حاشیه‌ای بر سخن آیت‌الله خاتمی درباره خلوتی نماز جمعه

گروه سیاسی الف،   3980505186 ۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
حاشیه‌ای بر سخن آیت‌الله خاتمی درباره خلوتی نماز جمعه

آیت‌الله احمد خاتمی، این هفته در نماز جمعه تهران گفت: «رسانه‌ها چه مکتوب چه فضای مجازی، نماز جمعه را تخریب نکنند، خوشحال نباشند که نماز جمعه خلوت شده است. الحمدالله صداوسیما در میدان است و انتظار می‌رود که تلاش بیشتری کنند و برنامه‌هایی برای تشویق مردم برای نماز جمعه بگذارند.»

بدون شک آیت الله خاتمی مسئله بسیار مهمی درباره نماز جمعه مطرح کرده اند که بیانگر دغدغه ایشان است و نیاز به واکاوی و بررسی دارد. پاسخ درست به این مساله می تواند تاثیر مهمی در رونق گرفتن نماز جمعه، اقبال نسل جوان به این فریضه سیاسی- عبادی و تقویت پایه های اعتقادی و معرفتی مردم داشته باشد. در صورتی که نماز جمعه پررونق باشد می‌تواند نقش مهمی در آگاهی و بصیرت افزایی جامعه داشته باشد.

سوال این است که چرا نماز جمعه‌ها خلوت تر شده و چه دلایلی موجب عدم شرکت نسل جوان در این مراسم سیاسی- عبادی شده به گونه ای که به نظر می رسد نوعی شکاف نسلی در افرادی که به نماز جمعه می روند پدیدار شده و امروز اکثریت قریب به اتفاق افرادی که هر هفته به نماز جمعه می روند میانسال به بالا هستند.

در این‌باره اشاره به سخنان رهبر انقلاب در دیدار با ائمه جمعه در 25 تیرماه سال جاری می تواند پاسخ های دقیق و مناسبی به این سوالات ارائه کند. عملیاتی شدن محورها و ایده های رهبری در این سخنرانی می تواند تاثیر مهمی بر اقبال مردم به نماز جمعه داشته باشد و بدون شک اگر همین توصیه های رهبری توسط ائمه جمعه وشورای سیاست گذاری مدنظر قرار گیرد آیت‌الله خاتمی پاسخ مساله ای را که چندان هم از سوی ایشان دقیق طرح نشده به درستی در خواهند یافت.

بیشتر بخوانید:

بیانات رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور

آفات هم‌نشینی ائمه جمعه با اصحاب قدرت و ثروت

* عدم دو قطبی سازی بین صدا و سیما و فضای مجازی: اگرچه آیت الله خاتمی در سخنان خود تاکید دارند در رسانه های مجازی نماز جمعه تخریب می شود و ابراز خوشحالی می کنند که صدا و سیما برای تبیین اهمیت نماز جمعه حضور دارد اما باید گفت اگر این سخنان تجویز نوعی بی توجهی به فضای مجازی باشد حتما نمی تواند در دنیای امروز راهبردی موفق باشد. در عصر فعلی نقش شبکه های اجتماعی و رسانه های آنلاین غیر قابل انکار است و اغراق نیست اگر گفته شود جامعه ای پیروز عرصه واقعی است که اهداف خود را با سیاستی نرم، تدریجی  و عقلانی در میدان مجازی به پیش برد.

در حال حاضر می توان گفت اکثریت قریب به اتفاق افرادی که در نماز جمعه شرکت می کنند مرجعیت رسانه ای آنها احتمالاً صدا و سیما است. بنابراین هنر آن است که پای افراد دیگری که رسانه آنها صدا و سیما نیست به نماز جمعه باز شود.

اتفاقا رهبری در سخنان اخیر خود اگر چه یکی از گرفتاری های امروز را «رواج دروغ، تهمت، شایعه و مسائلی از این قبیل در فضای مجازی» مطرح می کنند اما خواهان لزوم تبیین رعایت تقوا در همین فضای مجازی می شوند.

بر اساس همین سخن رهبری باید گفت با توجه به شرایط کنونی اتخاد سیاست فعالانه در قبال فضای مجازی به عنوان یک اصل جهت شرکت مردم در نماز جمعه باید نظر گرفته شود.

* اجتناب از رفتن به سمت صاحبان ثروت و قدرت: یکی دیگر از محورهایی که رهبر انقلاب بر آن تاکید می کنند«سلوک عملی ائمه‌ی جمعه و نحوه‌ی ارتباط آنان با مردم» است به گونه ای  که مردم از آن، دین، تقوا، صداقت و انقلابی‌گری را استشمام کنند. رهبری در این باره می فرمایند:« پیگیری مشکلات مردم با چهره‌ی باز و گشاده، اجتناب از رفتن به سمت صاحبان ثروت و قدرت و افراد چرب‌زبان، و مراقبت از نزدیکان و فرزندان، از موارد مهم در سلوک عملی ائمه‌ی جمعه است».

بواقع یکی از مشکلات اساسی که موجب دلسردی مردم نسبت به نماز جمعه شده این است که قبلاً عده ای محدود از ائمه جمعه با رفتار غیر انقلابی خود زمینه بی اعتمادی مردم و نسل جوان را به این نهاد مقدس فراهم کرده اند. بدون شک امام جمعه ای که خودروی شاسی بلند سوار می شود، امام جمعه ای که از فرزندان خود مراقبت نمی کند و آنها به پشتوانه موقعیت وی وارد معاملات اقتصادی و دلالی می شوند یا امام جمعه ای که اجازه مطرح شدن مشکلات کارگران درمانده از همه جا را در نماز جمعه نمی دهد به جایگاه این نهاد سیاسی – عبادی خدشه وارد می کنند. این ائمه جمعه خود موجب فاصله انداختن بین مردم و نهاد نماز جمعه می شوند.

غنی سازی خطبه های نماز جمعه: دوری از کلی گویی و بیان کلیشه ای و تکراری باید سرلوحه خطبای نماز جمعه باشد. رهبر انقلاب در این باره عنوان می کنند که «خطبه‌ها باید پُرمغز، آموزنده، راه‌گشا و حاوی پاسخ به سؤالات مختلف مردم بویژه جوانان باشد»

به همین دلیل رهبری در سخنان خود پیشنهاد می دهند که خطبه‌های نماز جمعه باید کوتاه، بلیغ و رسا بیان شوند. بدون شک توجه به همین مسئله و اجرایی کردن آن توسط ائمه جمعه نیازمند ساعت ها مطالعه و یاداشت برداری، رصد دقیق  رخدادها و حوادث جهان و منطقه و تحلیل آنها می باشد.

* توجه به جوانان: رهبر انقلاب به ائمه‌ی جمعه توصیه می کنند هر هفته وقت مشخصی را به دیدار با جوانان اختصاص دهند تا بتوانند خطبه‌های قابل استفاده بیان کنند. بدون شک همنشینی با جوانان، بیان مطالب و دغدغه های آنها می تواند کمک شایانی در باز کردن پای جوانان به نماز جمعه فراهم کند. اگر این اتفاق رخ دهد تحولی جدی در اقبال جوانان به نماز جمعه بوجود خواهد آورد.

پرهیز از ورود به سیاسی کاری و باندبازی: یکی از مسائلی که گاه در خطبه های نماز جمعه دیده می شود ورود ائمه جمعه به بحث ها و دعواهای سیاسی و بین جناحی است که حتماً می تواند آسیب زا باشد و موجب دور شدن عده ای از نماز جمعه شود. به همین دلیل است که رهبر انقلاب «حمایت از جهت‌گیری‌ها و جریانهای انقلابی» را از وظایف ائمه جمعه عنوان می کنند اما در عین حال تاکید می کنند «باید به همه‌ی طرفها روی خوش نشان دهید».

 می تواند تاثیر شگرفی در پربار شدن نماز جمعه داشته باشد و این مراسم عبادی- سیاسی شاهد حضور پررنگ نسل های جوانتر باشد. بخصوص این که نماز جمعه در 900 شهر برگزار می شود و «این مجموعه‌ی گسترده، توانایی نهادینه کردن عالی‌ترین و دشوارترین گفتمانها در موضوعات اصلی و ضروری کشور را دارد که این از ویژگی‌های برجسته‌ی نماز جمعه است».

همین چند وقت اخیر اتفاقاتی مانند حضور ائمه جمعه در بین نمازگزاران بدون محافظ، برداشتن نرده ها و رفتار مردمی امام جمعه تبریز، اهواز  و دیگر شهرها موجب جلب توجه بسیاری شده بود. حال اگر در 900 شهر چنین رفتارهایی از ائمه جمعه سربزند بدون تردید تحولی رخ خواهد داد که موجب همبستگی بیشتر مردم و نظام را فراهم می آورد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۲۳۶۱۴۱۲:۵۵:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۶
از ابزارهایی به غیر از صدا و سیما استفاده کنید . اتفاقا همه از دست صدا و سبما فراری ان
ناشناس۱۰۲۳۶۹۴۱۳:۲۵:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۶
من ترجیح میدم نمازم رو توی زیر زمین خونه ام بخونم
ناشناس۱۰۲۳۸۹۵۱۵:۱۶:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۶
قرآن کریم : وای بر نمارگزاران آنهابی که نماز را برای ریا میخوانند .
ناشناس۱۰۲۴۰۱۰۱۶:۲۸:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۶
ائمه جمعه هر شهر با رای مستقیم مردم آن شهر تعیین گردد
ناشناس۱۰۲۴۰۲۱۱۶:۳۴:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۶
وقتی از مرحوم طالقانی رسیده ایم به احمد خاتمی ، قطعا مردم هم به همان میزان از نماز جمعه فاصله میگیرن
ناشناس۱۰۲۴۱۱۷۱۷:۳۴:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۶
تعیین سیاست خارجی وظیفه امام جمعه نیست.
ناشناس۱۰۲۴۷۷۴۰۸:۳۵:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۷
اصل نماز به صورت جماعت هست ونماز فردی حالت اضطرار داره( در صورتی که امکان جماعت نباشه به صورت فردی خونده میشه ) که از صدر اسلام همیشه نماز جماعت سفارش شده
ناشناس۱۰۲۴۹۷۳۱۰:۲۱:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۷
حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام در نماز جمعه مروانی شرکت می‌کردند که امیرالمومنین علیه‌السلام را دشنام می‌داد! آنوقت شما به دلایل واهی نماز جمعه و جماعت را ترک می‌کنید! سوال اینجاست که کدام یک از امامان ما نمازهایشان را در زیرزمین و فرادا می‌خواندند!
وثوق۱۰۲۵۵۱۷۱۳:۱۴:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۷
فقط دروغ نگوئید و دروغگو را گردن بزنید! اگه تونستید بسم الله پیامبر:دروغ فسق و دروغگو فاسق است.
ناشناس۱۰۲۳۶۲۱۱۲:۵۷:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۶
وقتی نماز جمعه محلی می شود برای تسویه حساب جناحی، شعار دادن علیه این و آن، و البته صفوف اول آن برای نشستن مسئولان و دیده شدن ، چرا مردم به خصوص جوانان باید در آن شرکت کنند.
ناشناس۱۰۲۴۸۰۱۰۸:۵۴:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۷
وقتی امام جمعه در تریبون رسمی آن اعلام میکنه که محمد خاتمی یک میلیارد دلار از سعودی پول گرفته و بعد نه خاتمی دستگیر میشه و نه آن امام جمعه بازخواست میشه، این نماز چه تقدسی خواهد داشت؟؟؟
ناشناس۱۰۲۳۶۲۳۱۲:۵۹:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۶
ربطی به رسانه ها نداره، دنبال بهونه میگردن که بندازن گردن یکی!! اینهمه سرمایه گذاری ودستادهای مختلف که تشکیل شد نباید امروز رسانه ها را مقصر دانست. خیلی ها توخونه هاشون نماز نمیخونن چه برسه برن نماز جمعه.
ناشناس۱۰۲۳۶۲۵۱۳:۰۰:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۶
کلا" تعداد نماز خوانها ریزش سنگینی کرده است.. دلیل نماز نخواندن چیست؟
ناشناس۱۰۲۳۶۷۳۱۳:۱۹:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۶
وقتی مداح ؛ توی پاکت پولای آنچنانی میگیره برای مداحی وقتی مسئولان ارشد همه نجومی میگیرن و در میرن کانادا وقتی داماداشون و عروساشون و دختراشون توی لواسون و باستی هیلز ویلا دارن من فقیر ، از دین این شکلی ، فراری میشم
ناشناس۱۰۲۴۲۶۱۱۹:۲۸:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۶
ایا دین اسلام را این افراد اورده اند که شما از ان فراری شده ای . دین مقدس اسلام ۱۴۰۰ سال پیش و توسط رسول الله بیان شده و بعد از ان ائمه اطهار باز بیان شده است ما باید همان چیزهایی که رسول الله و ائمه اطهار گفته بودند را هم انجام می دادیم این قدر نامید نبودیم .
ناشناس۱۰۲۳۷۸۱۱۴:۰۵:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۶
عملکرد آقایون
ناشناس۱۰۲۳۶۳۴۱۳:۰۳:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۶
اذان هم زمان از تمام شبکه های صدا و سیما و مساجد پخش می شود که مردم را به نماز خواندن دعوت می کنند. اما همه شاهدند که نماز و نماز خوان کم و کم تر می شود.
ناشناس۱۰۲۳۸۶۴۱۴:۵۵:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۶
صفوف نماز جماعت در مساجد عملا شده محل ملاقات پیرمردان و پیرزنان محلات اما دریغ از حضور پرشور جوان ترها.چرا؟؟؟پاسخ مشخص است چون سالهاست خدا و فرامینش را به میل خود تفسیر کرده ایم
ناشناس۱۰۲۳۹۶۶۱۶:۰۱:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۶
در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبریست ور نه هر گبری به پیری میشود پرهیزگار !!! جوانان مملکت الان کجا هستن ؟!!!
ف.خ۱۰۲۴۰۱۷۱۶:۳۱:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۶
تعداد نماز خوان ها کمتر نشده ولی متاسفانه بیشتر هم نشده است.
ناشناس۱۰۲۳۶۴۰۱۳:۰۴:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۶
با خدا در هر زمان با هر زبانی می توان گفتگو کرد.
ناشناس۱۰۲۴۳۱۹۲۰:۱۱:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۶
کلمة حق يراد به الباطل
ناشناس۱۰۲۳۶۴۷۱۳:۰۶:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۶
نماز جمعه شده محل فحش دادن به آمریکا و اسراییل و بی حجاب و گروه های سیاسی.
نيما۱۰۲۳۸۱۹۱۴:۲۸:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۶
احسنت .
مهدي۱۰۲۳۶۵۸۱۳:۱۳:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۶
جدايي بين مردم و مسئولين با كشيدن نرده ، زشت ترين و اسفناك ترين صحنه نمازجمعه است. مردم بايد در گرما در صف كنترل و بازرسي معطل شن ، بعد مسئولين با ماشين شيشه دودي و كولردار تا پشت درب جايگاه ، بصورت ويژه وارد نماز جمعه بشه.
ناشناس۱۰۲۴۴۰۴۲۱:۳۳:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۶
جایگاه VIP در نماز جمعه !!!!!!
ناشناس۱۰۲۳۶۶۱۱۳:۱۶:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۶
وقتی همه ایمه جمعه از یک طیفند دیگر
ناشناس۱۰۲۳۸۰۴۱۴:۱۸:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۶
طیف شما یک هاشمی داشت اگر الان بود حتما امروز نماز جمعه روبا شلوارک و .. می خواندید ! درسته ؟
ناشناس۱۰۲۳۹۳۲۱۵:۳۸:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۶
همین دیدگاه افرادی مثل شما خیلی ها رو از نماز جمعه گریزان می کنه .
ناشناس۱۰۲۳۹۴۶۱۵:۴۷:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۶
چه اشکالی داره با شلوارک هم نزد خدا قابل قبوله اگر ریا کاری نباشه برای مقام
ناشناس۱۰۲۴۰۸۳۱۷:۱۲:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۶
برای مردان، اشکالی ندارد
ناشناس۱۰۲۴۲۴۹۱۹:۲۲:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۶
ببینید همین الان شما دارید به دیگر افراد جامعه تیکه می اندازید و این اثبات میکنه که تک قطبی هستید و نماز جمعه را تربیون و ابزاری کرده اید برای حمله
ناشناس۱۰۲۴۳۸۷۲۱:۱۳:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۶
تا آنجا که به یاد دارم نماز جمعه مرحوم رهاشمی از نماز جمعه بقیه بزرگوارانی که امام جمعه تهران هستند شلوغ تر بود.
ناشناس۱۰۲۴۵۷۵۰۰:۵۵:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۷
هاشمی هم از ما نبود ..
ناشناس۱۰۲۴۷۲۰۰۷:۴۱:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۷
همين طيف بازي شما دمار از روزگار ملت در آورده است .
ناشناس۱۰۲۳۷۰۳۱۳:۲۹:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۶
بعضیا فقط برای دوربین میان دوربین ها را اضافه کنید
ناشناس۱۰۲۳۷۲۲۱۳:۳۴:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۶
همش فیلمه این تکه کلام جوان هاست واقعی بیان تو میدان تا حضورتون حس بشه جوانان همی می ایند نماز جمعه شده قرار دید و بازدید مسعولین و مردم هم هیچ گویی اصلا وجود ندارن
ناشناس۱۰۲۳۷۶۷۱۳:۵۴:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۶
یه مدت تریبون های نماز جمعه رو بدین به دیگران به کسانی که متفاوت با شما فکر میکنند. شاید دیگران حرفهای جذاب تری داشته باشند.
ناشناس۱۰۲۳۷۹۰۱۴:۱۰:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۶
در خطبه های نماز جمعه به جای دفاع از مظلومیت مردم بیشتر به دفاع از عملکرد مسئولین هم جناح و تخریب غیر هم جناح پرداخته میشه و دغدغه مردم به صورت واقعی مطرح نمیشه
ناشناس۱۰۲۳۸۰۷۱۴:۲۰:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۶
در تمتم محلات شهر تهران مساجد بسیار بزرگ ساخته شده یه آمار بگیرید تا متوجه بشین تعداد نماز خوانها چقدره و در چه طیف سنی هستند
علی۱۰۲۳۸۰۸۱۴:۲۱:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۶
متاسفانه امامان جمعه با افکاری که دارند نمونه بارز فاصله بین نسلها هستند. امباحث تکراری . کلیشه ای و یکجانبه دیگر جذابیتی برای جوانان ندارند.برخی از امامان جمعه چند دهه از بازنشستگی خود گذشته اند . دسته بندی مردم در نماز با نرده و حفاظ دیگر برای نسل جدید بی مفهوم است .
ناشناس۱۰۲۳۸۱۲۱۴:۲۵:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۶
کافیه یکهفته نماز جمعه چند شهر رو گوش بدی بعد بفهمی که چه هماهنگی بین ایمه جمعه در بیان مطالب مشابه وجود داره ...اونوقت میبینی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه چه عملکرد خوبی داره !! اما چون شورا جناحیه متاسفانه خروجیشم جناحی وتک قطبیه ...اینه که باعث میشه نماز گذار ها هم تک جناحی بشن ....وریزش داشته باشن ...
ناشناس۱۰۲۳۸۲۲۱۴:۲۹:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۶
اگر نماز جمعه خلوت شده ، هيچ دليلي ندارد جز بي هنري امامان جمعه .
ناشناس۱۰۲۴۶۴۰۰۲:۳۴:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۷
ژانگولر خطیب همراه با در آوردن100 دلاری از جیب خطیب محترم!!
ناشناس۱۰۲۳۸۲۳۱۴:۲۹:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۶
سخن كه از دل بر آيد لاجرم بر دل نشيند !!!!
احمد۱۰۲۳۸۴۰۱۴:۴۱:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۶
هر سخنی از دل برآید لاجرم بر دل نشیند چرا قبل از انقلاب پای سخنرانی های مرحوم شریعتی و مطهری جوانان می نشستند و بغضا دستگیر می شدند ولی اکنون....باید دل جوانان را به دست آورد و به فکر و اندیشه آنان گوش کرد نه آنکه خودی ها تا لب گور سرکار باشند و مشاغل مهم موروثی باشد قبلا فقط سلطنت موروثی بود اکنون هرشغل متوسط به بالا موروثی است
ناشناس۱۰۲۳۸۵۷۱۴:۵۳:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۶
تنها راه نجات اعتقادات مردم تمیز دادن آیین و شعائر دینی از اهداف و منش سیاسیون است و بس!نکنیم این کار رو رنسانس عقیدتی بزرگی در پیش خواهیم داشت
ناشناس۱۰۲۵۵۴۱۱۳:۲۱:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۷
خلاصه نظرت میشه: جدایی دین از سیاست.
ناشناس۱۰۲۳۸۸۴۱۵:۰۸:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۶
جهت شرکت کارمندان دولت باید حق نماز به حقوق ماهیانه افزوده شود
ناشناس۱۰۲۳۹۵۱۱۵:۵۰:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۶
الان ریاکاری بی مزد هست اگه فرمایش شما عملی بشه ریاکاری با مزد میشه
صف۱۰۲۳۹۰۱۱۵:۱۹:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۶
اوایل انقلاب اگر لحظه ای دیرتر به محل نماز جمعه یا جماعت میرسیدی نه جا گیرت می آمد و نه مهر پیدا میکردی ناچار باید با سنگی خارج از جماعت نماز میخواندی.. اما عملکرد غلط آقایان مسئولين و ثروت اندوزی آنها و ولخرجی فرزندان و اعضای خانواده شان و رد پای آنها در اختلاسهای کلان و ورود به تجارت و کسب در آمدهای نجومی با احتکار و گرانفروشی بچه های حضرات و به رخ کشیدن ثروت به افراد جامعه ( جامعه ای که اکثریت مردمش با حداقل در آمد و حقوق و خیل عظیم بیکاران تحصیل کرده و نکرده با مشقت روزگار می گذرانند) و دوستی و رفاقت امامان جمعه و جماعت با افراد بدنام ولی پولدار در شهرهای کوچک کار را به جایی رسانده که صفهای نماز جمعه وجماعت خلوت و روی مهرهای مساجد کلی خاک نشسته است..
ناشناس۱۰۲۳۹۷۱۱۶:۰۲:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۶
کاشکی من یک غیر مسلمان بودم مسلمان هستم ولی این به ظاهر مسولین ریاکار مرا از مسلمان بودنم بیزار کردن.
ناشناس۱۰۲۳۹۸۹۱۶:۱۴:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۶
نماز جمعه به مانند صدا وسیما تبدیل شده به بلندگوی یک جناح سیاسی.
رسول مشهدي۱۰۲۴۰۳۳۱۶:۴۰:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۶
مهمترين دليل عدم حضور مردم در نماز جمعه همين است كه امام جمعه تهران خلوتي نماز جمعه را گردن ديگران مي اندازد بدون آنكه حتي يك درصد هم خود را مقصر بداند. اين آقايان هميشه بي تقصيرند و ديگران همه مقصر.
رضا۱۰۲۴۰۴۱۱۶:۴۳:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۶
خدایش حرفی مونده به مردم بگید که نگران حضورمردم هستید.
ناشناس۱۰۲۴۰۵۱۱۶:۴۹:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۶
علت رو باید در عملکردمسئولین وبویژه خودشون دید
حاجي باقري۱۰۲۴۰۷۸۱۷:۰۹:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۶
اتفاقاً سوال این نيست که چرا نماز جمعه‌ها خلوت تر شده، سوال اين است انموقع که نماز جمعه پررونق بود توانست نقش مهمی در آگاهی و بصیرت افزایی جامعه داشته باشد؟؟!!!
ناشناس۱۰۲۴۱۰۰۱۷:۲۳:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۶
شما نماز خون پیدا کن نماز جمعه و جماعت پیشکش. من در یک شرکت خصوصی کار می کنم با وجود بیش از 100 نفر پرسنل تعداد نماز گزاران برای نماز ظهر به 10 نفر نمی رسه
سعید۱۰۲۴۱۰۵۱۷:۲۶:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۶
بخدا ما همه دینداریم.بخدا عقاید داریم.ولی وقتی میبینیم طرف اختلاسگر و رباخوار و ... همیشه در نماز جمعه بوده....یک زمانی مدیر مدرسه ما که خدا لعنتش کنه،به من که شیشه مدرسه رو با توپ فوتبال شکستم،گفت:تو نماز هم میخونی!!!!
احمد۱۰۲۴۱۴۲۱۸:۰۲:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۶
من خطبه های نماز جمعه ی تهران رو از قدیم بطور خلاصه شده یا گهگاهی از طریق صدا و سیما دنبال می کردم مرحوم هاشمی رفسنجانی نسبت به بقیه به روزتر بودند و این نکته ی مهم در خطبه خوانی ست و سبب جذب مخاطب می شود .
ناشناس۱۰۲۴۱۵۲۱۸:۱۲:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۶
دچار یه دوگانگی شدیم اگه خطیب جمعه بخواد از عملکرد دولت نقد کنه که مورد لطف طرفدارای دولت قرار می گیره اگه هم چیزی نگه که گرفتاره البته باید بدون جناح بندی به عملکرد همه قوا انتقاد کنن تا اصلاح انجام بشه
ناشناس۱۰۲۴۱۷۵۱۸:۲۴:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۶
تو نبود کسانی که حرفای دل مردم میزدن مثل آیت الله هاشمی رفسنجانی دل و دماغ اومدن نداریم
ناشناس۱۰۲۴۳۰۴۲۰:۰۵:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۶
سخنان امامان جماعت همش تکرار خطبه هاست و این واقعا خسته کننده هست . البته نماز بر مومن واجب هست و ارتباط با خداست و در هر مکانی میشود خواند .
ناشناس۱۰۲۴۳۴۱۲۰:۲۴:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۶
صدای دلنشین آقای طالقانی یادش بخیر و روحش شاد
عمران۱۰۲۴۴۲۶۲۱:۴۹:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۶
راستی مصلی تهران چه شد؟ چرا در آنجا برگزار نمیشود؟
ناشناس۱۰۲۴۶۰۳۰۱:۲۴:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۷
متاسفانه در شهر تهران با ۱۰ میلیون نفر جمعیت فقط یک مکان برای اقامه نماز جمعه وجود دارد . باید در همه مساجد جامع نماز جمعه برگزار شود مثلا کسی که در مینی سیتی یا شهرک قائم زندگی می کند چه مسافت زیادی را باید بیاید و برود .
ناشناس۱۰۲۴۶۱۹۰۱:۵۰:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۷
صف نماز جمعه تنها چیزی نیست که مردم ازش دور شدن این می تونه زنگ خطر باشه ولی خوب تاریخ می گه تا دیر نشه کسی نمی فهمه
علی۱۰۲۴۹۲۶۱۰:۰۱:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۷
خود شکن آیینه شکستن خطاست
ناشناس۱۰۲۵۱۵۵۱۱:۲۲:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۷
جوانان قبل از نماز جمعه به کار و درامد و ارامش نیاز دارند....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  12. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  15. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  16. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  17. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  18. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  19. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  20. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  21. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  22.   واکنش فراجا به اقدام تروریستی در سیب و سوران/فطر خونین شهدای راه امنیت در سیستان وبلوچستان

  23. رهبر انقلاب: رژیم خبیث صهیونیستی تنبیه خواهد شد

  24. واکنش روزنامه اصولگرا به حضور صدیقی در نمازجمعه/ بیان دلایل استعفای وزیر بعد از ۴ سال

  25. زلنسکی از پاسخ ایران به اسرائیل عصبانی شد

آخرین عناوین