پاسخ‌های مبهم به دستور «فوری» رییس‌جمهور برای رسیدگی به «تخلف» ارزی واردگنندگان

  3980513080 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از گذشت یک هفته از نامه مهم رییس کل بانک مرکزی به رییس جمهور درباره تخلف شرکت‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دریافت کرده اند، وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز گفت: «نمی‌توان گفت که ارز در کشور گم شده است بلکه باید در حوزه فرآیند تخصیص ارز و ترخیص کالا اطلاع رسانی دقیق صورت گرفته و شفاف سازی شود».

 پاسخ‌های مبهم به دستور «فوری» رییس‌جمهور برای رسیدگی به «تخلف» ارزی واردگنندگان

به گزارش الف، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی طی نامه‌ای ( اینجا)  به روحانی فهرست افراد و شرکت‌هایی را به رئیس جمهور داد که با تائید دستگاه‌های دولتی، ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند اما هنوز کالای مورد نظر را وارد نکردند. حسن روحانی در پی نوشت نامه همتی به چهار وزیر کابینه (وزیر صمت، جهاد کشاورزی، بهداشت و تعاون) دستور داد که فوراً پاسخ دهند که چرا چنین «تخلفی» رخ داده است؟

در فاصله ای کوتاه از صدور این نامه وزیر کار  اعلام کرد که هیچ یک از شرکت‌های شستا در لیست شرکت‌های دریافت کننده این ارز دولتی نیستند.

وزیر صمت نیز با بیان اینکه «نمی توان ادعا کرد تمام ارز دولتی پرداخت شده وارد کشور نشده یا سوءاستفاده‌ای در این زمینه رخ داده است»، گفت: «ممکن است بخشی از این ارز در فرآیند واردات و مسیر حمل باشد یا موانعی برای واردات کالا وجود داشته باشد»

وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال تصریح کرد: «افرادی که ارز دولتی دریافت کردند اما علاوه بر تمام شدن مهلت قانونی، کالایی وارد کشور نکردند و دلیل قانع کننده‌ای نیز برای عدم واردات کالا ندارند، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.»

واکنش این دو وزیر را اینجا و اینجا بخوانید.

وزرای جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان نیز هنوز به این نامه واکنشی نشان نداده اند یا خبری از این واکنش ها منتشر نشده است..

با این حال امروز، یکشنبه ۱۲ مردادماه، وزیر  اقتصاد در گفت‌و گو با «خانه ملت» اعلام کرد «فرآیند تخصیص و تامین ارز، واردات کالا و ترخیص و توزیع آن یک فرآیند آنی نیست و یک پروسه را طی می‌کند.»

به گفته وی «در چنین شرایطی نمی توان گفت که ارز در کشور گم شده است بلکه باید در حوزه فرآیند تخصیص ارز و ترخیص کالا اطلاع رسانی دقیق صورت گرفته و شفاف سازی شود.»

 به اسم مردم به کام ...

پس از نوسانات ارزی و اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان، دولت در ۲۰ فروردین ماه سال گذشته در تصمیمی از ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی رونمایی کردند. این ارز  ترجیحی که بعدها به «ارز جهانگیری» مشهور شد، یارانه‌ای غیرمستقیم بود تا با آن کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را تامین و مانع افزایش قیمت‌ها ناشی از شوک ارزی شود. براساس تصمیم دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی ابتدا شامل همه کالایی وارداتی بود که بعدها فقط به کالاهای اساسی و ضروی اختصاص یافت..

براساس گزارش بانک­ مرکزی، از فروردین ۹۷ تا اردیبهشت ۹۸ بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی یا همان ارز  ۴۲۰۰تومانی برای واردات کالاهای اساسی و ضروری با هدف با پایین نگه داشتن قیمت اختصاص یافت که اگر این رقم را با دلار ۱۲ هزار تومانی محاسبه کنیم چیزی در حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. براساس گزارش‌های بانک مرکزی از فروردین ماه سال گذشته تا خرداد امسال حدود ۱۱ هزار شرکت ارز دولتی گرفتند.

دولت در بودجه۹۸ نیز ۱۴میلیار دلار ارز ترجیحی برای واردات با هدف حمایت از معیشت و قدرت خرید مردم و اقشار آسیب پذیر پیش‌بینی کرد که مجلس در حین بررسی مصوب کرد که به روش کالابرگ الکترونیکی اجرایی شود تا مردم از آن سود ببرند ولی دولت تاکنون این بند قانونی را اجرایی نکرده است.

آیا قیمت کالاها کنترل شد؟

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و این یارانه‌ای که دولت پرداخت کرد به جای اینکه به دست مردم برسد به جیب تجار و دلالانی رفت که بی‌حساب و کتاب با کارت ملی معتادان و ثبت شرکت‌های کاغذی و... ارز گرفتند. برخی گیرندگان ارز دولتی به جای واردات، آن را به دلیل اختلاف قیمت در بازار به فروش می‌رسانند که از مابه‌تفاوت نرخ‌ها سود‌های میلیاردی به جیب زدند.

هدف دولت کنترل قیمت‌ها در بازار بود تا بتواند مقابل تورم ناشی از افزایش قیمت ارز بایستد؛ سیاستی  که چندان موفق نبود زیرا خبری از کالاهای دریافت کننده این ارز در بازار نبود و قیمت‌ها براساس نرخ ارز بازار آزاد (دلار  ۱۵هزار تومانی) به دست مردم می‌رسد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ رشد تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه امسال به ٤٠.٤ درصد رسید. میانگین قیمت کالاها و خدمات در تیر ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۸ درصد رشد را نشان می‌دهد یعنی خانوارهای ایرانی به طور میانگین ۴۸ درصد بیشتر از تیر سال ۹۷ برای خرید کالاها پول پرداخت کردند البته این عدد برای خرداد ماه امسال بیش از ۵۰ درصد بود. شاخص قیمت در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» هم نسبت به تیر ماه سال گذشته افزایش ٧١.٨  درصدی را تجربه کرده است.

چه کسانی دستور تخصیص ارز را دادند؟

اقتصاد ایران امروز با مشکلات زیادی روبروست. تولید و اشتغال وضعیت بدی دارند و کشور در شرایط جنگ اقتصادی است، اما به دلیل ضعف حکمرانی دولت میلیاردها دلار از خزانه بانکی مرکزی خارج شده آن هم نه برای حل مشکلات بلکه برای سوءاستفاده کنندگانی که ظاهرا سرنوشت ایران برایشان مهم نیست.

دولت باید شفاف سازی کند که با چه سازوکاری به این افراد ارز ۴۲۰۰تومانی داده و چه گروه و افرادی پشت ماجرا هستند و چرا سیاست خود را اصلاح نمی‌کند؟ منتقدان دولت می‌گویند دولت هیچ برنامه‌ای برای اقتصاد ندارد که موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی صحت آن را تایید می‌کند.

بگویید حالش را نداریم

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در صحن بهارستان گفت: از رئیس جمهور تشکر می‌کنم که کمیته‌ای را مامور کرد تا بررسی کنند چه کسانی ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند، اما آقای روحانی دستور دهید کمیته‌ای تشکیل و بررسی کند که چه کسانی دستور داده‌اند ۲۱.۳ میلیارد دلار یعنی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته به این شیوه اشتباه توزیع شود.

وی ادامه داد: آقای جهانگیری یا سیف، وزیر اقتصاد؟ کدام یک دستور داده‌اند که ارز دولتی به شیوه نادرست توزیع شود؟

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار یعنی حدود ۱۶۸ هزار میلیارد تومان برای تامین کالاهای اساسی هزینه شد، تصریح کرد: این موضوع چه سودی برای مردم و چه تاثیری در زندگی مردم داشت در حالی که حتی قند و شکر را کیلویی ۱۰هزار تومان خریداری می‌کنند.

به گفته وی امسال علیرغم اینکه دوباره تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی در قانون بودجه تکلیف قانونی لحاظ شده اما دولت آن را اجرایی نمی‌کند.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: پس نگویید اختیار و منابع ندارید. تمام این موارد منابع و اختیاری بوده که دولت داشته است؛ بگویید حالش را نداریم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۴۴۴۰۱۳:۲۴:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱۳
باید هر دوطرف را محاکمه کرد چه ان کسانی که بدون ضوابط این ارزها را داده اتد و چه انهایی که ارزها را گرفته ودر شرایط جنگ اقتصادی به ملت خیانت کرده اند لطفا جناب سیف و عراقچی را هم سریعتر محاکمه کنید
ناشناس۱۰۳۴۵۱۵۱۴:۱۲:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۳
از دلار جهانگیری ملولم
ناشناس۱۰۳۴۵۸۳۱۴:۴۶:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
اسحاق مضنون اصلی این موضوع است
ناشناس۱۰۳۴۸۴۳۱۸:۰۶:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
هجوم کارگران ساختمانی ایرانی به شهرهای مختلف عراق. تعداد کارگران ایرانی به صدهزار نفر می رسد. آن‌ها درآمد خود را پس از تبدیل به دلار، به حساب‌های خود در داخل ایران منتقل می‌کنند. عزت ایرانیها !!!!!!
ناشناس۱۰۳۴۶۲۶۱۵:۱۵:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱۳
کشوری که در بزرگترین تحریم اقتصادی است چرا باید تن به قوانین fatf داده و صرافی ها ببندد منشا ارز و....
ناشناس۱۰۳۴۶۴۰۱۵:۲۲:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۳
این دستور نمایش دیگری از روحانی بود و بس
حسنعلیدسبد سبد گل یاس۱۰۳۴۴۴۳۱۳:۲۸:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱۳
اب و روغن ریخته را چه چیزش را می خواهید جمع کنید موقع پرداخت ارزها باید حواستون جمع بوده که نبوده یا خود را به خواب زده بوده اید و ملتی را به خاک سیاه نشاندید و عذاب دنیا و اخرت را برای خود خریدید
راه۱۰۳۴۶۰۱۱۵:۰۴:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۳
آرزوی مرگ برای ویرانگران و غارتگران و رانتخواران و جانیان اقتصادی ، دعا برای نجات ملت و تقلیل وسعت گناه برای عاملین است _______________ هرچه زودتر ، بهتر
ناشناس۱۰۳۴۴۵۹۱۳:۳۹:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
شنونده باید عاقل باشه
ناشناس۱۰۳۴۴۶۹۱۳:۴۴:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
کدوم دستور !؟!!!!!! کدوم آش کدوم کشک ؟
ناشناس۱۰۳۴۴۷۴۱۳:۴۶:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
کاشکی برای تخلفات ارزی برادرشان هم نامه میزدند!
ناشناس۱۰۳۴۴۸۵۱۳:۵۱:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
این اختیار نداره
ناشناس۱۰۳۴۴۹۹۱۴:۰۰:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
آقای روحانی به رسیدگی کنندگان هم باید یکی رسیدگی کنه کی قراره بده آخه ؟ اونکه در لواسان خانه چند ده میلیاردی داره یا اون که دخترش و پسرش الاکچری زندگی میکنند ؟ از اطلاعات مردمی برای افشای فسادها استفاده باید بشود این تنها راه است بالاخره مجرم و مفسد اقتصادی که تنها نبوده اطرافیانشان مطلعند معمولا از ماجرا اما می ترسند یک شماره تلفنی یک سایتی چیزی که فقط نهادهای امنیتی و افرادی در قوه قضاییه و افرادی در یا جاهای لازم به آن دسترسی داشته باشند هم اسامی افراد مجرم و اسامی افشا گران مخفی بمان اطلاعات درست و غلط را بگیرند .پالایش کنند اینجور ی میشه شبکه های فساد را کشف و نابود کرد ولی قبلش باید افراد مشکوک ممنوع الخروج شوند بخصوص دو تابعیتی ها تا تکلیفشان روشن شود آقای رییسی شما یه فکری بکنید و اقدام فرمایید برای این ماجرا ها بهتره
ناشناس۱۰۳۴۵۰۸۱۴:۰۸:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
همشون خودیه. مگه کسی ديگه ميتونه ارز بگیره
ناشناس۱۰۳۴۵۱۹۱۴:۱۶:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
اين يك دزدي وكلاه برداري آشكار است و مقصر اصلي وزيران ناتوان دولت است
ناشناس۱۰۳۴۵۶۲۱۴:۳۷:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۱۳
..نماینده .. گفته ایرلاین «...» که هزار میلیارد قیمت دارد، با .. میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده. او گفته این شرکت در یک پرداخت سه ساله واگذار شد و هنوز هم این مبلغ از سوی خریداران واریز نشده. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد فقط قیمت هواپیما‌های این ایرلاین نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان است
ناشناس۱۰۳۴۷۳۶۱۶:۳۲:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
اين نشان مي دهد بيت المال حساب وكتاب ندارد
ایرانی۱۰۳۴۸۰۱۱۷:۱۹:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
نمایندگان جای کار خبرنگاری محکم و انقلابی با متخلفین برخورد کنند و توضیح بخواهند
ناشناس۱۰۳۴۸۷۶۱۸:۴۶:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چند وقت دیگه آمار و گزارش در میاد که نه تنها تخلف نشده بلکه وزرا و مسئولین و آقازادگان از جیب مبارک هم گذاشتن و به قول وزیر محترم کشاورزی باید خدا رو شکر کرد!!!!!!!!!! بله هیچ تخلفی نشده و بد بودن وضع مردم هم صرفا کار خارج از کشور هست و همه مدیران ما لایق و ماهر هستند و هیچ مشکلی ندارند
ناشناس۱۰۳۴۹۴۲۱۹:۵۴:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۱۳
دوباره بوی خیانت .. داره میاد
ناشناس۱۰۳۴۹۵۸۲۰:۱۹:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱۳
با این همه دلار فروشی بازهم کمبود بودجه آوردند. امسال خدا به داد ملت برسدکه اینا می خواهند مملکت را تا آخر سال اداره کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  12. اسراییل چه باید بکند؟ 

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین