VAR ایرانی از ۱۰، یک گرفت

گروه ورزشی الف،   3980506087 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

تمام امیدهای مدیران فدراسیون و سازمان لیگ برای بومی‌سازی سیستم VAR در فوتبال ایران ناامید شد.

VAR ایرانی از ۱۰، یک گرفت

روزنامه ایران ورزشی نوشت: آنها که از اواخر نیم فصل اول لیگ گذشته وعده ورود کمک داور ویدئویی را به فوتبال کشور داده بودند، با توجه به تحریم‌ و مشکلات ارزی با چند شرکت داخلی برای راه‌اندازی این سیستم در فوتبال کشور وارد مذاکره شدند تا بلکه بتوانند نمونه بومی این سیستم را در لیگ ایران اجرا کنند. منتهی منابع آگاه خبری در فدراسیون به ما اطلاع دادند که این پروژه مدیران با شکستی بزرگ رو به رو شده و فیفا VAR ایرانی را نه تنها تایید نکرده بلکه پایین‌ترین نمره را از نظر استاندارد به آن داده است.

فدراسیون چندی پیش برای راه‌اندازی این سیستم در فوتبال کشور، پروژه خود برای وارد کردن این سیستم به فوتبال کشور را به فیفا ارائه داد که رییس این پروژه ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکلی و کمیته داوران فدراسیون فوتبال بود. سعید فتاحی رییس کمیته مسابقات لیگ برتر که خودش سابقه داوری کردن دارد به همراه مسعود مرادی داور بین‌المللی هم معرفی شدند و برای به نتیجه رسیدن پروژه مسوول مالی و انفورماتیک هم تعیین شد. مراحل اجرایی این پروژه البته به خاطر تغییراتی که در کمیته داوران اتفاق افتاد حالا با تغییراتی رو به رو می‌شود و قرار است نفرات جدید جایگزین نفرات قبلی شوند. به هر حال ریاست کمیته داوران در شرایطی به هدایت ممبینی رسیده که این کمیته بعد از استعفای داود رفعتی رییس دپارتمان ندارد.

با این حال روند مذاکرات با شرکت‌های داخلی برای رسیدن به یک پروژه بومی که به استانداردهای جهانی و مدنظر فیفا نزدیک باشد چند ماه طول کشید. در نهایت یک شرکت خصوصی با ارائه دستگاه اختصاصی اسلوموشن و آماده کردن اتاق مانیتورینگ یک سیستم بومی را در اختیار داوری فوتبال ایران قرار داد تا جزییات آن بررسی و کل این سیستم در چند مسابقه ورزشی آزمایش شود که دربی تهران و بازی پرسپولیس مقابل صنعت نفت آبادان دو نمونه آن بود. علیرضا فغانی هم وظیفه آزمایش کردن این سیستم را بر عهده داشت و همان موقع هم اعلام کرد که کمک داور ویدئویی بومی فاصله بسیار زیادی با استانداردهای فیفا دارد و باید تجهیزات زیادی به آن اضافه شود.

با این حال با یک تحقیقات گسترده و کسب اطلاعات کامل، قرار بر این شد امکانات VAR بومی تقویت شود و سپس درباره جزییات آن از فدراسیون جهانی فوتبال استعلام گرفته شود. در کنار این اقدامات البته مدیران فدراسیون فوتبال در اقدامی درست پروژه آموزش داوران ایرانی برای آشنایی با سیستم کمک داوری ویدئویی را در دستور کار خود قرار دادند. به طور مثال یک بار چند نفر برای شرکت در کلاس آموزشی به قطر اعزام شدند و در هفته گذشته هم کلاس آموزشی ویژه کمک داور ویدئویی برای داوران و کمک‌داوران ایرانی با حضور یک مدرس بین‌المللی که با کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا نیز همکاری دارد برگزار شد.

نکته قابل تامل اما اینجاست که با خبر شدیم فیفا سیستم VAR ایرانی را تایید نکرده و به مجموعه امکانات این سیستم بومی که مدیران فدراسیون قصد استفاده از آن در فوتبال ایران را داشتند از 10 نمره، یک داده است! همچنین مدرس بین‌المللی حاضر در ایران هم بعد از بررسی جزییات این سیستم بومی، به مدیران فوتبال کشور تاکید کرده VAR ایرانی با استانداردهای مدنظر فیفا فاصله بسیار زیادی دارد و به همین دلیل تایید نشده است. این مدرس همچنین توصیه کرده برای راه‌اندازی این سیستم در ایران اصراری نکنند و مکاتبه بیشتری با فیفا نداشته باشند.

یک منبع آگاه که در ریز جزییات فعالیت فدراسیون برای استفاده از کمک داور ویدئویی بومی بوده است هم در همین رابطه به ایران ورزشی گفت: «هزینه راه اندازی سیستم اصلی که فیفا در نظر دارد در فوتبال ایران رقمی سرسام‌آور دارد. بر اساس آن برای هر ورزشگاه حداقل 300 هزار دلار باید هزینه شود و باشگاه‌ها و فوتبال ایران توانایی پرداخت چنین رقمی را ندارند. با این وجود دیر یا زود باید چنین سیستمی در فوتبال کشور پیاده شود و به همین ترتیب تصمیم گرفته شد سیستم بومی VAR را آزمایش کنیم و اقدامات قابل توجهی هم در این زمینه انجام شد. در نهایت مشخص شد که این سیستم فاصله بسیار زیادی با استانداردهای مدنظر فیفا دارد و فدراسیون جهانی فوتبال هم به هیچ عنوان درباره این سیستم به راحتی مجوز نمی‌دهد که هر کشوری دوست داشت با کمترین تجهیزات بخواهد از این فناوری استفاده کند. وارد شدن این سیستم به هر کشور باید زیر نظر مستقیم فیفا و با دریافت مجوز و تاییدیه‌های لازم باشد و VAR بومی از سوی فیفا تایید نشده است. به این ترتیب فوتبال ایران هیچ چاره‌ای ندارد جز اینکه از نمونه اصلی و خارجی استفاده کند.

از آنجایی که صلاحیت کمک داور ویدئویی ایرانی تایید نشده و کمترین نمره را از نظر استاندارد دریافت کرده، طبیعی است که فیفا هیچ وقت گواهی استفاده از این سیستم را به فوتبال ایران نمی‌دهد. در نتیجه صحبت‌های مهدی تاج در کنفرانس خبری که گفته بود هر باشگاه باید مبلغ 60 هزار دلار برای راه اندازی سیستم VAR هزینه کند هم منتفی است و در بهترین حالت باشگاه‌های ایرانی باید بیش از 250 هزار دلار برای کمک داور ویدئویی هزینه کنند. البته مدیران فدراسیون فوتبال که هیچ شفاف‌سازی درباره روند مذاکرات خود با فیفا تاکنون انجام نداده‌اند‌، همچنان تلاش می‌کنند با هزینه‌ای کم وعده خود به اهالی فوتبال را اجرایی کنند و با VAR اشتباهات داوری را به حداقل برسانند.

البته ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکلی فدراسیون هم اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که در نیم فصل اول لیگ نوزدهم از این سیستم استفاده نخواهد شد و اگر بتوانند مجوز استفاده از سیستم بومی در ایران را بگیرند، شاید این اتفاق در نیم فصل دوم در فوتبال ایران رخ بدهد. منتهی حالا باید دید با توجه به تایید نشدن کمک داور ویدئویی بومی و بحران مالی در فوتبال کشور چه تصمیمی در ایران رابطه اتخاذ خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۲۳۶۷۹۱۳:۲۰:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۶
فکر میکنید فیفا و حامیان اقتصادی آن حاضرند از سرمایه گذاری و سودشان در طراحی، ساخت، نصب، بهره برداری، آموزش، نظارت و پشتیبانی از سیستم مورد نظرشان بگذرند و اجازه دهند شما سیستم خودتان را پیاده کنید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین