آیت‌الله مکارم: جوانان تابوی تشریفات ازدواج را بشکنند/ مسابقه در بالا بودن مهریه چیزی نیست که در ذات ازدواج نهفته باشد

گروه اجتماعی الف،   3980512097 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک مرجع تقلید در پیامی به مناسبت مراسم ازدواج آسان گفت: من از همۀ جوانان تقاضا می‌کنم که شجاعت به خرج دهند و این تابوی مراسم و تشریفات سنگین را بشکنند.

آیت‌الله مکارم: جوانان تابوی تشریفات ازدواج را بشکنند/ مسابقه در بالا بودن مهریه چیزی نیست که در ذات ازدواج نهفته باشد

به گزارش الف، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه العالی) به مناسبت مراسم ازدواج آسان پیامی منتشر کردند که در ادامه می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

ایام مصادف است با سالروز ازدواج آسمانی حضرت امیرمؤمنان علی(ع) با زهرا مرضیه(س) و بسیار متناسب با مراسم ازدواج آسان است، زیرا آن ازدواج آسمانی پیام بسیار روشنی برای همۀ جوانان دارد، ازدواج با مهریه 500 درهم و جهیزیه بسیار بسیار ساده و ولیمۀ شام عروسی که با حلوایی که با دست پیغمبر اکرم(ص) درست شده بود، صورت گرفت پیام عجیبی دارد.

حقیقت این است که طبیعت ازدواج جوانان، طبیعت سهل و آسان است، سنگینی های ازدواج امروز که گاه افراد توانا را ناتوان می سازد، ساخته و پرداختۀ اوهام و خیالات و تشریفات بی معناست.

مسابقه در بالا بودن مهریه و تشریفات سنگین جهیزیه و مراسم کمرشکن جشن عقد و عروسی با آن اختلاط های پرگناه چیزی نیست که در ذات ازدواج جوانان نهفته باشد؛ همه اموری است که با دست خودمان آن را فراهم می سازیم و هیچ دلیل منطقی برای آن وجود ندارد بلکه مفاسد سنگینش روز به روز آشکارتر می شود.

خوب است جوانانی که ازدواج نکرده اند سری به پرونده های ازدواج جوانان دیگر بزنند، که چه گرفتاری ها با دست خودشان فراهم کردند، مهریه سنگینی که گاه به زودی به اجرا گذاشته می شود و نتیجۀ آن یا زندان است و یا اقساط سنگین؛ تشریفات ازدواجی که گاه سال ها ادای دین آن مشکل است.

خوشبختانه گروهی از جوانان در این موارد شجاعند، با مهریه 14 سکه و جهیزیه در حدّ ضرورت و به جای مراسم هر دو نفر با هم یک سفر مشهد یا عتبات می روند و زندگی را به این صورت آغاز می کنند.

من از همۀ جوانان تقاضا می کنم که شجاعت به خرج دهند و این تابوی مراسم و تشریفات سنگین را بشکنند و با واقع بینی-0 مسألۀ ازدواج را شروع کنند و از گرفتاری های بعد از آن بیندیشند.

خداوند به همۀ آنها توفیق عمل به این توصیۀ اسلامی بدهد.

مشهد مقدس ـ ناصر مکارم شیرازی

10 مرداد 1398

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۲۹۹۸۱۲:۵۳:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۱۲
حضرت آیت الله، ازدواج شغل و درآمد می خواهد. لوازم زندگی و مسکن می خواهد. بلوغ و آمادگی می خواهد. با این شرایط موجود، چند درصد جوانان (بیشتر پسران) حائز این شرایط هستند؟ با دست خالی، جیب خالی و مغز خالی آیا ازدواج کردن صلاح است؟
ناشناس۱۰۳۳۴۳۰۱۷:۰۳:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۱۲
کاش مسوولان شجاعت داشتند و قانون خانواده را به نحوی اصلاح می کردند تا جوانان درگیر مهریه و شروط ضمن عقد نشوند .
ناصری۱۰۳۳۰۲۳۱۳:۰۴:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱۲
جناب مکارم حتی این مسائل را که شما گفتی هم رعایت بشود پس مسئله ا جاره مسکن و اشتغال و معاش روزانه چجوری حل میشه؟
ناشناس۱۰۳۳۰۳۴۱۳:۰۹:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۲
با سلام. بفرمایید شغل ایجاد شود. تا بخش مهمی از مشگلات ازدواج حل شود. وقتی شغل نباشد چگونه ازدواج کنیم حتی نوع ساده و آسان آن.
ناشناس۱۰۳۳۰۵۲۱۳:۲۲:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱۲
یعنی واقعا متوجه نیستید که مشکل اصلی از فردای ازدواج است، هزینه مسکن و نان و پنیر و ماکارانی و رب گوجه و استامینوفن و کرایه تاکسی و ...
ناشناس۱۰۳۳۰۶۰۱۳:۲۵:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱۲
حضرت آیت الله، قوانین ازدواج به نظرتون کمرشکن نیست برای زن؟ بردگی نیست؟
ناشناس۱۰۳۳۰۶۵۱۳:۳۰:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۲
با کدوم شغل؟؟ کجا میشه خونه خرید یا با کدوم پول میشه خونه اجازه کرد؟؟ مهریه چی؟؟
ناشناس۱۰۳۳۱۰۶۱۳:۵۲:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۲
.. آقای مکارم کار نیست اگر پیدا بشه به یک آقا مهندس دومیلیون پول میدن آقا مهندس روی این دو میلیون هم نمی تونه حساب کنه چون امروز کار داره فردا ممکنه نداشته باشه رهن یک خونه ۵۰ متری تو تهران صد میلیون تومنه تو حاشیه شصت میلیون تومنه گوشت کیلویی ۱۲۰۰۰۰ تومنه سیب زمینی پیاز کیلویی ده هزار تومن ..
ناشناس۱۰۳۳۱۳۷۱۴:۰۷:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۱۲
با کدام شغل با کدام خانه با کدام جهیزیه ..... با کدام پول اجاره...................... به درون مردم برویم و به حرف دور بری ها گوش نکنیم
سیدرضا۱۰۳۳۱۸۵۱۴:۲۸:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۱۲
با سلام واحترام مشکل اصلی عدم ازدواج جوانان مراسم وتشریفات سنگین نیست. مشکل اصلی " بیکاری- درآمد ناچیز وهزینه های بالا- اجاره مسکن بالا- تورم شدید " است
ناشناس۱۰۳۳۲۱۲۱۴:۴۲:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱۲
ی زمانی میگفتن ازدواج بی تشریفات هو میکردن باز خوبه الانکم و بیش از این ازدواج های ساده راه افتاده روایت داریم بهترین ازدواج ازدواج اسونه ی چیزی شبیه به این
ناشناس۱۰۳۳۲۴۱۱۴:۵۶:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۱۲
فقط مراسم ازدواج سخت نیست اداره کردن زندگی بسیار سخته من همکارانی دارم که بیش از هفت ساله ازدواج کرده اند و هر دو کارمند هستند ولی هنوز امکان بچه دار شدن ندارند هزینه ها بسیار بالاست همکار من کل حقوق ماهیانه اش را کارت به کارت می کنه برای صاحب خانه و برای خرید ضروری ترین ملزومات شخصی باید از همسرش پول بگیره
ناشناس۱۰۳۳۲۵۹۱۵:۰۴:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۱۲
مهریه بالا ریسک زیادی داره و نداشتن حق طلاق ریسک بیشتر دوست من به دلیل ثروتمند بودن پدرش مهریه نخواست بعد از یک سال از ازدواج همسرش فیلش هوای هندوستان کرد و هوس کرد با عشق اولش که اخیرا مطلقه شده وارد رابطه بشه بعد چندی ماجرا جدی شد و تصمیم داره از دوست من جدا بشه و با عشق اولش ازدواج کنه بسیار بد اخلاق و شکاک و بهانه گیر شده اصلا هزینه ی زندگی پرداخت نمی کنه طوری که دوست من متوجه بشه و نتونه اثبات کنه با عشق اولش بهش خیانت می کنه طوری که برای پزشک قانونی قابل اثبات نباشه کتک هم می زنه با وقاحت می گه سه میلیارد می گیرم خونه و ماشینت هم به نام من کن تا طلاق بدم ! معلومه برای رسیدن به هدفش یعنی تلکه کردن همسرش به بهانه ی طلاق با وکیل خبره مشورت می کنه خدا کنه با این قوانین مهریه و طلاق و ... کسی گرفتار آدم ناجور نشه که فقط خدا می تونه به فریادش برسه !
ناشناس۱۰۳۳۳۲۶۱۵:۴۷:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۲
خوب بفرماييد مهريه بالا را با فتوي حرام اعلام کنيد. چرا نمي کنيد؟
ناشناس۱۰۳۳۳۹۱۱۶:۳۷:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱۲
چون قوانین تبعیض آمیزی مثل حق طلاق و ارث ووو داریم که ریشه اش مهریه است مثلا یکی از دلایلی که زن نصف مرد از پدرش ارث می بره چون زن مهریه می گیره و مرد مهریه می پردازه زن یک هشتم از اموال همسرش ارث می بره چون زن مهریه داره ووو قانون حق طلاق هم هست اگر قراره قوانین به روز بشه تمام قوانین باید بازنگری بشه نه فقط تنها حق خانم ها
ناشناس۱۰۳۳۴۰۴۱۶:۴۴:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۱۲
سایر قوانین ازدواج رو هم برابر کنید
ن.د۱۰۳۳۳۶۴۱۶:۱۹:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۱۲
متاسفانه .. جوان در تامین نان خودش مانده و ازدواج نکردنش ربطی به مهریه نداره. با فرض اینکه بیرون توی یک پارک هم بخوابند و هزینه مسکن و آب و برق ندهند باز نمیشه هزینه خوراک یک ماه که شامل سیب زمینی و هویج بشه را تامین کنند.
ناشناس۱۰۳۳۶۴۱۲۰:۳۸:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۱۲
درد اصلی و مانع اصلی در ازدواج نبود مسکن یا قیمت سرسام آور آن و شغل است. چیزی که سالها پیش به آسانی در دسترس بود . ولی امروز آرزویی دست نیافتنی است گرانی ها و آینده مبهم سیاه برای فرزندان احتمالی و ترس از آوارگی خانواده ووو هم وجود دارد که ..کاری که سنت پیامبر و روش ایشان را ناممکن نموده است. در ضمن وقتی پسری می بیند پدرش هر تلاشی می کند ولی فقط به زور می تواند نون خالی تهیه کند و هر سال از سال پیش بدتر میشه و گرسنه نیز می مانند و اگر اندک پس اندازی هم باشد به یک باره صفر می شود دیگر انگیزه زندگی ندارد چه برسد به ازدواج ..
ناشناس۱۰۳۳۶۴۸۲۰:۴۶:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۱۲
پدر بنده 6 نفر جوان مجرد بالای 25 سال دارد یعنی کوچک اش 25 ساله و بزرگشان 40 ساله ی مجرد است و نمی تواند ازدواجشان را فراهم کند. 1- جا و مسکن ندارد 2- همه شان بیکارند 3- به زور نون شان را فراهم می کند گاهی هم گرسنه می مانیم. 4- حتی اگر طرف دخترش را مجانی بدهد پول محضر و عقد را ندارد که.. 5- همه چیز گران است حتی پول یک دست لباس برای عروس و داماد ندارد و هزار درد ..
ناشناس۱۰۳۳۶۶۴۲۱:۱۵:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۱۲
حاچ آقا شما به جوانان کاربدهید آنها بدون مراسم ازدواج میکنن
محسن۱۰۳۳۶۸۹۲۱:۴۶:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۱۲
ما که ۲۵ سال از ازدواجمون گذشته ، تو تامین معاش همسر و بچه ها و اجاره خونه موندیم ، خیلی هنر کنیم کارمون به دعوا و طلاق نکشه بچه هامون وضع ما را که می بینند ، از ازدواج فراری میشن ، ازدواج آسونه ، پیامدهای بعدش سخته
بازنشسته کشوري۱۰۳۳۸۵۲۰۱:۱۳:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
حاج آقا يه جهازيه معمولی لااقل 50 ميليون هزينه دارد. من بازنشسته با سه میليون حقوق چگونه تهيه کنم؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین