اولین انتخابات الکترونیکی در پایتخت برگزارشد

گروه اجتماعی الف،   3980504110

پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در حالی به ساعات پایانی خود رسیده که شهروندان تهرانی اولین انتخابات سراسری بدون تعرفه کاغذی را تجربه کردند.

به گزارش ایسنا، رای گیری در انتخابات شورایاری‌ها پس از فراز و نشیب‌های فراوان سرانجام از ساعت 8 صبح روز جمعه آغاز شد و پس از دو بار تا ساعت 20، برابر آخرین آمارها شمار شرکت کنندگان تا این لحظه در آن از مرز 450 هزار نفر گذشته است.

این انتخابات مختص محلات شهر تهران بوده و در نهایت 9 نفر برای هر محله با رای شهروندان ساکن در حوزه‌های انتخابیه همان محل انتخاب خواهند شد تا در ادامه بتوانند به عنوان بازوهای شورای شهر تهران در سطح محلات فعالیت کنند.

علاوه بر اعضای شورای شهر تهران که از صبح امروز با حضور در محل‌های خود در این انتخابات شرکت کردند، سخنگوی دولت، شماری از نمایندگان مجلس و ... نیز رای خود را در محلات سکونت خود به صندوق‌های الکترونیکی اخذ رای انداختند.

این اولین بار است که در طول تاریخ برگزاری انتخابات در کشورمان انتخاباتی به شکل تماما الکترونیکی برگزار می‌شود و پیش بینی می‌شود که اجرای موفقیت آمیز آن بتواند مقدمه‌ای برای انتخابات آتی از جمله انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شورای شهر به شکل الکترونیکی باشد.

مشاهدات خبرنگار ایسنا از شعب اخذ رای در مناطق 5، 2، 6، 21، 8، 16، 15 و ... حاکی از آن است که میزان استقبال از انتخابات به نحو مطلوبی بوده بطوریکه در برخی از شعب اخذ رای جمعیت افراد شرکت کننده در انتخابات منجر به شکل گیری صف‌های طولانی در مقابل محل اخذ آراء شده است.

بر اساس فرآیند اخذ الکترونیکی آراء، شرکت کنندگان ابتدا کارت ملی و شناسنامه خود را ارائه کرده و پس از آن می‌توانند نامزدهای انتخابات را بر اساس کد شناسایی‌شان از روی صفحه کلید نصب شده روی صندوق‌های رای انتخاب کرده و رای خود را به شکل نهایی تایید کند. پس از تایید، پرینتی از آرای ثبت شده بر روی کاغذ برای مشاهده رای دهنده در زیر صفحه شیشه‌ای صندوق قرار گرفته و بدون امکان تماس فیزیکی به داخل صندوق می‌افتد.

تلاش‌ها برای رای آوری در برخی از شعب اخذ رای منجر شده تا برخی از نامزدهای شورایاری یا طرفداران آنان در اطراف محل رای گیری حاضر شده و شهروندان را به شرکت در انتخابات و رای به نامزدهای مورد نظرشان تشویق کنند، موضوعی که البته عمدتا با دخالت ماموران پلیس و ناظران انتخابات شورایاری از ادامه آن جلوگیری شده و این افراد از تجمع در مقابل محل اخذ رای منع می‌شوند.

با این وجود در موارد انگشت شماری درگیری‌های لفظی میان برخی از طرفداران نامزدها رخ داده که به گفته ناظران شعب ، گزارش آن به ستاد شورایاری‌ها ارسال خواهد شد.

نایب رئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران درباره برگزاری الکترونیکی این انتخابات به ایسنا می‌گوید: برگزاری الکترونیک انتخابات علاوه بر اینکه منجر به کاهش مصرف کاغذ می‌شود شفافیت و اعلام سریعتر نتایج را نیز در پی خواهد داشت. از این رو امیدواریم که نتایج انتخابات شورایاری‌ها بسیار زودتر از انتخاباتی که در گذشته به شکل کاغذی برگزار می‌شد اعلام شود.

میلانی درباره گزارش‌های تخلفات می‌گوید: اگر مستنداتی در مورد گزارش تخلف به ما ارائه شود حتما آن را بررسی و پیگیری خواهیم کرد و با موارد تخلف نیز به جد برخورد خواهد شد.

مهلت اولیه اخذ آرا در انتخابات شورایاری‌ها از ساعت 8 تا ساعت 16 بود که پس از یک بار تمدید تا ساعت 18 ادامه پیدا کرده و پس از دومین تمدید نیز اخذ آرا تا ساعت 20 ادامه یافته است، اما این مهلت برابر مقررات برگزاری انتخابات شورایاری‌ها دیگر قابل تمدید نبوده و ساعت 20 آخرین مهلت شرکت در انتخابات شورایاری‌هاست و بر این اساس نیز پیش بینی می‌شود تا پایان مهلت رای گیری حداکثر ظرف مدت دو ساعت نتایج اولیه شمارش آرا اعلام شود.

حجت نظری عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران در حاشیه بازدید از شعبه اخذ رای در «دبستان ارامنه شانت» در منطقه 8 تهران درباره میزان مشارکت در انتخابات به ایسنا گفت: در دوره گذشته انتخابات شورایاری‌ها حدود 540 هزار نفر در انتخابات مشارکت داشتند. این آمار در حال حاضر برابر گزارش‌های ما 450 هزار نفر در این انتخابات شرکت کرده‌اند که پیش بینی می‌شود با توجه به تمدید زمان شرکت در انتخابات شمار شرکت کنندگان در انتخابات شورایاری‌ها از مرز 500 هزار نفر عبور کند که این عدد فراتر از پیش بینی‌های اولیه ما بود.

نظری در منطقه 4 گفت: بیش از 46 هزار شرکت کننده به ثبت رسیده و پس از آن مناطق 15، 5، 18 و 19 به ترتیب با 35 هزار و 100، 34 هزار و 900، 30 هزار و 600 و 30 هزار و 400 شرکت کننده در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. پس از آن نیز مناطق 1، 2، 12، 16، 20، 17 و 14 قرار دارند.

عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران کمترین مشارکت را نیز در مناطق 9، 3، 22، 13 و 21 اعلام کرد و گفت: در این مناطق به ترتیب 8800، 11 هزار و 300، 11 هزار و 700، 12 هزار و 12 هزار 100 نفر در انتخابات شورایاری‌ها شرکت کردند.

نظری با اشاره به برگزاری الکترونیک انتخابات از آمادگی برای انتقال تجربیات مدیریت شهری به دولت و شورای نگهبان خبر داده و می‌گوید: چندین دوره از انتخابات بود که زمزمه‌هایی از برگزاری الکترونیک انتخابات به گوش می‌رسید اما هیچ وقت اجرایی نشده بود. امری که سرانجام مدیریت شهری تهران موفق به انجام آن شد و امیدوارند که پس از این دیگر انتخابات نیز به شکل الکترونیکی و شفاف برگزار شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین