واشنگتن پست: هزاران سرباز آمریکایی از افغانستان خارج می‌شوند

گروه جهان الف،   3980511062

روزنامه واشنگتن پست از توافق اولیه طالبان و آمریکا برای خروج هزاران سرباز این کشور از افغانستان خبر داد. بر این اساس تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان به 8 تا 9 هزار تن خواهد رسید.

به گزارش فارس، ایالات متحده آمریکا و طالبان به یک توافق اولیه برای خروج هزاران سرباز آمریکایی از افغانستان دست یافتند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت که بر اساس یک توافق اولیه، دولت آمریکا در حال آمادگی برای خارج ساختن 6 هزار سرباز آمریکایی از افغانستان است که با این کاهش شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان به 8 تا 9 هزار تن خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که در مقابل کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان طالبان نیاز خواهند داشت تا یک آتش‌بس را اعلام کنند و رابطه خود را با القاعده قطع کنند.

یک مقام آمریکایی در این باره گفت که 80 تا 90 درصد توافق آمریکا با طالبان نهایی شده است اما کار بر روی 20 درصد دیگر دُشوار خواهد بود.

به نوشته واشنگتن پست، یک مقام دیگر آمریکا نیز گفت که نهایی شدن توافق، کاهش بیشتر سربازان آمریکایی و رسیدن به یک توافق وسیع صلح در افغانستان، نیازمند آغاز مذاکرات طالبان با حکومت افغانستان نیز خواهد بود.

هرچند مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که یک توافق فراگیر صلح  پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌تواند به دست آید، اما آنها هشدار دادند که ممکن است رهبران طالبان نهایی‌سازی آن را، به تأخیر بیندازند.

این در حالی است که «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان تاکنون در این باره اظهار نظری کرده است. اما «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان از احتمال توافق این گروه با آمریکا در دور آینده مذاکرات صلح برای پایان جنگ در افغانستان خبر داد.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در این باره گفت: «ما امیدواریم در نشست آینده مذاکره با طالبان درمورد چگونگی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به توافق برسیم».

«زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد به زودی دور بعدی مذاکرات خود را با طالبان در قطر از سر بگیرد و برای رسیدن به توافق نهایی تلاش خواهد کرد.

«شان رابرتسون» سخنگوی پنتاگون اما در این باره گفت که تاکنون دستوری به وزارت دفاع آمریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور از افغانستان ابلاغ نشده است و از اظهار نظر بیشتر در این رابطه خودداری کرد.

به گفته رابرتسون، استراتژی آمریکا در افغانستان مبتنی بر شرایط است و سربازان آمریکا تا زمانی که حضور آنها برای حفظ منافع کشورشان لازم باشد در سطح مناسبی در افغانستان خواهند ماند.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، مقامات افغانستان نیز از این توافق اولیه ابراز خرسندی کرده‌اند اما تاکنون هیچکدام در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

در هفته‌های اخیر سفر مقامات ارشد دولتی و نظامی آمریکا به افغانستان تشدید شده است. به‌طوریکه «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه، «جوزف دانفورد» رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح و «کنت مک کنزی» فرمانده مرکزی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه (سنتکام) به کابل سفر کرده و با مقامات افغان دیدار و گفت‌وگو کردند.

همچنین پامپئو وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که ترامپ اصرار دارد تا پیش از انتخابات سال آینده آمریکا نظامیان این کشور خاک افغانستان را ترک کنند.

اما روز گذشته در اظهار نظری عجیب از موضع خود درباره خروج سربازان آمریکایی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور از افغانستان عقب نشینی کرد.

پامپئو اعلام خبر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پیش از انتخابات سال آینده را برداشت نادرست رسانه‌ها از سخنان وی عنوان کرد و گفت که امیدوار است رسانه‌ها مطالب را دقیقتر منتشر کنند!

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با سی_ پن(C-Span) گفت: تلاش داریم هرچه زودتر نیروهای خود را از افغانستان خارج کنیم.

وی افزود: ما در حال مذاکره با طالبان هستیم و تلاش داریم تا آنجا که امکان دارد هر چه زودتر نیروهای خود را از افغانستان خارج کنیم. واشنگتن دیگر نباید هیچگاه خود را وارد جنگ‌های بی‌پایان کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین