عربستان مجوز مسافرت خارجی زنان بدون اجازه قیم را صادر کرد

گروه جهان الف،   3980511067 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رژیم سعودی در بحبوحه انتقادات بین‌المللی از وضعیت حقوق بشری در این کشور، به زنان اجازه داد بدون اجازه ولی و قیم خود به خارج از کشور مسافرت کنند.

به گزارش فارس، دولت عربستان سعودی امروز (جمعه) برای اولین بار و سرانجام پس از ماهها بحث و جدل، مسافرت زنان بالای ۲۱ سال به خارج از این کشور بدون اجازه «ولی و قیم» را قانونی اعلام کرد.

 به نوشته وبگاه شبکه «بی بی سی» در بخشنامه‌ای که امروز به طور رسمی منتشر شده، آمده است که هر زن سعودی که بالای ۲۱ سال سن داشته باشد می‌تواند درخواست خود برای مسافرت خارجی را ارائه دهد.

همچنین زنان از این پس می توانند برای فرزند جدید خود همچون مردان، گواهی تولد بگیرند. حق درخواست ثبت ازدواج، طلاق و صدور کارت شناسایی نیز از دیگر موارد این بخشنامه است. از دیگر موارد اصلاحات جدید، این است که زنان می‌توانند حضانت فرزندان کوچک خود را بر عهده بگیرند.

تمامی این تغییرات در چارچوب «چشم‌انداز ۲۰۳۰» که در سال ۲۰۱۶ از سوی «محمد بن سلمان» طرح‌ریزی شد، صورت می‌گیرد. چشم‌اندازی که تا کنون اثرات اجتماعی، اقتصادی و به خصوص سیاسی قابل توجهی در پی داشته و ولی‌عهد سعودی با تمامی کسانی که با او هم نظر نباشند به شدت برخورد می‌کند.

از سوی دیگر اعطای حق مسافرت به زنان در حالی است که انتقادات بسیاری از سوی نهادهای حقوق بشری متوجه رژیم سعودی در خصوص بازداشت فعالان زن است.

«سمر بدوی»، «عزیزة الیوسف» و «نسیمة السعده» سه تن از زنان بازداشت شده در عربستان

در ماه مارس (اسفند سال گذشته) شورای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای انتقادات شدیدی را علیه عربستان سعودی مطرح کرد و از دولت ریاض خواست تا فعالان حقوق بشری زن را فوراً آزاد کند. ۳۶ کشور از جمله تمام اعضای اتحادیه اروپا از این بیانیه حمایت کردند.

در همین حال بسیاری از کارشناسان تغییرات شتاب‌زده را ناهمگون با فضای سنتی عربستان می‌دانند. جامعه‌ای که کماکان بر مبنای عشیره اداره می‌شود و در قبال تغییرات جدید مقاومت می‌کند. از سوی دیگر بسیاری از ترس بازداشت جرأت اعتراض ندارند و سکوت کرده‌اند. به گفته ناظران استقبال گسترده از اقدامات بن سلمان در فضای مجازی را نباید به پای جامعه سعودی نوشت چرا که بسیاری از کاربران هویت واقعی نداشته و غیرواقعی هستند.

شب گذشته (پنجشنبه) فیسبوک اعلام کرد که شبکه‌ای متشکل از صدها حساب کاربری جعلی را کشف کرده که به حکومت عربستان سعودی وابسته بوده و تلاش داشته دیدگاه‌های همسو با ریاض را در افکار عمومی گسترش دهد.