تداوم فروش‌های بی‌اثر خودروسازان در بازار/ آخرین قیمت انواع خودروها

گروه اقتصادی الف،   3980513037 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگرچه هر چند روز یکبار، خودروسازان طرح‌هایی را برای فروش محصولات خود در بازار اجرا می‌کنند، اما به نظر نمی‌رسد که اجرای آنها تاثیری بر بازار داشته باشد؛ چرا که دوباره قیمت ترمز بریده است. قیمت خودرو همچنان در بازار حباب دارد و بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند که رفتار خودروسازان در بازار و اصلاح شبکه فروش خودرو به طور قطع می‌تواند این بازار را سامان دهد.

تداوم فروش‌های بی‌اثر خودروسازان در بازار/ آخرین قیمت انواع خودروها

به گزارش مهر، وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان را مکلف کرده تا حداقل ۲۰ درصد تولید روزانه خود را به صورت فروش‌های فوری به بازار عرضه کنند. طرحی که اگرچه هفته‌های متمادی است که از سوی خودروسازان اجرایی می‌شود؛ اما نه تنها مصرف‌کنندگان امیدی به موفقیت در ثبت نام برای خرید خودرو ندارند بلکه این فروش‌ها تا اینجای کار تاثیر چندانی در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ نگذاشته است.

موضوع البته برگزاری موفق یا ناموفق این پیش‌فروش‌ها نیست؛ بلکه اصل قضیه این است که بسیاری از مردم عادی به دلایلی که هنوز هم مشخص نیست امکان ثبت‌نام برای خودروهای اعلامی از سوی خودروسازان را ندارند و معمولا کمتر کسی در شرایط عادی می‌تواند در موعد زمانی مقرر وارد سامانه شده و مراحل ثبت نام خود را کامل کند

البته خودروسازان بر این باورند که سامانه مشکل خاصی ندارد و ثبت نام در آن صرفا به صورت تصادفی صورت می‌گیرد و عامل انسانی در آن دخیل نیست؛ اما تعداد زیادی از متقاضیان خرید خودرو در تماس با خبرگزاری مهر عنوان می‌کنند که موفق به ثبت‌نام خودرو به این شیوه نشده‌اند؛ این در حالی است که این روزها پارکینگ‌ برخی منازل مسکونی یا پارکینگ‌های عمومی انباشته از خودروی صفرکیلومتر شماره‌گذاری شده است و صاحبان آنها منتظر پیدا شدن خریداری با قیمت بالا یا بالا رفتن قیمت در سطح عمومی بازار هستند.

اکنون اما نوسانات سینوسی قیمت در بازار خودرو ادامه دارد و هر چند روز یکبار، قیمت کاهش اندکی یافته و مجدد بالا می‌رود؛ به نحوی که به نظر نمی‌رسد علیرغم کاهش نرخ ارز، روان‌تر شدن فرآیند تولید قطعات خودرو و ترخیص برخی قطعات مورد نیاز خودروسازان از گمرکات، خودروسازان قصد کاهش قیمت داشته باشند تا به تبع آنها، بازار هم مطابق با فرمول وزارت صنعت، معدن و تجارت روند کاهشی قیمت را در پیش گیرد.

نکته حائز اهمیت آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت مدعی است که قیمت خودروسازان ۵ درصد زیر حاشیه بازار تعیین می‌شود و البته این حاشیه بازار هم باید نرخ معقول و منطقی داشته باشد تا بتوان امیدوار بود که در بازار اثرگذار باشد؛ ولی آنچه که به صورت عملیاتی در بازار مشاهده می‌شود، نرخ‌های اعمال شده از سوی خودروسازان است که بعضا با برخی افزایش‌ها مواجه است و به نظر می‌رسد که در برخی موارد، این خودروسازان هستند که از حاشیه بازار تبعیت می‌کنند.

گزارش میدانی از بازار خودرو حکایت از آن دارد که برخی انواع خودروها نسبت به هفته گذشته با افزایش مجدد قیمت مواجه شده و البته برخی فعالان بازار، علت آن را قیمتهای اعلامی از سوی خودروسازان می‌دانند؛ البته برخی از این نرخ ها از سوی خودروسازان اصلاح و اعلام شد که مشکل نرم افزاری بوده و قیمت خودروها افزایشی نداشته است، در حالیکه همین اعلام چند ساعته قیمت هم به بازار سیگنال‌‍‌هایی را مخابره کرد که در نهایت به ضرر مصرف‌کنندگان تمام شد و تنها دست دلالان را در این رابطه بازگذاشت.

به هر حال قیمت خودرو همچنان در بازار حباب دارد و بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند که رفتار خودروسازان در بازار و اصلاح شبکه فروش خودرو به طور قطع می‌تواند این بازار را سامان دهد.

خودروسازان برآوردهای فروش خود را افزایش دادند

بر اساس آخرین آماری که به تازگی منتشر شده است، خودروسازان پیش‌بینی کرده‌اند که امسال علیرغم اینکه بسیاری از بازارها دچار رکود هستند، فروش بیشتری داشته باشند؛ اما این فروش بیشتر که در نتیجه تولید بیشتر خواهد بود، به طور قطع با چشم‌انداز سودآوری طراحی شده و به نظر نمی‌رسد که قیمت خودروها وضعیت بسامانی را تجربه کند؛ کما اینکه امسال که به گواه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در کشور بیشتر شده و بخشی از افت تولید سال ۹۷ هم جبران شده است، قیمت خودرو همچنان بالا است و نسبت به سال گذشته، از افزایش بیشتری برخوردار است.

بر اساس اعلام ایران خودرو، برآورد فروش امسال این خودروساز ۵۸۰ هزار دستگاه بوده که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد رشد را نشان می‌دهد؛ اما همین میزان فروش نسبت به سال ۹۶ از رشد ۱۷.۵- درصدی برخوردار بوده است.

در عین حال گروه خودروسازی سایپا نیز پیش بینی کرده تا در سال جاری ۴۸۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو به فروش برساند که فروش آن نسبت به سال ۹۷ معادل ۶۱.۷ درصد و نسبت به سال ۹۶ نیز ۶.۴ درصد افزایش دارد. این در حالی است که قیمت خودروهای هر دو خودروساز در سال جاری نسبت به سال گذشته، با افزایش مواجه بوده و تا حدودی تب تقاضا نیز فروکش کرده است.

همچنین پارس خودرو نیز پیش بینی کرده تا در سال جاری ۱۴۵ هزار دستگاه خودرو به فروش برساند که نسبت به سال ۹۷ معادل ۳ درصد رشد و نسبت به سال ۹۶ کاهش ۳۹.۷ درصدی داشته است. طبق پیش‌بینی این مجموعه، فروش پراید این شرکت در سال‌جاری به ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید. با توجه به برآورد پارس‌خودرو، فروش پراید طی امسال و نسبت به سال ۹۶ حدود ۴۸ هزار دستگاه رشد خواهد کرد که نشان از صعود ۳۶.۵ درصدی دارد.

جزئیات قیمت انواع خودروها در بازار آزاد

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت هر دستگاه تیبا صندوقدار صفرکیلومتر ۵۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵SLX هشتاد و شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۱۰۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۴۴ میلیون تومان، ساینا ۵۷ میلیون تومان، تیبا ۲ معادل ۵۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو اتومات ۷۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۱۲۰ میلیون تومان است.

هر دستگاه سوزوکی صفر ۵۴۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵GLX معادل ۷۷ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای ۶۶ میلیون تومان، جک S۵ معادل ۲۷۹ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ معادل ۴۸.۵ میلیون تومان، دناپلاس ۱۵۸ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۸۱ میلیون تومان و سمند EF۷  دوگانه سوز نیز ۸۷ میلیون تومان است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۴۰۹۸۰۹:۳۴:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
آقایان اقتصاد دان هر کالا قیمت دارد تا بحث ها تمام بشه قیمت قطعات مورد استفاده خودرو سازان بعلاوه هزینه ها بنویسید حتما در دفاتر ثبت شده ریالی و دلاری و محاسبه کنید خواهید دید که خودرو در ایران هنوز ارزان است و قیمت واقعی پیدا نکرده
ناشناس۱۰۳۴۲۰۵۱۰:۴۵:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
کیفیت و تکنولوژی چی؟ پراید رو بفرستی ژاپن و کره مجانی سوار نمیشن. با این کیفیت 20% این قیمت فعلی هم ارزش نداره. سیاست یک بام و دو هوا دیگه فایده نداره. موقع پول گرفتن از مردم قیمت هارو با اروپا مقایسه میکنید، موقع پول دادن به مردم با چندین سال پیش ایران مقایسه می کنید. کارمند چند ماه پول جمع کنه با این هزینه زندگی یه ماشین بخره؟
ناشناس۱۰۳۴۲۸۳۱۱:۳۹:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۳
اگر قرار است خودروهای داخلی را با خارجی مقایسه کنیم چرا اول کیفیت و مصرفش را مقایسه نکنیم به عبارت دیگر خودروسازان قیمت دلاری چیزی را از مردم می گیرند که به آنها نمی دهند یعنی میزان مصرف امنیت و کیفیت آن و این نوعی دزدی است
ناشناس۱۰۳۴۳۰۹۱۱:۵۷:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چند تا خریدی؟
ناشناس۱۰۳۴۳۶۹۱۲:۳۶:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
خود خودروسازان عامل اصلی پشت پرده گرانی در بازار هستند درست مانند بانک مرکزی که عامل اصلی گرانی ارز و طلا در بازار هست این مکان ها مکانهای رانتی هستند
حمید۱۰۳۴۱۴۴۰۹:۵۶:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
روش فرو ش روزانه مرا بیاد پاشیدن پول و نقل بر سر عروس آن هم در شلوغی جمعیت می اندازد که بعضا فردی که این کار را انجام میدهد در مکانی می پاشد که نصیب بعضی هاشود.حال که تجربه ثابت کرده روش فروش فعلی روزانه20درصد فعلی کارساز نیست نیاز به اصلاح دارد. از جمله 1- مدت زمان زمانی را که خریدار حق نقل و انتقال دارد مثلا از یکسال به 5 سال افزایش دهند تا خریدار واقعی ثبت نام کند. 2- بصورت استانی و هر روز یک استان با توجه به کد ملی ثبت نام کند. 3- آمار فروش روزانه را ایران خودرو در هر روز شفاف اعلام کند کی طی چه مدت زمانی فروش رفته و سایر جزئیات لازم بنده چند ماه است قصد خرید یکدستگاه پژو 206 دارم که با این روش راس ساعت 11 اعلامی ثبت نام مراجعه و لی هیچ اثری از فروش نیست و با این روش بجز اعصاب خرد کنی و بد بینی به مدیریت آن و... ونفرین در پایان هر مثلا ثبت نام نتیجه ای حاصل نمیشود
ناشناس۱۰۳۴۲۵۹۱۱:۲۱:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
مورد اول قابل اجرا نیست. در این وضعیت بغرنج اقتصادی خیلی‌ها مجبور میشوند بعد از یکسال ماشینشون رو بفروشن.
ناشناس۱۰۳۴۱۴۹۱۰:۰۰:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
متاسفانه ایران خودرو که می بایست روزانه فروش فوری داشته باشد تقریبا این موضوع روزانه تبدیل به تقریبا هر 10 روز یکبار شده است که متاسفانه با این شرایط قیمت خودروهای این خودروساز در بازار کاهش پیدا نخواهد کرد. مدیرعامل ایران خودرو که در رسانه ملی اعلام می کند و از مردم می خواهد که از بازار خودرو نخرید و از شرکت ایران خودرو بخرید، باید گفت اصلا شما فروش فوری برای نیاز مردم دارید که این حرف را می زنید؟؟؟؟؟؟!!!!!!! تازه قیمت بازار خوردروهای ایران خودرو کمی داشت کاهش پیدا می کرد که با یک خبر دروغ توسط مسوولین سایت فروش ایران خودرو دوباره بازار را متشنج و بهم ریختند. از مسوولین بالاخص قوه قضائیه که داعیه دار حمایت از مردم می باشد می خواهم که جلوی این سفته بازی ایران خودرو گرفته شود و مدیران متخلف زندانی گردند.
ناشناس۱۰۳۴۱۵۲۱۰:۰۲:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
تنها راهش ازادسازی واردات خودروهای دست دوم و کارکرده تمیز هست
ناشناس۱۰۳۴۳۸۷۱۲:۴۷:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
دیگه کسی پژو نمیخره اونوقت
احمد۱۰۳۴۱۷۱۱۰:۲۸:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
با ورود دوباره شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو و ثابت شدن قیمت خودرو وضعیت بهتر می شود.انشالله مسئولین این اقدام را عملیاتی کنند.
ناشناس۱۰۳۴۳۹۹۱۲:۵۴:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
افتضاح ترین وضعیت ممکنه 6 ماهه هر هفته تو سایت ایرانخودرو میرم و با اعصاب خرد و عصبانی دست خالی بر میگردم.
ناشناس۱۰۳۴۴۶۱۱۳:۴۰:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
کار خود خودروسازهاست. ندیدین هر روز قیمت جدید اعلام می کنن؟
آرش از روستا۱۰۳۴۶۳۹۱۵:۲۱:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
پیش بینی قیمت ها و ارزیابی بازار در ایران کار بیهوده است چرا که روند کنترل قیمت ها کاملا دستوری است و به عوامل داخلی بازار وابسته نیست.بنابراین کسی نمیدونه که سرمایه گذاری کنه اتفاق خوبی میفته یا نه. شک نداشته باشین اگه .. دولت نداشتیم، افزایش قیمت بسیار کمتری رخ میداد چون در حالت تصادفی امکان نداره قیمت ها چندین برابر بشه اونم در یک زمان محدودی
مصطفی۱۰۳۴۶۴۶۱۵:۲۵:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
سازمان بازرسی کشور همراه با قوه قضاییه یک شعبه مستقل قضایی تشکیل بدهد تا معلوم شود که طرح فروش فوری ماشین سازان چقدر واقعیت دارد و شبکه مافیایی فروش و رانت خوران آن به چه مراکزی متصل هستند الف جان لطفا چاپ کن
ناشناس۱۰۳۴۶۵۲۱۵:۳۰:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱۳
برای اینکه عده ای با در اختیار داشتن پول برای ضربه به کشور دسیسه کرده اند ، آیا خودرو این مقدار نیاز اساسی است؟ آیا نیازمند به خودرو ، اتومبیل خریداری می کند ؟ فردی که 15 سال است از خودروی خود را استفاده می کند در اولویت است یا دلالان ؟ ناوگان حمل و نقل عمومی در اولویت است یا واسطه ها ؟ معلوم است دولت رصد نمی کند و اراده ای وجود ندارد .
رضا۱۰۳۴۶۶۱۱۵:۳۷:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱۳
اینها همش تقصیر آمریکاست!!
رضا۱۰۳۴۷۲۶۱۶:۲۵:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۳
اخوی چرا نامربوط می گویی کدام حباب ،کدام کاهش قیمت ارز؟نرخ همان ارزی که می گویی کاهش یافته از سال قبل تا به حال ۳ برابر شده، نرخ مواد اولیه و اکثر هزینه های تولید هم به همین میزان افزایش یافته ،خودروساز هم به ناچار قیمت خرید قطعات از قطعه سازان را ۳ برابر کرده اگرچه به واسطه زیان انباشته توانایی پرداخت طلب ایشان را ندارد حالا در این فضا شما انتظار دارید هم تولید باشد و هم قیمت افزایش پیدا نکند؟قیمت چه چیزی ثابت بوده که خودرو دومی باشد؟عوام مردم به جای واقع گرایی در آرزوهای خود غوطه ورند ولی شما به عنوان یک سایت خبری باید علمی رفتار کنید یا عوامی؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین