رئیس دیوان عالی کشور: پرونده‌های مفاسد اقتصادی خارج از نوبت رسیدگی می‌شود

گروه اجتماعی الف،   3980505106

رئیس دیوان عالی کشور گفت: برخی پرونده ها از جمله پرونده‌های مرتبط با مفاسد اقتصادی در دیوان عالی کشور بدون نوبت رسیدگی خواهد شد.

پرونده‌های مفاسد اقتصادی خارج از نوبت رسیدگی می‌شود
 

مهر نوشت:‌ قوه قضائیه که این روزها در حال یک پوست اندازی جدید با پیروی از سند تحول قضایی است، قرار است تغییراتی را در کل ارکان و بدنه قضایی تجربه کند به طوری که آیت الله رئیسی هم در نکات مورد اشاره خود به روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های کل کشور به ۱۰ فرمان معروف شده، به موضوعات مهمی از جمله اطاله دادرسی اشاره کرد. این چند نکته مهم که عبارتند از مبارزه جدی با فساد و زمینه‌های ایجاد آن توسط حفاظت و بازرسی و همه مسئولان قضائی به ویژه قضات و برخورد با معدود ارتباطات ناسالم در دستگاه قضا و همچنین تنبیه افراد کم‌کار یا متخلف و تشویق افراد پرکار، شجاع و قضات دارای روحیه انقلابی، ضرورت حفظ کرامت نسبت به متهم، شاکی و خانواده متهم، استفاده از راهکارهای رفع اطاله دادرسی مانند دو شیفته کردن، استفاده از روزهای تعطیل، بهره‌گیری از سایر همکاران و غیره برای به روزرسانی پرونده‌های موجود در دستگاه قضا و مختومه کردن پرونده‌های مُسن و قدیمی، اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع دستگاه قضا درباره عملکردها و توجه به دغدغه‌ها و سوالات جامعه نخبگانی و افکار عمومی.

یکی دیگر از نکاتی که بارها رئیس قوه قضائیه به آن اشاره کرده است موضوع پرونده‌های قدیمی و مسن است. دیوان عالی کشور که عالی‌ترین مرجع قضایی در کشور است، این دیوان که به منظور نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضایی و انجام مسئولیت‌های که طبق قانون به آن محول می‌شود براساس ضوابطی که رئیس قوه قضاییه تعیین می‌کند تشکیل شده‌است.

در راستای اجرای سند تحول قضایی در زیر مجموعه‌های قوه قضائیه با حجت الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم به گفتگو پرداختیم. مرتضوی مقدم از قضات باسابقه ای است که با حکم رئیس قوه قضائیه چند ماهی است که سکان ریاست دیوان عالی کشور را برعهده گرفته است. وی که پیش از این سمت‌های مختلف قضایی را بر عهده داشته، سابقه کار در دادستانی کل، پست‌های قضایی استانی و همچنین قضاوت را در کارنامه خود دارد. آیت الله رئیسی پس از مشورت با قضات قدیمی دیوان عالی، وی را که خود از اعضای این دیوان است به سمت ریاست انتخاب کرد.

مرتضوی مقدم که رئیس یکی از شعب دادگاه تجدید نظر انتظامی قضات هم هست، سابقه معاون اولی در دادستانی کل و همچنین سی سال سابقه قضاوت را دارا است.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم در رابطه با برنامه‌های دیوان عالی در راستای تحول قوه قضائیه گفت: از آنچه از طرف ریاست محترم قوه قضائیه ارسال می‌شود و شاخص‌های کلی دستگاه قضا هم ابلاغ شده و مشخص است، پیروی می‌کنیم.

وی در خصوص کمبود منابع انسانی در دیوان عالی کشور گفت: یک سری کمبود نیروی انسانی در دیوان عالی کشور احساس می‌شود که باید این خلاء رفع و مشکل برطرف شود.

مرتضوی مقدم در پاسخ به این سوال که برآورد شما از افزایش نیروی قضایی در دیوان عالی چه تعداد است؟ گفت: ظرفیت دیوان عالی کشور حدود ۷۰ شعبه رسیدگی کننده است که ۵۱ شعبه آن در کشور فعال است. البته در همین شعبی که داریم کمبود قاضی احساس می‌شود. به همین دلیل است که به دنبال آن هستیم که ظرفیت این شعبه‌ها را کامل کنیم تا پرونده‌های موجودی که در دیوان عالی کشور وجود دارد، در اسرع وقت رسیدگی شود.

مهم‌ترین کار ما کاهش زمان دادرسی است

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: مهمترین کار ما این است که زمان دادرسی را کوتاه کنیم تا پرونده‌ای که ارجاع می‌شود در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گرفته و مجدد به شعبه ارسالی بازگردد.

وی افزود: پرونده‌های خاصی هم که به دیوان عالی ارجاع می‌شوند و یا ناامنی، مشکل و جوی در کشور ایجاد می‌کنند را هم در خارج از وقت رسیدگی می‌کنیم.

پرونده‌های مرتبط با مفاسد اقتصادی خارج از نوبت رسیدگی می‌شوند

مرتضوی مقدم به پرونده‌های مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی در صورتی که به دیوان عالی کشور ارجاع شوند، در خارج از نوبت رسیدگی خواهند شد.

رئیس دیوان عالی کشور تأکید کرد: ان شاءالله که بتوانیم با همکاری دوستانمان و همکاران در دیوان عالی کشور موفق باشیم. سیاست‌های ابلاغی را به نحو احسنت انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از نکات مورد اشاره آیت الله رئیسی بحث پرونده‌های مسن بود، در حال حاضر چه تعداد پرونده مسن در دیوان عالی کشور وجود دارد، گفت: ما در دیوان عالی کشور پرونده مسن نداریم و نهایت ممکن است پرونده‌ای باشد که ۶ الی ۷ ماه و یا در نهایت بیش از یک سال باشد.‌

مرتضوی مقدم گفت: به طور کلی سعی ما این است که در اسرع وقت به این پرونده‌ها رسیدگی کنیم تا پرونده مانده‌ای نداشته باشیم.

رئیس دیوان عالی کشور در خصوص اطاله دادرسی هم ادامه داد: اطاله دادرسی با تقویت شعب از حیث نیروی قضایی ان شاءالله به روز خواهد شد و به این منظور کاهش می‌یابد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به موضوع جوان گرایی در قوه قضائیه از یک سو و موضوع فعالیت قضات قدیمی مسن در دیوان عالی کشور از سوی دیگر، بحث جوان گرایی در دیوان عالی اجرا خواهد شد یا خیر؟ تصریح کرد: نیروهای قدیمی ذخیره‌های خوبی برای دیوان عالی کشور هستند و ما به تدریج با کسانی که تازه کار بوده و وارد دستگاه قضا می‌شوند و همچنین همکارانی که تقاضای بازنشستگی کرده و می‌خواهند از دیوان عالی کشور بروند، مخالفتی نداریم. در عین حال دوست داریم نیروهای قدیمی که هنوز توان کار داشته و از لحاظ جسمی، هوش و حافظه، توانمند هستند به خوبی استفاده کنیم چرا که ثروت‌های ما محسوب می‌شوند.

چکیده‌های دستگاه قضایی به دیوان عالی می آیند

مرتضوی مقدم در پاسخ به این سوال که اخیراً آیت الله رئیسی به منفک شدن تعدادی قاضی فاسد از قوه قضائیه اشاره کرده است، آیا در دیوان عالی کشور هم قاضی منفک شده از خدمت به دلیل فساد داریم؟ گفت: دیوان عالی کشور از شایسته‌ترین و باسابقه‌ترین قضات برخوردار است و چکیده‌های دستگاه قضا به دیوان عالی کشور می آیند و خدا را شکر چنین چیزی در درون دیوان عالی کشور نداریم.

وی اظهار داشت: تعدادی هم که اشاره شده پرونده‌های مربوط به مدت‌های قبل بوده که در یک بازه زمانی کوتاه از زمان حضور رئیس جدید قوه قضائیه، تصمیم گیری بر آن شد که پرونده‌ها جمع شده و این تعداد به یک باره اعلام شود و این طور نبوده که این تعداد فساد به یک باره اتفاق بیفتد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین