دیپلمات انگلیسی: اقدام لندن در توقیف نفتکش ایران غیرقانونی است

گروه جهان الف،   3980505216

یک دیپلمات پیشین انگلیسی ضمن انتقاد از اقدام اخیر لندن در توقیف یک نفتکش ایرانی، اظهار داشت که انگلیس حق ندارد جبل طارق را بر ایران ببندد.

به گزارش فارس، یک دیپلمات پیشین انگلیس اقدام اخیر این کشور در توقیف یک فروند نفتکش ایرانی در «جبل طارق» را غیرقانونی توصیف کرد.

 «کریگ موری» سفیر انگلیس در «ازبکستان» در سال‌های 2002 تا 2004  طی تحلیلی دروبگاه خود در این زمینه نوشت: اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایران در جبل طارق غیرقانونی بوده و شکی در آن نیست.

کریگ موری در این باره نوشت: هرچند که واکنش ایران به این ماجرا‏ و توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز نیز غیرقانونی بود، اما اقدام این کشور به عنوان یک واکنش، قابل فهم‌تر است. پیامدهای ناشی از فروپاشی قوانین مهم بین المللی در زمینه تردد از طریق تنگه‌ها برای اقتصاد جهانی ویرانگر خواهد بود.»

بر اساس این گزارش، جمعه بیست‌وهشتم تیرماه به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی بندرعباس، یک نفتکش تحت پرچم انگلیس در نزدیکی تنگه هرمز و به دلیل نقض قوانین و مقررات دریانوردی توقیف شد. این اقدام دو هفته پس از آن صورت گرفت که نیروهای ویژه ارتش انگلیس به یک کشتی حامل نفت ایران که از آب‌های بین‌المللی نزدیک «جبل طارق» در حال گذر بود حمله کرده و آن را توقیف کردند. بهانه توقیف این کشتی نیز حمل نفت به سوی سوریه بوده که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. ایران این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و شورای امنیت سازمان ملل نیز آنها را تصویب نکرده است. (جزئیات بیشتر)

 این دیپلمات انگلیسی با اشاره به اهمیت گذرگاه‌های دریایی مهم جهان چون «تنگه دوور» در آبراه مانش،  «تنگه کرچ» در دریای سیاه ، «تنگه مالاکا»  در سوماترا و «تنگه تایوان» در اقیانوس آرام و لزوم تردد آزاد دریایی و حفظ امنیت آن‌ها از سوی کشورهای دارای قلمروی آبی نوشت: باز نگه داشتن تنگه هرمز، برای اقتصاد جهانی به نسبت دیگر نمونه‌های ذکر شده  شاید مهم‌تر باشد.

گریک موری همچنین نوشت: حق عبور از یک تنگه صرف‌نظر از آب‌های سرزمینی، یک رکن کاملا ضروری از قوانین دریایی بین المللی و نظم بین المللی است. تنگه جبل طارق نیز حیاتی است و انگلیس  به هیچ وجه حق ندارد آن را بر ایران یا سوریه ببندد. در صورت از بین رفتن  تعهد دولت‌های ساحلی در باز نگه داشتن گذرگاه‌های دریایی، این امر به سقوط  ناگهانی اقتصاد و حتی درگیری نظامی در سراسر جهان منجر خواهد شد.

پربحث‌های هفته

  1. وقتی مردم مانند رییس مجلس دهم فکر نمی‌کنند...

  2. "دیپلماسی بنزین"، نمادی از بی اعتنایی به تهدیدات آمریکا

  3. کارناوال نفتکش های ایرانی در اقیانوس ها

  4. نامه احمد توکلی به روحانی: برای نجات کشور پیروی از اقتصاد آزاد را کنار بگذارید

  5. آیا فلسطینی‌ها زمین‌هایشان را به یهودیان فروختند؟

  6. شاخ «غول» هم شکستنی است...

  7. اسکورت نفتکش «فارست» توسط هواپیماها و ناوهای جنگی ونزوئلا

  8. درد کهنه غیزانیه، «امنیتی» نیست

  9. مجلس تراز انقلاب و حق مسکن یازده میلیونی؟!

  10. امروز تهرانی‌ها سورپرایز شدند!

  11. مجلس خدمت یا مجلس قدرت؟!

  12. جمعیت جوان، کرونا را شکست می‌دهد

  13. تلفاتی سنگین‌تر از تلفات جنگ بر دوش ایالات متحده

  14. فطر و اعیاد مذهبی؛ آیا مسابقه شادمانی عمومی کافی است؟

  15. چرا فرزندآوری کم شده/ آیا جامعه هم پیر می‌شود؟

  16. واکنش «آشنا» به توئیت «محسن رضایی» درباره غیزانیه

  17. پایان ریاست لاریجانی با تقدیر روحانی/جدال توییتری نادران و آشنا/زیباکلام: هیچ‌کس به جهانگیری و هاشمی رای نمی‌دهد

  18. رهبر انقلاب: در عدالت نمره مطلوب به دست نیاورده‌ایم/ مجلس متعهد به وظایف، نقطه امید مردم و اتکاء مجریان است

  19. دو نشست معنادار توسط قالیباف و حاجی بابایی/ حیاط خلوت نمایندگان دوره دهم/ دلیل حمایت اصلاح‌طلبان از ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری

  20. توضیح میرسلیم درباره مصاحبه با بی‌بی‌سی

  21. ریشه قتل دختر ۱۴ ساله تالشی اختلافات مذهبی نیست

  22. غیزانیه از نمای نزدیک

  23. رهبر انقلاب: وضعیت رژیم صهیونیستی در آینده‌ سخت‌تر خواهد شد/ فلسطین قابل فراموش شدن نیست

  24. وامی‌ برای آشنا، آشنایی برای وام !

  25. قیمت‌های شورای رقابت به خودروسازان ابلاغ شد/پراید ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان+جدول

آخرین عناوین