نظرات برگزیده مخاطبین الف: ای کاش مزدک به تلویزیون سعودی نمی‌رفت/ چرا مسئولین مشکل حجاب را حل نمی‌کنند/ با قدرت نظامی ایران، هیچ کشوری جرات جنگ با ایران را ندارد

گروه سیاسی الف،   3980509041 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: ای کاش مزدک به تلویزیون سعودی نمی‌رفت/ چرا مسئولین مشکل حجاب را حل نمی‌کنند/ با قدرت نظامی ایران، هیچ کشوری جرات جنگ با ایران را ندارد

انتشار یادداشتی با عنوان «مساله حجاب و ضرورت یک گفت‌وگوی اجتماعی» در سایت الف با نظرات متعدد مخاطبین الف همراه شد که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*در جای جای آموزه های فرهنگی-اجتماعی ما ، همواره بر دو بال و یال توامان یعنی "حجب و حیا" تاکید شده : حجاب اما اگراجباری باشد ، طبیعتا نمایشی ، ظاهری و مکانیکی خواهد بود، بدون درون-مایه مورد نیاز برای پالودگی ، پیراستگی و آسودگی جامعه در رفتار ، گفتار و  ارتباط. زیرا هر چیز اجباری با یک خروجی کاملا متضاد خود روبرو خواهد شد : 

*اگه واقعا هر انسانی به فطرتش رجوع کنه میفهمه حجاب، پوشش ،حیا و نجابت چیزهای خوبی هستند که باعث ایجاد آرامش و امنیت و ثبات ساختار خانواده میشه. هرکس با فکرش حجاب رو انتخاب کنه به آسونی با عوض شدن عرف جامعه اونو کنار نمیزاره. فقط خدا کنه بفهمیم واقعا چی برامون خوبه و تو پذیرش حق لجبازی نکنیم.

*متاسفانه مسئوولین هیچگاه این مشکل بزرگ را نمی توانند ریشه ای حل کنند همانگونه که هیچ مشکل دیگری را حل نکردند. آنگاه جامعه می ماند و دو نگاهی که هر روز علیه هم تندتر می شوند. قانون کشور ما مشکل دارد. نه فقط قانون حجاب، بلکه اکثر قانون ها مشکل دارند. قانونی که بدون نگاه به واقعیت جامعه تدوین شود هم مشکل زاست، هم هزینه بر، هم بی اعتبار کننده قوانین دیگر. ضمنا جامعه ما ناخودآگاه یا خودآگاه دارد نافرمانی مدنی می کند وگرنه اینقدر هم طرفدار بی حجابی نیست.

*البته اگر مردم به واقع نعمت عدالت اسلامی را در همه ی جوانب زندگی خود حس می کردن اصلا نیازی به این همه بگیر و ببند و... نبود

*به نظر من مطرح کردن مساله حجاب و تحریک کردن مردم از الان برای رونمایی از کاندید دوره بعدی ریاست جمهوری است که درباره حجاب، آزادی بیشتری را وعده خواهد داد و با همین حربه مردم قهر کرده با صندوق رای را به پای صندوق های رای خواهند کشاند.

*حجاب شرعی تعریف داره .این حالت که الان زنان در بسیاری از نقاط تهران و خیلی از شهرهای بزرگ بیرون میان نه تنها حجاب شرعی نیست بلکه بعضا تحریک کننده تر از بی حجابان کشورهای ازاده. حکومت هم به این حجاب عرفی دیگه کاری نداره و تمام نیروش رو گذاشته روی بی حجابی مطلق. در حالیکه اگر بخواهیم حجاب شرعی رو تعریف کنیم همون حجابی هست که خیلی از زنان در ترکیه و دیگر کشور های اسلامی دارند

*مقبولیت عمومی یک قانون ضامن اجرایی شدن آن هست و هر چیز که عرف جامعه تشخیص میدهد و به سادگی نیز برای تصمیم گیران قابل استنتاج میباشد برای همه لازم الاجراست... در مورد حجاب هم قطعا مسئولین نظر عموم را میدانند

*فکر میکنید الان اکثریت مردم، حجاب رو قبول ندارند؟ در ضمن اگر برای یه قانونی مثل حجاب دوقطبی درست کردن یه عده موافق سرسخت و یه عده مخالف باید چکار کرد؟ دقیقا خواسته دشمن همین نبود؟ امثال مسیح علینژاد خائن از چند سال پیش روی این قضیه کار کردن و عده ای رو در حد جنون به لجبازی با حجاب کشوندن که نتیجش بشه دوقطبی. حالا که شد باید کوتاه بیاییم؟

*در غرب قوانین وجود داره. هم قوانین پوشش و هم در برخی کشورها مثل آلمان (پوشیدن برقع ممنوع)، اتریش (حجاب در مدارس دولتی ممنوع)، کبک کانادا (زن محجبه در برخی مشاغل دولتی ممنوع)، فرانسه (حضور زن محجبه در برخی اماکن و مدارس و ... ممنوع) قوانین ضد حجاب و پوشش وجود داره. پس در غرب اون آزادی که شما فکر میکنی نیست. البته ضعفی که ما داریم اینه که بلد نبودیم و البته قدرتش رو هم نداشتیم که مثل غربیا با پنبه سر ببریم که در عین این مسایلی که بالا گفتم بسیاری از مردم باز هم تصویر رویایی از غرب دارن و بخشی زیادی از مردمش حس آزادی رو دارن. ضمنا خوبه که نتیجه راهی که غرب رفته رو هم مد نظر داشته باشید (در اتحادیه اروپا از هر ۳ زن به یکی تعرض و از هر ۶ زن به یکی تجاوز می شود، در ایالات متحده هر روز به حدود ۹۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ زن تجاوز می شود، در برخی کشورهای آمریکای لاتین بیش از ۷۰درصد و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی شمالی بیش از ۴۰ درصد متولدین ۲۰ سال اخیر حرامزاده اند) و از ما نخواهید همان مکانیزمی که غرب در این حوزه در پیش گرفته ما هم ببعی وار در پیش بگیریم.

***

گزارش نشریه دیلی اکسپرس در مقایسه قدرت نظامی ایران انگلیس از مطالبی بود که مخاطبین الف نظرات زیادی درباره آن نوشتند. برخی از این نظرات را می‌خوانید:

*چرا اینقدر خودباختگی دارید ، توی جنگ جهانی اول ما هیچ تجهیزاتی به جز تفنگ برنو نداشتیم ، ولی رئیس علی دلواری با همین تجهیزات کم و با ۳۰۰ نفر در برابر ارتش انگلیس که توپ ، مسلسل ، چندین هزار نفر نیرو و حتی تانک داشت ایستادگی کرد و آنها را شکست داد و هیچگاه از آنان شکست نخورد تا اینکه خائنی داخلی از پشت به او تیر زد ، با این وجود باز هم انگلیس نتوانست وارد شیراز شود و فقط در جنگ جهانی اول توانست بندر بوشهر را تصرف کند ، هر چند مزدوران وخود باختگان داخلی آنان در کشور وجود داشتند .

*اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۰ بیش از ۶۸۰۰۰ کلاهک هسته ای داشت (بله درست خواندید شصت و هشت هزار!) که به تنهایی برای بیش از ده بار نابودی کل زمین کافی بود، اما اینهمه سلاح هسته ای مانع از فروپاشی و اضمحلال آن نشد، همینطور آمریکا با وجود قدرت هسته ای اش موفقیتی در عراق و افغانستان به دست نیاورد، اسرائیل هم با وجود ۴۰۰ کلاهک هسته ای در سال ۲۰۰۰ از یک گروه کوچک شبه نظامی با حدود تنها ۱۰۰۰مبارز شکست خورده و برای همیشه از جنوب لبنان فرار کرد. عصر امروز دیگر عصر سلاح هسته ای نیست.

*این مولفه های نظامی ایران را که برشمردید واقعا در رویارویی احتمالی بین ایران و انگلیس بی تاثیر هستند. به عنوان مثال تعداد تانک و توپخانه. اما نیروی هوایی و موشک های دوربرد انگلیس کاملا تاثیر گذار هستند. در حالی که انگلیس براحتی می تواند نیروهای خود را از تیررس موشکهای ایران خارج کند و سرزمین مادری انان هم که کاملا دور از ماست و دست نیافتنی.

*ایران در طول نیم قرن گذشته هیچ گاه تا این حد قدرتمند نبود، ایران تقریبا در سراسر غرب آسیا و خاورمیانه عمق استراتژیک دارد، یعنی در کشورهای مختلف از عراق، سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و حتی پاکستان، احزاب، گروهها، اقوام و مردمی هستند که حاضرند برای دفاع از ایران کشته شوند، در حالی که در جبهه مقابل چنین چیزی وجود ندارد، نمونه اش در جنگ یمن که ائتلاف عربی با هزینه های چند ده میلیارد دلاری مزدورانی را از سراسر دنیا اجاره کرده تا بجنگند ولی بعد از ۴ سال حمله بی رحمانه و غیر انسانی از زمین و دریا و هوا و داشتن پشتیبانی آمریکا، انگلیس و فرانسه و اسرائیل بازهم نتوانست یک گروه شبه نظامی را شکست دهد. امروز ایران در منطقه به درجه ای از قدرت بازدارندگی رسیده است که با ابرقدرتهای جهان مثل آمریکا و انگلیس به توازن قوا دست یافته، هواپیمای جاسوسی ۲۰۰ میلیون دلاریشان را سرنگون کردیم و کشتی شان را در مقابل چشمان ناو جنگیشان توقیف کردیم اما جرأت نکردند که پاسخ دهند. یادتان نیست تا چند وقت قبل همینکه کشتی جنگی آمریکا از سواحل خودش استارت میزد که به سمت خلیج فارس حرکت کند در بازار ما قیمت ارز جهشی زیاد می شد، اما حالا با وجود چند حادثه ای که در خلیج فارس افتاده (سرنگونی هواپیمای جاسوسی و توقیف نفت کش انگلیسی) ارزش ریال حدود ۱۲ درصد تقویت شده؟ چون مردم ایران به قدرت دفاعی کشورشان باور پیدا کردند، خیالشان از بابت قدرت دفاعی کشورشان راحت شد، به این نتیجه رسیدند که با این توازن قوایی که ایران برقرار کرده هیچ کشوری جرأت براه انداختن جنگ بر ضد ایران را ندارد.

***

یادداشت جواد خیابانی درباره مزدک میرزایی از مطالب پربحث الف در هفته گذشته بود. تعدادی از نظرات کاربران الف را می‌خوانید:

*فردی که شغلش گویندگی است سیستم اشتغالش با سایر مشاغل فرق میکند . مثلا اگر من امروز از کارم کنار گذاشته شوم می توانم تلاش کنم که در یک جای دیگر و یا بصورت خصوصی مجددا مشغول به حرفه خودم شوم. ولی صدا و سیما بر اساس قانون در ایران انحصاری است بنابر این اگر یک گوینده یا مجری و یا برنامه ساز و یا هنرپیشه تلویزیون (که کار دیگری بلد نیست) مطرود شود عملا از کار کردن در کشور اخراج شده مگر اینکه قید حرفه خود را بزند و به حرفه دیگری مشغول شود. در نتیجه برخی مدیران در مسئولیت مهاجرت بسیاری در این صنف شریک هستند

*آنچه در این دستنوشته آقای جواد خیابانی هم تصریح شده است نقش سازمان صدا و سیما در این رفتن ها و از دست دادن چنین نیروهایی است. به ضرس قاطع عرض می کنم همین رویکرد نابخردانه مسئولان رسانه ملی در حذف برنامه ۹۰ و ... در تلویزیون و متاسفانه همچنین رویکرد ناموجه درباره مقوله رادیو و کاستن از برنامه های کیفی و وزین رادیو و نتیجتا ریزش معنادار خیل عظیم مخاطبان رادیو در ایران در سالهای اخیر با هیچ منطق و عقل سلیمی سازگار نبوده است و خواه ناخواه در نحوه تصمیم گیری و انتخاب ادامه راه دیگر نیروهای شاغل در صدا و سیما بسیار تاثیرگذار بوده و خواهد بود. لذا اگر به قضیه رفتن یکی از پرسنل رسانه ملی(مزدک میرزایی) معترض هستید و حق هم دارید اما توصیه خاضعانه ام این است با حفظ متانت و نزاکت در پی یافتن علت باشیم و نه معلول

*مزدک رفت اما برخلاف نظر آقای خیابانی فکر میکنم به کجا رفتنش مهم است! اگر به لندن رفته تا مثل میلیونها ایرانی دیگر سرنوشتش را خارج از ایران دنبال کند و به کاری که فکر میکند در آن موفق تر است مشغول شود, من هم برای او آرزوی موفقیت میکنم, اما اگر به لندن رفته تا آبی به آسیاب کسانی که از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به ایران کوتاهی نکرده اند بریزد, فکر میکنم موفقیتی در انتظارش نیست. نمونه های متعددی در سالهای اخیر هستند که شاهد این ماجرا هستند. بیشتر دوست دارم اینطوری فکر کنم که چند روزی رفته مسافرت و برمیگرده. اگر برگشت مدیونه هرکسی غیر از این فکر کنه!

*امثال مزدک میرزایی سطح زندگیشون توی ایران از متوسط جامعه بسیار بالاتر هست با اینحال حتی اگر کسی مشکلاتی داشته باشه آیا این مجوز رفتن به آغوش سعودی میشه؟ آل سعود عقب افتاده ترین و جنایتکارترین مردمان دنیا هستند و خون بیگناهان زیادی از چنگال اینها میچکه. مردم ما با همه مشکلاتی که دارند همه جوره پای کشورشون ایستادن اونوقت این آقا که به خاطر چهارتا دلار کثیف سعودی به کشورش لگد زده شما ازش دفاع میکنید؟ عجیبه واقعا

*رفت اما کاش به بی بی سی و صدای آمریکا و من و تو می رفت نه تلویزیون وهابی که هم با ایرانیت ما دشمنی دارد و هم با مذهب ما، ما را هم مجوس حقیر آتش پرست میداند و هم رافضی کافر! می فرمائید کی این ها را گفته؟لازم نیست فیلم بگوید ایران اینترنشنال متعلق به عربستان است که تشنه خون من ایرانی است همین بس است و کسی که در خدمت اوست خواسته یا ناخواسته در همین راه است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۱۹۸۳۱۶:۴۵:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۱۱
دشمن اصلي ايران نفاق وهابيت سعودي است امريكا وانليس دشمنان سياسي ما هستند ولي عربستان دشمن دين،فرهنگ وكشور ومردم ايران هستند
ناشناس۱۰۳۲۰۳۷۱۸:۱۳:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۱۱
والله كن شبكه را ديدم خيلي عالى و بى طرف و برنامه هاى جور و مفرح و مستند
ناشناس۱۰۳۲۰۷۸۱۹:۰۶:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۱۱
کسانی که از مزدک انتقاد می کنند همانهایی هستند که برنامه 90 را تعطیل و مزدک را هم بیکار کرده بودند طرف هیچ از خوش انتقاد نمیکنه که نقش من در فراری دادن مزدک چه بوده! طلبکار ظاهر میشه
ماهى۱۰۳۲۰۷۹۱۹:۱۱:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۱۱
مقصر شل حجابى وبدحجابى خانمها اقايان هستند كه خانمهاى بدحجاب رابسيار تحويل مي گيرند وحتى با گذاشتن دست روى سينه خودشان باكمال خضوع به چنين خانمهاى
محمد۱۰۳۲۱۰۶۱۹:۵۲:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۱۱
حجاب مشکل نیست مشکل خود مسئولانند مشکل فساد و رانت سازی و مشغول کردن مردم به مسائل حاشیه ای است
ناشناس۱۰۳۲۳۲۸۰۱:۵۳:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱۲
مقصر مزدک نیست مدیر شبکه 3 است
ناشناس۱۰۳۲۳۸۲۰۶:۲۷:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱۲
حالا از این راه وارد شدید که مزدک پیش مردم خراب کنید!!!!!!!
ناشناس۱۰۳۲۸۸۲۱۱:۴۵:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۱۲
مزدک که یکی از باشخصیت ترین مجریان ورزشی بود ببینید در چه خفقانی قرار گرفت که رفتن را بر ماندن ترجیح داد . خدا پشت و پناهش.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  24. وحدت ملی با وعده صادق

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  12. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  13. وحدت ملی با وعده صادق

  14. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. اسراییل چه باید بکند؟ 

  20. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  21. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  22. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  23. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  24. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین