شکست‌های آمریکا و فراموشکاری ترامپ

  3980508052 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«به یاد داشته باشید، ایرانی‌ها هیچ جنگی را نبرده‌اند، اما در هیچ مذاکره‌ای هم شکست نخورده‌اند». این جدیدترین توییت رییس جمهور آمریکا درباره «ایران» است؛ کشوری که ترامپ از آغاز دوره ریاست جمهوری اش، یک روز هم از اندیشیدن به آن فارغ نبوده و نتوانسته از اظهار نظر درباره اش خودداری کند.

شکست‌های آمریکا و فراموشکاری ترامپ

به گزاش الف، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در جدیدترین توییتش ادعا کرده است که ایرانی‌ّها مذاکره‌کننده خوبی هستند، اما بازنده جنگ هستند.

 مروری به راهبرد سیاست خارجی آمریکا، د رنیم قرن گذشته دست‌کم جنگ‌های این کشور را زیر سوال برده و بر ادعای بازنده بودن آمریکا صحِه می‌گذارد.

دونالد ترامپ، در مبارزه انتخاباتی خود، مهم‌ترین نقدش به دولت‌‌‌های قبلی، جنگ‌های بی‌حاصل آمریکا بود، ترامپ از جمله منتقدان اوباما هنگام فرستادن نیرو به سوریه بود. او حتی ادعای اوباما در مورد جنگ با داعش را نادرست می‌دانست. ترامپ در زمان سخنرانی انتخاباتی‌اش اینطور انتقاد کرده بود: «شش میلیارد دلار برای جنگ‌ها در خاورمیانه هزینه شد اما ما در هیچ یک از آنها پیروزی به دست نیامد.» 

پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، آمریکا به بهانه‌ای دروغین، جنگ بی‌حاصل افغانستان و عراق را راه انداخت و در دولت اوباما با صرف هزینه‌های هنگفت، این جنگ‌‌ها دچار راهبرد فرسایشی شد. بعدها ترامپ تصمیم گرفت نیروهایش را از این منطقه، به خصوص از سوریه خارج کند.

با مروری بر سوابق جنگ‌های آمریکا، می‌توان به بازنده بودن آمریکا‌یی‌ها در تمام جنگ‌های به راه انداخته پی برد:

جنگ ویتنام 

جنگ ویتنام یکی از طولانی‌ترین جنگ‌ تاریخ آمریکا است که در این جنگ آمریکا شکست بزرگی را مرتکب می‌شود، ادعای حمله به کشتی‌های آمریکایی در خلیج «تونکن» پای ارتش آمریکا را به ویتنام باز کرد. جانسون رییس جمهور وقت آمریکا، برای مقابله با اهداف نظامی در ویتنام شمالی دستور بمباران هوایی را داد. طی چند سال بعد جنگ در ویتنام کشتار بیشتری به بار آورد. حمله وحشتناکی که سربازان آمریکایی در ماه مارس 1968 در یکی از روستاهای ویتنام شمالی به نام «مای لی» انجام دادند، منجر شد تا بیش از 400 غیرنظامی غیر مسلح در این روستا قتل عام شوند. همین موضوع موجب شد تا بزرگترین تظاهرات ضد جنگ در تاریخ آمریکا در واشنگتن رخ دهد، به عقیده بسیاری از کارشناسان، دولت آمریکا حمایت مردمی خود را از دست داد و همین موضوع مهم‌ترین عامل در شکست آمریکا بود.

جنگ عراق 

۲۹ اسفند سال ۱۳۸۱ بود که حملهٔ یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده و بریتانیا به عراق آغاز شد و در فرودین ۸۲، در حالی که هیچ مجوزی از سوی شورای امنیت صادر نشده بود، عراق پس از حدود سه هفته به اشغال نیروهای آمریکایی در آمد.

کارشناسان نظامی و حتی خود آمریکایی‌ها، شکست سنگین آمریکا در این جنگ و جنگ های بعدی در منطقه، را دلیل افزایش سرسام آور هزینه جنگ می‌دانند، اما یکی از مهمترین اشتباه آمریکا در طراحی اشغال عراق، نادیده گرفتن مدیریت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق و منطقه بود که همین موضوع یکی از مهم‌ترین شکست آمریکا در عراق بود.

جنگ افغانستان

در هفتم ماه اکتبر سال ۲۰۰۱ میلادی، جورج بوش، رییس‌جمهور وقت آمریکا دستور یک حمله گسترده نظامی را بر مواضع طالبان و شبکۀ القاعده در افغانستان صادر کرد. این حمله به تلافی از حملات یازده سیپتامبر در خاک امریکا که گفته می‌شود القاعده آن را سازماندهی کرده بود صورت گرفت و منجر  به سقوط طالبان شد.

جنگ افغانستان هم به طولانی ترین جنگ تاریخ امریکا تبدیل شد. بسیاری از کارشناسان، دلیل شکست آمریکا در افغانستان را ساختن پایگاه علیه روسیه، چین و ایران در خاک این کشور می‌دانند و هنوز سه رییس جمهور آمریکا نتوانسته اند جنگ افغانستان را پایان دهند و همچنان ۱۶ سال است که در این باتلاق گرفتار هستند.

جنگ سوریه 

چند ماه پیش بود که آمریکا با این استدلال که تنها دلیل حضور نیروهایش در سوریه وجود داعش بود، به وزارت دفاع کشورش دستور داده تا برای خروج فوری از خاک سوریه آماده شوند، در واقع تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه را می‌توان دلیل شکست آمریکایی‌ها در جنگ‌های منطقه‌ای دانست.

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه حاوی پیام‌ مهمی مبنی بر شکست پروژه خاورمیانه جدید است چراکه آمریکا نتوانست به هدفش در سوریه دست پیدا کند و با استفاده از تروریست‌های بین المللی، پروژه خاورمیانه جدید را به سرانجام برساند، لذا آمریکا در سوریه هم با شکست مواجه شد.

 

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین