کاهش رضایت مردم از تأمین قطعات خودروسازان

گروه اقتصادی الف،   3980508143 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

قائم‌مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، با اعلام نتایج ارزیابی خدمات پس از فروش خودروسازان، گفت: رضایت مردم از تأمین قطعات یدکی و تعمیرات در نمایندگی‌های مجاز خودروسازان کاهش یافت.

به گزارش تسنیم، سعید تاجیک در نشست خبری با بیان اینکه میزان پذیرش نمایندگی‌ها در سال 97 علیرغم کاهش تولید خودرو، افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: قیمت قطعات در نمایندگی های مجاز رشد کمتری از بازار آزاد داشته است و به همین دلیل مردم رغبت بیشتری به دریافت خدمات از نمایندگی های مجاز خودروسازان داشته اند، ضمن اینکه این نمایندگی ها در تأمین قطعات نیز موفق تر از بازار عمل کرده اند.   

وی افزود: شاخص تأمین و توزیع قطعات یدکی نیز افت داشته، ضمن اینکه شاخص رضایت مردم از تأمین قطعات یدکی 70 درصد بوده که با 7 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ثبت رسیده است، پس رضایت مردم از تعمیرات و تأمین قطعات نسبت به سال 96 از کاهش برخوردار بوده است.

تاجیک تصریح کرد: برنامه کیفی سازی امسال نیز به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ابلاغ شده که برخی اصلاحات باید بر روی آن صورت می گرفت تا بتوان برنامه کارآمدی را شاهد بود. این اصلاحات در حال انجام است و در هفته جاری نهایی خواهد شد.

وی با اشاره به نتایج ارزیابی خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو در سال 97 گفت: این ارزیابی بر اساس دستورالعمل شرایط، ضوابط و ارزیابی خدمات پس از فروش صنعت خودرو انجام شده و اساس آن، قانون حمایت مصرف کنندگان و آیین نامه اجرایی این قانون بوده که مصوب هیات وزیران است؛ ضمن اینکه دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت را نیز مدنظر قرار داده است.

قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران افزود: چهار شاخص کیفیت خدمات، سرعت، هزینه خدمات و نتیجه عملکرد منجر به شکل گیری نتایج ارزیابی شرکت های خدمات پس از فروش می شود که بر این اساس، کیفیت خدمات وزن 25 درصدی، سرعت آن 20 درصد، هزینه خدمات 5 درصد و نتیجه عملکرد 50 درصد وزن این شاخص ها را به خود اختصاص می‌دهند؛ به نحوی که در بخش نتیجه عملکرد، رضایتمندی مشتری و شاخص‌های فرآیندی مدنظر قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در بخش کیفیت خدمات، شاخص‌هایی همچون وضعیت نمایندگی، مهارت نیروی انسانی، مطالعات کیفیت و سایر الزامات مرتبط با کیفیت در دستور کار قرار دارد و سنجش و رضایت مشتریان نیز، در سه دوره چهارماهه انجام می‌گیرد.

تاجیک با بیان اینکه سیستم شرکت‌ها به لحاظ اجرای قانون در ستاد شرکت‌های خودروساز و نمایندگی‌های مجاز نیز ارزیابی شده است، خاطرنشان کرد: رضایت مدیران نمایندگی از خودروسازان، اثر مستقیم بر رضایت مشتری دارد که بر این اساس، 45 شرکت عرضه‌کننده در این ارزیابی مورد سنجش قرار گرفته‌اند که 10 شرکت در حوزه خودروهای سبک، 18 شرکت در حوزه خودروهای سنگین و 15 شرکت هم واردکننده هستند.

قائم‌مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در ادامه با بیان اینکه وضعیت کیفیت خدمات پس از فروش نسبت به سال قبل رشد کرده است، خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد 71 درصد از الزامات قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده، رعایت شده، ضمن اینکه این شاخص 68.2 درصد بوده است.

تاجیک گفت: در سال 97 تعداد 28 شرکت عرضه کننده و 240 نمایندگی مجاز در خودروهای سبک، مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که در مجموع، 2.7 درصد شاخص مرتبط با آنها رشد کرده است. البته 4 شرکت نیز حائر رتبه 4 شده اند که محدودیت هایی بر عملکرد آنها از سوی وزارت صنعت اعمال شده است؛ به نحوی که ممکن است واردات آنها ادامه نیابد و یا تولیداتشان اصلاح گردد؛ اما در مجموع ملاک صدور مجوز برای واردات خودرو از سوی هر شرکتی، همین گزارش ارزیابی کیفیت خدمات پس از فروش است که بر اساس آن، وزارت صنعت، معدن و تجارت دوره ای را برای اصلاحات به آنها فرصت می‌دهد تا فرآیند را پیگیری نمایند.

این مقام مسئول در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گفت: واردکننده‌ها در ارائه خدمات پس از فروش، یک و نیم درصد رشد کرده‌اند، در حالی که تولیدکنندگان رشد 4.5 درصدی داشته اند. از سوی دیگر، شاخص خدمات پس از فروش 64.6 درصد امتیاز کسب شده، وضعیت تعمیرگاههای مجاز 83 درصد، رضایتمندی مشتری 73.1 درصد، کارآیی نمایندگی ها 73.1  و رضایت نمایندگی مجاز از شرکت عرضه کننده خودرو 70.2 درصد بوده است.

عناوین مرتبط

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. شوخی تلخ سخنگو با روابط خارجی کشور

    2. آقای مطهری، «دست الهی مجلس را تعطیل کرد»؟!

    3. خرید کردن بوریس جانسون از سوپرمارکت ایرانی با دوچرخه

    4. عشق تلویزیون به سلبریتی‌ها کی پایان می‌پذیرد؟

    5. واکنش‌ها به «وامی که اگر به بچه ها بدهید قهر می‌کنند»!...

    6. دستور ویژه رئیس سازمان صداوسیما برای بررسی حواشی قسمت آخر «پایتخت۶»

    7. آیا اشتباهات «معمولی» هم به «ستون پنجم نفوذی» ربط دارد؟

    8. چرا مردم بايد قرباني منافع فعالان ارز شوند؟! 

    9. انگشتر حاج قاسم در اختیار شرکت کننده عصرجدید

    10. تعدیل‌تان کردیم ؛ اشک ما بدرقه راهتان!..

    11. دارویی که توزیع هر چه زودترش درمان بسیاری از شایعه‌هاست!..

    12. خیر‌خواهان خوب _ خیر‌خواهان بد/چه کسی دچار سندرم توهم توطئه است؟

    13. گزارش پولیتیکو از تراژدی مرگ گروهی در خانه های سالمندان آمریکا

    14. زمان خلاصی از شر كرونا/ طرح سه فوریتی تعطیلی کامل کشور/قرنطینه در تهران شکسته شد!

    15. اژدهای رسانه‌ها و پادشاه فیلترشکن‌ها: کرونا ! ...

    16. زائری: این نقی دیگر «معمولی» نیست/ نظارت‌های صداوسیما حداقلی و ظاهری است/ رواج حجم بالایی از «دروغ» در میان خانواده

    17. تناقض‌های کرونائی دولت تدبیر و امید

    18. بازگشت روحانی به پاستور/نقطه داغ کرونا در کشور/ زاکانی: تجربه ناموفق مجلس دهم، برای نابودی هر مجلسی کافی است

    19. روحانی خطاب به وزیر بهداشت: تمامی فعالیت‌های اقتصادی از ۲۰ فروردین باید با پروتکل آغاز شود

    20. فارین پالیسی: کمک های کرونایی روسیه و چین، خیرخواهانه نیست

    21. روحانی مدعی طب اسلامی بازداشت شد + عکس

    22. تهران در وضعیت قرمز کرونایی/ادامه جنجال حواشی پایتخت ۶/استقبال مطهری از عفو و آزادی زندانیان/ بعد از یک ماه ژست نمایندگی گرفته اند!

    23. وزیر بهداشت: مژده رسید که گشایشی حاصل می شود

    24. سفیر چین خطاب به جهانپور: اخبار وزارت بهداشت چین را با دقت بخوانید

    25. ضدعفونی‌کردن قم توسط حشدالشعبی

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. چرا مردم بايد قرباني منافع فعالان ارز شوند؟! 

      2. موافقت رهبر انقلاب با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی

      3. نامه ۱۹۱ منتخب مجلس یازدهم به رهبر انقلاب با موضوع تحقق شعار سال

      4. نامه ۵۰ اقتصاددان به روحانی برای مدیریت تبعات اقتصادی کرونا

      5. آمادگی بانک مرکزی برای اجرای گسترده عملیات بازار باز

      6. کاهش قیمت جهانی مواد غذایی رکورد زد

      7. احساس شرمندگی نوبخت به خاطر عدم تعیین دستمزد کارگران

      8. نامه مردم مغان به آیت الله رییسی برای ابطال یک واگذاری ناعادلانه

      9. روحانی: ۲۳ میلیون خانوار اعتبار یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند/ این رقم به تدریج از یارانه ماهانه آن‌‌‌‌‌ها کسر می‌شود

      10. حداقل دستمزد، ۵۵ درصد هزینه معیشت یک خانوار کارگری را پوشش می‌دهد

      11. افزایش دو برابری همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری

      12. ۹ پیشنهاد عملیاتی برای جهش تولید

      13. قیمت آپارتمان‌های لوکس در مناطق گران تهران

      14. کرونا بهانه جدید اخراج کارگران

      15. پیش بینی قیمت نفت در سال ۹۹

      16. نوبخت: دولت در حساس‌ترین مرحله‌ی مدیریت منابع خود است

      17. رییس کل بانک مرکزی: طرح اعطای وام یک میلیونی به ۲۳میلیون خانوار اجرا می‌شود

      18. میانگین حقوق بازنشستگان ۴ میلیونی شد

      19. جزئیات دستورالعمل اختصاص کارت اعتباری ۱ و ۲ میلیون تومانی به اقشار آسیب‌پذیر

      20. نوبخت: افزایش حقوق کارگران خارج از اختیار من است

      21. رکورد ۴۱.۲ درصدی نرخ تورم در سال ۹۸ + جدول

      22. ستاری: در ایران سه گروه مستقل برای تولید واکسن کرونا کار می‌کنند

      23. چین ذخایر استراتژیک خود را با نفت ارزان پر می‌کند

      24. آمریکا با درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول موافقت می‌کند؟

      25. نوبخت از افزایش ۸۰۰ هزار تومانی حقوق تمام بازنشستگان کشوری و لشکری خبر داد

      آخرین عناوین