چطور هیولا می شویم؟!

محمد ماکویی،   3980504117 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
چطور هیولا می شویم؟!

 به کسی می گویند."چطور معتاد شدی!؟"طرف پاسخ "امان از رفیق بد" را داده و در دنباله آن "البته زغال خوب هم بی تاثیر نبود" را قید می کند.

"هیولا" داستان معتادین اینگونه را بیان می کند، زیرا شرافت مطروحه در جدیدترین سریال نمایش خانگی مهران مدیری فقط به دلیل حضور یک انسان درستکار در میان آدم های بدی که شرایط زندگی خوب دارند لکه دار می شود و لذا هرگز نمی توان در این باب گناهی را متوجه مردی که به دلیل عدم اجازه خوب بودن و خوب ماندن، چاره ای جز بد بودن ندارد، نمود.

"هیولا" دقیقا بدین دلیل دوست داشتنی شده که عموم بینندگان عزیز بیش از هر کس خود را در قالب "شرافتمند سابق" مشاهده نموده و در دل "منم اینجوری بودم" می گویند. "هیولا" را خیلی از هیولاها دوست دارند، زیرا هیولای مدیری حق را به آن ها داده و ضمن بیان "غصه نخورید" به ایشان گوشزد "مگر چاره ای جز هیولا شدن داشتید؟" را می کند.

"هیولا" ماجرای "با یک گل بهار نمی شود" است و روی این حساب هیچ کس از تغییرات تدریجی مردی که جهت جلوگیری از رسوایی همرنگ جماعت شده است متعجب نمی گردد. "هیولا" به مردی که هم در داخل و هم در خارج چهارچوب خانواده دچار عذاب وجدان ناشی از درستکاری و بی چیزی شده می اموزد که می تواند زندگی یک مرد شرافتمند!؟ را الگوی خود قرار داده و در عوض اینکه کاری کند که فقط خود و وجدانش از خویشتن متشکر باشند، زن و فرزند و مادر و دوست و همکار و رییس را کف زننده زندگی نمایشی خود مشاهده نماید.

قطعا "هیولا" هم مانند تمام سریال های نمایش خانگی و فیلم های سینمایی پایان خوش دارد و به بینندگان عزیز یادآور می گردد که اگر "هیولا" شوید و "هیولا" بمانید روزگار خوشی در انتظارتان نخواهد بود. با این حال، مردمی که به تماشای سریال می نشینند ممکن است بدبینی مثل "ب.ز" شدن را کنار گذاشته و خود را خوش اقبالی همانند "م.خ" مشاهده نمایند.

لذا، متاسفانه "هیولا" از همان چیزی که اغلب قریب به اتفاق فیلمفارسی های جدید را آزار می دهد رنج می برد، یعنی در حالی که در تمام سریال، آدم های دارای رفتار بد نهایت لذت را برده و از دارا بودن همه آن چیزهایی که بینندگان عزیز در حسرت داشتنشان به سر می برند بر خود می بالند، قسمت آخر سریال با تغییر موضعی آشکار و مثال زدنی، به بیان شرح بدبختی و بیچارگی آدم های منحرف شده از راه راست اختصاص می یابد. با این حساب است که خیلی از دوستداران سریال ضمن الگو گیری از قهرمان آن به تاسی از داستان زیر در فکر تغییر قسمت آخر(که کاملا باورنکردنی می نماید) می افتند:

مادری برای اینکه قرص بچه را به او بدهد، قرص را وارد هندوانه کرده و از بچه می خواهد که هندوانه را تا ته ته بخورد. پس از تناول کل هندوانه شیرین، مادر، بچه را صدا زده و به او "تا ته ته خوردیش؟" می گوید. بچه با خوشحالی هرچه تمامتر "بله، اما هسته اش را دور انداختم" می گوید.

از این ها گذشته، ضعف عمده "هیولا" را باید در بدبینی کامل و کتمان وجود آدم های خوب جامعه دید، زیرا حتی "بینوایان" که کلا در باره آدم های اقشار پایین جامعه که چاره ای جز بدی ندارند حرف می زند در درون خود چهار تا آدم حسابی را جای داده تا شرایط تبدیل شدن ژانوالژان به موسیو مادلن را فراهم سازند. در این باب توجه به جمله معروف تولستوی که "بدترین جملات این است: همه اینطورند" می تواند راهگشا بوده و خوانندگان محترم را متوجه گرداند که چرا "هیولا" با توسل به "خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو" نمی تواند الگوی خوبی برای یک خانواده ایرانی باشد!

دیدگاه کاربران

محمد۱۰۲۰۶۹۸۲۲:۳۶:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۴
در حقیقت این سریال ها در بیان واقع خوب، طنزگونه، و صریح هستن. اما تو بیان راه کار واقعا واقعا ضعیفن. بعضی اوقات اصلا راهکار ندارن.
محبی۱۰۲۰۸۰۷۰۱:۵۲:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۵
فکر کنم اگر از یک سریال طنز انتظار راهکار داشته باشیم، عجیب است. راهکار از تلاش و مطالعه و بحث و گفتگو بدست می آید نه از درون یک سریال طنز. کاری که آقای مدیری کرده این است که یک نورافکن روی وضعیت اسف بار فعلی انداخته است. وظیفه همه اقشار جامعه است تا درباره وضع فعلی گفتگو کنند و اجماعی برای برون رفت از این وضع حاصل شود. هر کس در حد توان و اندازه اش
ناشناس۱۰۲۰۸۹۳۰۷:۳۴:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۵
سریال قرار نیست راه کار داشته باشه . بیننده خودش باید راه کار پیدا کنه و البته اینکه اگه مایل باشه که اصلا دنبال راهکاری بره یا نه
ناشناس۱۰۲۱۹۸۶۱۵:۲۹:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۵
وای به حال متفکرینی که از سریال میخوان تحلیل رو شروع کنن
ناشناس۱۰۲۱۰۱۷۰۸:۵۷:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۵
بیش از ۶۰ درصد دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی بر اساس سهمیه وارد دانشگاه‌ها می‌شوند. ۳۰ درصد سهمیه عدالت آموزشی ، ۳۰ درصد نیز سهمیه‌ شهدا، رزمندگان و ایثارگران و ۵ درصد سهمیه‌ نیز به خانواده‌های آنان تعلق می‌گیرد. از ۱۰ هزار نیرو در سه رشته پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی ۶۰۰۰ نفر آنها بر اساس سهمیه وارد می‌شوند.
سعید۱۰۲۱۱۶۲۱۰:۰۵:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۵
فقط جالبی آن اینست که آقایان چرا فکر نمی کنند باید فاسد اینقدر زیاد باشد که اکثر کمدین ها بهترین سوژه هایشان همین چیزها است.
ناشناس۱۰۲۰۷۰۲۲۲:۵۰:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۴
فعلا که سیستم هیولا سالاره و نه شایسته سالار و سریال مدیری در برابر اختلاسهای میلیارد دلاری روزانه تاثیر انچنانی الا تکرار ضعیف و خفیف مکررات نداره.
نخود هر آش !!!۱۰۲۰۷۰۴۲۲:۵۲:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۴
چه طور هيولا مي شويم ؟!! ... تيتر هيولا اگر هيولاست ، تعجبي نداره برادر ، هيولا اگر هيولا نباشه تعجب آوره !! انسان اگر هيولا باشه ، باعث تعجب است ،...گرچه انسان هم اگر توانست انسان واقعي و كامل باشه ، آن هم تعجب آوره !! ... در اين عالم هستي هر چيزي سر جاي خودش است و همان است كه بايد باشد ، غير انسان !! ... كه بيشتر اوقات اين انسان سر جاي خودش نيست و آن است كه نبايد باشد !! نتيجه : انسان موجود بسيار پيچيده و عجيبي است !! ... مگه نه ؟!!
ناشناس۱۰۲۱۲۹۸۱۱:۰۱:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۵
در جامعه ایران هر کسی هیولا نشود در حق خود و خانواده اش ظلم کرده است!
یک بینند۱۰۲۰۷۰۶۲۲:۵۷:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۴
سلام. واقعا کسی که این متن را نوشته سریال را دیده است؟ واقعا شما موقع دیدن سریال به هوشنگ شرافت حق می‌دهید؟ این بیشتر دارد فساد موجود و این‌که چگونه سعی می‌کند افراد شرافتمند را گول بزند نشان می‌دهد. اگر برای شما برداشت توجیه داشته باید به خودتان شک کنید.
ناشناس۱۰۲۰۷۰۸۲۳:۰۲:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۴
هیولا جزو معدود سریالهای با محتوایی است که مهران مدیری ساخته
ناشناس۱۰۲۰۷۰۹۲۳:۰۸:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۴
سریال هیولا از جهاتی از مجموعه موفق بریکینگ بد الهام گرفته است و در اینجا هم شاهد یک معلم شیمی هستیم که وارد مسیری غیرشرافت‌مندانه و خلاف آرمان‌هایش در ابتدای سریال می‌شود اما اینکه این سریال کاملآ شبیهه به بریکنگ بد باشد خیر.
سامان۱۰۲۰۷۱۰۲۳:۰۹:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۴
خوشبختانه سریال هیولا شبیهه به قهوه تلخ و برره نیست و در بیان مشکلات بسیار جدی‌تر است و در عین حال سعی می‌کند طنز خاص و همیشگی پیمان قاسم خانی و مدیری را حفظ کند وشاید این بدترین جای ماجرای سریال هیولا باشد جایی که بین درام و طنز گیر کرده و نمی‌تواند به طور مطلق یکی از آن‌ها باشد
ناشناس۱۰۲۰۷۳۶۲۳:۴۴:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۴
من یه ایرانیم که تو کانادا زندگی‌ می‌کنم و به عنوان یه آدم بیطرف شرایط ایرانیهای داخل و خارج رو دیدم و به نتیجهٔ دردناکی رسیدم و اون اینه که از کوزه همان برون طراود که در اوست. اینجا ایرانیها (نه همشون) مثل داستان کلاغ و کبک، از خودشون دور شدند و به اون چیزی هم که میخواستند نرسیدند . ولی‌ داخلیها انقدر درگیر مسائل ریز و درشت شدن که فراموش کردند که این زندگی‌ موقت هستش و این اتفاقات اونهارو از واقعیت دور کرده. اما این دو قسم دخلیها و خارجیها در یک چیز مشترکند و اون پیدا کردن راه میان بور به هر قیمتی و زرنگ بودن و خوردن حق همدیگه است. خیلی‌ جالبه که همه هم از فساد و بی‌ عدالتی نالان ا‌ند. راه حل خیلی‌ سادست واقعا به معاد ایمان بیاریم و از حق اناث به ترسیم. در شرایط کنونی‌ هیچ فرقی نمی‌کنه اگه یه گروه برن و گروه دیگه بیان. فقط کافی‌ کلاه مون رو قاضی کنیم و به خودمون و دور و ورمون یه نگاه بندازیم ببینیم در روز چند بار دروغ میگیم و حق همدیگرو ضایع می‌کنیم. اصلاحش خیلی‌ سادست و اون اینه که به خاطر بیاریم زندگی‌ ارزش نداره و باید درست زندگی‌ کرد حتی اگر از گرسنگی بمیریم.
ناشناس۱۰۲۰۸۴۲۰۶:۲۶:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۵
حق‌الناس.
ناشناس۱۰۲۱۲۱۱۱۰:۲۳:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۵
وقتی از گرسنگی مردی چطوری زندگی کنی ؟ در ضمن انسان موجودی اجتماعی است که بخش اعظم رفتار آن اکتسابی است ومتاثر از آن نمیتوانید بگویید من شنا می‌کنم اما خیس نمی شوم
موافقم۱۰۲۴۳۳۹۲۰:۲۴:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۶
منم به عنوان یک خارج نشین حرف شما رو قبول دارم. ربطی به دولت و حاکمیت نداره، این ما مردم هستیم که باید از درون، خودمان را اصلاح کنیم، به یک چیزی ( بهترینش ایمان به معاد و روز جزا هست) حداقل اعتقاد داشته باشیم و مراقب رفتارمان باشیم. حتی این خارجی ها بعضی هاشون به خانواده اعتقاد دارن و حرمت پدر و مادر را حفظ میکنند، ما آنقدر خودباخته شدیم که همین حرمت ها و احترام های خانوادگی را پشت پا زدیم. ربطی به شرایط اجتماع نداره، وقتی خودکنترل نباشی، هرجا هم بری دنبال زرنگبازی و دور زدن قانون هستی.
غلام۱۰۲۴۴۸۷۲۳:۲۴:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۶
برون تراود حق الناس بترسیم
ناشناس۱۰۲۰۷۵۶۰۰:۰۶:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۵
این سریال کاملا تلخ است . آنجا که هوشنگ فریاد بر میآورد و در ساختمان را با لگد باز میکند و داخل که میشود در مقابل آنهایی که تطمیعش کرده آمد موش میشود، دقیقا در کارخانه ما اتفاق افتاده است. تیم جدید که از خصوصی سازی حقوق نجومی میگیرند، سعی در تطمیع همه هستند و متاسفانه تا حدود چشمگیری موفق هم شده اند.
ناشناس۱۰۲۰۷۵۹۰۰:۰۹:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۵
شاید الگوی خوبی نباشه ولی بیان واقعیت است . واقعیتی که نشون میده که ساختار به نحوی است که فساد زاست .
ابو۱۰۲۰۷۷۵۰۰:۴۲:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۵
متاسفانه اغلب اين سريالها هدف اصلي و رسالت مهمشان فروش وسود بالاست لذا جذب مخاطب را به هر روش و ترفندي به اهداف تربيتي و اخلاقي جامعه ترجيح ميدهند تازه شانس اورده ايم كه مثل فيلمهاي خارجي رقص و اواز و... مجاز نيست والا خدا بايد به فرياد ميرسيد .
ناشناس۱۰۲۰۷۷۷۰۰:۴۸:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۵
سیستمی که انگیزه از فرد می گیرد و بیکار بودن حقوق بگیر را ترویج و تشویق می کند خود هیولا هست
هموطن۱۰۲۰۸۳۵۰۶:۱۳:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۵
اقای مدیری یکی از نخبگان هنری کشورمان است که همیشه 20 سال از زمان جلوتر است
ناشناس۱۰۲۰۸۴۰۰۶:۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۵
هیولا در مورد یک قشر سودجو در جامعه هست که تعدادشون خیلی نیست..نگران نباشید الگوی خانواده ها نمی شود..یعنی سودجوها به سختی کسی رو درون خودشون راه میدن مگه اینکه بخوان ازش سواستفاده کنن
ناشناس۱۰۲۰۹۷۲۰۸:۳۴:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۵
سریالی ضعیف. سکانس های طولانی. بازی کلیشه ای مهران مدیری. لوس بازی های تازه به دوران رسیدگی تکراری. بازی های بد چند بازیگر. کلیشه و کلیشه و کلیشه
نخود هر آش !!۱۰۲۱۲۳۳۱۰:۲۹:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۵
پيش خودمان باشه ، بنده نه سريال هاي طنز وطني مي بينم ، ونه فيلمش ، چون بنده نمي توانم الك الكي بخندم و يا وادارم كنن كه الكي بخندم !! ... آخه قربونتم خنديدن هم اگر بي موقع و الكي باشه ، خنده داره ... يا بهتر بگويم بايد گريه آور باشه !! ... مگه نه ؟!!
سيد۱۰۲۰۹۷۳۰۸:۳۴:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۵
جناب مديري واقعيتهاي روز در قالب طنز بيان ميكنند ،ولي اينها واقعيتهاي جامعه ما بوده كه مردم درگير كرده
ناشناس۱۰۲۱۰۱۲۰۸:۵۵:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۵
خدا رو شکر که هنوز یک نفر شهامت داره وبخشی از فسادموجود در مملکت رو به زبان میاره و البته تاوانش رو هم میده و اون کسی نیست جز استاد مهران مدیری.
ناشناس۱۰۲۱۰۵۳۰۹:۱۶:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۵
واقعا متعجبم از این که نویسنده محترم با محتوای سریال حق هیولا شدن را به هنرپیشه شرافت می دهد. اینکه انسانهای شریف در جامعه جایگاه و احترام ندارند متاسفانه واقعیت تلخی است. اما هیولاهای جامعه با رانت و ریاکاری درحال چپاول اموال مردم هستند بدرستی نشان می دهد. هیولاهای هزار فامیل که بر اقتصاد و فرهنگ جامعه چنبره زده اند و مدعی حق هستند
مهدی۱۰۲۱۱۱۳۰۹:۴۱:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۵
بسمه تعالی چرا با دیدن این همه فساد به این نتیجه گیری نمیرسیم که کار بد را نباید انجام داد؟ چرا بدنبال ایجادعدالت در کشور نیستیم تا معلم با حقوق دریافتی خودش تامین باشد؟ چرا کشور را به بهشت دلالان و فاسدان تبدیل کرده ایم ؟ چرا ما کوته نظر و فاسد شده ایم؟ آیا مردم ما هم سرنوشت هستند؟ چرا علوم جدید در حوزه پزشکی و مهندسی خوب هستند ولی در حوزه علوم انسانی مذموم ؟ ..
ناشناس۱۰۲۱۶۲۵۱۳:۱۲:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۵
هیولا بسیار عالی است. قسمت به قسمت در حال بهتر شدن است. وقتی هنوز به پایان نرسیده شما چطور قسمت پایان رو حدس زدید و پیش داوری کردید؟
ناشناس۱۰۲۳۷۶۹۱۳:۵۵:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۶
من برخی از دوستان را می شناسم که اگر شرایط هیولا شدن را داشته باشند برای عقب نماندن از قافله به سرعت به سمت آن میروند و یادشان میرود که قبلا یعنی سالها پیش حاضر بودند برای نظریات شرافتمندانه حتی از جان بگذرند و شهید شوند.
ناشناس۱۰۲۶۷۴۶۰۹:۴۹:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۸
ساختار رانت و فساد نزایم آرزوست!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین