تحلیل وزیر اسبق آموزش‌وپرورش از اهمیت یک باور ذهنی در حوزه نظامی اراده کردیم و توانستیم،‌ چرا در اقتصاد نتوانیم؟!

  3980508059 ۹۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اجماع عمومی پدید آمده درباره توانمندی‌های داخلی نتیجه می گیرده موفقیت سیاسی و نظامی ایران در یک دهه گذشته تجربه ای قابل تکرار در عرصه اقتصاد است.

در حوزه نظامی اراده کردیم و توانستیم،‌ چرا در اقتصاد نتوانیم؟!

 محمود فرشیدی، در یادداشتی که برای سایت  الف  نوشته است تاکید می کند: «در پی شکست تجربهٔ امید بستن به اربابان بی‌مروت دنیا، به نظر می‌رسد اینک همگان خواسته یا ناخواسته پذیرفته‌اند که باید بر اراده، استعداد، خودباوری و توانمندی‌های ایرانی برای برون‌رفت از این مرحله دشوار تکیه کرد.»

متن کامل یادداشت وزیر اسبق آموزش و پرورش را در زیر بخوانید:

« بی‌تردید تحریم‌های اقتصادی کشورمان از طرفی و عدم آمادگی ذهنی و ارادی مدیریت اجرایی کشور برای مقابله با مشکلات از طرف دیگر فشارهای سنگینی بر مردم، خصوصا اقشار محروم وارد ساخته است و در پی شکست تجربهٔ امید بستن به اربابان بی‌مروت دنیا، به نظر می‌رسد اینک همگان خواسته یا ناخواسته پذیرفته‌اند که باید بر اراده، استعداد، خودباوری و توانمندی‌های ایرانی برای برون‌رفت از این مرحله دشوار تکیه کرد.

اکنون در شرایطی قرار داریم که باید ملت ایران، باور «ما اراده کرده‌ایم و می‌توانیم» خویش را در عرصه اقتصاد عینیت ببخشند و روشن است که بازگویی و یادآوری جلوه‌های خودباوری در دیگر عرصه‌ها نظیر موفقیت در پیروزی انقلاب، دفاع مقدس پیشرفت‌های علمی و دیگر دستاوردهای چهل ساله گام اول، موجب تقویت این ایستادگی و تکیه بر زانوان خویش خواهد شد.

خوشبختانه در عرصه‌های گوناگون، ملت ایران به موفقیت‌هایی دست یافته است که دوست و دشمن به آن اذعان دارند اما در این میان و در شرایط کنونی، توانمندی نظامی و نیز اقتدار امنیتی ایران در برابر دشمنان کشور، غرورآفرین‌تر و مشهودتر است. در ارتباط با توانمندی نظامی، برخورد قاطعانه و در عین حال هوشمندانه اخیر نظام اسلامی و از جمله ساقط کردن پهباد پیشرفته آمریکا و توقیف کشتی متخلف انگلیسی، نمایش‌های افتخارآمیزی از قدرت ملی بود که دشمنان را مبهوت و دوستان را شادمان ساخته است و حتی روسیه و چین تقاضا کرده‌اند قطعاتی از پهباد سرنگون شده در اختیارشان قرار گیرد.

اما دستاورد افتخارآفرین دیگر در ارتباط با اقتدار امنیتی و کشف شبکه‌های نفوذی آمریکا و انگلستان می‌باشد که دامنه‌اش فراتر از ایران است و هر چند تاکنون اطلاعات کاملی توسط مسئولان در این زمینه ارائه نشده است اما قراین حکایت از آن دارد که سازمان سیا این عملیات را بسیار نگران‌کننده ارزیابی کرده و به عوامل خود در کشورهای مربوطه فراخوان فرار داده است و طبعا ایران هم چه بسا اطلاعات مربوط به عوامل شناسایی شده در دیگر کشورهای دوست خود را در اختیار آنان قرار داده است.

البته این نخستین باری نیست که سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران، توانمندی و قدرت برتر خود را ثابت می‌کنند. پیش از این نیز بارها کارآمدترین جاسوسان دشمن در دام ایران گرفتار آمده‌اند و یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های آن جریانی بود که در مجموعه تلویزیونی گاندو اخیراً به نمایش در آمد و به عنوان پربیننده‌ترین برنامه سیما مورد استقبال مردم قرار گرفت و ۷۹٪ از نظردهندگان اظهار داشتند این مجموعه توانسته است مردم را با فعالیت‌های نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آشنا کند و ۶۰٪ گفته‌اند قدرت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران را به خوبی به نمایش گذاشته است.

هرچند بسیاری از کشورهای دنیا با تولید مجموعه‌های پلیسی و امنیتی می‌کوشند به عنوان نمادی از قدرتشان در برابر دشمنان و قانون ستیزان بهره‌برداری کنند اما با کمال تعجب، مجموعهٔ گاندو در کشور ما با بی‌مهری برخی دولتمردان مواجه شد و روشن است که مخالفت آنان را نباید به این مجموعه محدود دانست بلکه این مخالفت، ریشه در تفکر و جریانی منفعلانه و ساده اندیشانه نسبت به غرب دارد که اصولاً این‌گونه تجاوزات نرم‌افزاری دشمن را جاسوسی نمی‌انگارد بلکه تا آنجا که بتواند از حضور و گسترش ارتباط با عوامل بیگانه حمایت می‌کند و دلیل نفوذ این عوامل در دستگاه‌های حساس کشور را در همین نوع نگرش و حمایت باید ارزیابی کرد.

در مجموعه گاندو علی‌رغم آنکه در مواردی دیالوگ‌ها تحت اعمال فشارها تغییر یافت اما باز هم بعضی مسئولان دولت علیه آن موضع گرفتند و حتی از طرف دولت دستوری صادر شد مبنی بر ضرورت تخصیص بودجه صداوسیما پس از تأیید نمایندگان دولت در هیئت نظارت بر صداوسیما! که عده‌ای این دستور را عکس‌العمل دولت در برابر گاندو و به نوعی تحریم صداوسیما تلقی کردند.

هرچند مدت‌هاست که صداوسیما از طرف دولت تحت فشار اقتصادی قرار گرفته است اما در شرایطی که رسانه ملی به تنهایی در برابر امواج تخریبی بیگانگان مقاومت می‌کند و توانسته است چنان جایگاهی برای خود به‌دست آورد که ۴۴٪ بگویند آن را همیشه می‌بینند و ۳۳٪ گاهی و تنها ۷٪ اظهار داشته‌اند که اصلاً آن را نمی‌بینند یعنی تقریباً همان افرادی که گفته‌اند صرفاً از ماهواره استفاده می‌کنند.

در این شرایط که دشمن رویکرد نفوذ و جاسوسی در دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها را در پیش گرفته است و می‌کوشد نتیجه فشارهای اقتصادی خود را با دریافت اطلاعات اقتصادی از درون کشور، ارزیابی و تصحیح نماید، در این شرایط انتظار می‌رود رئیس جمهور نسبت به رفع محدودیت بودجه رسانه ملی و نیز حمایت از تولید مجموعه‌های آگاهی‌بخشی در زمینه نفوذ اقتصادی دشمن اقدام نماید.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۲۶۸۸۴۱۱:۰۴:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۸
حوزه نظامی یک فضای انتزاعی است یعنی تا جنگی رخ ندهد هر کسی میتواند ادعای پیشرفت داشته باشد ولی اقتصاد دنیای واقعی است.
ناشناس۱۰۲۶۹۴۸۱۱:۲۷:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۸
مگر این اقایان باید درباره همه چیز نظر بدن
ناشناس۱۰۲۷۲۱۸۱۲:۵۱:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۸
همانطور که شما درباره همه چیز در اینجا نظر می دهید مدیران سابق هم حق اظهار نظر دارند.
ناشناس۱۰۲۷۲۸۵۱۳:۱۹:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۸
در عرصه نظامی برترین هستیم چون انتصابی است اما در اقتصاد بدترین هستیم چون انتخابی است این ما مردم هستیم که اختلاس گر و بی عرضه انتخاب میکنیم یادش به خیر زمانی که دکتر قالیباف شهردار تهران بود دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور بود تیم دکتر توکلی دکترای اقتصاد از دانشگاه ناتینگهام انگلیس مجلس رو اداره میکردن مملکت تبدیل به یک کارگاه ساختمانی شده بود
کمال۱۰۲۷۶۲۷۱۵:۴۶:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۸
نخیر ناشناس عزیز حوزه نظامی یک دوره پیش از جنگ دارد بنام تولید ادوات پیشرفته که عامل بازدارنده هم هست پس این قدرت تولید را داریم اما مشکل اراده است که در مسئولین اقتصادی نیست لطفا ادرس غلط و مثبت و منفی الکی ندهیم متشکرم
رضا۱۰۲۷۷۷۵۱۷:۰۱:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۸
خب اقتصاد چندم جهان بوديم . چي توليد مي كرديم. چقدر در ان دوران گلنگ و دسته بيل كه وارد نكرديم
ناشناس۱۰۲۷۹۰۹۱۹:۰۳:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۸
من منکر وضع اسفناک فعلی کشور نیستم اما اون زمان هم اوضاع بهتر از الان نبود.دلار 900تومنی یک دفعه شد 3800تومنوهمه چیز سه برابر شد.
ناشناس۱۰۲۸۶۱۹۱۱:۰۶:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۹
سه برابر شدن همه چیز در اواخر احمدی نژاد به گفت هیلاری کلینتون به خاطر تحریم هایی بود که در حمایت از جنبش سبز اصلاحات انجام شد بود
ناشناس۱۰۲۷۹۱۳۱۹:۰۵:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۸
نتایج و آثار این کارگاه اقتصادی هم اکنون آشکار شده است!!!
کمال۱۰۲۷۵۲۷۱۴:۵۴:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۸
نخیر ناشناس عزیز حوزه نظامی یک دوره پیش از جنگ دارد بنام تولید ادوات پیشرفته که عامل بازدارنده هم هست پس این قدرت تولید را داریم اما مشکل اراده است که در مسئولین اقتصادی نیست لطفا ادرس غلط و مثبت و منفی الکی ندهیم متشکرم
ناشناس۱۰۲۷۹۸۷۲۰:۳۱:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۸
در حوضه اقتصادی ما حتی یک صاحبنظر که راه حل دقیق و نه کلی ارائه دهد را نداریم، اما در حوضه نظامی بچه های سپاه و ارتش توانمند شده اند. الان خود این وبسایت الف جا دارد سری مقاله هایی درباره روشهای توسعه اقتصاد و صادرات در ایران شروع کند.
ناشناس۱۰۲۸۰۰۲۲۰:۴۵:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۸
یعنی برگردیم به سیاست عصر دایناسورها؟
ناشناس۱۰۲۶۹۵۲۱۱:۲۹:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۸
آقای فرشیدی، از قدیم گفته اند: شاهنامه آخرش خوش است.
ناشناس۱۰۲۶۹۵۵۱۱:۲۹:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۸
دنیای واقعی را در محیط پیرامون در سوریه و فلسطین و عراق و یمن جستجو کن که بازوهای دست چندم ایران هستند
ناشناس۱۰۲۷۲۹۷۱۳:۲۳:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۸
دنیای واقعی این تورم که کمر مردم را شکسته
ناشناس۱۰۲۷۸۹۱۱۸:۵۰:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۸
تازه سه ماهه نفت ایران فروشش صفر شده.
ناشناس۱۰۲۶۹۵۹۱۱:۳۱:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۸
در یک جنگ واقعی عیار سلاح و ماشین جنگی معلوم می شود.
ناشناس۱۰۲۶۹۶۴۱۱:۳۲:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۸
اقتصاد علم است نه تیرکمان بازی
ناشناس۱۰۲۷۱۰۰۱۲:۱۷:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۸
پایه خیلی از پیشرفت ها از صنایع نظامی شروع شده و رفته به سمت اقتصاد
ناشناس۱۰۲۷۲۷۶۱۳:۱۴:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۸
یعنی شما معتقدید که اول کامیون به منظور حمل توپ و سلاح درست شد و بعدا" از کامیون برای حمل بار استفاده شد؟ یا اینکه اول هواپیمای جنگی درست شد و بعدها هواپیمای مسافربری تولید شد؟
ناشناس۱۰۲۷۲۲۴۱۲:۵۳:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۸
اگر مطالعه کافی داشتی می دانستی که در «علم » بودن اقتصاد اختلاف هست. ضمن اینکه نویسنده درباره علم اقتصاد حرفی نزده درباره ضرورت داشتن یک باور ذهنی و اراده حرف زده
ناشناس۱۰۲۷۳۰۴۱۳:۲۶:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۸
بر روی تابلوی تمام دانشکده های اقتصادی دانشگاه های ایران عبارت « دانشکده علوم اقتصاد » نوشته شده است. متاسفانه عده ای مانند شما به علت نا آگاهی، به اقتصاد به عنوان علم نگاه نمی کنند.
ناشناس۱۰۳۱۳۳۱۰۹:۴۸:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱۱
روحانی: در مذاکرات هسته ای همه اختیارات را داشتم/ راهی که انتخاب کردیم، مسیر درست است
ناشناس۱۰۲۶۹۸۰۱۱:۳۶:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۸
نتیجه ندانم کاری اقتصادی در کوتاه مشخص می شود. نتیجه کیفیت اسلحه سازی در جنگ واقعی معلوم می شود که البته ممکن است هر گز جنگی صورت نگیرد.
ناشناس۱۰۲۷۴۸۰۱۴:۳۱:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۸
مگر سرنگونی گلوبال هاوک و هک و گرفتن آرکیو۱۷۰ شوخی شوخی بدست آمده؟
ناشناس۱۰۲۶۹۸۷۱۱:۴۰:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۸
اگر کیفیت ساخت تولیدات نظامی مان مانند کیفیت دیگر صنایع تولیدی مان از قبیل پراید و سمند و تبیا باشد، باید گفت که مرحبا، احسن.
ناشناس۱۰۲۶۹۹۵۱۱:۴۵:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۸
حوزه نظامی برای ما بدون قیمت است . هر محصولی که نیاز باشد را بدون توجه به قیمت باید بسازیم و استفاده کنیم . اما مثلا هند یا ترکیه بر اساس قیمت و کارایی یک محصول نظامی را ا نتخاب و خریداری میکنند . یعنی تاحدی بحث رقابت محصول مطرح است . اما در اقتصاد برای تولید یک محصول بحث قیمت تمام شده باتوجه به کارایی آن محصول و دیگر محصولات موجود در بازار بسیار مهم است . نمیشود چیزی مثل پراید را به بهانه صد در صد ایرانی بودن به قیمت 100 ملیون تومان فروخت . یا مثلا برای تهیه یک قطعه خاص که در سال 500 عدد از آن در کشور مصرف دارد یک کارخانه زد با ملیونها دلارهزینه با تولید 100/000 قطعه که 99500 تا از آن را نتوانیم صادر کنیم و با افتخار بگوییم در تولید این محصول خود کفا شدیم
ناشناس۱۰۲۷۴۷۷۱۴:۲۸:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۸
فضای انتزاعی؟ مگر گلوبال هاوک سرنگون شده پیشرفته ترین و بالاترین و برترین پهپاد پنهانکار امریکا و جهان نبود؟ پس چطور می توان درباره تکنولوژی نظامی ایران تشکیک کرد؟
ناشناس۱۰۲۷۸۹۵۱۸:۵۳:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۸
پیشرفته ترین هواپیمای امریکا اف 35 است که تا حالا چند بار اومده ایران رو دور زده رفته توسط اسراییل.
ناشناس۱۰۲۷۷۵۲۱۶:۵۲:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۸
چون بخش بزرگی از بودجه و برنامه اقتصادی صرف جاهای دیگر میشه
خوشی۱۰۲۷۷۸۴۱۷:۰۸:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۸
در هردو حوزه هم میتوان با توجه به خنده وگریه دشمنان پیشرفت را سنجید چرا اینگونه قضاوت میکنید در اقتصاد جزو بدترینها ودر نظامی جزو حداقل رده دومیها با پیشرفت جهشی هستیم چون در نظامی با دل ودر اقتصاد با ول کار میشود
ناشناس۱۰۲۷۹۸۰۲۰:۲۷:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۸
اصلا معنی انتزاعی را میدونی نوشتی؟یا یک چیزی نوشتی انتزاعی یعنی جداشدن چه ربطی داره عزیزم
ناشناس۱۰۲۶۸۸۸۱۱:۰۵:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۸
وزیر محرتم نفرمودند نقش اول گاندو قبل از دولت روحانی در ایران چکار میکرد؟
ناشناس۱۰۲۶۹۵۷۱۱:۳۰:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۸
فیلم آبکی گاندو شده مدرک استناد عده ای زود باور.
ناشناس۱۰۲۶۸۹۶۱۱:۰۹:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۸
در حوزه نظامی اندکی رشد کرده ایم.حوزه اقتصاد را هم نمی توان با سیاست درهای بسته مدیریت کرد درهای کشور را بگشایید یقینا توفیق حاصل خواهد شد
ناشناس۱۰۲۷۰۱۷۱۱:۵۴:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۸
اقای فرشیدی چگونه وزیر بودهاند که الفبای اقتصاد را نمی دانند هم اکنون روسیه اس 400 تولید می کند ولی حتی یک تولید خودرو و یک لوازم خانگی معتبر شوروی در دنیا ندارد در حالیکه کره جنوبی بسیاری از بازارها را فتح کرده است
ناشناس۱۰۲۷۲۲۶۱۲:۵۴:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۸
نویسنده درباره علم اقتصاد و یک نظریه اقتصادی صحبت نکرده. چرا اینقدر در اظهار نظر عجول و نسنجیده عمل م یکنید؟
ناشناس۱۰۲۶۹۰۰۱۱:۰۹:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۸
چون اقتصاد دست غربگراهاست که اعتقاد دارند ما نمی توانیم ...
ناشناس۱۰۲۷۳۶۹۱۳:۵۰:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۸
نخیر جوابش خیلی ساده است در بحث نظامی اختلاس خیلی کمتر است اما در بحث اقتصادی پر از اختلاس است .کشوری که بدنبال جنگ باشد اولویت را به نظامی می دهد نه اقتصادی.
ناشناس۱۰۲۷۶۶۴۱۶:۰۸:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۸
اختلاس کم نیست صدایش را در نمی آورند. دوم هم قطعات این ها را با چندین برابر قیمت تهیه می کنند. چیزی به نام ساختن نداریم.
پارسا۱۰۲۷۶۰۸۱۵:۴۰:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۸
اقتصاد غرب در دست کیه؟
ناشناس۱۰۲۷۸۶۹۱۸:۱۷:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۸
اقتصاد در غرب دست خودش است ولی ما تفکر غرب زده داریمدولی باز کاراشون را هم انجام نمی دهیم نمونه اش مالیات از خانه خالی و چند خانه که دولت محترم چند سال است عقب می اندازد
عدالت۱۰۲۶۹۰۶۱۱:۱۲:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۸
چون فرماندهان نظامی مالک اسلحه خانه ها و بنگاه های نظامی نیستند ولی مسئولین اقتصادی وسیاسی مالک بنگاه های اقتصادی هستند چون خودشان ضرر نکنند ضرر کردن مردم برای اون ها سود مطلق است اگر کشور( تولید کننده یا تولید گر) باشد دیگه مجالی برای سود بردن این زالوهای وارد کننده باقی نمیماند.
ناشناس۱۰۲۶۹۱۷۱۱:۱۵:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۸
چون موشک را اگر بدزدی هم برایت نفعی ندارد و پول دزدی خیلی منفعت رساند!
ناشناس۱۰۲۶۹۲۵۱۱:۱۸:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۸
جناب آقای فرشیدی متاسفانه جنابعالی و بسیاری از تصمیم سازان کشور درکی از اقتصاد و تجارت جهانی و صنعت ندارند. در سیستم نظامی هزینه مهم نیست و بودجه آن هم از دولت می رسد. اما در اقتصاد و تجارت, رقابت واقعی و نه خصولتی و دولتی در میان است، بهای تمام شده مهم است و ثبات قوانین و احترام به مشتری. همین مقایسه اقدامات نظامی و اقتصاد نشان از عدم آگاهی شماست
ناشناس۱۰۲۷۴۳۴۱۴:۱۲:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۸
بسم ا... مگر کسی گفته در زمینه اقتصادی پیشرفت نداشته باشیم .
ناشناس۱۰۲۷۹۰۴۱۸:۵۸:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۸
دقیقا .صنایع نظامی درامدی نداره .هروقت تونستین مثل روسیه وامریکا وانگلیس درامد زا باشین حرف بزنین.
ناشناس۱۰۲۶۹۳۲۱۱:۲۱:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۸
اقتصاد ریشه ای و بنیانی هست. با موشک ساختن و .. فرق داره( این کارا در حوزه نظامی ارزشمند است که در ایران اتفاق افتاده). ولی قیاس مع الفارق انجام دادین
ناشناس۱۰۲۷۲۱۲۱۲:۵۰:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۸
اراده پشت سر هر دو یکی است و فرقی ندارد. به جای این برخوردهای متعصبانه اول مطلب رو بفهمید بعد نظر بدهید. کجا گفته شده اقتصاد مثل موشک ساختن است؟!!! استدلال مطلب این است که اراده پشت سر هر کار مهم تعیین کننده است. اگر همان اراده ای که در صنایع نظامی هست در سایر بخش های صنعتی هم باشد نتیجه بسیار بهتری حاصل می شود.
ناشناس۱۰۲۷۵۹۴۱۵:۳۴:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۸
شما که خیلی اهل مطالعه هستین و احتمالا به تضارب ارا معتقد هستین( به دلیل مطالعه زیاد) نبایستی نظر یک نفر دیگر رو که مورد تایید شما نیست با کلمه " متعصبانه" جواب بدهین.
ناشناس۱۰۲۶۹۴۰۱۱:۲۴:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۸
در حوزه نظامی اراده کردیم و توانستیم،‌ چرا در اقتصاد نتوانیم؟! چون در حوزه نظامی جایی برای چپاول وغارت وجود ندارد و رانت خواران سواد فنی و نظامی ندارند و این حوزه توسط افراد باغیرت و پاکدست و متخصص اداره می شود و خبری از ژن خوب در آن نیست
ناشناس۱۰۲۶۹۴۲۱۱:۲۵:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۸
اینکه وزیر انوزش و پرورش یک کشور امور نظامی را الگوی اقتصاد می داند یک فاجعه به تمام معناست.
ناشناس۱۰۲۷۲۰۹۱۲:۴۹:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۸
به جای این برخوردهای متعصبانه اول مطلب رو بفهمید بعد نظر بدهید. کجا گفته شده اقتصاد مثل موشک ساختن است؟!!! استدلال مطلب این است که اراده پشت سر هر کار مهم تعیین کننده است. اگر همان اراده ای که در صنایع نظامی هست در سایر بخش های صنعتی هم باشد نتیجه بسیار بهتری حاصل می شود.
علی۱۰۲۶۹۵۴۱۱:۲۹:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۸
قطعاَ تحریم باعث نابودی ما نمی شود.اما با این مثال فرق در تحریم بودن و نبودن روشن می شود. اگر در میان جمعی کوهنورد کوله پشتی یکی از آنها را پر از سنگ کنند بطورطبیعی هم باعث خستگی زیاد او شده و هم اینکه از بقیه عقب می ماند.نمونه روشن آن هم کره شمالی است.این کشور گر چه در زمینه تسلیحات پیشرفت زیادی داشته است اما در رفع نیازهای روزمره شهروندانش ناموفق است.مقایسه تکنولوژی پیشرفته کره جنوبی با همسایه شمالی اش بیانگر اثر تحریم است.
ناشناس۱۰۲۶۹۶۲۱۱:۳۱:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۸
برو اول یه کم اقتصاد بخون تا بفهمی چرا اقتصاد مثل موشک ساختن نیست
علی۱۰۲۸۹۱۲۱۳:۴۷:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۹
شما هم یه کم هوافضا بخون (اگه تونستی) اون وقت فرقش رو متوجه می‌شی!
ناشناس۱۰۲۶۹۶۳۱۱:۳۲:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۸
چون نگاه دولت و مجلس در چند دهه گذشته به پول نفت و مذاکره بوده ولی نظامیان که اختیار کامل در دست این ها نبوده راه درونی را پیش گرفتن و به اینجا رسیدن
ناشناس۱۰۲۷۰۳۰۱۱:۵۷:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۸
من نمیدونم اقتصاد چطور میتونه با این همه فساد و دزدی و غارت سرمایه ملت درست بشه
علی 671۱۰۲۷۰۴۵۱۲:۰۳:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۸
اگر هشت سال پیش که رهبری بزرگ امقلاب از اقتصاد مقاومتی صحبت فرمودند و ریاست آنرا به جهانگیری امر فرمودند و جهانگیری مرد عمل بود و با مشورت با اقتصا د دان های عاقل و دلسوز مشورت کرده بودو به خاطر اختلاس برادرش به کشور لج نکرده بود امروز هیچ ابر قدرتی توان برابری با ما را نداشت .این کار آدم سالم و عاقل می خواست که جهانگیری مرد این میدان عمل نبود و متا سفانه با جهل و سهل انگاری این بلای مصیبت بار را برای مملکت و مردم فراهم آورد .چرا آمریکا می گوید بنای جنگ با ایران را ندارد .ترامپ کسی است که به مردم خودش هم رحم نمی کند .اصلاً نمی داند که رحم چیست .ولی اینک می گوید خیال جنگ با ایران را ندارد .جرعتش را ندارد چون با دلاوری و استادی و شجاعت جان بر کفان ارتش و سپاه عزیزکشور از نظر تاکتیکی و جنگی به خود کفایی ر سپا هیان دلاور و شجاع فرمایش رهبری را برای خود کفایی نظامی و دفاع درک کردند ولی دولت در این شش سال معنی حرف رهبری را نفهمید یا خود را به نفهمی زدند و چشم براه کدخدا ماندند و اینشد که ما امروز در محاصره قرار گرفتیم .
ناشناس۱۰۲۷۰۵۱۱۲:۰۴:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۸
خودت که با مدارس غیر انتفاعی آموزش و پرورش را به باد دادی. بهتره هر کس در حوزه کاری خودش نظر بده و عمل کنه.
سعید۱۰۲۷۰۹۶۱۲:۱۶:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۸
کسی تولیدات نظامی را تست نکرده حوزه اقتصاد را همه تست کرده ایم با صرف عمرمان در این مملکت
ناشناس۱۰۲۷۴۹۲۱۴:۳۶:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۸
تولیدات نطامی تست نشده؟ جداً؟ پس اون پهپاد آرکیو ۱۷۰ رادارگریز که هک شد و سالم گرفته شد چه بود؟ پس سرنگون کردن گلوبال هاوک تکنولوژی نهایی پهپادهای رادارگریز امریکا توسط پدافند ساخت داخل تست چه بود؟
ناشناس۱۰۲۷۱۳۹۱۲:۳۱:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۸
تا وقتی اقتصاد . ورزش .هنر.دارو. سلامت.مواد غذایی.فرهنگ.خودرو.و وووو همه دست هزار فامیل باشه اوضاع همینه..تا وقتی که وزیری را که به خاطر عملکرد افتضاحش مجلس استیضاح و از کار برکنارش می کند ولی در جای دیگری همان وزرا به او رای اعتماد می دهند باید چنین اوضاعی داشته باشیم...
ناشناس۱۰۲۷۲۰۷۱۲:۴۷:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۸
چون در حوزه اقتصاد هزاران زالو چسبیده اند به جاهای کلیدی و وا هم نمی دن چنان پشتوانه ی محکمی دارند که کندن اونها امکان نداره
علی۱۰۲۷۲۳۴۱۲:۵۷:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۸
آقای فرشیدی بزرگوار مقایسه این دو (نظامی واقتصاد) قیاس مع االفارق است, چرا که در بخش نظامی شخص حضرت آقا نظارت دارند و بدیهی است که افراد حرفه ای متخصص , کاردان و فهیم فعالند؛ شاید این بعلت ذات این بخش نیز باشد که فقط افراد حرفه ای می توانند حضور موثر داشته باشند, و افراد رابط دار , فامیل و باندی و مدعی جایگاهی ندارند . لیکن متاسفانه در جوزه اقتصاد اینگونه نبوده و نیست , نمونه های بی شماری را می توان مثل زد : مثلا آقای احمد عراقچی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی ( که فریاد حضرت آقا را در آورد-, مطمینا اگر حضرت آقا و نیرو های اطلاعاتی نبودند امروز وضع ارزی کشوردر بحران مطلق بود, و صدای هیچ کسی هم اگر هزاران سند تخلف ایشان را رو می کرد بجای نمی رسید) بدون هیچگونه سابقه بانکی یک روزه از کارشناسی سازمان سرمایه گذاری به معاونت حساس و حرفه ای بانک مرکزی ترفیع یافت . و امروز تکرار آن در وزارت دارایی , فردی از حوزه محیط زیست وزارت امور خارجه , یک شبه به ریاست سازمانی در غایت حرفه ای و تخصصی در وزارت دارایی گمارده شده . جناب فرشیدی عزیز ؛ اگر این در حوزه نظامی بود می توانست اتفاق بیفتد؛ هرگز , اگر این در حوزه نظارت حضرت آقا بود اتفاق می افتاد؛ محال بود؟! نتیجه آن اقتصاد رانتی , بحران زده , بی برنامه و...و...و...و....
ناشناس۱۰۲۷۴۹۳۱۴:۳۶:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۸
میلیاردها میلیارد آفرین , حرف دل این ملت و این کارمندان شریف که مظلوم واقع شده اند را زدی , خدا خیرت بده
پریسا۱۰۲۷۵۰۹۱۴:۴۳:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۸
اقتصاد بحران زده کشور نتیجه انتصابات تحمیلی , فامیلی , باندی به حوزه اقتصاده بوده و هست
ناشناس۱۰۲۷۵۸۶۱۵:۳۱:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۸
تا کی باید شاهد این رفتارهای باندی بود
ناشناس۱۰۲۷۵۱۳۱۴:۴۵:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۸
اینگونه انتصابات تحمیلی اقتصاد کشور را به ورطه ورشکستگی کامل خواهد برد
امیر رضا۱۰۲۷۵۲۵۱۴:۵۳:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۸
خدا انشاله عزت حضرت آقا را زیاد کند , که با نظارت خود اجازه ورود زالو صفتان را به حوزه نظامی نداد, اگر نه امروز کشور در اشغال بیگانگان بود.
زینب۱۰۲۷۹۹۷۲۰:۴۲:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۸
موفقیت و در امور نظامی مطمینا مدیون نظارت حضرت آقا است ، لیکن بحران و فلاکت در امور اقتصادی نتیجه انتصابات تحمیلی است . تا این اعمال و فشاز از طرف باند قدرت ادامه دارد نتیجه گماشتن فردی غیر مرتبط در سازمانی حرفه ای و تخصصی در حوزه اقتصاد
صادق۱۰۲۷۵۴۲۱۵:۰۲:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۸
طبق اطلاع دریافتی از دوستان سازمان سرمایه گذاری , دیروز آقای دژپسند با بی عملی و ضعف رییس و مدیران سازمان مذکور به تندی برخورد کرد و اولتیماتوم برای انحلال سازمان مزبور داد.
معصومه۱۰۲۷۶۵۲۱۶:۰۲:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۸
آقای روحانی چی فکر می کردیم ( و به شما رای دادیم ) و چی شد , یعنی این نتیجه اعتماد ما به شما و برنامه هایتان باید باشد , افراد تحمیلی و بی ربط به شاهرگ های اقتصاد
سعید۱۰۲۷۶۷۱۱۶:۱۲:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۸
در عمل باید دید آیا وزیر اقدام شجاعانه انجام خواهد داد.
مصطفی۱۰۲۷۶۸۶۱۶:۲۱:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۸
حرکتی بسیار ارزشمند و شجاعانه ای است , باید منتظر اقدام شجاعانه و جکیمانه از طرف وزیر بوذ
ناشناس۱۰۲۷۵۶۸۱۵:۲۱:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۸
برادر بزرگوار علی آقا عزیز: وظیفه شرعی و اخلاقی و قانونی من , شما و ما این است که بطور مستمر در رسانه های مکتوب و مجازی افشاگری کنیم تا انشاله ریشه این حرکات منافع طالبانه یعنی انتصابات تحمیلی و باندی و غیر اخلاقی بخشکد. مطمین باشیم خداوند بزرگ از ما راضی و دل مقام معظم رهبری انشااله شاد خواهد شد.
سمیرا۱۰۲۷۶۴۳۱۵:۵۲:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۸
چرا نخبگان و اقتصاددان در برابر این ظلم به اقتصاد کشور و نخبگان اقتصادی منفعل اند
فاطمه۱۰۲۷۶۱۲۱۵:۴۱:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۸
ماندگاری نظام مدیون ذکاوت و فراست حضرت آقا در امر نظامی است , فلاکت معیشتی مردم و اقتصاد بحران زده نتیجه بی تدبیری و اصرار بر انتصابات تحمیلی در حوزه اقتصاد کشور است
ناشناس۱۰۲۷۲۴۹۱۳:۰۴:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۸
به همان دلیل که شوروی نتوانست
ناشناس۱۰۲۷۲۹۵۱۳:۲۱:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۸
ساخت موشک در حد موشکهای ایران کار سختی نیست پهپاد هم همینطور ساخت این نوع پهپادها در علم امروز هیچی حساب نمیشن شما هر وقت تونستی موتور ماشین ساده طراحی کنی بعد بیا صنعت نظامی به رخ بکش
ناشناس۱۰۲۷۳۷۰۱۳:۵۱:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۸
موشک هامون هم مهندسی معکوس نمونه های شرقی است
ناشناس۱۰۲۷۴۸۶۱۴:۳۳:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۸
گربه باید موش بگیرد سیاه و سفید بودنش مهم نیست. مهم این است که پدافند ساخت داخل توانست گلولال هاوک برترین پهپاد رادارگریز امریکا و جهان را سرنگون کند. اگر می توانند در اقتصاد نیز الگوگیری کنند چه اشکالی دارد از چین ، کره جنوبی و .... یاد بگیریم.
ناشناس۱۰۲۸۴۵۹۰۹:۲۱:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۹
ژاپن هم غافلگیرانه امریکا زدن در جنگ جهانی و نتیجه جنگ همه در تاریخ خواندن
ناشناس۱۰۲۷۳۸۷۱۳:۵۷:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۸
چون که در اقتصاد تخصص فدای تعهد شده!
علی۱۰۲۸۱۹۱۰۰:۵۴:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۹
یعنی الان شما چون آقای روحانی تعهد داشت به‌ش رای دادید؟ خب به کسی رای می‌دادید که تخصص داشته باشه دیگه!
پورامینی از همدان۱۰۲۷۴۸۷۱۴:۳۳:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۸
اقای فرشیدی عزیز مسیولین دولتی تنها کاری که از عهده شان بر می اید افزایش قیمتهاست حال میخواهد ارز باشد یا حاملهای بنزین به اسم رمز کارت سوخت یا افزایش بهره بانکی وافزایش حقوقهای بالا که خیلی کار راحتی است وبرای مردم ضعیف سخت ولی اصلاح ساختار هزینه ها کاهش واردات مشابه ضد تولیدی وغیر لازم پایین اوردن بهره بانکی افزایش حداقل حقوقها که برای نیروی کار راحت وبرای انها سخت است
پورامینی از همدان۱۰۲۷۵۰۶۱۴:۴۳:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۸
نمیدانم منعکس میکنید اقای حاج بابایی دوماه تمام داد ش درامد نتوانست به نمایندگان ودولت بقبولاند که برخلاف مصوبه مجلس عمل شده مصوبه مجلس برخلاف 20 درصد دولت شد 10 در صدباضافه 400 هزار تومان تصویب شد دست اخر با.... گفتند 18 درصد دولت صحیح است این طوری به اعتماد سازی کمک می کند
ناشناس۱۰۲۷۵۲۶۱۴:۵۴:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۸
آقای فرشیدی شما خود وزیر آموزش و پرورش بودید. مسئله فقط تعارض منافع است. در بخش نظامی تعارض منافع وجود ندارد اما در بخش اقتصادی هر مسئول و وابستگانش از چیزی سود می برند. یکی از تورم ، دیگری از عدم تولید داخل، فلانی عدم سرمایه گزاری ، بهمانی صنعتی نشدن ،بیساری از انحصار تجارت،پشمانی از تورم بخش مسکن و خلاصه هر کس به طریقی!... سود می برند.
ناشناس۱۰۲۷۵۹۲۱۵:۳۴:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۸
چون ما در اقتصاد خبرههايي چون صفدر و خاوري كانادايي و ... داريم
محمد۱۰۲۷۶۴۷۱۵:۵۷:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۸
و مسیولین بالا دستی بی اراده و ضعیف که حاضرند برای ماندن و حفظ پست باج بدهند و افراد فرصت طلب را تحمل کنند
ناشناس۱۰۲۷۸۱۹۱۷:۳۴:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۸
قیاس بیخودی است چون در حوزه نظامی با پول خرج کردن موفق شدیم ولی در حوزه اقتصاد میخواهیم پول در بیاوریم و دو راه کاملا برعکس
پورامینی از همدان۱۰۲۷۸۸۹۱۸:۴۸:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۸
روی دیگر سکه هم را باید بازگو کرد برخی از مردم که کم هم نیستند می گویند تند زود سریع در حالیکه باسختی راحتی است تصور کارشناسان براین است که نقش ارگانهای نظارتی ازحساسیت بیشتری برخوردار است
فاطمه دختر بابایی۱۰۲۷۸۹۶۱۸:۵۳:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۸
اقتصاد که با یک امضا درهم ریخت.. باید دید حوزه نظامی چطور به این امضا واکنش نشان می دهد. به وقتش...
ناشناس۱۰۲۷۸۹۷۱۸:۵۳:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۸
خوشبختانه آفت اسلاحتلبی در عرصه نظامی وجود ندارد ولی در عرصه سیاسی و اقتصادی بیداد می کند
محمد متوسلی۱۰۲۸۱۲۶۲۳:۰۶:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۸
باسلام اول اینکه قیاس اقتصاد با نظامی گری قیاس مع الفارق است ...دوم اینکه طرح اینگونه مطالب شبهه انگیز باعث انحراف افکار عمومی از واقع گرایی به شعار گرایی است ...سوم اینکه الان در دنیایی زندگی میکنی که برای زندگی عادی نیاز به تعامل با دنیا
علی۱۰۲۸۱۸۹۰۰:۵۲:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۹
اقتصاد رو نمی‌دونم اما اگه صنعت خودروسازی رو از دست دولت بگیرید و بدید دست نیروهای علمی نظامی حتما و حتما خیلی جلوتر از اینی که هستیم خواهیم بود.
ناشناس۱۰۳۰۹۰۲۲۰:۲۶:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱۰
پس با این حساب کره شمالی باید یکی از اقتصادهای برتر دنیا باشه الان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  22. یک سیلی برای تنبیه

  23. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  24. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

  25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

آخرین عناوین