لیگ‌های چین مقصدی پول‌ساز برای لژیونرهای ورزش ایران

گروه ورزشی الف،   3980510075

ورزش چین در حالی مانند اقتصادش جایگاه خود را در جمع برترین‌های دنیا تثبیت کرده که همچنان به دنبال سرمایه‌گذاری عجیب و گسترده در این عرصه است؛ عرصه‌ای که بازیکنان بزرگ را هم وسوسه می‌کند تا در ازای دریافت دستمزدهای نجومی در لیگ‌های مختلف این کشور به شرق آسیا مهاجرت کنند. این موضوع حالا دیگر به‌قدری در جهان ورزش جا افتاده که کمتر کسی از شنیدن پیوستن نام‌های بزرگ به سوپرلیگ چین تعجب می‌کند. البته باید گفت همه این ماجراها پول هم نیست. 

بازیکنانی که به لیگ‌های چین می‌روند خود را در جو پرشور یک میلیاردنفری می‌یابند؛ در میان هوادارانی که به آنها فرصت سوپراستارشدن می‌دهند. با روندی که چینی‌ها برای منفعت هرچه بیشترشان از اقتصاد جهان در پیش گرفته‌اند، حالا لیگ‌های چین به‌عنوان یک مقصد دائمی برای لژیونرها تبدیل شده است؛ از ورزشکاران آمریکایی و اروپایی گرفته تا حتی آسیایی‌ها که در رأس همه آنها ایران قرار دارد؛ کشوری که همواره به‌عنوان یک رقیب جدی و دیرینه از گذشته تا به حال به حساب آمده است. ورزشکاران ایرانی هم در این چندسال اخیر راه سفر به چین را خوب یاد گرفته‌اند و آنها هم دوست دارند تجربه لژیونرشدن را در این سرزمین به دست آورند.

بعد از فوتبال، بسکتبال دومین رشته در چین است که به واسطه برخورداری از بازیکنان غیربومی‌اش لیگ جذاب و پربیننده‌ای دارد. حامد حدادی، سنتر دو متر و 18 سانتی‌متری تیم ملی بسکتبال، پرافتخارترین بسکتبالیست ایران در لیگ CBA چین است که سابقه قهرمانی و بیشترین حضور در این مسابقات را دارد. به‌جز او، صمد نیکخواه‌بهرامی و مهدی کامرانی هم سابقه عضویت در تیم‌های  لیگ CBA را دارند و به تازگی هم بهنام یخچالی برای فصل آینده قرار است برای یک باشگاه چینی بازی کند.

یخچالی ۲۴ سال سن دارد و یکی از بازیکنان تأثیرگذار لیگ برتر و تیم ملی است و باید دید در اولین تجربه خارجی‌اش چه عملکردی خواهد داشت. طبق آمارهای موجود، کمترین مبالغی که در لیگ‌های بسکتبال چین به لژیونرها پرداخت می‌شود، بین 300 تا 400 هزار دلار است.

 باید به این نکته اشاره کرد که سطح این رقابت‌ها به اندازه‌ای کیفیت دارد که حتی بسکتبالیست‌های آمریکایی که سابقه شرکت در لیگ NBA را هم دارند و سال‌های آخر خود را در ورزش حرفه‌ای می‌گذرانند نیز در لیگ CBA چین عضویت دارند. چینی‌ها طبق قانونی که برای این پیکارها تعریف کرده‌اند، بازیکنان «آسیایی» را تنها برای دو تیم آخر جدول جذب می‌کنند.

در چند روز گذشته نیز خبر رسید که سعید معروف، پاسور و مغز متفکر تیم ملی والیبال ایران، تصمیم به پیوستن به لیگ چین گرفته است. معروف پیش از این نیز در لیگ‌های والیبال ایتالیا و روسیه لژیونر بوده است. «بایک‌موتور» پکن تیمی است که کاپیتان ارومیه‌ای کشورمان با آن قرارداد امضا کرده است. این تیم فصل گذشته نایب‌قهرمان لیگ چین شد و در سال‌های اخیر بارها با نماینده‌های ایران در جام باشگاه‌های آسیا بازی کرده است.

سارا خادم‌الشریعه و پرهام مقصودلو از جمله ملی‌پوشان جوان و کم‌سن‌وسال شطرنج هستند که سال گذشته هیچ‌یک از تیم‌های باشگاهی را برای حضور در لیگ برتر همراهی نکردند. این دو بازیکن مانند بسیاری دیگر از ملی‌پوشان، حضور در رقابت‌های بین‌المللی آزاد و مسابقات باشگاهی دیگر کشورها را به شرکت در لیگ داخلی ترجیح دادند و عازم چین شدند. لیگ شطرنج چین نیز یکی از معتبرترین لیگ‌های باشگاهی شطرنج در جهان است. خادم‌الشریعه از سه سال پیش به دعوت تیم‌های باشگاهی چینی، در این رقابت‌ها حضور دارد. او تا سال گذشته تنها ایرانی حاضر در لیگ شطرنج چین بود. البته این استاد بزرگ شطرنج ایران به طور هم‌زمان در لیگ آلمان نیز بازی می‌کرد.

ووشو نیز یکی از رشته‌های پرطرفدار در چین است که خود چینی‌ها ابداع‌گر آن هستند. ایران رقیب اصلی چین در این رشته است و همیشه بعد از این کشور در مسابقات جهانی دوم می‌شد، اما سال گذشته توانست بالاخره برای اولین‌بار این طلسم را بشکند. الهه منصوریان که یکی از شناخته‌شده‌ترین بانوان ووشوکار جهان است، فصل گذشته در لیگ شانگهای بازی کرد و دو پیروزی ارزشمند مقابل قهرمانان جهان برای این تیم کسب کرد.

احمد اسماعیل‌پور، علی‌اصغر حسن‌زاده، علی اسعدی و حسین قپانچی بازیکنان فوتسالیست ایرانی هستند که در تیم‌های مختلف چین توپ زده‌اند. افشین قطبی نیز درحال‌حاضر فعالیت خود را به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال «شیجیارژوانگ اور برایت» در لیگ دسته اول آغاز کرده است. 

منبع: شرق

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین