روحانی: در مذاکرات هسته ای همه اختیارات را داشتم/ راهی که انتخاب کردیم، مسیر درست است

گروه جهان الف،   3980510164 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس جمهور گفت: در مرحله اول مذاکرات هسته ای تمام اختیارات در این خصوص از طریق رهبری به بنده واگذار شده بود.

روحانی: در مذاکرات هسته ای همه اختیارات را داشتم/ راهی که انتخاب کردیم، مسیر درست است

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی بعد از ظهر امروز در جلسه شورای اداری و افتتاح همزمان نمایشگاه فرش تبریز و پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی که در نمایشگاه بین‌المللی فرش تبریز برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم همه در پناه راه و سیره پیامبر بوده و بتوانیم الگویی برای جوامع پرمشکل باشیم. 

وی با بیان اینکه خدا یک وظیفه بزرگی بر عهده ما مسلمانان گذاشته است، گفت: خداوند می‌فرمایند پیامبر اسوه برای شما بوده و شما باید اسوه سایر افراد جهان باشید. 

رئیس‌جمهور ایران افزود: امید است در سایه عشق به خاندان رسالت، این وظیفه بزرگ را انجام دهیم. 

وی با تاکید بر اینکه یک نوجوان و جوان می‌تواند هادی یک جامعه باشد، گفت: امام جواد (ع) در نوجوانی به امامت رسیده و در جوانی به شهادت رسیدند. 

روحانی با تاکید بر اینکه امروز برای من یک روز خوشحال‌کننده‌ای بود که در خدمت مردم آذربایجان بودم، گفت:  طرح‌ها و پروژه بسیار زیادی افتتاح شد که فقط دو پروژه آن قیمت ۱۲ هزار میلیارد تومانی داشت و کار بسیار عظیم در یک روز و یک استان بوده و به معنی حضور، تلاش و ایثار مردم بود. 

وی تصریح کرد: من از تبریز خاطرات خوشی دارم  و در سال ۵۷ به کرات به تبریز و بازار تبریز و در اواخر اردیبهشت ماه حضور داشتم و چندین نوبت به دعوت مرحوم شهیدان قاضی و مدنی به استان سفرها داشتم.  

رئیس‌جمهور کشورمان افزود: روز حضور من در تبریز مصادف با اعتراضات زیادی شد و لحظه‌های بسیار حساسی بود، در آن دوران به پایگاه هوایی تبریز رفتم که شهید فکوری فرمانده آن پایگاه بود. 

حادثه ۲۹ بهمن سال ۵۶ یک تکان بزرگی بود

روحانی با بیان اینکه تبریز نقش مهمی در حوادث داشته و اتکاء نظام در روزهای سخت به همه مردم و به ویژه تبریز بسیار مهم است، گفت: حادثه ۲۹ بهمن سال ۵۶ یک تکان بزرگی بود و رژیم هم فهمید که دیگر توان مقابله ندارد که ادامه آن منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. 

وی گفت: تلاش و ایثار مردم و هنرمند بودن مردم نشان از مجاهدات تبریز است، بافت بزرگترین فرش دستبافت یه ابعاد ۶۰۰ متری مصداق آن است. 

روحانی به کارهای هنری عظیم مردم در بخش فرش اشاره کرد و گفت: فرش تبریز جزو هنرهایی است که بی‌مثال است به طوریکه ما فرشی در این نمایشگاه داریم که ۴۵ سال پا خورده و روز به روز بر قیمت آن افزوده می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: این میزان استعداد در استان عالم‌پرور یک نعمت است چراکه اگر بخواهیم علامه‌ها را تقسیم کنیم، بیشترین علما مربوط به این دیار می‌باشد. 

رئیس جمهور افزود: استان دارای علما، نخبگان، شعرا و ادبای بزرگی است و الحمدالله الان نیز یک هماهنگی بین مردم و مسوولان استان دیده می‌شود.

روحانی با اشاره به شرایط سیاسی کشور و منطقه در هفته‌های اخیر بیان کرد: ما از آغاز دولت یازدهم شعار این را داشتیم که ایرانی‌ها تنها در دفاع مقدس پیروز میدان نیستند بلکه در سایر زمینه‌ها اگر وارد شوند، این مردم هوشیار می‌توانند پیروز میدان باشند. 

وی گفت: ما انسان‌های شایسته‌ای داریم که در برابر کشورهای بزرگ می‌توانند بحث کنند و با منطق، حق ملت ایران را به کرسی نشانده و به موفقیت دست یابند. 

در مذاکرات هسته‌ای همه اختیارات را داشتم

رئیس جمهور افزود: کار بزرگی شد و در مرحله اول مذاکرات رهبر معظم انقلاب، همه اختیارات را به من واگذار کردند و ما توانستیم در کمتر از۱۰۰ روز به توافق موقت و پیروزی دست یابیم. 

روحانی ادامه داد: از آن تاریخ هر ماه ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه ما آزاد می‌شود و سپس برای توافق نهایی رفتیم و دوباره من در محضر رهبری خواستار در اختیار قرار گرفتن تمام اختیارات بودم ولی ایشان فرمودند که من مصلحت شما نمی‌دانم و بگذارید کل نظام مسوولیت را بر عهده گیرند و نمایندگان مجلس هم کمک کنند.

وی اضافه کرد: این امر بار مسوولیت تاریخی بوده و هست و نصیحت‌های ایشان را الان متوجه می‌شوم که در چارچوب وحدت ملی و مصلحت نظام بود. 

رئیس جمهور گفت: ما توافقی را قبول کردیم که شورای عالی امنیت ملی، شورای نگهبان، مجلس و رهبری قبول کردند و در شورای امنیت ملی ۷ جلسه برگزار شد.لازم بود تا همه مردم بار این را امر بر عهده گیرند و در نهایت ۲۳ تیرماه سال ۹۴ این توافق با ۶ قدرت بزرگ دنیا را امضا کردیم. 

روحانی اکید کرد: در دی‌ماه این توافق اجرایی شد؛ همه حرف‌هایی که به دولت و نظام گفته می‌شد که آنها با نهادهای بین‌المللی کار ندارند، از بین رفت، ایرا‌ن‌هراسی نباید در دنیا باشد و همه باید بدانند ایران ملتی قوی و مقاوم دارد. 

وی گفت: پیشنهاد ما به سازمان ملل مبنی بر جهان عاری از خشونت در سازمان ملل به نام ایران به تصویب رسید و معلوم شد که ایران دنبال خشونت نیست و پیشتاز امنیت جهان است. 

روحانی تاکید کرد: هر روز شرکت‌های زیادی وارد ایران می‌شوند و همین نیروگاهی که امروز در سهند بناب افتتاح کردیم یکی از آثار کوچک برجام است. 

تندروهای آمریکا، صهیونیست و عربستان مخالف برجام بودند

وی با بیان اینکه تندروهای آمریکا، صهیونیست و عربستان مخالف برجام بودند،گفت: دلیل اختلاف آنها این بود که ما با این توافق صددرصد مخالف هستیم چراکه سازمان ملل به صراحت در قطعنامه ۲۲۳۱ گفته است که ایران حق غنی‌سازی هسته‌ای دارد. 

روحانی افزود: اگر برجام پابرجا باشد، تمام تحریم‌هایی تسلیحاتی به صورت اتوماتیک در رابطه با هسته‌ای سال آینده برداشته می‌شود. برخی‌ها می‌گویند که برجام تمام شود و خلاص شویم در حالیکه همین برجام الان نیز ثمره زیادی دارد.در عین حال فشار عظیمی بر مردم وارد کرده و با خروج آمریکا از توافق و ایجاد ریسک می‌خواستند در کشور ایجاد مشکل کنند.

وی یادآور شد: اوایل انقلاب در پایگاه هوایی تبریز حضور داشتم و قرار بود یک پرواز هوایی برای بمباران داشته باشیم و خلبانان زیادی مشتاق به پرواز بودند. 

روحانی بیان کرد: دنیای تجارت دنیای ۹۷ درصد ریسک نیست بلکه دنیای پنج درصد ریسک می‌باشد به طوریکه اگر به یک تاجر از ریسک ۸۰ درصد بگوییم وحشت می‌کند. 

وی ادامه داد: دقیقا کار آمریکا برای شرکت‌های اروپایی این بود که برای آنها ریسک را در ایران بالا ببرد که برخلاف قانون و مقررات جهانی بود. 

رئیس جمهور کشورمان ابراز کرد: وقتی دیدیم که کشورهای دیگر آماده نیستند ریسک‌های بالا را بپذیرند، چند راه‌حل داشتیم که اولی این بود که مذاکره کنیم که در این مذاکره قول‌های را نوشته و حتی به آن تاکید کردند ولی در مقام عمل ناتوان بودند که دلایل آن را راست یا دروغ مطرح کردند. 

راهکارهایی برای دفاع از اقتصاد داریم

وی افزود: در این مقطع اقدامات خود را شروع کرده و به دنیا گفتیم که اگر از این فرصت استفاده کنیم قطعا کاهش تعهدات را قدم به قدم انجام خواهیم داد که این کار نشان‌دهنده این بود که دست ما بسته نیست و راهکارهایی برای دفاع از اقتصاد داریم. 

روحانی توضیح داد: در مرحله اول دو تعهد خود را کنار گذاشته و سپس همزمان با مذاکره دو تعهد دیگر خود را کنار گذاشتیم. 

وی گفت: این کارها با مبنای اینکه به نتیجه نمی‌رسیم، بود و حتی بودجه سال کشور و دلار و غیره بر این اساس است. 

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه الان می‌توان قیمت دلار را کمتر کنیم ولی بر مبنای احتیاط آینده اقدام نمی‌کنیم، افزود: قیمت دلار پایین‌تر از این حدی است که الان در بازار است،برای بقیه کارها نیز می‌توان قیمت را  کاهش داد. 

وی افزود: مردم بسیار مردم شریف و مقاومی هستند و در هشت سال جنگ امام را تنها نگذاشته و از شرف و حیثیت خود دفاع کردند در حالیکه همه دنیا طرف صدام رفتند ولی ایران اجازه نداد تا در این کشور شرف محروم واقع شود. 

روحانی خاطرنشان کرد:ما امسال افرایش ۳۵ درصد حقوق کارگر و ۲۵ درصد حقوق کارمند را افزایش داده‌ایم تا مقاومت خود را در برابر دشمن افزایش دهند. 

وی بیان کرد: در حال مذاکره با برخی کشورها بوده و پیشنهادات زیادی نیز شده است ولی چون نامتوازن بود قبول نکردیم احتمالا هفته آینده به نتیجه برسیم و یا شاید هم نرسیم، اقدام بعدی ما در مرحله بعدی کاهش تعهدات خواهد بود که انجام خواهیم داد. 

می‌توان مشکلات را پشت سر گذاشت

روحانی توضیح داد: ما در  این مصاف کار سختی داریم ولی بی‌تردید پیروز خواهیم بود چراکه می‌توان مشکلات را پشت سر گذاشت و قطعا در این راه هرقدر وحدت بیشتر داشته باشیم، پیروز می‌شویم. 

وی گفت: الان مانند بیماری هستیم که اگر دارو و روحیه مناسب داشته باشد، درمانش آسان‌تر می‌شود، از این رو باید با نشاط از این مسیر سخت عبور کنیم. 

رئیس جمهور ابراز کرد: احتمالا در ماه‌های انتخابات فضای خاص در جامعه ایجاد شود از این‌رو از همه گروه‌ها و جناح‌ها خواهشمندیم تا  منافع ملی، وحدت، عدالت و اخلاق را بر هر چیزی مهم بدانند. 

وی ادامه داد: هر روز باید یک پرچم نمایان شود یعنی تنها پرچم مقاومت نباشد بلکه پرچم تعاون، اتحاد و رونق اقتصادی باید به اهتزاز درآید. 

روحانی خاطرنشان کرد: روزی که قول دادم دریاچه ارومیه را احیاء می‌کنیم و در انتخابات آمدیم و در ارومیه قول دادم که یکی از اقدامات من احیای دریاچه ارومیه است، بعد از آن یکی از دوستان به من گفت که چرا این قول را دادید و من جواب دادم که حتما این کار را انجام خواهم داد چرا که تنها بحث تبریز و ارومیه نیست بلکه ۱۴ میلیون جمعیت را شامل می‌شود که اگر احیاء نمی‌شد نمی‌توان گفت که گرد و غبار چه بلایی بر سر مردم می‌آورد.   

وی یادآور شد: طبق گفته استاندار وقت، وقتی مردم دیدند که دریاچه احیاء می‌شود، مهاجرت از تبریر متوقف و سرمایه‌گذاری بیشتر شد که البته یکی از افتخارات بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم مسئله دریاچه ارومیه است که البته کار عظیم و بزرگی نیز انجام گرفت. 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اقدامات بزرگی در رابطه با زیست محیطی انجام گرفته است، گفت: امروز مدیرعامل پالایشگاه اعلام کرد که آلودگی گازویئل ۱۰ هزار پی پی ام  بود که الان به زیر ۱۰ پی‌ پی ام رسیده است و این  سلامت مردم و اهمیت این شاخص را نشان می‌دهد. 

 ۷۴ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تولید می‌شود

وی توضیح داد: وزیر نفت امروز در تبریز اعلام کرد که ۷۴ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تولید می‌شود و بیش از ۵۰ میلیون گازوئیل یورو ۴ و ۵ تولید شده است که به ۶۰ میلیون خواهد رسید. 

روحانی متذکر شد: آمریکا مگر کیست که بخواهیم بترسیم؟ چراکل وقتی خداوند فرموده است که همه سربازان زمین و آسمان در اختیار خداست یعنی اینکه اگر ما صالح باشیم و درست حرکت کنیم، در برابر نعمت‌ها، نصرت خداوند می‌رسد و پیروز خواهیم بود.

وی ادامه داد: در مبارزه همیشه پیروز نمی‌توان شد و همیشه شکست و پیروزی با هم هستند چراکه همیشه نمره آدم ۲۰ نمی‌شود و امکان مردودی هم هست اما مهم ایستادگی و وحدت است.

رئیس جمهور گفت: اگر امروز ما اخلاص، وحدت و ایستادگی را نشان دهیم، بدانید خداوند ما را پیروز می‌کند که البته نمی‌گوییم از ابزار استفاده نکنیم، معتقدم باید از همه قدرت‌‌ها نظیر اقتصادی، دینی، فرهنگی و سیاسی استفاده کرد و اگر از همه ابزار استفاده کنیم خدا ما را پیروز کرده و هیچ تردیدی در آن نیست.

 وی اضافه کرد: افتتاح‌های امروز هر چند خوب بود ولی اگر تحریم نبود، الان پروژه‌های زیادی با قیمت‌های خوب افتتاح می‌شد. 

روحانی با بیان اینکه اگر من قول داده‌ام ولی راه‌آهن تبریز به میانه به مقصد نرسیده است، قبول دارم که مردم حق دارند تا گله کنند ولی واقعا ما پولی نداشتیم که اجرا کنیم، افزود: روزی که من قول دادم شرایط با الان فرق داشت ولی  به امید خداوند  سال آینده حتما راه‌آهن به تبریر خواهد رسید‌. 

رئیس جمهور بیان کرد: ما کارمان را انجام می‌دهیم ولی با تاخیر و از این بابت نیز عذرخواهی می‌کنیم. 

وی بیان کرد: اگر احزاب نمی‌توانند متحد شوند و با اخلاق  رفتار کنند چه می‌توان گفت؛ الان روزی است که دشمن روبه‌روی ماست و باید دید و ایستاد چراکه آن روز، روز اخلاق است.  

روحانی ادامه داد: واقعا چه زمانی می‌رسد تا صبح برخاسته و روزنامه را باز کنیم و ببینیم که هیچ تهمتی و دروغی نباشد و یا در رادیو و تلویزیون همه حرف‌ها صدق و واقعیت و درستکاری باشد چراکه معتقدم اگر امروز نشود، فردا کارمان سخت‌تر خواهد بود. 

 وی اذعان داشت: فرصتی که تحریم برای ما درست می‌کند، تنها برای فناوری و تولید و غیره نیست بلکه در وحدت و اتحاد و برادری ما هم  هدف است. 

روحانی با بیان اینکه من این حرف را از جهت دولت خود می‌گویم و شما هم به جامعه خود نگاه کنید، گفت: هر روز که در دولت کارها را پیش می‌بریم، احساس امید بی‌شماری نسبت به ۶ ماه پیش دیده می‌شود و دولت امروز با روحیه قوی‌تر از ۶ ماه پیش کار می‌کنند و این یعنی ما در مسیر درست قرار داریم.  

رئیس جمهور ایران در ادامه ابراز کرد: الحمدالله مردم امیدوارتر از ۶ ماه پیش هستند و حتی امروز ثبات بیشتریی در بازار حس می‌‌شود و این یعنی اینکه راهی که انتخاب کردیم، مسیر درست است و در این مسیر خدا ما را پیروز می‌کند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۰۸۷۹۱۹:۵۷:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۱۰
ایران رو 80 سال به عقب روندیم علی برکت الله
ناشناس۱۰۳۱۰۸۹۰۰:۰۶:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱۱
وای بر تو حسن
ناشناس۱۰۳۱۲۱۰۰۶:۰۱:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱۱
اون دوره محمود بود که صد سال عقبگرد کردیم
ناشناس۱۰۳۱۲۸۲۰۹:۱۸:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱۱
مسیر درست مذاکره هست
ناشناس۱۰۳۰۸۸۰۱۹:۵۸:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۰
بازم داره از سیب و گلابی حرف میزنه
ناشناس۱۰۳۰۸۸۸۲۰:۰۹:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۰
برجام خوب یا بد مولود چیست؟ آیا برای حل هزار و یک مصیبت این ملت را که هزاران برابر هسته‌ای اهمیت دارد بهتر نبود و نیست مثل تمام دنیا مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رعایت کنید؟!
ناشناس۱۰۳۰۹۱۹۲۰:۵۸:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱۰
کلا آمریکا از سال 32 مانع رسیدن ایران به دمکراسی شده. کودتای 28 مرداد، آغاز جنگ با چراغ سبز آمریکا. محور شرارت خواندن ایران بعد از همکاری های نظامی ایران با آمریکا در افغانستان و سرانجام برجام..
محمد قاسمی۱۰۳۰۹۶۱۲۱:۳۷:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۰
اینکه کشور رو در مبارزات انتخاباتی شرطی به انتخابات کردی و اونقدر از برجام گفتی که همه ی عالم فهمیدن بدون برجام نمیتونی ادامه بدی پس کلی باج ازمون گرفتن و آخرش شدیم ...
ناشناس۱۰۳۰۹۷۴۲۱:۴۹:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۱۰
فاجعه برجام را در کتابهای درسی خواهند نوشت دولت روحانی و جماعت همراهش ویرانگر اقتصاد ایران در تاریخ هستند
ناشناس۱۰۳۱۰۰۸۲۲:۲۶:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۱۰
پس وای به تدبیر و امیدت
ناشناس۱۰۳۱۰۱۰۲۲:۲۷:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۱۰
در بقیه امور هم داری اما متاسفانه باز بهانه می آوری
ناشناس۱۰۳۱۱۰۴۰۰:۲۵:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۱۱
تنها اختیاری که داره بیت المال را سرازیر کند توجیب داداش و فک و فامیلا
ناشناس۱۰۳۱۱۰۵۰۰:۲۹:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۱۱
یاد وعده دلار 3 تومنی در زمان دلار 6 تومنیت افتادم رئیس!
ناشناس۱۰۳۱۲۱۸۰۶:۵۱:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۱۱
مسیر درست است ، البته چون به ولنجک می رسد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین