر کشور به عوامل متعدد از جمله اوضاع اقتصادی کشور، کارآمدی دولت و حفظ هزینه ها، ثبات سیاسی، قضایی و حقوقی به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی، اهمیت دادن به قوانین بین المللی و همچنین حرکت متناسب با تحولات بین المللی بستگی دارد.

مهم ترین هدف در حذف صفر از پول ملی، حفظ ارزش پول است. حذف صفر بیشتر از آنکه راهکاری تخصصی باشد، اقدامی سیاسی از جانب دولت هاست که در قالب بسته ی اصلاحات اقتصادی اجرا می شود.

این اقدام نقشی مهم در تحکیم اعتماد عمومی به دولت های مختلف داشته است. در رژیم های دمکراتیک، حذف صفر نقشی مهم در پیروزی یک حزب سیاسی داشته است. اما اگر اعتماد مردم به پول ملی از بین برود، آنها به تدریج به استفاده از ارزهای خارجی روی می آورند به خصوص آنکه ارزهای خارجی اعتبار بیشتری دارند، و این مساله فشارهای اقتصادی و روانی فراوانی بر دولت ها وارد می کن.

سابقه حذف صفر از پول ملی در برخی کشورها

حذف صفر از پول ملی معمولا در کشورهایی صورت می گیرد که پولشان صفر زیادی دارد. از سال ۱۹۶۰ تاکنون در ۷۱  مورد، کشورهای در حال پیشرفت به ناچار تعدادی از صفرهای پول ملی خود را حذف کرده اند.

این کار ابتدا در آلمان و پس از جنگ جهانی دوم صورت گرفت. به دلیل فشارهای شدید اقتصادی ناشی از جنگ و خسارات به بارآمده، این کشور تورم بسیار زیادی را تجربه کرد و  به همین دلیل چند صفر را از پول ملی خود حذف کرد.

در ۵۰ سال گذشته، ۱۹ کشور صفرها را از پولشان حذف کرده و ۱۰ کشور نیز دو بار این کار را انجام داده اند.

آرژانتین ۴ بار، یوگوسلاوی سابق ۵ بار، برزیل ۶ بار، بولیوی ۲ بار، اوکراین، روسیه، لهستان وبلژیک ۳ بار، و ترکیه، ایسلند، کره و غنا هم یک بار صفرهای پول ملی خود را حذف کرده اند.

آرژانتین

رکود اقتصادی در آرژانتین به کاهش شدید بهای پول ملی و ایجاد بحران دلار در سال ۱۹۹۲ انجامید. در سال ۱۹۶۰،  ۱۱۰۰  تا  ۳۵۰۰ پزو آرژانتین معادل یک دلار آمریکا بود. با حذف دو صفر، بهای پزو نسبت به دلار بهبود یافت. در اوایل دهه ی ۱۹۸۰، هر دلار با ۱۸ تا ۱۸۰ هزار پزو مبادله می شد. در سال ۱۹۸۳،دولت ۴ صفر را حذف کرد اما این اقدام بی فایده بود بسنده کردن به حذف صفر از پول ملی بدون اعمال تمام اصلاحات اقتصادی، فایده ای نداشت؛ لذا سیاست های پولی، مالی و اصلاحی در اوایل دهه ی ۱۹۹۰، و به دنبال آن حذف ۴ صفر به نتایج مطلوب منجر شد به گونه ای که تورم به میزان چشمگییری کاهش یافت.

برزیل

برزیل یکی از شدیدترین تورم های دنیا را در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ تجربه کرد. پول ملی این کشور در این سالها ماهیانه ۳۰ تا ۴۰ درصد بهای خود را از دست داد. پیش از آن نام پول برزیل در حدفاصل سالهای ۱۹۳۰ و ۱۹۴۲ دو بار تغییر کرده بود. در سال ۱۹۶۷ سه صفر از پول ملی برزیل – کروزیرو - حدف شد و نام آن به "کروزیرو جدید" تغییر کرد. اما این کشور در مهار تورم ناتوان بود و در سال ۱۹۸۱ تورم در آن به ۱۵۱ درصد رسید ؛ در آن دوره بود که سه صفر دیگر از پول ملی آن حذف شد. در سال ۱۹۸۹ تورم بازهم افزایش یافت و به ۱۴۳۱ درصد رسید، و این کشور مجبور شد صفرها را از پول خود حذف کند و نام آن را تغییر دهد. در سال ۱۹۹۳ که تورم  ۲۰۰۰ درصد بود، سه صفر دیگر حذف شد. این بار دولت توانست تورم را مهار کند. از سال ۱۹۳۰ تاکنون ۱۸ صفر از پول ملی برزیل در ۶ نوبت حذف شده و پول آن نیز ۸ بار تغییر نام داده است.

 

هلند، تجربه ای پیشرفته

بیماری هلندی اکنون در ادبیات اقتصاد نامی آشنا است. درآمد ناگهانی حاصل از بهره برداری از ذخایرگازی به تورم غیرقابل پیش بینی در هلند در دهه ی ۱۹۶۰ انجامید.دولت مجبور شد برای برآوردن نیازهای مردم اسکناس هایی با ارزش زیاد منتشر کند. در همین حال تورم از ۱۰۰ درصد فراتر رفت. دولت که دوام چندانی نیافت، سیاست های شدید پولی و ارزی اعمال کرد و توانست ارزش پول را حفظ کند. علاوه بر آن، ۴ صفر از پول ملی کشور حذف شد.هلند نمونه ای بسیار بارز از موفقیت در سیاست حذف صفر از پول ملی است، البته زمانی که این اقدام با سیاست های دیگری همراه باشد که نقدینگی را کنترل می کنند.

 

ترکیه، تجربه ای موفق

ترکیه در سال ۲۰۰۵، به ناگهان ۶ صفر را از پول ملی اش حذف کرد. تورم در اوایل دهه ی ۱۹۸۰ در ترکیه آغاز شد و شتاب گرفت. در سال ۱۹۸۸ هر دلار آمریکا با ۱۴۲۲ لیر ترکیه مبادله می شد. این رقم در سال ۲۰۰۳ به ۵.۱  میلیون لیر افزایش یافت. از سال ۱۹۸۱ به بعد نیاز به داشتن اسکناس های درشت تر هر دو سال حس می شد.

در یک چرخه ی ۲۵ ساله، درشت ترین اسکناس ترکیه از ۵ هزار به یک میلیون لیر افزایش یافت. تعداد بسیار زیاد صفر، در فعالیت های اقتصادی که گاهی اوقات به چندین تریلیون لیر می رسید، برای مردم مشکلات زیادی ایجاد کرده بود. مثلا مردم برای خرید یک قطعه نان در اوایل دهه ی ۲۰۰۰ باید چند میلیون لیر می پرداختند.

در اول ژانویه ۲۰۰۴، دستور حذف ۶ صفر از لیر ترکیه صادر شد اما اجرای آن تا اوایل سال ۲۰۰۵ به تاخیر افتاد. در اولین ژانویه ۲۰۰۵، اسکناس ها و سکه های جدید که لیرجدید نام داشتند، وارد بازار شدند. اجرای این ابتکار زمینه ی رشد اقتصادی را فراهم کرد.

اقتصاددانان صندوق بین المللی پول موفقیت ترکیه را در مقابله با تورم، دلیل موثر بودن سیاست حذف صفر می دانند. به گزارش این صندوق، ترکیه پیش از حذف صفر، توانست تورم را کاملا کنترل و آن را تک رقمی بکند. در همین حال بازار اصلاح شده ی ارز هم زمینه ی رشد اقتصادی را فراهم کرد.

 

زیمباوه: شکست کامل

دولت زیمباوه زمانی که تورم در سال ۲۰۰۳ به ۱۰۰۰ درصد رسید، تصمیم گرفت سه صفر را از پول ملی حذف کند. اما دولت برای کنترل تورم تقریبا هیچ کاری نکرده بود و تنها به تاثیر روانی حذف سه صفر می اندیشید. طبعا کارآایی حذف صفر مدت کوتاهی دوام آورد. پس از آن، تورم اقتصاد کشور را  ویران کرد و دلار زیمباوه نابود شد.

تورم در این کشور آفریقایی به بیش از ۱۱ میلیون درصد رسید و دولت مجبور شد اسکناس های ۱۰۰ میلیون دلاری چاپ کند . اسکناس های جدید هم کاری نکردند و به مشکلات بیشتر در تجارت منجر شدند. در همین حال بانک مرکزی زیمباوه اعلام کرد برای چاپ اسکناس، کاغذ کافی وجود ندارد.

آنچه که می توان از تجربیات دیگر کشورها نتیجه گرفت، این است که کشورهای یاد شده در مقابله با تورم بیش از حد در کوتاه مدت، که نتیجه ی جنگ یا تورم گسترده در دوره های انتقال بود، به اصلاح و یا تغییر پول ملی خود اقدام کردند و هدفشان این بود که به جامعه خاطرنشان کنند که شرایط بی ثابت کننده با آغاز ثبات سازی و اعتماد پایان یافته است؛ برخی اوقات هنگام مقابله با تورم بالا و حد و مرز انتظارات بی ثباتی، این کشورها از چنین راهبردی (تغییر پول ملی) به عنوان ابزاری برای ایجاد ثبات در انتظارات عمومی  و یا تکمیل سیاست های پولی و مالی استفاده کرده اند. تجربیات آنها نشان می دهد که موقعیت واقعی تغییر پول، میزان تاثیر است و نه انگیزه. با دنبال کردن این سیاست، دولت ها به شرایط بی ثباتی پشت کرده و با شیوه های پولی، اصلاحات اساسی و واقعی، به ثبات روی می آورند.

تا زمانی که اقتصاد به واسطه ی اقدامات موثر، اساسی و واقعی به ثبات نرسیده باشد، هر اقدامی برای تغییر پول ملی شکست می خورد؛ تورم باقی مانده و به شرایطی برای تغییر مکرر پول ملی تبدیل می شود.

ترکیه و آرژانتین نمونه هایی از تجربیات موفق در این زمینه هستند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۵۲۷۹۰۷:۰۳:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۴
دولت روحانی گوشی برای شنیدن ندارد زیرا خود را بخواب است....کارآمد نیست و به تلاشهای مذبوحانه از جمله حذف صفرها چنگ می زند.
ناشناس۱۰۳۵۵۶۸۱۰:۳۷:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۱۴
چرا چک پول 50 تومنی فقط دست مردم میدن حال که ارزشش 4 دلار میشه چرا چک پول ها تا یک میلیون چاپ نمیشه تا اینقدر سخت نباشد جابجایی پول و هر روز 200 تومن بگیری از دستگاه
ناشناس۱۰۳۵۷۱۲۱۲:۰۲:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
مردم ما از دولتمردان جلوتر هستند و خودشان عملا صفرها را حذف کرده اند. الان بیسکوییت می خری فروشنده میگوید ۲ تومان ، یا میوه فروش می گوید کیلویی ۱۵ تومان، یا قصاب می گوید کیلویی ۱۰۰ تومان.
ناشناس۱۰۳۶۰۱۸۱۵:۰۲:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۱۴
یکی از مهمترین عوامل رشد ترکیه حذف صفر نبود ،سود این کشور از جنگ ایران و عراق بود
ناشناس۱۰۳۶۰۶۶۱۵:۳۵:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۱۴
اساس قدرت خرید مردم است نه تعداد صفرها. کم کردن صفر تنها میتواند فواید مدیریت اسکناس در گردش و راحت تر شدن تبادلات مالی باشد.
ناشناس۱۰۳۵۲۹۰۰۷:۲۸:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
حذف 4 صفر در ایران بدلیل تورم بالا بیفایده است ولی انجام میشود چون هم سرگرمی جدیدی است برای مردم و هم بودجه خوبی برای این کار و طراحی و چاپ پول جدید میرسد که خوب است!!!
ناشناس۱۰۳۵۳۰۶۰۷:۴۰:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
میگم عوض برداشتن صفر بیاییم صفر اضافه کنیم شاید عذاب وجدان بگیریم و اقتصاد را درست کنیم
ناشناس۱۰۳۵۳۲۰۰۷:۵۶:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
اکثر کشور های لاتین این راه را رفتند به علت فساد و نبود شفافیت از اول بدتر شدند
ناشناس۱۰۳۵۳۲۳۰۸:۰۲:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱۴
احمدی نژاد حداقل با سلیقه تر بود قرار بود به جای تومان پارسه بگذارد بگذریم از حذف چهار صفر که با این اقتصاد بی فایده است بعد از چند وقت باید چهار صفر دیگر را برداریم
حسین۱۰۳۵۳۳۸۰۸:۱۷:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۱۴
دیگر کشورها ....
ناشناس۱۰۳۵۳۴۲۰۸:۲۰:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۱۴
در شرایط کنونی، هر گونه دستکاری اقتصادی اعم از تغییر واحد پول کشور، اصلاح سیستم بانکی و ... محکوم به شکست است.
ناشناس۱۰۳۵۳۵۳۰۸:۲۸:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۱۴
در ایران این طرح حذف صفر صددرصد شکست میخورد و مانند زیمبابوه خواهد شد.
نجیب۱۰۳۵۳۵۷۰۸:۳۱:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۱۴
متاسفانه دولت کنونی برای انحراف اذهان مردم از اشتباهات و رانت ها و فسادهای اقتصادی به همراهی مجلس چنین تصمیمی گرفتند. مردم تا به این پول جدید عادت کنند این دو سال روحانی گذشته و ...
ناشناس۱۰۳۵۳۷۷۰۸:۴۲:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۱۴
این کار خیلی خطرناکه امیدوارم جلوش گرفته بشه
جوان نا امید۱۰۳۵۴۱۰۰۹:۰۰:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
حذف صفر از پول ملی در واقع تیر خلاص بر پیکر نیمه جان اقتصاد ایران است ...
ناشناس۱۰۳۵۴۲۳۰۹:۱۱:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۴
حذف صفر در زمانی که رشد اقتصادی منفی است و رکود تورمی داریم عملا یعنی کمک به تورم بیشتر ضمن انکه جامعه مهیای این موضوع نیست دولت اگر واقعا مشاور اقتصادی نیاز دارد نخبگان بسیاری اماده کمک به کشور در نسل جوان و پیر ایرانی وجود دارد
ناشناس۱۰۳۵۴۲۵۰۹:۱۶:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
کشور ما دارای منابع زیرزمینی و ثروت قابل توجهی است. با اینکه همه می دانیم در شرایط سخت اقتصادی هستیم و بخش عمده ای از بی ثباتی اقتصادی و نبود شفافیت، نتیجه دغدغه های ایجاد شده‌ی سیاسی است اما کماکان پیشنهاد راهکار‌های صرف اقتصادی می‌دهیم. متخصصینی که توصیه‌ها اقتصادی می کنند از زاویه دید و بر اساس آموخته‌ها خودشان حرف می‌زنند، هر کشوری اقتضائات خودش را داره و بایستی متناسب با شرایط خودش از ابزارهای اقتصادی استفاده کنه! اگر در این شرایط سخت کشور در مراودات بین المللی، همین وضعیت فعلی در اقتصاد ایران ثبات پیدا کنه و بدتر نشه باید کلاهمون را بندازیم آسمون
ناشناس۱۰۳۵۴۳۹۰۹:۲۹:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱۴
فرد بیمار مزمن و لاعلاج با تزریق مسکن که خوب نمیشه فقط چند صبایی از دردش کم میشه.حالا تو اقتصاد ما چه اتفاقی افتاد که با حذف صفر درست بشه!!؟مثلا صنعت توریست بهتر شده؟فروش نفت که داره صفر میشه،کارخونه ها یکی پس از دیگری ورشکسته شدن،حتی افرادمون هم دارن تحریم میشن.پس لطفا خودمونو الکی گول نزنیم
ناشناس۱۰۳۵۴۶۵۰۹:۴۵:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱۴
مشکل اقتصاد ایران لجام گسیختگی بانکها و پاسخگو نبودن اونهاست با ایجاد نقدینگی وحشتناک در بانکها تمام صفرها هم حذف بشه درمانی در پی نخواهد داشت و فقط به نفع حسابداران و حسابرسان بانکهاست
پورامینی از همدان۱۰۳۵۴۶۸۰۹:۴۷:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۱۴
حذف صفر در جای خود درست است وقتی که اماده سازی قبلی برای توسعه تولیدی که رفع فقر کند وعقب ماندگی هارا جبران کند انجام شده باشد انظباط مالی وپولی و کنترل تجاری ومصرفی بصورت نهادی صورت گرفته باشد نرخ ارز برای تولید هدایت شده باشد که تورم ناشی از حذف صفر به صادرات کالامنتج شود ومنافع ان به تولید کنده واقعی برسد بدون ابنکه منابعی را از قشر متوسط وپایین ونیروی کار به نفع سود جویان تبدیل ومنتقل کند در مورد سهمیه بندی سوخت وارز نیز بدین شکل باید عمل شود بازی با ارز وحاملها کار درستی نیست اینها در گذشته شده وامتحان خودرا پس داده است وبه طبقات ضعیف فشار مضاعف وارد میکندسهمیه بندی 60 لیتر نیز هم در این شرایط بدون اماده سازی صحیح نیست بله ابتدا با تقویت تولید وجلوگیری از مصرف اسراف گرایانه مصرف نهایی خانوار ها پایین ومتوسط را بالا ببرید وبعد بنزین را گران کنید که مصرف خانوار های فقیر را مورد هجمه قرار میدهداین نحوه عمل کردن به نفع سود جویان است ابتدااز واردات بی رویه ومشابه خارجی جلوگیری کنید سود تولید را کاهش دهید معافیت های مالیاتی بی مورد را لغو کنید از سود های بالای بانکی مالیات دریافت کنید از هدر دادن ارز خارجی با ارزش برای واردات ماشین های خارجی ممانعت به عمل اورید
ناشناس۱۰۳۵۴۷۰۰۹:۴۸:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۱۴
کاش به جای حذف صفر سیستم های شفاف مالی و مالیاتی راه اندازی می شد و جلوی رانت و رانتخواران گرفته می شد که طرف به خاطر داماد وزیر بودن یا برادر رئیس جمهور بودن نتونه هر دزدی که خواست بکنه.تنها راه نجات کشور بریدن دست مفسدان اقتصادی و سیاسی و ... است
پورامینی از همدان۱۰۳۵۴۸۶۰۹:۵۵:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۱۴
الان شماامده اید سود بانکی کوتاه مدت را 15 درصد تعیین کرده اید پس بلند مدتها چه می شود بجای اینکه سود های بلند مدتها را ابتدا کم کنید حالا کارمند وباز نشسته ای مقدار محدودی پس انداز کرده وکمک خرج باشد انرا تنبیه میکنیم در عزا وعروسی به اشتباه طبقه ضعیف را تحت فشار معیشتی قرار می دهیم
ن.د۱۰۳۵۴۸۷۰۹:۵۶:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱۴
اگر یک طرح یا لایحه که تبدیل به قانون شده در کشور ما و موفق بوده، این هم موفق خواهد بود. تاکید می‌کنم یک طرح یا لایحه و نه بیشتر. بجای این جنگولک بازی‌ها بهتر است با جمع کردن متخصصان در حوزه‌های مختلف ( اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ) یک برنامه جامعی خواسته شود و بدونه قید و شرط آن برنامه در تمام سطوح و ارکان اجرایی بشه. بالاخره عقلانیت هر وقت حاکم بشه امیدآفرین هست.
پورامینی از همدان۱۰۳۵۵۱۴۱۰:۰۹:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱۴
در کشور های توسعه یافته وحتی عربی مصرف بنزین 2 تا 6 برابر مصرف نهایی خانوار است در ایران تا بدین حد نیست در حالیکه مصرف نهایی خانوار پایین است وبا افزایش نرخ ارز پایین تر هم رفته است در این شرایط بخواهیم بنزین را گران کنید برای حذف یارانه بنزین برای متمولین ابتدا باید مصرف نهایی خانوار های فقیررا تقویت کرد با تقویت تولید ایجاد شغل مولد رویکرد تجاری مناسب
سعادتی۱۰۳۵۵۶۵۱۰:۳۵:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۱۴
با درایتی که در تیم اقتصادی هست یکی دو سالی صبر می کردند که ارزش ریال اونقدر پایین بیاد که 6 تا صفر حذف بشه ...خدا وکیلی چهار تا صفر کمه !!!!!!!دوباره کاری نشه .....!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۰۳۵۵۶۶۱۰:۳۶:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
نباید حذف کرد و السلام چرا نمیدانم نظرات بالا بخوانید و بیبینید چقدر به تعمیق بحث و سازنده است
ناشناس۱۰۳۵۵۶۷۱۰:۳۶:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۱۴
این کار چه فایده ای داره با این بی ثباتی اقتصادی؟
ناشناس۱۰۳۵۶۴۹۱۱:۲۲:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۴
ببینید با همین اعلام حذف صفر چقدر ملت رو سر کار گذاشتند ! حالا اگر انجام بشه که آب گل الود وماهی فراوان !
ناشناس۱۰۳۵۶۹۵۱۱:۵۲:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۱۴
یعنی کار یمهمتر از چهار تا صفر توی این مملکت ندارید ؟ کاری که تمام ضرر برای مردم دارد و جز خسارت چیزی بدنبال ندارد . برای مردم که فرقی ندارد بهر حال در فقر هستند حالا با چهار صفر یا بدون آن معیشت مردم و اقتصاد فرقی نمی کند . فقط یک نتیجه دارد در این وضعیت اقتصادی یک هزینه به مملکت تحمیل می شود و آن چاپ دوباره است . گرانی مجدد بر اثر رند شدن قیمتها .
ناشناس۱۰۳۵۶۹۶۱۱:۵۳:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۴
در اقتصاد ایران هیچ اثری ندارد اما در زمینه سوژه سازی و سرگرمی موضوع قابل بحثی است
ناشناس۱۰۳۵۷۵۶۱۲:۲۱:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
آره اینکار را می توانند جزو دستاوردهای برجام جا بزنند ضمن اینکه مردم دیگر دنبال باعث و بانی دلار 4200 تو مانی داداش جهانگیری و روحانی نخواهند بود
پورامینی از همدان۱۰۳۵۸۱۰۱۲:۵۰:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۱۴
اقتصاددانانی مانند اقای نیلی اگر در مراحل اول در اقتصاد باز به ازاد سازی نرخ ارز وبهره بانکی وحاملها توصیه میکنند پیرو ان درفرایند بازار ازاد مخالف قیمتهای دستوری کالا وخدمات هستند موافق تعیین نرخ بر پایه عرضه وتقاضا هستند که تولید در این فضا رونق پیدا کند که هیچ گاه خواسته انان براورده نشده ونخواهد شد زیرا ما بازار عمیق ارز رقابتی نداریم ودر ثانی با دنیای خارج نیز از نظر رقابت پذیری برابر نیستیم چون روابط نابرابر را تحمیل میکنند از این رو باید ابتدا با مقاومت فعال با ثباتی که در دیبلماسی خارجی شکل گرفته مقدمتاباید زمینه عدم وابستگی وصادرات به خارج را با ثبات اقتصادی لازم وبا رونق تولید محوری اشتغال زای بالا وارزش افزوده بیشتر بابهره وری وسیاست های تجاری ووارداتی غیر مصرف گرایانه وارداتی و رویکردهای مناسب پولی ومالی فراهم کنیم بدین روش پول ملی را بجای تضعیف تقویت کنیم
ناشناس۱۰۳۶۳۵۹۲۱:۲۱:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
مجلس منفعل باید جلوی اجرایی شدن این تصمیم را بگیرد و اگر نگرفت مجمع تشخیص مصلحت نظام!
ناشناس۱۰۳۶۳۶۵۲۱:۴۰:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۱۴
مطمین باشید اجرای این تصمیم اقتصادی دقیقا خودکشی دسته جمعی نهنگ ها را ماند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

      2. کمی دیر نیست؟

      3. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

      4. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

      5. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

      6. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

      7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

      8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

      9. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

      10. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

      11. خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است

      12. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

      13. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

      14. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

      15. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

      16. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

      17. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

      آخرین عناوین