گله شدید کشاورزان از وزارت جهادکشاورزی/ خبری از الگوی کشت و برنامه‌ریزی نیست/ محصولات کشاورزی خوراک دام می‌شود

  3980509082 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

کشاورزی به دلیل جایگاهش در اقتصادی ایران و تامین امنیت غذایی، نقش بسیار مهمی دارد، اما کشاورزان با گله‌مندی از نبود برنامه‌ریزی، می‌گویند محصول‌شان یا خوراک دام می‌شود یا اینکه باید آن را انبار کنند. آنها معتقدند وزارت جهاد کشاورزی باید با ارائه الگوی کشت، زمینه را برای صادرات به بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه فراهم کند.

گله شدید کشاورزان از وزارت جهادکشاورزی/ خبری از الگوی کشت و برنامه‌ریزی نیست/ محصولات کشاورزی خوراک دام می‌شود

به گزارش الف، کشاورزی به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد ایران با مشکلات متعددی روبرو است. دولت به عنوان سیاست‌گذاری نقش اصلی را در حمایت از تولید و کشاورزی ایفا می‌کند، البته این نقش فقط دادن وام کم بهره و... نیست بلکه سیاست‌گذار باید نظام برنامه‌ریزی و سیاست گذاری کلان اقتصادی خود را معطوف به این بخش یعنی حمایت از تولید بخصوص کشاورزی کند زیرا  یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه، توجه به بخش کشاورزی و گسترش تولیدات آن است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، سال گذشته رشد بخش کشاورزی با افت مواجه بود و عدد منفی ۱.۵ درصد را ثبت کرد. کشاورزی به دلیل تامین غذای کشور، نقش اصلی را در امنیت غذایی کشور به عهده دارد. وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش اقداماتی انجام می‌دهد، اما کافی نیست چرا که امروز در کنار هزینه‌های بالا، مشکلات دیگری مانند نبود برنامه‌ریزی مناسب، نداشتن الگوی کشت، مصرف بالای آب روبروست.

براساس آمارهای داده شده ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. با توجه به  بحران کم‌آبی در ایران و جهان اما هدررفت آب در این بخش بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است. در کنار این موضوع نداشت الگوی مناسب برای کشت، باعث شده بهره‌وری حوزه کشاورزی بسیار ناچیز باشد، و به دلیل نداشتن الگوی مناسب کشت باعث شده در مناطقی که با مشکل آب مواجه هستیم، محصولات آب‌بری کاشت شود.

وزارت جهاد کشاورزی باید با سیاستگذاری، برنامه ریزی، نظارت و ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز تولید و تولیدکنندگان اقدام کند، البته عملکرد یکی از زیرمجموعه‌های این وزارتخانه با نام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مورد نقد جدی کارشناسان قرار دارد.

کشورهای مختلف جهان برای رشد و توسعه کشاورزی برنامه‌ریزی می‌کنند که براساس آن توانسته‌اند موفقیت‌هایی بدست بیاورند به طوری که صادرات محصولات کشاورزی برخی کشورها حتی از میزان صادرات نفت کشورمان بیشتر است. می‌توان به عنوان نمونه به کشور هلند اشاره کرد که از نظر وسعت حدود دو سوم استان خوزستان ولی صادرات محصولات کشاورزی آن در حدود ۸۰ میلیارد دلار است. این کشور با حمایت‌ها و مدیریت صحیح و علمی از بخش کشاورزی توانست به این موفقیت برسد.

جایگاه ایران در منطقه غرب آسیا با وجود ۱۵ کشور همسایه (مرز خاکی و دریایی) باعث ایجاد یک بازار ۴۰۰ میلیونی برای محصولات ایران شده است اما از این ظرفیت بالقوه تاکنون نتوانستیم استفاده کنیم البته کشورمان پتانسیل این موضوع دارد که فقط نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت جهادی و همت مسئولان است.

هر چند افزایش نرخ ارز، شوک‌هایی را به اقتصاد ایران وارد و تولید را با چالش مواجه کرد، اما این موضوع می‌تواند عاملی باشد تا بازاری همیشگی برای محصولات کشاورزی ایجاد شود. لازم است وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص برنامه ریزی جدی کند.

پس از نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پولی ملی در مقایسه با سایر ارزها بخصوص کشورهای همسایه، صادرات محصولات کشاورزی با توجه افت ریال، افزایش یافت به طوری که حتی در مقاطعی به جای اینکه نخست نیاز داخل تامین شود، همه تولید محصولی مانند پیاز، سیب زمینی و... صادر می‌شد که در داخل با افزایش قیمت شدیدی رخ داده است. دولت و وزارت جهادکشاورزی هم با تصمیمات و صدرو بخشنامه‌های آنی و لحظه‌ای به دلیل بی‌برنامگی نتوانست این مشکل را حل کند.

وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با شناسایی چالش‌ها، تهیه و ارائه الگوی کشت و استفاده از روش‌های بروز در بخش کشاورزی نه‌تنها از بازار ۴۰۰ میلیون برای صادرات استفاده کند بلکه می‌تواند عاملی در جهت مقابله با تحریم‌ها و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت باشد. این موضوع نیازمند برنامه ریزی دقیق به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است که تاکنون اقدامی در جهت آن نشده است هر چند در کشاورزی و صادرات آ» همیشه روند صعودی داشته‌ایم ولی این موضوع با توجه به پتانسل و جایگاه کشور، بسیار ناچیز است.

حامد آزادبخت یکی از کشاورز لرستانی در گفت‌وگو با الف گفت: وزارت جهاد کشاورزی هیچ برنامه‌ای در راستای کشت محصولات ندارد که مثلا کدام استان چه محصولی (خیار، سیب زمینی، هندوانه و..) و به چه میزان بکارد. لازم است این وزارتخانه با تاسیس پایگاه‌های اطلاع رسانی به کشاورزان اطلاعات بدهد تا کشاورز بداند چه محصولی را کشت کند.

وی با بیان اینکه کشاورزان به دلیل نبود برنامه مناسب برای کشت گرفتار شده و می‌شوند، افزود: امروز کشاورزی به صرف نیست و محصول تولید شده را یا باید به قیمت کمتری بفروشیم و از جیب خودمان هزینه‌ها را پرداخت کنیم و یا اینکه محصول روی دست‌مان می‌ماند و یا بع عنوان خوراک دام مصرف می‌شود.

این کشاورز لرستانی با بیان اینکه دستگاه‌ها برای حمایت از بخش کشاورزی هماهنگ نیستند، بیان کرد: وزارت جهاد کشاوری برای اینکه کشاورز ضرر نکند، بهتر است برای صادرات محصولات اقدام کند البته سیاست‌ها در این حوزه مشخص نیست، مثلا برای پیاز و سیب زمینی صاردات آزاد است ولی برای محصولات دیگر مانند خیار ممنوع بوده که اگر زمینه فراهم شود می‌توانیم محصول تولیدی خود را صادر کنیم.

آزادبخت با تاکید بر اینکه لازم است دولت با برنامه‌ریزی دقیق هم نیاز داخل را تامین کند و هم برای برنامه‌ای برای صادرات داشته باشد، گفت: کسی فریاد کشاورزان را نمی‌شنود و این قشر امروز به دلیل به صرفه نبودن فعالیت  شغل خود را تغییر می‌دهند در حالی که باید از آن حمایت شود.

دیدگاه کاربران

مهندس کشاورز۱۰۳۵۵۱۰۱۰:۰۷:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۴
کشور هلند دو سوم خوزستان است و ۱۶ برابر ما صادرات کشاورزی دارد که البته میشود دوبرابر درآمد سالیانه فروش نفت ایران آمریکا رو کشاورزی امریکا کرد من شخصا یک طرح با ۶ پیشنهاد معجزه انگیز برای کشاورزی کشور به جهاد کشاورزی ارسال کردم اصلا کسی پاسخ نداد واقعا که...
ناشناس۱۰۳۵۶۲۸۱۱:۱۰:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱۴
دوست عزیز، آب و هوای هلند با خوزستان فرق دارد. لطفا" تفاوت میزان دما، بارندگی و... را هم ذکر نمایید.
علی۱۰۳۵۷۷۱۱۲:۲۷:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۱۴
حرف شما تا جایی درسته ولی دلیل نداره کشاورزی سنتی انجام بشه الان خیلی مدرن میشه با آب کم و بازیافت اب کشاورزی کرد با راندمان بالا
ناشناس۱۰۳۵۸۷۸۱۳:۳۱:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱۴
اگر اینطور بود که شما می گویید و آب و هوا نقش آنچنانی ندارد، پس باید عربستان، قطر،روسیه و.... که دارای آب و هوای خوبی برای تولید اغلب محصولات کشاورزی نیستند، با پولی که دارند تکنولوژی را در خدمت گرفته و کشاورزیشان را رونق می دادند. آب و هوا، شامل میزان بارندگی، میانگین دمای هوا در فصول مختلف، میزان درصد رطوبت، میزان اشعه UV، میزان گرد و خاک و آلودگی هوا و...... نقش پایه و اساسی را در کشاورزی دارد. هلند یک گلخانه طبیعی است.
ناشناس۱۰۳۵۶۲۹۱۱:۱۱:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱۴
ابی که در هلند است بی نهایت و هوای مناسب ان قیاس مع الفارق نکنید
ناشناس۱۰۳۶۱۹۰۱۷:۲۲:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
الان فقط باید به زور کود شیمیایی و پودر قرمز هندوانه کاشت و آب را به هدر داد .
ناشناس۱۰۳۵۵۱۳۱۰:۰۹:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۴
عوضش واسطه ها و دلال های جهاد کشاورزی میلیاردی میبرند
ناشناس۱۰۳۵۵۱۸۱۰:۰۹:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
فقط این وزارت نیست اصلا هیچ کس از مسئولین برای هیچی برنامه نداره
ناشناس۱۰۳۵۵۲۰۱۰:۱۱:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
کشاورزی سنتی دیگر جواب گو نیست. باید کشاورزی صنعتی جایگزین گردد. در سالهای اخیر زمین های کشاورزی تفکیک شده و در قطعات کوچک تر تبدیل به ویلا می شوند . باید جلوی تفکیک زمین های کشاورزی گرفته شده و کشاورزان ترغیب شده بطور شراکتی زمینهای خود را یک پارچه کرده و قطعات بزرگتر را تشکیل و زیر کشت ببرند. در این صورت امکان کشت صنعتی بهتر فراهم شده و وزارت کشاورزی بهتر و بیشتر می تواند در خدمت کشاورزان بوده و در این امر برنامه ریزی کند.
ناشناس۱۰۳۵۶۹۰۱۱:۴۹:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۱۴
دقیقا صحبت شما خواسته غربی هاست تا با محصولات شیمیایی روی نسل ما اثر بگذارند . محصولات تراریخته از این دست هستند . یادتان هست روزی تبلیغ روغن مایع بود و یا نمک ید دار و .... حالا مردم ایران دچار فشار خون و چربی و کبد چرب و ... هستند . چرا حمله زیستی به ایران طراحی شده و حالا می گویند تفال و ظروف دیگر . می دانید در کشورهای دیگر در آشپزخانه ای که از ظروف تفلون استفاده شده باشد خانم های باردار چند روز نباید ورود کنند؟ این اقدامها نیز باید تحقیق شود و برای بهبود علمی اما نه از نوع نابود کننده آن اجرایی شود .
ناشناس۱۰۳۵۸۹۵۱۳:۴۱:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
1) متاسفم که در این کشور هر چیزی به سیاست و توطئه گره زده می شود. اتفاقا" ایرادی که به قانون اصلاحات ارزی شاه گرفته می شد این بود که باعث خرد شدن زمین های کشاورزی شد. 2) کی از استفاده از بذر تراریخته صحبت کرده که شما اینطوری جبهه گیری می کنید؟ 3) وسیع بودن زمینهای کشاورزی لازمه صنعتی شدن است. ایجاد سیستمهای آبیاری مدرن، استقاده از ادوات کشاورزی و مکانیزه کردن کشت و برداشت در زمینهای بزرگ میسر و اقتصادی است. اقتصادی و شدنی نیست که از کمباین برای یک زمین 1000 متری استفاده کرد!
ناشناس۱۰۳۶۰۴۸۱۵:۲۱:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۱۴
در سال هزاران نفر فارغ التحصیل کشاورزی و خاک شناسی و گیاه پزشکی و سایر رشته های مرتبط داریم. اینها چکار می کنند؟
فرهاد۱۰۳۵۵۳۵۱۰:۱۸:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
عدم توجه وزارت جهاد کشاورزی، خصوصا وزیر محترم به امور رفاهی پرسنل وهچنین عدم توجه به مشکلات عدیده ای که دارند ، نتیجه ای بهتر از این به دنبال نخواهد داشت.
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا۱۰۳۵۵۶۰۱۰:۳۴:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
سلام روز بخیر کشاورزی ایران رها شده است. بدون هر برنامه ریزی و کنترلی بر کشت. کسی که در جریان کشاورزی ایران باشد می داند به جزء اضافه شدن چند تراکتور به روستا ها بخش کشاورزی با 40 سال پیش تغیری نکرده است. وزارت کشاورزی چه باشد و چه نباشد فرقی نمی کند. شاید برای شما خواننده غیر تخصصی عجیب باشد که بدانید 90 درصد از کشاورزان زحمت کش نمی دانند سال آینده کشت بکنند یانه؟ یک سال سیب زمینی به 8 هزار تومان می رسد ، کشاورز کشت می کند اما موقع برداشت محصول به 1500 می رسد . این یعنی بر باد رفتن کل سرمایه. کشاورز نمی داند قیمت تضمینی گندم سال بعد چقدر است؟ کشاورز زحمت کش نمی داند در فصل برداشت واردات محصول ازاد می شود یا خیر؟ او پرتقال می کارد ، برنج می کارد وقت بر داشت میلیون ها تن محصول وارد می شود قیمت ها نصف و ضرر اندر ضرر. وزیر پیر و سال خورده با معاونین تنبل و پیرتر از خودش هیچ برنامه ای ندارند.وزارت کشاورزی تبدیل به یک سازمان بزرگ شده است که صرفا به دننبال حل مسائل سازمانی است. هیچ برنامه بلند مدتی در مورد نظام های بهره برداری، یکپارچه سازی اراضی، مدیریت منابع آب، حفظ مراتع جنگلها و آبخیزها و موارد مشابه وجود ندارد. کشاورزی سنتی ایران صرفا با اتکا به سخت کوشی زارعین بدون هیچ تغییری به حیاط خود ادامه می دهد. پیشنها من تعطیلی وزارت جهاد کشاورزی ایران است
ناشناس۱۰۳۵۵۸۵۱۰:۴۸:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۴
کجای این دولت درست کار میکنه که این قسمتش باشه . اینقدر دست دلالا رو باز گذاشتن که هم کشاورز ضرر میکنه هم مردم آخرش هم نعمت خدا دور ریخته میشه با قیمتهای عجیب
ناشناس۱۰۳۵۵۹۱۱۰:۵۰:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱۴
خود کشاورزان و باغداران مقصرند در تمام دنیا خود کشاورزان در نهاد هائیکه خود ساخته اند برای تولیدشان برنامه ریزی میکنند متاسفانه در کشور ما بجای همکاری رقابت مخرب باهم میکنند . نمونه باغداران مرکبات در شمال در مورد مسئله مهمی مثل سم پاشی انفرادی عمل میکنند در حالیکه آفت در باغ مجاور وجود دارد . کارهائیکه میشود در خانه کشاورز انجام دهند از دولت توقع دارند .
ناشناس۱۰۳۵۶۳۲۱۱:۱۴:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱۴
شما شوخی میکنید پس اینهمه شرکت های تعاونی دست کیست به جز واسطه ها و دلال ها و وابستگان مدیران دولتی
ناشناس۱۰۳۶۱۳۵۱۶:۳۷:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱۴
چون همه ی کارها در انحصار دولت و شرکت های دولتی می باشد هر سرمایه گذاری بخش خصوصی محکوم به نابودی است .
سید۱۰۳۵۵۹۸۱۰:۵۶:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
خوش بحال دامداران لا اقل برای سیر نمودن شکم چهار پایانشان دغدغه کمتری دارند و الا ما آدمها باید محصولات باغداران را از دست دلالان میوه به قیمت گزاف خریداری نماییم
ناشناس۱۰۳۵۶۶۰۱۱:۳۱:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۱۴
سوء مدیریت و بی تدبیری در تمام وزارت خانه ها باعث مشکلات فراوان برای کشور و مردم شده است .
حسن۱۰۳۵۶۶۳۱۱:۳۲:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
الف سلام شما یک مدیر پیداکن که یک برنامه کوتاه مدت داشته باشد وزیری که صرفا در ستاد اقای xفعال بوده یا کمک اقتصادی به ستاد رییس جمهور کرده ودم نمایندگان را دیده حالا وزیر شده شما از برنامه های استرا تژیک او میگویی کار نمایندگان تقصیم پست بین طرفدارانشان است و گرفتن ماشین از خودرو سازان و اپارتمان از وزیر راه ...وچی
جواد۱۰۳۵۶۷۱۱۱:۳۷:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
آقای حجتی با این تفکر عهد بوقی نمی تواند. ایشان چند دوره وزیر کشاورزی بودن و یک برنامه ریزی ساده برای الگوی کشت نتوانستند ارائه کنند. آقا کار را به جوانان بسپارید.
ناشناس۱۰۳۵۶۷۸۱۱:۴۱:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
جامعه ی وابسته به درآمد نفت ( البته فقط مدیران دولتی ) مصرف گرا و شهرنشین بی تجربه و بیسواد بهتر از این نمی شود .
ناشناس۱۰۳۵۷۰۴۱۱:۵۹:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۱۴
اندونزی سالانه ۴۵ میلیارد دلار و مکزیک ۸۷ میلیارد دلار از صادرات میوه درآمد خالص دارند. ما باید از طریق استارت آپ ها مشکل بسته بندی میوه در کشور را حل کنیم. راه حل ها هم بسیار ساده است و در دنیا وجود دارد.
کشاورز۱۰۳۵۹۷۴۱۴:۲۴:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۱۴
استارت آپ دیگه چیه ؟ به زبون خودمونی صحبت کن
صف۱۰۳۵۷۹۹۱۲:۴۵:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۱۴
قدیمیها میگفتند به شتر گفتند چرا گردنت کجه... جواب داد کجایم راسته....این دولت کدام کارش درست و با برنامه و به نفع ملت بوده که کشاورزی اش باشه.
ناشناس۱۰۳۵۸۶۰۱۳:۱۹:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۴
رئیس جمهور فرانسه به حسن گفته میخواستند به ایران حمله نظامی بکنن ولی چون دیدند روحانی رئیس شده دیگه بی خیال شدن:) یعنی چیزی که می خواستند بدون جنگ بدست آوردند!
ناشناس۱۰۳۵۹۶۷۱۴:۲۰:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۴
یکی از بی خاصیت ترین وزارت خانه ها به خدا قسم وزارت جهاد کشاورزیه...اصلا هیچ یعنی هیچ کاری نمیکنن جز خراب کردن بازار... اخه حسن اینا کی اند دور خودت جمع کردی
lf۱۰۳۶۱۲۱۱۶:۲۶:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۱۴
این جهاد کشاورزی با ان اداره جات عریض وطویل در این مملکت چکار می کند //؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۳۶۳۳۴۲۰:۴۷:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
ما امسال گوجه کاشتیم الان ترسمون از اینه که چند هفته دیگه موقع برداشت قیمتش خیلی بیاد پایین که حتی هزینه هاشو جبران نکنه.
ناشناس۱۰۳۶۳۳۶۲۰:۴۹:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱۴
یه سری به سازمان جهاد کشاورزی شهرتون بزنید ببینید چه خبره. پشت میز نشستن و منتظرن ظهر بشه برن خونه
باهر۱۰۳۶۳۹۸۲۲:۲۸:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
این دولت و ایل وتبارش فقط دنبال غارت و همه چیزخواری هستند و هیچ توانایی و دانش و صلاحیت برای اداره کشور ندارندففط منتظر غربیها هستند تا بلکه گشایشی از طرف انها حاصل شود واینها بتوانند نفت بیشتری بفروشند و درامد دلاری کلانی ازاین راه داشته باشند تابتوانند
ناشناس۱۰۳۶۶۵۰۰۸:۵۲:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۵
فساد فساد فساد ایران بهشت دلالان کلاهبرداران و مختلسان
ناشناس۱۰۳۶۸۱۷۱۰:۱۵:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۱۵
کشاورزی در ایران بیشتر آب رو هدر میده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین