درمان قوز پشتی (گوژپشتی) کودکان و بزرگسالان بدون جراحی

گزارش بازرگانی،   3980512119

به نقل از کلینیک فیزیوتراپی دکتر سعادتی نرمال دارای کمی انحنا است ، اما فردی که مبتلا به قوزپشتی است، انحنای غیر طبیعی و زیادی در کمر و ستون فقرات خود دارد. هنگامی که از طرفین به ستون فقرات طبیعی نگاه می‌کنید، به صورت راست و مستقیم دیده می‌شود، اما قسمت بالایی فرد مبتلا به قوزپشتی به صورت خمیده به نظر می‌رسد.

 

انواع قوزپشتیقوزپشتی وضعی Postural ))

شایع ترین نوع قوزپشتی، حالت وضعی یا پوستچورال است که غالباً با دولا دولا راه رفتن همراه است. این نوع گوژپشتی به طور معمول اولین بار در دوران نوجوانی مشاهده می‌شود و در دختران بیشتر از پسران شایع است. قوزپشتی وضعی معمولاً دردی ایجاد نمی‌کند. ورزش کردن می‌تواند به تقویت و کشش عضلات کمک کند، اما به احتمال زیاد تأثیر قابل توجهی در خمیدگی ستون فقرات نخواهد داشت. بيشتر كودكان مبتلا به قوزپشتی وضعی در زمان بزرگسالي خود دچار عوارض جدی و مشکلات حاد نخواهند شد.

قوزپشتی شرمن (Scheuermann’s)

این نوع قوزپشتی نیز برای اولین بار در دوران نوجوانی مشاهده می‌شود و در زمان رشد نوجوانان اتفاق می‌افتد. به طور معمول بیشتر از دختران بر پسران تأثیر می‌گذارد. در قوزپشتی شرمن، مهره‌های ستون فقرات که به طور معمول مستطیلی شکل هستند، بهم متصل شده و به شکل مثلثی در می‌آیند. این امر باعث می‌شود که مهره‌ها در قسمت فوقانی کمر خم شوند زیرا مهره ها به درستی رشد نمی‌کنند - قسمت جلوی مهره‌ها به اندازه قسمت پشتی مهره‌ها رشد نمی‌کنند.

 علت قوزپشتی شرمن مشخص نیست.

قوزپشتی مادرزادی

این نوع قوزپشتی نادرترین حالت است. این بیماری در اثر رشد غیر طبیعی ایجاد می‌شود و باعث می‌شود مهره ها در هم ادغام شوند.

قوزپشتی مربوط به سن

قوزپشتی مربوط به سن شايع ترين نوع قوزپشتی در بزرگسالان است و زنان بيشتر از مردان به این بیماری مبتلا مي‌شوند. این بیماری اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که پوکی استخوان باعث ضعف استخوان‌های ستون فقرات شده و آنها را مستعد شکستگی می‌کند.

تشخیص

برای تشخیص قوزپشتی ، پزشک تاریخچه پزشکی دقیقی از شما می‌گیرد تا از زمان شروع ناراحتی مطلع شود و سپس ارزیابی جسمانی دقیقی از شما انجام می‌دهد. پزشک به احتمال زیاد با استفاده از پرتونگاری ، MRI یا سی تی اسکن نحوه قرار گیری کلی و جزئی مهره‌های ستون فقرات شما را بررسی می‌کند.

راههای درمانی قوز پشتی

قوزپشتی وضعی

برای درمان قوزپشتی خلقی ، درمان‌های معمول شامل فیزیوتراپی برای تقویت عضلات کمر و اصلاح وضعیت بدنی بد است. پزشک به شما پیشنهاد خواهد داد تا از یک بریس کمر استفاده کنید و ممکن است داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را تجویز کند.

فیزیوتراپی در درمان انواع بیماری های اسکلتی عضلانی مثل دیسک کمر(فیزیوتراپی دیسک کمر) موثر است.

قوز پشتی شرمن

برای درمان قوزپشتی شرمن معمولاً از بریس استفاده می‌شود، اما این وسیله تنها زمانی در تغییر انحنای ستون فقرات مؤثر است که بیمار در سن رشد قرار داشته باشد. استفاده از بریس برای بیماران مسن تر که از قوز پشتی شرمن رنج می‌برند، می‌تواند استفاده شود، اما در این سن فقط برای تسکین درد و ناراحتی است و نه برای اصلاح انحنای ستون فقرات. جراحی تنها در صورتی مؤثر است كه اندازه انحنا در عکس برداری با اشعه ایکس، بیش از 75 درجه باشد. جراحی معمولاً شامل ادغام مهره های غیر طبیعی ستون فقرات می‌باشد.

گوژپشتی مادرزادی

برای درمان قوزپشتی مادرزادی، بر اساس میزان شدت قوزپشتی، گزینه‌های درمانی موجود متفاوت است. بیشتر متخصصین کودک را چندین بار معاینه می‌کنند تا روند پیشرفت انحنای بدن را کنترل کنند. كيفوز مادرزادي شديد كه بيش از 45 درجه باشد و يا قوزپشتی که با ضعف عصبي مرتبط باشد، معمولاً با جراحي درمان مي‌شود. مداخله زودرس بوسیله جراحی می‌تواند پیشرفت قوزپشت شدن و افزایش انحنای ستون فقرات را متوقف کند.

قوزپشتی مربوط به سن

درمان قوزپشتی وابسته به سن معمولاً از طریق مقابله با پوکی استخوان زمینه ای برای جلوگیری از شکستگی‌های بعدی آغاز می‌شود. پزشک پیشرفت شما را در طی چندین مراجعه مشاهده خواهد کرد تا میزان تغییر خمیدگی را ردیابی کند. برای اکثر بیماران ، در کنار درمان پوکی استخوان و همچنین استفاده از تکنیک‌های کاهش درد، عمل جراحی معمولا ضروری نیست.

پیشگیری از قوزپشتی

 

می توان از برخی اشکال غیر طبیعی قوزپشتی جلوگیری کرد. به عنوان مثال ، قوزپشتی وضعی به طور کامل به وضعیت ایستادن و نشستن و حالت کلی بدن شما وابسته است، بنابراین اگر وضعیت بدنی بد خود را اصلاح کنید، از بروز این نوع قوزپشتی جلوگیری خواهید کرد. برای ایجاد وضعیت بدنی خوب، باید از نحوه ایستادن یا نشستن خود آگاه باشید.

 به عنوان مثال ، قوزپشتی وضعی به طور کامل به وضعیت ایستادن و نشستن و حالت کلی بدن شما وابسته است، بنابراین اگر وضعیت بدنی بد خود را اصلاح کنید، از بروز این نوع قوزپشتی جلوگیری خواهید کرد. قوزپشتی ناشی از پوکی استخوان و شکستگی ستون فقرات نیز قابل پیشگیری است. برای جلوگیری از پوکی استخوان باید استخوان‌های خود را قوی و سالم نگه دارید. با انجام کارهایی مانند خوردن غذاهای سرشار از کلسیم و سایر مواد مغذی، بدن و استخوان‌های خود را خوب و قوی نگه دارید. کارهای بسیار دیگری وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از پوکی استخوان انجام دهید. این نوع قوزپشتی نیز یکی از بیماری‌های قابل پیشگیری است اما شما نمی توانید از بروز قوزپشتی شرمن یا قوزپشتی مادرزادی جلوگیری كنید زیرا ناشی از نقایص ساختاری هستند و مهم نیست شما چه کار می‌كنید. با این حال ، در قوزپشتی شرمن ، روند درمانی هرچه زودتر باید آغاز شود. اگر متوجه شدید که کودک یا نوجوان شما وضعیت بدنی و ستون فقرات صاف و خوبی ندارد، با یک پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک قادر خواهد بود تشخیص دهد که آیا این نوع قوزپشتی، وضعی است - که با یادگیری مجدد نحوه نگه داشتن وضعیت خوب بدنی قابل تصحیح است یا از نوع قوزپشتی شرمن است.

کلینیک های ارتوپدی فنی و ارتز و پروتز در درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی می توانند بسیار نقش موثری داشته باشند (برگرفته از سایت پروتز ظفر )

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین