نهاوندیان: حذف دلار در مبادلات یکی از سیاست‌های کشور است

گروه سیاسی الف،   3980509132 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون اقتصادی رئیس جمهوری درباره حذف دلار در مبادلات با کشورهای دیگر گفت:‌ این موضوع یکی از سیاست های کشور است و با برخی کشورها آغاز شده و توافقاتی نیز صورت گرفته است.

به گزارش فارس، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به نزدیک شدن قیمت ارز در بازار آزاد به قیمت سامانه نیما گفت:‌ با تک نرخی شدن ارز و کاهش التهابات در بازار ارز می توان امیدوار بود تا رانت کاهش پیدا کرده و تخصیص منابع منطقی تر شود.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه در مورد اجرایی شدن اینستکس موضوع مهم تخصیص وجوه قابل استفاده است،‌ افزود:‌ از همین رو یا باید اروپایی ها در خرید از ایران به ویژه در مورد صادرات نفت اقدام جدی انجام دهند، یا اعتباراتی برای آن در نظر بگیرند و یا ارز حاصل از صادرات ایران به کشورهای دیگر وارد آن شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری درباره طرح پیشنهاداتی به دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزینی آن با ارز نیمایی، با بیان اینکه هدف همه سیاستگذاران و کارشناسان این است که موج تورمی که با التهابات ارزی ایجاد شد را مهار کنند،‌ اظهار کرد: البته تشخیص‌ها و ارزیابی‌ها متفاوت است و اینکه تخصیص ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی تا چه حد به هدف رسیده در مورد کالاهای مختلف مانند برنج،‌ دارو، ‌نهاده های دامی و موارد دیگر در ارزیابی ها متفاوت است. آنچه که قطعی است اهتمام دولت به تامین کالاهای اساسی مردم با کمترین مشکل است در همین رابطه برخی کالاها از لیست کالاهای اساسی خارج شده و این بحث همچنان ادامه دارد.

نهاوندیان درباره انتخاب سفیر سابق آلمان در تهران به عنوان رئیس اینستکس چقدر می‌تواند در عملیاتی شدن این سازوکار مالی موثر باشد، گفت: در عملیاتی شدن اینستکس آنچه مهمتر است این است که در آن وجوه قابل استفاده ای قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: اروپایی‌ها یا باید در خرید از ایران به ویژه در صادرات نفت ایران اقدام جدی عمل کنند، یا اعتباراتی در آن قرار بگیرد یا اینکه ارزی حاصل از صادرات ایران به اروپا و یا غیر اروپا وارد این سازوکار شود؛ اینستکس ظرف مفیدی می تواند باشد اما حتما باید مظروفی مناسب در آن قرار گیرد. وگرنه تعیین این شخص یا آن شخص تاثیر چندانی ندارد.

وی همچنین درباره حذف دلار در مبادلات با کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود:‌ این موضوع یکی از سیاست های کشور است که به جای دلار از ارزهای دو جانبه در مبادلات استفاده کنیم. این اقدام با برخی کشورها آغاز شده و توافقاتی نیز صورت گرفته است.

نهاوندیان ادامه داد:‌ در سیاست های ارزی کشور نیز که بحث واردات در مقابل صادرات از توجه و امکان بیشتری برخوردار شده، می‌تواند به این موضوع کمک کند زیرا صادرکننده می تواند با هر توافقی که با طرف مقابل دارد برای واردات نیز اقدام کند.

معاون اقتصادی درباره تصمیمات اخیر دولت در خصوص رمزارزها (بیت کوین)گفت: مصوبه دولت درمورد رمزارزها (بیت کوین) از مصوبات بسیار مهم دولت در هفته جاری بود. در مصوبه دولت صنعت تولید رمز ارزها  (بیت کوین) مورد توجه قرار گرفته و قاعده مند شده و کسانی که مایل به فعالیت در این صنعت هستند باید از وزارت صمت مجوزهای لازم را اخذ کنند.

وی در این باره اظهار داشت: همچنین درباره برق مورد استفاد در این صنعت تعرفه های مربوطه مشخص شده است. استفاده از رمز ارزها  (بیت کوین) در مبادلات خارجی می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد؛ استفاده صادرکنندگان و وارد کنندگان از رمز ارز، امکان جدیدی برای روان‌سازی و گسترش مبادلات در شرایطی است که برخی تهدید های تحریمی فشار هایی را در برخی قسمت ها وارد می‌کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین