سهم شهرستان‌ها از سالن‌های سینما چقدر است؟

گروه فرهنگی الف،   3980508095

تعداد سالن‌های اضافه شده سینمای کشور نشان می‌دهد که هیچ عدالتی در ساخت سالن‌های سینمایی کشور وجود ندارد. این روال تا کی باید ادامه پیدا کند؟

سهم شهرستان‌ها از سالن‌های سینما چقدر است؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، مقایسه ساخت سالن‌های سینما در شهرستان‌های کشور در کنار ساخت سالن در تهران نشان می‌دهد این موضوع اگر چه توسط برخی از نهادهای سینمایی و فرهنگی کشور در حال پیگیری است اما به هیچ عنوان از عدالت برخوردار نیست.

گزارش‌های بدست آمده از رسانه‌های گوناگون نشان می‌دهد که میزان ساخت سالن‌های سینمایی در شهرستان‌ها در سال گذشته وضعیت مناسبی ندارد. روزنامه فرهیختگان در این باره نوشت:

افزایش سالن‌های سینمایی کشور در سال 1397 نشان می‌دهد در این سال تعداد 76 سالن نمایش و 9987 صندلی به مجموع گنجایش سالن‌های نمایش در کشور اضافه شده است. این افزایش ظرفیت اما در استان‌های مختلف به میزان متفاوت رخ داده است. 17 استان کشور در این امر شرکتی نداشته‌اند و تغییری در ظرفیت سالن‌های خود ایجاد نکرده‌اند. در 6 استان، یک سالن نمایش، در یک استان دو سالن نمایش، در یک استان، سه سالن نمایش، در دو استان پنج سالن و در سه استان بیش از 10 سالن اضافه شده است. این در‌حالی است که در همین مدت در استان تهران، 26 سالن نمایش به ظرفیت این شهر اضافه شده است. 

در این باره شفیع آقا محمدیان مدیر عامل سابق مرکز گسترش سینمای تجربی و از کارگردانان سینمای ایران در مصاحبه‌ای با حوزه هنری گفته است: متاسفانه خودم بارها شاهد بوده‌ام که شهرستان‌ها، سینماهای خوب و استاندارد ندارند و حتی آنهایی که مثلا با سیستم جدید خود را وفق داده‌اند هم نسبت به تهران وضع خوبی ندارند لذا واجب است که عموم ارگان‌های سینمایی به سمتی بروند که استانداردی مطلوب و ایمن ایجاد شود.

وی ادامه داد: یادمان نمی‌رود زمانی برخی فیلم‌های سینمایی بیشترین فروش را در شهرستان‌ها داشته‌اند، به دلیل اینکه سینماها حداقلی از استاندارد را داشتند ولی حالا چه؟ متأسفانه کیفیت پایین سالن‌ها باعث مخاطب گریزی در شهرستان‌ها شده است.

این کارگردان سینما و تلویزیون با مخاطب قرار دادن مدیران سینمایی گفت: ساخت و مرمت سینماها، نیاز به همکاری مستمر دولت و بخش خصوصی دارد. این دو باید کنار هم قرار گیرند و اسباب ارتقای سالن‌ها را فراهم کنند. در شهرستان‌ها، بهمن سبز حوزه هنری تلاش‌های خوبی برای سالن سازی کرده و این تلاش‌ها باید ادامه پیدا کند.

گفته‌های شفیع آقامحمدیان درباره محرومیت سینمایی شهرستان‌ها واقعیتی است که سال‌ها است وجود داشته و بخصوص در مناطق مرزی کشور این محرومیت بیشتر است. چه ایرادی دارد که مناطق مرزی که کانون ورود و خروج مسافران هستند صاحب پردیس‌هایی شوند که رونق فرهنگی به آن‌ها دهد؟

حسن هدایت کارگردان قدیمی سینمای ایران نیز با تأکید بر پتانسیل جذب مخاطب در شهرستان‌ها از طریق سالن سازی گفته که  آن قدر در شهرستان‌های دورافتاده و مرزی آرامش هست که اگر امکانات فرهنگی بخصوص سینماهای خوب در این شهرستان‌ها ایجاد شود محال است کسی از آنجا کنده شده و به شهرهای بزرگ بیاید.

هدایت افزود: امکانات سینمایی استاندارد در شهرهای بزرگ کم و بیش وجود دارد و ما باید در برطرف کردن این نیاز در شهرستان‌های کوچک هم اقدام کنیم. 

مطالب فوق حاکی از نوعی اولویت بخشی بدون مبنا و دلیل ساخت سینمایی در شهر تهران است. تهران امروز دارای سالن‌های زیادی است که هر روز به تعداد آن اضافه می‌شود. سرمایه‌گذاران نیز برای کسب بیشتر ثروت و زراندوزی حاضر به سرمایه‌گذاری در شهرهای محروم نیستند و اقتصاد را بر فرهنگ ترجیح داده‌اند. به نظر می‌رسد که ضعف مدیریتی نهادهای نظراتی و سینمایی برای کنترل ساخت بیشتر سالن‌های سینما در شهرهای بزرگ مانند تهران و قصور شهرداری‌ شهرهای کوچک برای ساخت سینما در شهرهای خود، باعث شده تا مردم شهرستان‌ها و مناطق دوردست مجبور شوند برای دیدن فیلم به تلویزیون و موبایل اکتفا کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین