پیوستن مجدد آمریکا به برجام از نظر ۹ نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری

گروه جهان الف،   3980510056 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

شورای روابط خارجی آمریکا، از اندیشکده های مهم این کشور که به مسایل مرتبط با سیاست خارجی و امور بین المللی آمریکا می پردازد، به تازگی موضع 9 نامزد دمکرات در انتخابات 2020  ریاست جمهوری آمریکا را درباره مهم ترین مسایل سیاست خارجی این کشور جویا شده است.

پیوستن مجدد آمریکا به برجام از نظر ۹ نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری

  به گزارش الف کوری بوکر، سناتور از نیوجرسی- پیت بوتیجیج، شهردار ساوث بند در ایندیانا-  جان دلانی، نماینده ی سابق مجلس - کریستین گیلی برند، سناتور از نیویورک- سث مولتون، نماینده ماساچوست - تیم رایان، نماینده اوهایو- برنی سندرز، سناتو از ورمونت- جو شستک، نماینده سابق پنسیلوانیا -مارین ویلیامسون، نویسنده؛ نامزدهایی هستند که از حزب دمکرات به این پرسش ها پاسخ داده اند.

گزیده ای از این پرسش و پاسخ ها را به انتخاب تحریریه الف بخوانید:

پرسش ها

1-   آیا در صورت پیروزی در انتخابات، به توافق  هسته ای ایران (برجام) می پیوستید؟ برای پیوستن مجدد به برجام، چه تغییراتی را – در صورت لزوم – ضروری می کردید؟

2-   آیا با کره ی شمالی توافقی امضا می کردید که براساس آن به ازای کاهش محدود تحریم ها، برخی برنامه ی تسلیحات اتمی کره متوقف شود؟ البته نه خلع سلاح کامل هسته ای.

3-   آیا متعهد می شدید که تا پایان نخستین دوره ی ریاست جمهوری، نیروهای آمریکایی به صورت کامل از افغانستان خارج شوند؟ یا اینکه برای این منظور پیش شرط هایی می گذاشتید؟

4-   باتوجه به قتل جمال خاشقچی و دخالت عربستان در جنگ یمن، در سیاست خارجی آمریکا در  قبال عربستان در صورت لزوم، چه تغییراتی اعمال می کردید؟

5-   آیا برای حل مناقشه ی اسرائیل-فلسطین از راه حل ایجاد دوکشور حمایت می کنید؟ اگر پاسخ مثبت است، برای رسیدن به این هدف چگونه عمل می کردید؟

6-   آمریکا در صورت لزوم، برای برکناری نیکولاس مادورو از قدرت در ونزوئلا، چه اقدامات دیگری باید انجام دهد؟

7-   بزرگ ترین دستاورد سیاست خارجی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون چه بوده است؟ بزرگ ترین اشتباه چه بوده؟

پاسخ ها

 کوری بوکر، سناتور از نیوجرسی:

1.    خروج ترامپ از برجام اشتباه بسیار بزرگی بود. برجام به برنامه ی هسته ای ایران شفافیت داد و بدون آن ایران می تواند به سرعت غنی سازی کرده و زمان رسیدن به سلاح هسته ای را شدیدا کاهش دهد.

2.    هدف ما باید خلع سلاح کامل هسته ای در شبه جزیره ی کره باشد، البته مسالمت آمیز. کره ی شمالی هسته ای، در بین بزرگ ترین تهدیدات علیه منافع ملی ماست. 

3.    من مصمم هستم در اسرع وقت نیروهایمان را از افغانستان خارج کنم، البته با تضمین اینکه این کشور مجددا به محل امنی برای تروریست ها به منظور حمله به آمریکا تبدیل نخواهد شد.

4.    قتل قاشقچی بیانگر نقض حقوق بشر توسط عالی ترین سطوح رهبری در عربستان است. عوامل قتل باید تحریم شوند. بمب باران و محاصره ی غیر قانونی یمن، یک بحران انسانی ایجاد کرده است.  ما باید در روابط خود با عربستان تجدید نظر کنیم. اینکار با توقف فروش تسلیحات به عربستان آغاز می شود.

5.    من از راه حل دو کشور حمایت کرده و به حق تعیین سرنوشت برای اسرائیلی ها و فلسطینی ها معتقدم.

6.    مادورو فاقد مشروعیت برای حکومت است ولی ما نمی توانیم برای ونزوئلا یک دولت جدید منصوب کنیم که تکرار کننده ی اشتباهاتمان در تاریخ تیره  منطقه باشد. من حامی تحریم مادور و مقامات ارشد وی هستم. باید با شرکای منطقه ای خود به دنبال راه حل دیپلماتیک باشیم.

7.    بزرگ ترین دستاورد: حمایت به گسترش دمکراسی در جهان.

بزرگ ترین اشتباه: عواقب جنگ عراق یعنی کشته شدن هزاران نفر و تریلیون ها دلار هزینه در حالی که کشور ما و منطقه ناامن تر شده است. 

 

 پیت بوتیجیج، شهردار ساوث بند در ایندیانا:      


1.    خروج از برجام یک اشتباه استراتژیک بود. برجام ایران را از دست یافتن به سلاح اتمی بازمی دارد. اگر تهران تعهدات برجامی خود را از سرگیرد، به آن خواهم پیوست.

2.    خلع سلاح اتمی در کره یک شبه رخ نمی دهد. واقع بینانه نیست که تصور کنیم کره ی شمالی در مرحله ی اول تسلیحات اتمی خود را کنار می گذارد. ابتدا توقف تولید مواد شکاف پذیر و تجهیزات آزمایش موشکی، به ازای کاهش هدفمند تحریم ها را دنبال کنیم. سپس نابود کردن تجهیزات و سلاح های اتمی کره و همزمان رفع تحریم ها.

3.    باید به جنگ افغانستان پایان داد. توافق حاصل از مذاکرات که به ازای آن حضور خاص عملیاتی/اطلاعاتی در افغانستان داشته باشیم. اما بازگشت نیروی زمینی ما به وطن، بهترین راه برای آن است که افغانستان به پایگاه تروریست ها تبدیل نشود.

4.    آمریکا باید حمایت نظامی از عربستان را به خاطر جنگ آن در یمن، متوقف کند. توقف دخالت ما در جنگ یمن نخستین گام است. باید در روابط خود با عربستان تجدید نظر کنیم.

5.    بله من از راه حال دوکشور حمایت می کنیم. اتحاد با اسرائیل و حمایت از منافع آن از ستون های موجود در منافغ ملی ماست. امنیت اسرائیل و آرزوهای فلسطینی ها با هم مرتبط است. من با سیاست های دولت کنونی اسرائیل مخالفم.

6.    مادورو مسئول بحران انسانی ونزوئلا است. هدف ما انتقال مسالمت آمیز قدرت است. تحریم های هدفمند علیه مقامات ونزوئلا باید ادامه یابد.

7.    رهبری آمریکا بر تلاش های جهانی به منظور گسترش دمکراسی های بزرگ بزرگ ترین دستاورد. بزرگ ترین اشتباه: ناکامی در استفاده از این رهبری در زمینه های مهم، نظیر حقوق اقلیت ها، مقابله با تغییرات آب و هوا و مخالفت با گسترش تسلحیاتی.


جان دلانی، نماینده ی سابق مجلس:


1.    بله به برجام می پیوندم اما بر افزایش مدت آن تاکید می کردم. پیش شرط من برای این منظور یک دوره ی 20 ساله است.

2.    مذاکرات مستقیم با کره ی شمالی در خصوص خلع سلاح اتمی ضروری است. هدف نهایی ما باید خلع سلاح کامل اتمی در شبه جزیره ی کره باشد. نگرانم دولت ترامپ تحریم های کره را به ازای هیچ چیز، رفع  کند.

3.    من با کاهش چشمگیر نظامیان آمریکایی در افغانستان موافق و معتقدم عقب نشینی کامل از این کشور تامین کننده ی منافع ملی ما نخواهد بود.

4.    باید در روابط خود با عربستان تجدید نظر کنیم. مسئولایت پذیری بیشتر دولت عربستان در خصوص قتل خاشقچی ضروری است. من هیچ  مقام سعودی را در کاخ سفید نمی پذیرفتم و مانع از سفر مقامات ارشد آمریکایی به عربستان می شدم. اما با سعودی ها تجارت های اساسی را در برخی زمینه ها ادامه می دادم. درباره ی یمن، به دنبال حفاظت از خبرنگاران خواهم بود.

5.    من از راه حل دو کشور حمایت می کنم اما آمریکا نباید در تعیین این توافق نقشی داشته باشد. مذاکرات مستقیم دوجانبه با میانجیگری آمریکا یا نقش تسهیل کننده ی آن، همکاری آمریکا با متحدان منطقه ای نظیر مصر و اردن ضروری است.

6.    مردم ونزوئلا باید تصمیم بگیرند که چه کسی رهبرشان باشد. من از خوان گوایدو (رهبر مخالفان) حمایت می کنم.

7.    حمایت و پایبندی ما به چندجانبه گرایی بزرگ ترین دستاورد سیاست خارجی. جنگ عراق مصیبت بارترین اقدام در سیاست خارجی.



کریستین گیلی برند، سناتور از نیویورک:

1.    خروج از برجام بی ملاحظگی و اقدامی خطرناک بود. ما باید به متحدانمان برای بازگشت به برجام بپیوندیم به شرطی که ایران نیز مجددا توافق را اجرا کند.

2.    مشارکت در نشست سران برای کنترل تسلیحاتی، پیگیری اقدامات دیپلماتیک برای محدود کردن اقدامات تجاوزکارانه (کره ی شمالی)، تبیین دقیق اهداف منافع ملی، و خودداری از ارسال علامت های مختلف سیاست من در قبال کره است  همکاری با متحدان منطقه ای با هدف خلع سلاح کامل شبه جزیره ی کره ضروری است.

3.    ما برای مقابله با تروریسم نیازی نداریم در افغانستان باقی بمانیم. لذا من با خروج کامل نیروهایمان از این کشور موافقم.

4.    باید با نقض حقوق بشر توسط عربستان مقابله کنیم، از طریق توقف فروش تسلیحات که در جنگ یمن استاده می شود، توقف سوخت گیری هواپیماهای سعودی، حمایت از آزادی زندانیان سیاسی و مسئولیت پذیری در قتل وحشیانه و وحشتناک خاشقچی.

5.    راه حل ایجاد دو کشور بهترین راه کامیابی فلسطینی ها و اسرائیلی هاست. آمریکا باید به صورت متوازن، به دنبال مذاکرات مستقم میان دو طرف باشد.

6.    برگزاری انتخابات آزاد در ونزوئلا، با نظارت بین المللی به منظور انتخاب دولت ضروری است.من با تحریم های بین المللی و همزمان ارسال اقلام امداد به این کشور موافقم. نباید به مشاوران جنگ طلب ترامپ اجازه دهیم آمریکا را درگیر جنگی دیگر بکنند.

7.    دستاوردهای بزرگ زیادی داشته ایم: کنترل تسلیحات، حمایت از حقوق بشر و حکومت قانون در بسیاری از کشورها، دستاوردهای دارویی و کشاورزی توافقات آب و هوایی.

بزرگ ترین اشتباه: آمریکا باید به جنگ هایی که امنیت ملی آن را به مخاطره می اندازد، پایان دهد.

 

سث مولتون، نماینده ماساچوست:

1. بله به برجام می پیوستم. بهترین راه برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک کشور هسته ای است.

2. باید با کره ی شمالی توافق موقت حاصل کنیم که به ازای توقف برنامه های هسته ای آن، تحریم ها کاهش یابد.

3. باید تمام نظامیان خود را به کشور بازگردانیم اما باید به دولت افغانستان کمک کنیم، به نیروهای افغان آموزش دهیم و آنها را تجهیز کنیم.

4. باید عربستان را از طریق توقف فروش سلاح – که قابل استفاده در یمن است – و همچنین مشروط کردن ائتلاف، تحت فشار قرار دهیم.

5. من قویا از پیشنهاد دو کشور برای بحران فلسطین حمایت می کنم.

6. سیاست دولت ترامپ بازگشت به جنگ سرد است. مادورو یک دیکتاتور است که مشروعیت ندارد.باید رهبران ونزوئلا را همچنان تحریم کرده و از مخالفان حمایت کنیم.

7. طرح مارشال، بزرگ ترین دستاورد. جنگ ویتنام بزرگ ترین اشتباه. جنگ عراق نباید رخ می داد، اما جنگ ویتنام خسارت بیشتری به ما وارد کرد.

 

تیم رایان، نماینده اوهایو:

1.    پیوستن مجدد به برجام شبیه شرایط سال 2015 غیرممکن است. برجام قطعا باید شامل محدودیت های بیشتر باشد. من به خاطر خروج ترامپ از برجام، به ایران خسارت اقتصادی نمی پردازم.

2.    قطعا با کره ی شمالی توافقی امضا نمی کردم. مذاکره با رهبران کره ضروری است اما باید حساب شده باشد.

3.    ما باید برای بازگرداندن نظامیان خود از افغانستان تلاش کنیم. باید با متحدان خود برای مقابله با ظهور مجدد تروریست ها، همکاری کنیم.

4.    باید حمایت های لجستیک و مالی خود را از عربستان متوقف کنیم. جنگ یمن بحرانی انسانی است که مقابل جنگ ما با تروریسم قرار دارد.

5.    بله، موافق ایجاد دو کشور فلسطین و اسرائیل هستم.

6.    آمریکا باید با متحدانش بر مادورو فشار بیاورد تا قدرت را ترک کند. باید تحریم ها علیه آن ادامه یابد. باید در حمایت خود از دولت گوایدو نیز هوشیار باشیم.

7.    بزرگ ترین دستاورد: نظم جهانی که به گسترش دمکراسی ، آرمان های دموکراتیک و افزایش استانداردهای زندگی انجامیده. بزرگترین اشتباه: اقدامات ما از 11 سپتامبر به بعد، نظیر جنگ عراق.


  برنی سندرز، سناتو از ورمونت:

1.    بله در روز نخست ریاست جمهوری به برجام می پیوندم.با ایران و گروه 5+1  همکاری می کردم تا برای مقابله با دسترسی به تسلیحات اتمی، اقدامات بیشتری در برجام اعمال شود، اقدامات ایران را در منطقه محدود و توازنی استراتژیک در خاورمیانه ایجاد می کنم.

2.    بله با کره ی شمالی توافق می کنم و سپس با آن مذاکره خواهم کرد. صلح و خلع سلاح هسته ای باید با هم حاصل شود، آن هم با تعامل با کره ی جنوبی.

3.    در سریع ترین زمان ممکن نیروهایمان را از افغانستان خارج می کنم.

4.    روابط آمریکا-عربستان باید تغییر کند. باید سریعا حمایت خود را از کشتار در یمن متوقف کنیم. باید به عربستان بگوییم که با تلاشهایشان برای درگیر کردن آمریکا در مناقشه با ایران، مخالفیم. البته عربستان باید بخشی از توافقات منطقه ای باشد.

5.    از راه حال دو کشور  حمایت می کنم. پارامترهای آن هم قوانین بین المللی، قطعنامه های شورای امنیت یعنی بازگشت به مرزهای 1967 و بیت المقدس به عنوان پایتخت دو کشور است.

6.    دولت من از مذاکرات بین مادورو و مخالفان حمایت کرده و از طریق همکاری با کشورهای منطقه، به مردم ونزوئلا کمک می کند تا آینده شان را بسازند.

7.    بزرگ ترین دستاور: طرح مارشال، حمایت از ایجاد شورای امنیت. بزرگ ترین اشتباه: جنگ عراق.

 

  جو شستک، نماینده سابق پنسیلوانیا:

1.    بعد از سوگند ریاست جمهوری، تلاش میکنم به برجام بپیوندم. ما به تعهداتمان پایبند نبودیم پس نباید دنبال تغییر برجام باشیم.

2.    با احترام به کره ی شمالی، معتقدم که باید خلع سلاح کامل هسته ای در کره صورت گیرد.

3.    تلاش میکنم تا پایان دور نخست ریاست جمهوری ام، نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج کنم.

4.    آمریکا چشمان خود را بر موارد گسترده ی نقض حقوق بشر در عربستان بسته است و چند دهه آن را نزدیک ترین متحد خود در جهان عرب خوانده است. جنگ عربستان در یمن قابل قبول نیست.

5.    من حامی طرح دو کشور اسرائیل و فلسطین هستم. باید کشور های منطقه را درگیر کنیم. باید یک میانجی بی طرف باشیم.

6.    ما باید در تعامل با سازمان های منطقه ای، در ونزوئلا تغییرات ایجاد و از بروز جنگ جلوگیری کنیم، البته بدون اقدام نظامی. مادورو کشور را به فساد و نابودی کشانده است.

7.   بزرگترین دستاورد ما دنیای لیبرال بر مبنای ارزش های فردی و حقوق بشر، ؛ و بزرگ ترین اشتباه ما جنگ عراق بوده است.

 

مارین ویلیامسون :

1.    من به برجام می پیوندم. برجام دستاوردی  تاریخی همراه با دیپلماسی چندگانه است.

2.    با کاهش تنش ها، خلع سلاح هسته ای رخ می دهد. تحریم ها نوعی جنگ اقتصادی است که مردم را هدف قرار میدهد. مذاکره به بحران کره پایان میدهد.

3.    هدف من خروج بی خطر نظامیان آمریکایی از افغانستان است.

4.    آمریکا باید در قبال عربستان، موقعیتی بسیار قوی تر داشته باشد. نسل کشی عربستان در یمن با کمک آمریکا صورت میگیرد. ما باید به دخالت در یمن پایان دهیم. باید تمام فروش تسلیحاتی خود را به عربستان و امارات متوفق کنیم.

5.    طرفدار دو کشور اسرائیل-فلسطین هستم.

6.    آمریکا از سال 2002 به دنبال تغییر رژیم در ونزئلا بوده و از عناصر تندور در این کشور حمایت کرده است. حمایت دولت ترامپ از گوایدو نمونه ای از این سیاست غیرسازنده است. آمریکا باید زمینه ی مذاکرات را در ونزوئلا فراهم کند.

7.    بزرگ ترین دستاورد: طرح مارشال. بزرگترین اشتباه: گسترش تسلیحات اتمی.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۰۰۹۹۱۰:۲۶:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۱۰
با ترامپ تا 2024
ناشناس۱۰۳۰۳۱۳۱۲:۱۶:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱۰
آمریکا در حال سقوط و اضمحلال است. تا 40 سال دیگر کشوری به نام آمریکا وجود خارجی نخواهد داشت. همانطور که اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی دیگر وجود ندارد.
ناشناس۱۰۳۰۶۲۴۱۵:۲۲:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱۰
عده‌ای تصور میکنند چون وضع اقتصاد آمریکا خوب است، ترامپ دوباره انتخاب خواهد شد؛ اما به دلایل زیر احتمال انتخاب مجدد ترامپ کم است: ۱) اساس انتخابات امریکا بر مبنای آرای الکترال است. در انتخابات قبل ۳ ایالت "پنسیلونیا"، "میشیگان" ‏و "ویسکانسین" به ترامپ رای دادند و رای این ۳ ایالت موجب انتخاب ترامپ شد. دلیل رای به ترامپ، قول او مبنی بر بازگرداندن صنایع به این ایالات بود که در عمل محقق نشده است. برای همین هر سه ایالت اخیرن (در انتخابات میاندوره ای کنگره) به فرمانداران دمکرات رای دادند. درصورتی که این ۳ ایالت در ۲۰۲۰ به ترامپ ‏رای ندهند، انتخاب ترامپ بعید است. ۲) موفقیت اقتصادی ترامپ مبالغه شده است. دستمزدها افزایش نیافته، کاهش مالیات اثری بر زندگی مردم عادی نداشته، بیشتر مشاغل ایجاد شده پاره وقت است و رکود اقتصادی در امریکا در حال آغاز شدن است. ‏۳) ترامپ در سیاست خارجی هیچ دستاوردی نداشته است. ۴) آمریکا به شدت قطبی شده و جامعه درحال فروپاشی است، نکته ای که نخبگان امریکا را نگران کرده است. ۵) جنگ تجاری باچین به کشاورزان آمریکایی ضربه زده؛ کشاورزانی که غالبا جزء رای دهندگان سنتیِ جمهوریخواهان هستند.
ناشناس۱۰۳۰۱۰۳۱۰:۲۷:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱۰
اینا همشون در برابر ترامپ مساوی با صفر هستند
ناشناس۱۰۳۰۶۰۶۱۵:۱۶:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱۰
رو چه حسابی ؟ کارهای ترامپ در این چند سال فقط منزوی شدن امریکا شده و سیاست اروپا از امریکا فاصله گرفته . به شرکت های تجارت الکترونیک امثال اپل فشار وارد کرده . و باعث افزایش قیمت طلا و کاهش ارزش دلار در برابر طلا شده - با اقتصاد چین به تنش رسیده - از قرار دادهای بین المللی خارج شده و کشاورزهای مکزیکی رو بیرون کرده باعث زیان به مزارع شده قوانینی برای حمایت و فرار مالیاتی ثروتمندان به راه انداخته و.. خواهید دید که مردم امریکا دیگه بهش رای نخواهند داد
ناشناس۱۰۳۰۱۰۹۱۰:۲۸:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۰
الحق و الانصاف ترامپ به تمام وعده های انتخاباتی اش جامع عمل پوشونده طرفدار زیاد داره
ناشناس۱۰۳۰۱۱۳۱۰:۲۹:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱۰
دموکراتها برای بعد از 2024 برنامه ریزی کنند
ناشناس۱۰۳۰۱۱۹۱۰:۳۱:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱۰
پری روز همه دموکرات ها به برنامه های جو بایدن خوابالو حمله کردند :-)
ناشناس۱۰۳۰۱۳۸۱۰:۳۶:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱۰
سیاست خارجی شون با هیچ چالشی مواجه نیست
ناشناس۱۰۳۰۱۴۱۱۰:۳۹:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۱۰
در حال حاضر چالش اساسی و بزرگ آمریکا ، وجود همین دموکراتهای کودن نظیر بایدن و سندرز و اوباما و کری است
ناشناس۱۰۳۰۳۴۸۱۲:۴۳:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۱۰
معلومه تو هم از آن تندروهای وطنی هستی .. ایران و ایرانی تا آخرین نفس در مقابل .. منافقین و هر بیگانه متجاوزی خواهد ایستاد . انشاءالله و به حول و قوه الهی .
ناشناس۱۰۳۰۱۶۲۱۰:۴۹:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱۰
دموکرات ها مثل نمادشون در تصویر میمونن چهار ستاره *
ناشناس۱۰۳۰۱۶۷۱۰:۵۰:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۱۰
یه شونه بدید به سندرز موهاشو شونه کنه
ناشناس۱۰۳۰۱۷۱۱۰:۵۳:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۱۰
ترامپ با رای بیشتری نسبت به دور اول ، مجددا رئیس جمهور خواهد شد .
ناشناس۱۰۳۰۳۵۵۱۲:۴۷:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱۰
خدا کنه همینطور باشه تا نیمچه آبرو اعتبار امریکا رو هم به باد بده
ناشناس۱۰۳۰۱۷۶۱۰:۵۶:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱۰
آمریکا با این گاگولا ؛ 150 سال به عقب برمیگرده
ناشناسnashenas۱۰۳۰۳۲۰۱۲:۱۹:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱۰
مشکل ما بطورمطلق تنها خارجی نیست به مسوولین هشدار می دهم به گرانیها خاتمه دهند
ناشناس۱۰۳۰۳۸۰۱۳:۰۲:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۱۰
رای ما جوی خواب آلود
ناشناس۱۰۳۰۳۸۴۱۳:۰۶:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۰
زمانی که دولت روحانی برجام را عملیاتی کرد همه اصول گراها به دولت تاختند و صدای فغان که تلاش های هسته ای کشور بر باد رفت . حالا چه شده است که موافقان برجام در کنگره امریکا برایتان مهم شده است. ما نفهمیدیم از نظر شما برجام خوب است یا بد . اگر روی نظر قبلی مبنی بر بد بودن برجام هستید خب ترامپ کار شما رو راحت کرده و به راحتی می شود به بهانه ی خروج امریکا از آن خارج شد . ولی اگر توافق درستی بوده که الان امریکا رو مجبور کرده مقابل متحدان خود و جامعه جهانی بایستد و با دوکشور حامی اش اسرائیل و عربستان برجام را ترک کند ..
ناشناس۱۰۳۰۶۶۵۱۵:۵۰:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۰
پیوستن آمریکا بدون برداشتن درست تحریم چه فرقی داره بغیر از صدمه بیشتر به کشور توسط یک عده لیبرال؟
پورامینی از همدان۱۰۳۰۷۰۱۱۶:۱۵:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۱۰
سرنوشت سیاست فشار حداکثری امریکا که در قبال کوبا کره شمالی وونزو یلا وهم اکنون ایران چه دموکرات وچه جمهوری خواه سیاست شناخته شده وبه شکست واضمحلال حتمی منتهی خواهد شد تفاوت کوبا تعامل نسبی با اروپا وخیلی متفاوت تر ایران مقاومت فعال بر اساس انتظار از پایبندی اروپا به تعهدات برجامی است که به نظر وبرداشت نگارنده نوعی توازن قوامبتنی بر اقتدار و بازدارندگی -تولید محوری است اساس این نظر مطلقا بر اساس تعامل مثبت ومنفی بنا نشده
پورامینی از همدان۱۰۳۰۷۲۱۱۶:۳۲:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۰
با رونق واقعی تولید ایران در گام دوم انقلاب با مقاومت فعال دیپلماسی خارجی مقتدرانه در این راه گام برداشته است اقتداری که بموازات از هم گسیختگی وبی ثباتی بلوک غرب بمثابه ومشابه تغییر فصل جغرافیایی توام با ثبات دایمی سیاسی واقتصادی است نحوه نایل شدن به رونق تولیدجا دارد مورد بحث وکنکاش قرار گیرد
ناشناس۱۰۳۰۷۷۶۱۷:۳۴:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۱۰
ترامپ براي ضديت بيشتر با ايران راي آورد ومجددا نيز براي فشار اقتصادي به ايران وتحريم بيشتررمجددا راي مي آورد چون مردم امريكا هم براي آتش زدن پرچمشان در ايران دلخوشي از ما ندارند
ناشناس۱۰۳۰۸۲۶۱۸:۴۲:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۱۰
خیلی تعطیلن خدا وکیلی.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین