تحرکات جدید آمریکایی‌ها در «دیالی» عراق

گروه جهان الف،   3980505165

آمریکایی ها فاز جدید تحرکات خصمانه خود در عراق را با اعمال فشارهای گسترده جهت تأسیس کنسولگری در استان «دیالی» کلید زده اند.

به گزارش مهر، به نظر می رسد که تحرکات خصمانه ایالات متحده آمریکا در عراق پایانی ندارد. آمریکایی ها به تازگی تحرکات مشکوکی را در برخی استان های عراق کلید زده اند و بسیار امیدوار هستند که از رهگذر این تحرکات، نفوذ خود در این کشور را گسترش دهند.

ازجمله تحرکات جدید آمریکایی ها در عراق می توان به تلاش آنها برای ایجاد کنسولگری در استان «دیالی» اشاره کرد. درهمین ارتباط، اتحادیه علمای مسلمان «دیالی» از فشارهای آمریکا برای ایجاد کنسولگری در شهر «بعقوبه» واقع در استان دیالی و حمایت برخی از سیاستمداران از این تحرکِ واشنگتن خبر داد.

«جبار المعموری» رئیس اتحادیه علمای مسلمان دیالی در این خصوص اعلام کرد: «اطلاعاتی به دست ما رسیده است که حاکی از آن است که آمریکا به شکل پنهان برای تأسیس کنسولگری در بعقوبه فشار می‌آورد». رئیس اتحادیه علمای مسلمان دیالی افزود: «برخی سیاستمداران از این اقدام آمریکا استقبال کرده اند؛ بدون اینکه به تبعات آن توجه کنند. بدون هیچگونه شک و تردیدی تأسیس این کنسولگری عامل فتنه و توطئه خواهد بود. در صورتی که به شکل علنی موضوع مطرح شود با مخالفت کوبنده مردم دیالی روبرو خواهد شد».

همانطور که رئیس اتحادیه علمای مسلمان دیالی اعلام کرده است، آمریکایی ها قصد دارند با تأسیس کنسولگری در استان دیالی عراق، مرکزی را جهت فتنه انگیزی و توطئه چینی در این کشور تأسیس کنند؛ هدفی که بعید به نظر می رسد در سایه هوشیاری دولت و ملت عراق و همچنین احزاب و جریان های سیاسی این کشور محقق شود. با این حال، پر واضح است که تحرکات کنونی واشنگتن در استان دیالی به هیچ وجه نمی تواند با سیاست های کلی آمریکا برای گسترش نفوذ خود در عراق بی‌ارتباط باشد.

این تلاش های مذبوحانه از سوی واشنگتن درحالی انجام می شود که عراقی‌ها عزم خود را برای برقراری صلح و ثبات در این کشور به ویژه در مرحله «پساداعش» کلید زده اند؛ عزمی که به نظر می رسد آمریکایی ها برای خدشه دار کردن آن، تمام تلاش خود را به کار بسته اند.


علاوه بر این تلاش های خصمانه و مذبوحانه، آمریکایی ها توطئه های دیگری را نیز تدارک دیده اند. آنها به دنبال آن هستند تا با انتشار برخی اخبار، در صفوف اقشار مختلف عراق انشقاق ایجاد کرده و احزاب و جریان‌های سیاسی را در مقابل دولت بغداد قرار دهند. هدف اصلی و اساسی از این اقدام، ایجاد بحران سیاسی در عراق است. واشنگتن تلاش می کند تا برخی گروه های متنقد در عراق را به گونه ای جلوه دهد که آنها با دولت مبارزه می کنند؛ حال آنکه آنها خود جزئی از حاکمیت عراق محسوب می شوند.

طبیعی است هر کشوری دارای جریان و جبهه منتقد در داخل باشد. چنین جبهه و جریانی، تا زمانی که بر مبنای منافع ملی و نه حزبی، مواضع خود را اتخاذ می کند، در ساختار قدرت محترم شمرده می شود و بدیهی است که دولت بغداد نیز از وجود چنین جریانی در ساختار قدرت استقبال می کند. با این حال، آمریکایی ها تلاش می کنند دولت و برخی جریان های منتقد آن را به جان هم بیندازند تا هرج و مرج در عراق ایجاد شود.

علت اصلی این موج سواری ایالات متحده آمریکا در عراق برای ایجاد بحران سیاسی در این کشور این است که مقامات آمریکایی خود به خوبی می دانند که جریان های منتقد در عراق حاضر نیستند از طریق خشونت آنگونه که واشنگتن تمایل دارد به اهداف و خواسته های خود دست پیدا کنند و بدین ترتیب، تنها قانون را نصب العین خود قرار می دهند.

در همین حال، بیگانگان و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور با تبلیغات رسانه ای خود اینگونه القاء می کنند که برخی گروه های سیاسی به دنبال مبارزه با سیاست ها و برنامه های دولت بغداد هستند؛ حال آنکه این گروه ها به دنبال نظارت بر برنامه ها و سیاست ها با هدف بهبود خدمات عمومی برای مردم هستند.


این تبلیغات رسانه ای در حالی مطرح می شود که احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی در عراق جملگی روابط بسیار خوبی با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق دارند و او را شخصیتی ملی و قلمداد می کنند؛ شخصیتی که روابط مناسبی با سران تمامی احزاب و جریان های سیاسی در عراق دارد. با این حال، آمریکایی ها در تلاش هستند تا برای گسترش نفوذ خود در مناطق مختلف عراق از جمله دیالی، نوعی بحران سیاسی میان احزاب و دولت بغداد ایجاد کنند.

ناگفته پیداست که آمریکایی ها از روند دموکراسی در عراق به شدت آزرده خاطر هستند و نمی خواهند که این روند بیش از این ادامه پیدا کند؛ روندی که دولت، ملت و احزاب و جریان های سیاسی مختلف را در کنار یکدیگر و در یک مسیر قرار داده است و هیچیک از آنها حاضر نیستند با سیاست های خصمانه و ظالمانه آمریکایی ها در عراق همراهی کنند. همین عدم همراهی با سیاست های آمریکایی در عراق از سوی تمامی اقشار این کشور، خشم و غضب واشنگتن را برانگیخته است.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می رسد این است که آمریکایی ها قصد ندارد به سلسله اقدامات خود در به خطر انداختن امنیت ملی عراق پایان دهند؛ مسأله ای بارها و در مناسبت های مختلف در رسانه های مختلف عراقی مطرح شده است. تلاش برای ایجاد کنسولگری در استان دیالی نیز در راستای همین تلاش های مذبوحانه قابل تبیین و تعریف است.

آمریکایی ها به خوبی می دانند که تنها راه بقای آنها در عراق و افزایش نفوذشان در این کشور، ایجاد بحران سیاسی و هرج و مرج در آنجاست. درست به همین دلیل است که درحال حاضر فاز جدید تلاش های خود برای افزایش نفوذ در عراق را با اعمال فشار بر بغداد جهت تأسیس کنسولگری در استان دیالی، آغاز کرده اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین