سوزان رایس: ترامپ باید پیشنهاد ظریف را بررسی کند

گروه جهان الف،   3980506181 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشاور امنیت ملی دولت اوباما به ترامپ توصیه کرد پیشنهاد مطرح‌شده از سوی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در ارتباط با برجام را مورد بررسی قرار دهد.

سوزان رایس: ترامپ باید پیشنهاد ظریف را بررسی کند

به گزارش فارس، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا با انتقاد از دولت کنونی این کشور به دلیل خروج از توافق هسته‌ای با ایران، گفت واشنگتن باید طرح پیشنهادی «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را مورد بررسی قرار دهد.

ظریف دو هفته پیش از سفر به نیویورک، گفت تهران حاضر است تصویب پروتکل الحاقی پادمان‌های آژانس را همین حالا انجام دهد. در مقابل، آمریکا نیز باید تمام تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را «لغو» کند. این دو گام متقابل، بر اساس برجام باید در سال ۲۰۲۳ انجام شود، اما به گفته ظریف، ایران حاضر است طرح «بیشتر در برابر بیشتر» را اجرایی کند.

رایس که هفته گذشته در نشستی به میزبانی اندیشکده «اسپن» صحبت می‌کرد، با انتقاد از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل آمریکا از توافق هسته‌ای، در مورد پیشنهاد ظریف گفت: «قابل توجه است که ایرانی‌ها از طریق محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، برای اولین بار دارند پیشنهادی را مطرح می‌کنند. چه فکر کنیم که این کافی است یا نه، یا اینکه فکر کنیم این اصلا پیشنهادی هست یا نه، در هر صورت این یک گشایش است و هوشمندانه است که آن را بررسی کنیم.»

این مقام دولت اوباما، افزود: «این به آن معنی نیست که ما آن را بپذیریم یا نپذیریم. این یک وضعیت باینری (انتخاب بین دو گزینه) نیست. اما درها را بازمی‌کند و روزنه‌ای می‌گشاید تا بررسی کنیم که چه کاری می‌توان انجام داد که دستکم ما را به محدودیت‌هایی که در توافق وجود دارد بازگرداند و اگر امکان داشت بتوانیم به سمت فراتر از آن حرکت کنیم.»

او افزود: «اما الان در بدترین وضعیت قرار داریم. ما رفتار ایران در دیگر مسائل مورد نگرانی مانند برنامه موشکی آن‌ها، حمایت این کشور از تروریسم و رفتار حقوق بشری آن‌ها را ارتقاء نداده‌ایم و در عین حال محدودیت‌های مربوط به توافق هسته‌ای را نیز از دست داده‌ایم.»

«ابزارهای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران از دست رفت»

رایس در همین نشست، پیش از پرداختن به پیشنهاد ظریف، از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نیز انتقاد کرده و گفته بود که ترامپ این اقدام را «به خاطر اشتیاق به لغو اقدامات اوباما» انجام داد.

وی گفت: «او بدون داشتن هرگونه گزینه جایگزینی، از توافق با ایران خارج شد. او حالا می‌گوید که هدفش از ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. در حالی که توافق هسته‌ای، دوستش داشته باشید یا نه، به طور کامل و بدون هرگونه نقضی، از سوی ایران رعایت شده بود، آن هم نه فقط برای دوره‌ای که ما در آن حضور داشتیم، بلکه به مدت یک سال پس از آنکه ما این توافق را نقض کردیم، از آن خارج شدیم و تحریم‌ها را احیا کردیم.»

وی افزود: «حالا، به جز استفاده از نیروی نظامی که آن هم به اندازه کافی مؤثر نیست، هیچ ابزاری برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نداریم - اگر آن‌ها تصمیم بگیرند که به این سو پیش روند. ما زمانی که در این توافق بودیم، چنین ظرفیتی داشتیم. متحدان ما همراهمان بودند و از اقدامات ما حمایت می‌کردند.»

او ادامه داد: «اما حالا هر لحظه ممکن است سرزده‌ترین نظام بازرسی را که تاکنون ایجاد شده، از دست بدهیم. ایران به مرور در حال آزمودن این است که چه تعداد از راه‌ها و گام‌ها را می‌تواند برای خروج از برجام را بدون واکنش ما، طی کند. آنچه ترامپ انجام داد، احتمال درگیری را به میزان قابل توجهی افزایش داد.»

او در مورد امتیازاتی که ماندن در برجام برای واشنگتن به همراه داشت، گفت: «در حالی که اگر ترامپ در توافق مانده بود و با اروپایی‌ها برای توسعه محدودیت‌های آن برای [مدت] فراتر از دوره زمانی آن کار می‌کرد و به صورت جداگانه - اما به همان میزان مهم - به نگرانی‌های متعدد دیگری که در قبال رفتار ایران فراتر از مسئله هسته‌ای داریم، می‌پرداخت، در وضعیت به مراتب بهتری قرار می‌داشتیم. اما الان، با افزایش شدید ریسک و احتمال درگیری برنامه‌ریزی‌شده یا تصادفی، روبرو هستیم. و راهی هم برای کاهش تنش وجود ندارد. و به نظر نمی‌رسد که این دولت در حال بررسی راهی برای بازگشت به توافق باشد.»

وی سپس به ترامپ توصیه کرد که پیشنهاد ظریف را مورد بررسی قرار دهد.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال، در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد که در واکنش به عدم تحقق وعده‌های کشورهای اروپایی برای جبران آثار تحریم‌های واشنگتن، گام‌هایی را برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای، برمی‌دارد. تعلیق تعهد به سقف ذخایر اورانیوم با غنای پایین و ذخایر آب سنگین گام نخست و افزایش سطح غنی‌سازی به ۴.۵ درصد، گام دومی بود که ایران در این راستا برداشته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۲۴۲۷۸۱۹:۳۸:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۶
اینهمه باج دادن و چشمشون ندید که اونها هیچ تعهدی رو اجرا نکردن و تحریمها رو هم افزایش دادن . حالا باز این میخواد پروتکلهای الحاقی رو تصویب کنه و ایران رو رسما متعهد به موارد بیشتر کنه در حالیکه هیچ تضمینی وجود نداره که امریکا دوباره تحریمها رو بعد از چند روز برنگردونه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۰۲۴۲۷۹۱۹:۳۹:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۶
آدم غیر عاقل هم از یک سوراخ هزار بار گزیده نمیشه ! این آقایون واقعا چه فکری میکنن با این پیشنهادات ؟
ناشناس۱۰۲۴۲۸۲۱۹:۴۰:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۶
مشکل این طرح ، درست مثل برجام ، اینه که ایران تعهدات خودش رو رسمی میکنه و سریع انجام میده در حالیکه هیچ تعهد و امضا و راهی وجود نداره که بشه طبق اون مطمئن شد امریکا تحریمها رو مجددا اعمال نمیکنه
ناشناس۱۰۲۴۲۸۳۱۹:۴۲:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۶
یعنی باز ایران باید موارد اضافی رو الکی بپذیره و وقتی همه کارهاش رو انجام داد ، ترامپ یا یکی دیگه بیاد بگه من از ایرانیها راضی نیستم بنابراین همه تحریمها رو چند برابر میکنم ؟؟
ناشناس۱۰۲۴۲۸۵۱۹:۴۵:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۶
مهم نیست که ترامپ دوباره رای بیاره یا نه ، مهم اینه که این دولت ایران تغییر کنه و این سیاست عقب عقب رفتن دائمی به پایان برسه . هرقدر اینها عقبتر برن اونها میان جلوتر
ناشناس۱۰۲۴۳۳۷۲۰:۲۳:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۶
حرفای ظریف فقط باعث تحریم بیشتر ایران میشه
ناشناس۱۰۲۴۴۱۹۲۱:۴۴:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۶
نه وضعیت می تونه بدتر از این بشه و نه آمریکا حاضر میشه امتیازی واقعی بده که وضعیت بهتر بشه. اگر قرار باشه گشایشی حاصل بشه به دست سیاستمداران دو طرف نخواهد بود چون در تقابل برگشت ناپذیری قرار دارند. چاره کار دست جوانان ..
ناشناس۱۰۲۴۴۵۲۲۲:۳۳:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۶
بی خود کردین که بیشتر از یک کشور عادی بخواهید تعهد دائمی بدهید این یک خیانت است و سکوت جایز نیست این همه سازشگر یکجا نوبره به خدا
ناشناس۱۰۲۴۴۷۲۲۲:۵۶:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۶
ما رفتار ایران در دیگر مسائل مورد نگرانی مانند برنامه موشکی آن‌ها، حمایت این کشور از تروریسم و رفتار حقوق بشری آن‌ها را ارتقاء نداده‌ایم : شما غلط می کنید عین تروریسم هستید. سگ کی باشید که برای ما تصمیم بگیرید. ارتقای حقوق بشر رو در ابوغریب و گوانتانامو و افغانستان و پیشتر ویتنام و پیشتر هیروشیما دیدیدم. آدم شرم داره شما را حتی سگ بنامد
ناشناس۱۰۲۴۵۴۸۰۰:۲۲:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۷
عقب نشینی در مقابل سگ هار یعنی مرگ و خودکشی.
معلم۱۰۲۴۶۹۷۰۷:۱۶:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۷
این طرح ابتدا باید به تایید شورای عالی امنیت ملی برسد بعد در صورت تایید پیشنهاد شود..
ناشناس۱۰۲۴۷۰۵۰۷:۲۸:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۷
اینهم قدمی برای بقا در قدرت با استفاده از ابزار در دست غرب و برای انتخابات مجلس در 1398 به نفع گروه حاکم است و امیدواریم این بار مردم باز هم فراموش نکنند
ناشناس۱۰۲۴۷۴۳۰۸:۰۸:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۷
اینها که تکذیب کردن ....
ناشناس۱۰۲۴۷۵۹۰۸:۲۴:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۷
اولا"طرح رو که اینجوری مطرح نمیکنند . طرح رو باید با یک نامه رسمی به ترامپ مطرح کرد . ثانیا" وضعیت ایران و امریکا باید پایه ای درست شود و تا زمانی که ایران با روحیه انقلابی گری و دارای ژست مبارزه با استعمار است چیز زیادی تغییر نمیکند حتی اگر توافقنامه ای امضاء شود که برجام هم ثابت کننده این موضوع است .
ناشناس۱۰۲۵۳۷۰۱۲:۳۱:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۷
اینها ایران را سرکار گذاشته اند ، و تحریم نفت را بر نخواهند داشت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین