"ریال" پول خرد ایران می‌شود

گروه اقتصادی الف،   3980513015 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در صورت تصویب لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در مجلس شورای اسلامی، هر ۱۰۰۰ تومان فعلی معادل یک تومان خواهد شد و ریال تبدیل به پول خرد می‌شود؛ با این تفاوت که در نظام جدید پولی کشور، هر ۱۰۰ ریال معادل یک تومان خواهد بود، اما مهم‌ترین نکته توجه به آثار مثبت و منفی این لایحه است.

ایسنا نوشت: طرح جدید اسکناس‌های ۵۰ هزار تومانی که بانک مرکزی در نیمه دوم سال گذشته منتشر کرد، سبب شد تا گمانه‌زنی برای حذف چهار صفر از پول ملی آغاز شود، اما چند روز پس از این موضوع در ۱۶ دی‌ماه سال گذشته، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را به دولت ارائه کرده‌ام، خبر از بررسی این موضوع در دولت داد.

آنطور که همتی گفته بود، پیشنهاد شده که هر ۱۰ هزار ریال فعلی معادل یک تومان و هر تومان معادل ۱۰۰ ریال جدید باشد و با تصویب دولت و تایید مجلس اقدامات اجرایی این امر آغاز می‌شود.

هرچند که این موضوع در ماه‌های اخیر مسکوت مانده و هیچ مقامی در رابطه با آن اظهارنظر نکرده بود و به نظر می‌رسید که چندان جدی نباشد، اما دولت طی روزهای گذشته این طرح بانک مرکزی را در دولت تصویب کرد و اکنون لایحه حذف چهار صفر از پول ملی باید به تصویب مجلس برسد تا مراحل اجرایی آن آغاز شود.

البته گفته می‌شود که این طرح زمان‌بر بوده و اجرای آن به دو سال زمان نیاز دارد و بعد از قانونی شدن، پول‌های جدید به تدریج با جایگزینی آن‌ها با اسکناس‌های فرسوده قبلی وارد چرخه می‌شوند و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس‌های فعلی نخواهد بود.

حذف چهار صفر از پول ملی تغییراتی در روند پولی کشور ایجاد می‌کند که ممکن است بسیاری از مردم با آن آشنا نباشند، اما مهم‌ترین نکته این است که هر ۱۰۰۰ تومان فعلی پس از اجرای این طرح برابر با یک تومان خواهد بود و در صورت تصویب این طرح، واحد پولی ایران به طور رسمی از ریال به تومان تغییر پیدا می‌کند.

اما پول خرد نیز در این فرآیند نقش مهمی دارد و آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده، به نظر می‌رسد که قرار است هر تومان جدید برابر با ۱۰۰ ریال باشد؛ به عبارت دیگر واحد اصلی پول ایران تومان و واحد خرد آن ریال خواهد بود که هر ۱۰۰ ریال برابر با یک تومان خواهد شد.

حال باید دید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی که این روزها نظرات متفاوتی نسبت به این موضوع دارند، به اجرای این لایحه رای مثبت می‌دهند، یا اینکه این لایحه در همین دولت به کار خود پایان خواهد داد؟

نمایندگان موافق این لایحه معتقدند که حذف چهار صفر از پول ملی هزینه چاپ اسکناس را کاهش خواهد داد و از سوی دیگر چهره پول ایران در صحنه‌های بین‌المللی را بهبود خواهد بخشید، اما با وجود اینکه تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد، می‌تواند روند حسابرسی را نیز آسان کرده و به طور کلی هزینه‌ها را کاهش دهد.

اما در مقابل، نمایندگان مخالف این لایحه می‌گویند که اکنون زمان مناسبی برای این کار نیست و بانک مرکزی بهتر است در این دوره به اصلاح ساختاری نظام بانکی اهتمام بورزد. البته برخی از کارشناسان نیز معتقدند که این کار می‌تواند تورم‌زا باشد.

در آخر آنچه مهم است اینکه به اعتقاد کارشناسان، حذف چهار صفر از پول ملی، آثار اقتصادی قابل توجهی نخواهد داشت و تنها برای کاهش هزینه‌ها و جلوه کار انجام می‌شود، اما ممکن است بتواند تغییراتی را در اقتصاد کشور به صورت غیرمستقیم ایجاد کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۳۹۰۵۰۵:۳۳:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چه نمایش...ی ای!!!! مگر تورم در ایران مهار شده؟ همه کشورهایی که چنین کاری کردند یعنی اول تورم را در چند سال مهار کردند بعدا صفرها را حذف کردند اما تورم نقطه به نقطه چنین واقعیتی را بیان نکرده است با این روند صفرها به زودی برخواهد گشت
SMAH1۱۰۳۴۰۵۶۰۹:۰۰:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
نه تومان کلمه‌ای فارسی است و نه ریال! چرا کلمات فارسی انتخاب نمی کنیم تا دوباره مجبور به استفاده از «پسوند» جدید نشویم.
تومان مغولی۱۰۳۴۱۰۳۰۹:۳۸:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۱۳
بعضی ها عاشق واژه تومان مغلولی هستند.واژه ایرانی دیگری برای ریال وجود ندارد.مثلا افغانستانی ها از واژه افغانی استفاده می کنند.ایران می تواند واژه پارسی یا ایرانی را جایگزین ریال کند نه واژه مغولی تومان را.
میلاد حمیدی۱۰۳۴۱۰۸۰۹:۴۰:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
وقتی با بد زدن به ارزش پول ملی سعی میکنند صورت مسئله را پاک کنند و بر افتضاح سرپوش ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین