تثبیت قیمت تلفن همراه با وجود نوسانات ارزی

گروه اقتصادی الف،   3980503006 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود نوسانات ارزی در روزهای گذشته، قیمت گوشی تلفن همراه حتی بعد از اجرای فاز جدید طرح رجیستری و اتصال سامانه‌های گمرک و ناجا افزایش نداشته است.

 تسنیم نوشت: در روزهای گذشته قیمت ارز با نوسانات جدی در دامنه 1000 تا 2000 تومان مواجه شد و بعد از کاهش به کانال 10 هزار تومان مجددا به کانال 12 هزار تومان بازگشت. یکی از کالاهایی که در گذشته به شدت به نوسانات ارزی واکنش نشان میداد تلفن همراه بود که دولت برای جلوگیری از قاچاق تلفن همراه طرح رجیستری را اجرا کرد.  در فاز اول این طرح در حالی که هنوز سامانه‌های گمرک و دیتا بیس گذرنامه نیروی انتظامی به یگدیگر متصل نشده بودند، تقریبا به اندازه 3 برابر واردات رسمی با واردات از طریق مسافری جریان داشت. در این حالت با وجود معافیتهای در نظر گرفته شده واردکنندگانی که از مبادی غیر رسمی مثل کوله بری اقدام به واردات کالا کرده بودند در سامانه رجیستری کالای وارد شده را با حقوق و عوارض پایین تر ثبت میکردند.

در نهایت با اجرای فاز دوم طرح رجیستری و اتصال دو سامانه مسافری گمرک و ناجا فضا برای این نوع دور زدن حقوق و عوارض دولتی به شدت محدود شد. از سوی دیگر در گذشته موضوع چسبندگی قیمت به نرخ ارز به شدت چالش برانگیز شده بود که با رونق واردات رسمی تا حدودی این موضوع کنترل شده است. بر این اساس  امروز قیمت تلفن همراه به نوسانات ارزی مرتبط نیست و معمولا در یک بازه 20 روزه بعد از تغییر قیمت ارز شاهد تغییر منطقی قیمت گوشی تلفن همراه هستیم که این موضوع به ثبات  بازار تلفن همراه کمک کرده است.

هرچند برخی فعالان صنفی در زمان کاهش قیمت ارز، به عدم کاهش قیمت تلفن همراه معترض بودند اما باید به این نکته توجه داشت که با وجود افزایش قیمت ارز نیز شاهد کاهش قیمت ملموس قیمت پر مصرفترین گوشیها هستیم.

از سوی دیگر،  محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در  خصوص ارتباط دو سامانه گمرک و ناجا و اجرای فاز دوم طرح رجیستری  گفت: قاچاقچیان برای دور زدن طرح رجیستری به سراغ کاروان‌های کربلا می‌روند و با اجاره پاسپورت زائران، تلفن همراه رجیستر می‌کنند.

موضوع مطرح شده از سوی وزیر ارتباطات نشان میدهد، متخلفان با توجه به شرایط روشهای متنوعی و چالش برانگیزتری را برای پیش برد اهداف خود بکار میبرند.

همچنین وزیر ارتباطات در ادامه گفته است، وقتی سامانه گمرک به سامانه ناجا متصل شد یک حقوق قانونی را برای افراد قرار داد که بر اساس آن تا سقف 80 دلار در سال می‌توانند کالایی را از کشوری وارد کنند.

وارد کردن تلفن همراه هم فرقی با سایر کالاها نمی‌کند به‌همین دلیل نمی‌توانیم در سامانه ثبت تلفن، این حق قانونی را از کسی بگیریم ولی باید در ستاد مبارزه با قاچاق کالا فرصت‌هایی ایجاد کنیم تا این مشکل برطرف شود، چرا که این موضوع یک راه فراری برای واردات تلفن همراه شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۱۹۰۳۷۰۹:۵۸:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۳
برای اینکه قیمت ها قبلش گران شده بود و خریدار ندارد یک مبایل 3.2 میلیون تومانی شده بود 4.2 میلیون تومان قیمت یک تلفن همراه رجیستر شده با نشده 1 میلیون تومان تفاوت قیمت دارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین