سخنگوی مالک نفتکش: تماسی با خدمه و ناخدای کشتی نداشته‌ایم/ از زمان توقیف ارتباطمان قطع شده

گروه جهان الف،   3980501132 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

شرکت مالک نفتکش استنا ایمپرو می‌‌گوید به جهان اعلام کرده ایم که خدمه نفتکش در سلامت و ایمنی کامل به سر می‌برند و این خبر بسیار خوبی است.

سخنگوی مالک نفتکش: تماسی با خدمه و ناخدای کشتی نداشته‌ایم/ از زمان توقیف ارتباطمان قطع شده

به گزارش فارس، در ساعات پایانی روز جمعه، نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی و با حکم قضایی، اقدام به توقیف نفتکش استنا ایمپرو متعلق به شرکت استنا بالک انگلیس کرد.

دلیل توقیف این کشتی از سوی مقامات ایران خاموش بودن سیستم‌های ناوبری و مکانیابی، حرکت در مسیر خلاف جهت ورود به تنگه هرمز، و عدم پاسخگویی به پیام‌های نیروهای ایرانی عنوان شده است.

در ادامه تلاش برای شفاف سازی هر چه بیشتر در این زمینه فارس اقدام به برقراری تماس با شرکت مالک نفتکش‌ در لندن کرد و توانست در نخستین قدم با یکی از سخنگوهای این شرکت انگلیسی صحبت کند.

ویل مارکز، سخنگوی شرکت استنابالک، شرکت مالک تانکر استناایمپرو، در ابتدای تماس گفت که ما مواضع خود را در بیانیه‌هایی که تا کنون در باره توقیف نفتکش‌مان منتشر کرده‌ایم اعلام کردیم.

خبرنگار پرسید: مشکل اینجاست که در بیانیه ارائه شده از سوی شرکت استنابالک هیچ اطلاعات جدیدی درباره اتفاقی که رخ داده ارائه نشده است. درباره توقیف کشتی استناایمپرو سوال‌های گوناگونی وجود دارد که از جمله آ‌نها دلیل خاموش بودن سیستم ناوبری و رهگیری، حرکت این کشتی در خلاف جهت مسیر ورود به تنگه هرمز است. آیا شما اطلاعاتی در این باره دارید؟ 

مارکزپاسخ داد: همانطور که در بیانیه دوم شرکت آمده  ما معتقدیم نفتکش استناایمپرو در آب‌های بین‌المللی قرار داشته  و ما در حال تحقیق درباره شرایط نفتکش پیش از توقیف هستیم. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما تایید می‌کنید که سیستم‌های ناوبری و GPSنفتکش خاموش بوده‌اند؟ و دلیل خاموش کردن سیستم‌های ناوبری چه بوده است؟ گفت: من در این باره نه چیزی را تایید می‌کنم و نه چیزی را تکذیب می‌کنم. همانطور که گفتم تا زمانی که تحقیقات درباه توقیف کشتی به طور کامل انجام نشود ما نمی‌توانیم چیزی را تایید یا تکذیب کنیم. 

مارکز در پاسخ به این سوال که آیا شما به صورت مداوم و آنلاین موقعیت کشتی‌های خود را روی نقشه دارید؟  حدود 8 ساعت بود که سیستم‌های ناوبری خاموش بودند و شما می‌توانستید در طول این زمان خاموش بودن سیستم ناوبری را رصد کنید، گفت: ما از زمان توقیف ارتباطمان با کشتی قطع شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که قبل از توقیف کشتی ارتباط با این نفتکش قطع شد یا از زمان توقیف؟ گفت: ما از زمان توقیف ارتباطمان با نفتکش قطع شده است. 

وی ادامه داد: شرکت به صورت مداوم و منظم با نفتکش‌های خود در ارتباط است و از زمان توقیف کشتی ما ارتباطمان با آن قطع شده است.

در ادامه خبرنگار پرسید: در زمان توقیف کشتی و براساس اطلاعات دو موسسه رهگیری خطوط کشتیرانی از حدود ساعت 12 ظهر به وقت محلی  امارات و زمانی که کشتی در نزدیکی بندر فجیره بود کشتی دیگر تا زمان توقیف سیگنال مکان‌یابی ارسال نکرده است. با  توجه به آنکه نفتکش حدود ساعت 8 شب توقیف شد آیا شما در طول این مدت با این نفتکش ارتباطی داشته‌اید؟

سخنگوی استنا بالک گفت: در آن زمان ما ارتباطی با کشتی نداشتیم. ما در بیانیه خود اعلام کرده‌ایم که ارتباط‌مان با کشتی قطع شده است و باید بگویم که ما دیگر نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری در این باره ارائه بدهیمچرا که دولت انگلیس موضوع پیگیری توقیف این کشتی را بدست گرفته است. به همین دلیل ما نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری در ارتباط با آنچه که در حال رخ دادن است ارائه کنیم. 

* کارکنان کشتی در صحت و سلامت کامل هستند

خبرنگار در ادامه تأکید کرد: من نمی‌خواهم درباره ابعاد سیاسی این مساله صحبت کنم من فقط سوالاتی درباره مسائل فنی مرتبط با توقیف کشتی سوالاتی مطرح کردم. لطفا درباره موارد فنی پاسخ بدهید.

مارکز پاسخ داد: تا زمانی که کنترل کشتی مجددا به دست ما نیفتد و تحقیقات کاملی در این باره انجام نشود ما نمی‌توانیم به این سوالات پاسخ دهیم. 

سوال بعدی این بود که آیا شما با خدمه شناور پس از توقیف تماسی داشته‌اید نیز گفت: شرکت‌ بیمه کننده نفتکش نمایندگانی در ایران دارد که آنها به ما گفته‌اند که خدمه کشتی در سلامت کامل به سر می‌‌برند اما ما با آنها تماس مستقیم نداشته‌ایم. 

در ادامه بررسی‌های تلاش‌های برای روشن کردن ابعاد مختلف تخلف کشتی انگلیسی و اقدام قانونی نیروهای ایرانی به سراغ پت آدامسون دیگر سخنگوی استنابالک رفتیم. 

آدامسون در پاسخ به پرسشی درباره خاموش بودن سیستم‌های ناوبری و GPSکشتی اظهار داشت: ما در این باره هنوز تماسی با خدمه و ناخدای کشتی نداشته ایم و به همین دلیل نمی‌توانیم خاموش یا روشن بودن GPS را تایید یا رد کنیم. ما امکان صحبت با خدمه را از زمان توقیف نداشته‌ایم و باید تا زمانی که بتوانیم با ناخدای کشتی صحبت کنیم برای رسیدن به پاسخ این سوال صبر کنیم. 

خبرنگار پرسید: بررسی اطلاعات دو موسسه رهگیری خطوط کشتیرانی نشان می‌دهد آخرین سیگنال مکان‌یابی که از نفتکش مخابره شده است حدود ساعت 12 ظهر به وقت امارات بوده است. با توجه به آنکه کشتی آخرین بار در نزدیکی بندر فجیره امارات بود و هشت ساعت بعد توقیف شد آیا تا آن موقع و در طول این هشت ساعت شما تماسی با کشتی داشته‌اید؟  چرا نفتکش به هیچیک از درخواست‌های مقامات ایرانی پاسخ نمی‌داد؟ 

آدامسون پاسخ داد: نمی‌توانیم تا زمانی که با خدمه صحبت کنیم این موضوعات را تایید کنم. شما موضوع خاموش بودن سیستم‌های ناوبری را مطرح کردید که من نسبت به آن اطلاعی ندارم و تا زمانی که با ناخدای کشتی صحبت نکردیم نمی‌توانیم این موضوع را تایید کنیم. این امکان وجود دارد که در سیستم‌های ناوبری نفتکش اختلال یا مشکلی ایجاد شده باشد. پس تا زمانی که با خدمه صحبت نکرده‌ایم نمی‌توانیم در این باره اظهارنظری کنیم. 

سخنگوی استنابالک در پاسخ به این سوال که آیا خود شما در داخل شرکت به صورت منظم مکان کشتی‌های خود را زیر نظر دارید گفت: البته که ما این کار را انجام می‌‌دهیم. 

خبرنگار پرسید: بنابراین آیا شما موقعیت کشتی خود پیش از توقیف را زیر نظر داشته‌اید؟

آدامسون در پاسخ به این سوال اظهار داشت: من در بخش عملیات نیستم اما در بخش نظارت بر کشتی‌ها این اتفاق می‌افتد؛ چرا که مقامات شرکت باید بدانند  که نفتکش چه زمانی برای بارگیری به مبداء می‌رسد و یا اینکه چه زمانی برای تخلیه به مقصد خواهد رسید. بنابراین بخش تجاری و عملیاتی موضوعات مربوط به مکان کشتی زمان رسیدن به مبدا یا مقصد را به دقت زیر نظر دارند. 

آدامسون می‌گوید تا آنجا که ما بررسی کردیم کشتی در زمان توقیف در آب‌های بین‌المللی قرار داشت. 

وی در پاسخ به پرسش‌هایی درباره ورود خلاف جهت کشتی  به تنگه هرمز بود و پاسخ ندادن نفتکش به درخواست‌ها و پیام‌های ایرانی وخاموش کردن سیستم‌های مکان‌یابی،گفت: این سوالاتی است که شما مطرح می‌کنید اما ما در این باره اطلاعی نداریم. ما در این باره اطلاعی نداریم چرا که نمی‌توانیم با ناخدای کشتی صحبت کنیم. ما تا زمانی که نتوانیم با خدمه کشتی صحبت کنیم نمی‌توانیم درباره اتفاقاتی که رخ داده اظهار نظر کنیم و من متاسفانه نمی‌توانم درباره سوالاتی که شما مطرح کردید حرفی بزنم. از طرف دیگر موضوع پیگیری آزادی نفتکش در دستور کار دولت انگلیس قرار دارد و ما نمی‌توانیم از جنبه سیاسی هم دخالتی در این موضوع داشته باشیم. تجربه به من نشان داده است با توجه به حضور خدمه حرفه‌ای در این کشتی مسائل مطرح شده بعید به نظر می‌رسد. 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شما به طور منظم مکان کشتی‌های خود را چک می‌کنید کشتی در زمان توقیف در چه شرایطی بود گفت: همانطور که گفتم نفتکش در آب‌های بین‌المللی قرار داشت. 

آدامسون در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه ایا شرکت استنابالک پس از توقیف کشتی اقداماتی برای مدیریت شرایط و آزادی آن انجام داده است گفت: البته که اقداماتی انجام شده است ما تلاش کردیم تا درباره ایمنی خدمه نفتکش اطمینان حاصل کنیم. چرا که این یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های ما است. ما دخالتی در جنبه سیاسی این موضوع نداریم و قصدی هم برای ورود به این زمینه نداریم و تمام نگرانی ما درباره خدمه است. البته توانسته‌ایم توسط عوامل شرکت بیمه کننده در بندرعباس درباره ایمن بودن خدمه کشتی اطمینان حاصل کنیم که این خبر بسیار خوبی  است.  ما این را به جهان اعلام کردیم که از طریق طرف ثالث اطمینان حاصل کردیم که خدمه ما هم ایمن و هم در شرایط مناسبی به سر می‌برند.

وی ادامه داد: اما تا زمانی که نتوانیم با خدمه کشتی و ناخدا صحبت کنیم درباره ابعاد دیگر اتفاقی که رخ داده نمی‌توانیم اظهارنظری کنیم در این کشتی خدمه بسیار حرفه‌ای از روسیه و هند حضور داشته‌اند. 

خبرنگار گفت: سوال اصلی دقیقا همین است که چطور می‌شود با توجه به حضور خدمه حرفه‌ای چنین اشتباهاتی اتفاق بیفتد؟ 

آدامسون پاسخ داد: این چیزی است که شما مطرح می‌کنید اما ما نمی‌توانیم در این زمینه اظهار نظر کنیم. و من نمی‌توانم تا زمانی که بررسی‌ها در این زمینه انجام شود به این سوالات پاسخ دهم. 

وی در ادامه ظرفیت حمل نفتکش مذکور را 49 هزار تن عنوان کرد. 

در حال حاضر نفتکش استنا ایمپرو در توقیف مقامات ایرانی است و در نزدیکی ساحل بندر عباس لنگر انداخته است.

انگلیسی‌ها روز 13 تیرماه یک نفتکش بزرگ ایرانی را در نزدیکی آبهای جبل الطارق در جنوب اسپانیا به بهانه واهی اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت سوریه و با این ادعا که نفتکش در حال انتقال نفت به سوریه بوده است، توقیف کرده اند.

آنها هم اکنون در حالی از ورود نیروهای ویژه سپاه به کشتی استنا ابراز ناراحتی می‌کنند که ورود نیروهای ایرانی به نفتکش انگلیسی کاملا قانونی و به دلیل تخلفات آن انجام شده است اما نفتکش گریس 1 بدون اینکه کوچک ترین تخلفی انجام دهد و بر اساس یک گمان واهی مورد هجوم نیروی دریایی سلطنتی انگلیس قرار گرفت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین