سرانجام نجفی در صورت غیر عمدی بودن قتل چه خواهد شد؟

گروه اجتماعی الف،   3980501018 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

تعیین عمدی با غیر عمدی بودن قتل میترا استاد پس از اعلام رای نهایی سرنوشت شهردار اسبق تهران را مشخص می‌کند.

سرانجام نجفی در صورت غیر عمدی بودن قتل چه خواهد شد؟

خراسان نوشت: روز گذشته سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد برگزار شد و در انتهای آن قاضی محمدی کشکولی گفت:تلاش هیات قضایی این است که بر اساس موازین قانونی و در چارچوب قانون آیین کیفری به پرونده رسیدگی شود و بر اساس قانون و اختیاراتی که به رئیس دستگاه قضایی داده شده است، دادگاه علنی برگزار شد.

وی همچنین با تقدیر از نقش رسانه‌ها در جریان برگزاری سه جلسه دادگاه گفت که رسانه‌ها در کمال آرامش مطالب را منتقل کردند و وارد مسائل قضایی نشدند. قاضی کشکولی با ختم جلسات دادرسی اعلام کرد که رای در زمان مقتضی صادر خواهد شد.

اکنون باید دید که در صورت تعیین عمد یا غیر عمد بودن این قتل، سرانجام شهردار اسبق تهران چه خواهد شد؟

جرم قتل عمد دارای مجازات قصاص نفس است. یعنی اولیای دم مقتول (ورثه شخص مقتول به جز زوج و زوجه) می‌توانند خواهان قصاص یعنی کشتن قاتل شوند. البته ممکن است اولیای دم گذشت کنند یا این که به جای قصاص، دیه دریافت کنند. اما قتل غیر عمد در یک تقسیم کلی به دو گروه شبه عمد و خطای محض تقسیم می‌شود که قتل شبه عمد به دلیل عمدی نبودن مجازات قصاص منتفی می‌شود. مجازات قتل شبه عمد پرداخت دیه توسط خود مرتکب است همچنین مرتکب به یک تا سه سال حبس نیز محکوم می‌شود.

دیدگاه کاربران

بابک۱۰۱۴۹۱۶۰۷:۲۴:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱
پس هر کی تو دعوا تو خیابون زد یکیو کشت هم اسمش رو بذارید غیر عمد دیگه!!!! واقعا اگه قاضی این حکم رو بده باید پرونده عدالت تو این مملکت رو مختومه کرد
ناشناس۱۰۱۵۴۶۷۱۲:۱۸:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۱
با بحث و جدل جناحی خون مقتول را پامال نکنید
ناشناس۱۰۱۵۴۷۰۱۲:۲۰:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱
شما حتما به روانپزشک مراجعه کن و بگو من ذاتا دوست دارم یکی زد یکی رو کشت حتما اعدام بشه
ناشناس۱۰۱۵۷۴۸۱۴:۲۲:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱
قانون اسلام که خیلی مقدسه اینو میگه. منم موافقم با حکم خدا!
ناشناس۱۰۱۵۹۱۳۱۵:۳۷:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱
نکنه با او قوم خیش هستید که براشفته شدید
ناشناس۱۰۱۵۹۶۷۱۶:۰۲:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۱
شما هم لابد از قوم و خویش های قاتلید. یک لحظه خودتون رو بگذارید جای خانواده مقتول. به نظرتون میشه 5 گلوله شلیک کرد و غیرعمد باشه؟
ناشناس۱۰۱۶۱۷۴۱۷:۵۳:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱
وقتی میزنه به عمد میکشه البته که باید کشته بشه این حق خانواده مقتول هست؛ من نمیدونم چه مرضیه میخوان چنین چیزی رو رد کنن! یعنی همتون قاتلین یا عشق قتلید که با چنین قانونی مشکلی دارید؟ دوست دارید آدم بکشید و کسی هم کاری به کارتون نداشته باشه؟ زرشک!
سیامک۱۰۱۶۲۸۲۱۸:۵۳:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱
شما به روانپزشک مراجعه کن که هر چی جنایت اصلاح طلبا میکنند دوست دارید ماست مالیش کنید
تبریزی۱۰۱۵۴۸۹۱۲:۳۱:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱
برای من هم جای سواله. یعنی اگه کسی بگه من به قصد ترسوندن چاقو رو تکون دادم و خورد طرف مرد (که تقریبا همیشه هم همین طوره) اسمش رو می ذارن قتل شبه عمد و طرف تبرئه می شه؟ پس چرا تو تمام موارد این چنینی که تو بخش حوادث می خونیم قاتل به قصاص محکوم می شه؟ نه اینکه دوست داشته باشم نجفی قصاص بشه ولی ممکنه حکم اشتباه باعث ارسال پیام اشتباه به جامعه و افزایش قتل و جنایت در سطح جامعه بشه مثل اسیدپاشی که مجازات های سبک و نامتناسب با جرم باعث گسترشش شد و بعد از تباه شدن زندگی کلی آدم بیگناه تازه به فکر اصلاح قانون افتادن.
ناشناس۱۰۱۵۹۰۹۱۵:۳۵:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱
واقعن عجیبه اینا اگه میخان ماست مالم کنن بکنن دیگه نه اینقدر تابلو اسحله پر اماده شلیک حالا طفلک مقتول با هاش درگیرشده چار تام خورده در و دیوار تازه میگه با چمران چریکم بودم اسلحه خالی میبردی میترسوندیش
من من۱۰۱۶۰۰۸۱۶:۲۹:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱
تو بیشتر موارد زدو خورد و دعوا حکم به غیر عمد میدن. برای همینه ک خبر میخونی که فلان اوباش دزدی کرده بوده یکیم کشته ولی اعدام نشده بوده.
ناشناس۱۰۱۴۹۸۴۰۸:۲۴:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۱
خون مظلوم گریبان خیلی ها را خواهد گرفت ....بدانید این قانون الهی است حتی اگر برخی نفوذ خون شویی را داشته باشند
ناشناس۱۰۱۵۹۹۴۱۶:۱۳:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۱
داداش اگر قرار بر این بود تا الان خیلیها از صفحه گیتی محو میشدند. ولی میبینی که دارن راست راست تو خیابون راه میرن، اختلاسشونو میکنن و حتی ..پس خیلی عصبی نشو و اگر خیلی رگ حق‌ طلبی و دادخواهیت بیرون زد یه تک پا تا یکی از مجتمعهای دادگاهی برو.
ناشناس۱۰۱۵۰۶۷۰۹:۰۳:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۱
لااقل روز یک خبر یا تحلیل خبری راجع این موضوع دارید.ظاهرا بیکارید؟
ناشناس۱۰۱۵۰۸۸۰۹:۱۲:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱
مقتول بیچاره دستش را گرفته جلوی سینه اش ، قاتل بیرحم به سینه اش شلیک کرده حالا شده قتل شبه عمد اول که ابرویش رابردند حالا که خونش را حلال کردند! عدالت؟!
ناشناس۱۰۱۵۷۷۲۱۴:۳۰:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱
از اول اشتباه كرد با يك مرد متاهل ازدواج كرد انهم با اين اختلاف سن ، ويران كردن آشيانه ديگران دردسر هاي خودش را دارد ، هرچند كه عدالت بايد اجرا شود .
ناشناس۱۰۱۵۷۸۸۱۴:۳۶:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱
نمی دانم چرا دوست دارید، آقای نجفی محکوم بشه؟؟؟؟
ناشناس۱۰۱۵۹۷۳۱۶:۰۴:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱
حالت خوبه داداش؟ چون قتل کرده. بدون جرم که نمی خواد اعدام بشه. ضمن اینکه اگر محکوم به اعدام بشه تنها کسایی که می تونن ببخشن یا درخواست اعدام داشته باشن خانواده مقتول هستند نه من و نه شما.
ناشناس۱۰۱۶۴۷۹۲۱:۴۸:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۱
چون آدم کشته.
کنعانی۱۰۱۵۱۵۴۰۹:۴۵:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱
قتل غیر عمد و شبه عمد برای مواردی مثل رانندگی بدون گواهینامه مطرح است نه قتل با اسلحه و چندگلوله! مردم را چی فرض کردند نجفی و و وکیلش؟ خون را با فریب پایمال نکنید
ناشناس۱۰۱۵۷۸۹۱۴:۳۸:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱
یعنی وکلا و قضات دادگاه به اندازه ی تو نمی فهمند؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۱۶۲۸۹۱۸:۵۸:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱
شاید وکلا به اندازش اطلاع داشته باشن ولی قطعا پول حسابی گرفتن که مردم نگرفتن
ناشناس۱۰۱۶۷۰۷۰۲:۴۷:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲
ن تو میفهمی راست میگه دیگه مردمو چی فرض میکنن اینا.بدبخت خانواده اش هم از ترس اینکه دوباره بلایی سرشون نیاد حرفی نمیزنن.بعدشم توچرا کاسه داغ تراز آش شدی بهت فشار میاد
ناشناس۱۰۱۵۱۵۸۰۹:۵۱:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱
طرف با اسلحه پر و آماده شلیک با گرفتن یه بالش (شبیه هیتمن) رفته سراغ مقتول و اون هم مقاومت کرده. حالا می گه عمدی نبود.بااین حساب 90 درصد پرونده های قتل، غیر عمد هستند. طرف می گه من چاقو زدم بهش ولی نمی خواستم بکشمش!
یک دبیر بازنشسته۱۰۱۵۷۹۳۱۴:۴۱:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱
تو که تو صحنه ی دعوا نبودی.
امیر۱۰۱۵۱۸۴۱۰:۰۹:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱
فارق از بحث خود عمل، اگر نجفی به قتل غیر عمد محکوم شود، نشان‌دهنده قدرت تیم وکالت وی خواهد بود. صفحه‌ی حوادث روزنامه‌ها پر از گزارش قتل‌هایی هست که قاتل به خاطر عصبانیّت لحظه‌ای و بدون قصد قبلی آن‌ها را مرتکب شده، امّا مرتکبین احتمالاً توان (یا شاید دانش) استخدام وکیل حرفه‌ای ندارند. فکر می‌کنم در این صورت فشار برای رفع انحصار وکالت و کاهش بهای وکلا بیش‌تر خواهد شد.
میلاد۱۰۱۵۲۲۰۱۰:۲۸:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۱
غیر عمدی؟ الان یه پابرهنه بود 10 بار اعدامش می کردین.
همشهري۱۰۱۵۲۳۳۱۰:۳۷:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱
واقعا خنده دار
ناشناس۱۰۱۵۳۱۷۱۱:۰۹:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱
هیچ اتفاقی پیش نمیاد فقط آقای نجفی زحمت می کشن یه جریمه ای پرداخت میکنن و بعد از مدتی از زندان آزاد شده و در کنار اصلاح طلبان ( سایر دوستان) ادامه همکاری می نمایند
یک دبیر بازنشسته۱۰۱۵۸۰۲۱۴:۴۳:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۱
ان شاءالله که به کوری چشم شما آقای نجفی از قصاص نجات پیدا می کند.
ناشناس۱۰۱۶۳۶۸۱۹:۵۶:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۱
همین که میگی از قصاص نجات پیدا میکند یعنی قصاص حقشه
ناشناس۱۰۱۶۴۰۱۲۰:۳۲:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱
به کوری چشم خودت بی تربیت تو هم مثل همان قاتل هستی
مرتضی۱۰۱۵۳۲۰۱۱:۱۰:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۱
خداوکیلی اگر قاتل کسی غیر از یک شخص برجسته بود اندک احتمالی وجود داشت که قتل را غیرعمد بدانند؟؟ با اسلحه به سمت کسی بروی و بعد از قتل بگویی که من میخاستم بترسونمش بعد دستم را تکان داد و من از قتل او ناراحت شدم.
ناشناس۱۰۱۵۳۲۶۱۱:۱۲:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۱
الآن چنان با مهارت اصلاح طلبها تطهیرش می کنند که برای دوره بعد یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری می شود و در صورت رد صلاحیت مملکت را به آشوب می کشند در این حد قدرت طلبند و روی بازی دادن مردم حساب می کنند
ناشناس۱۰۱۵۳۳۸۱۱:۱۴:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱
قتل با اسلحه همیشه عمد محسوب میشه، مگه تو موارد استثنائی مثل اینکه یکی مشغول تمیز کردن اسلحه است و اتفاقی دستش می ره رو ماشه. مطمئنا قاضی حکم قتل عمد و قصاص رو صادر میکنه.
ناشناس۱۰۱۵۴۸۳۱۲:۲۸:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۱
امیدوارم حق کسی چه متهم به قتل و چه مقتول پایمال نشه. امیدوارم قضات ما حق را فراموش نکنند و همه ما به یاد داشته باشیم اگر روزی قانونی را زیر پا گذاشتیم روز دیگری قانون شکنان به سراغ ما خواهند آمد و دیگر قانونی وجود نخواهد داشت که از ما پشتیبانی کند.
ناشناس۱۰۱۵۴۹۱۱۲:۳۲:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱
اولا که خون را با خون نمیشویند ثانیا اگر شما جای آقای نجفی بودید و هیچ راهی برایتان باقی نمیموند چه میکردید ؟
ناشناس۱۰۱۵۶۶۸۱۳:۴۲:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱
امیدواریم همین داستان سر خودت و خانوده ات بیاید اونوقت خودتی و خدایت !
ناشناس۱۰۱۵۷۴۰۱۴:۱۷:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۱
اگر یک اصولگرا هم بود همینو میگفتی؟
ناشناس۱۰۱۵۸۷۸۱۵:۱۷:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱
چی میگی اصلا باخودت چند چندی...خون رو با خونذنمیشویند یعنی چی؟ کی گفته؟! پس قصاص قران الکیه! تو از کجا یک طرفه به نفع نجفی حکم میکنی؟ مگه قاضی هستی یا علم غیب داری...
ناشناس۱۰۱۶۱۷۷۱۷:۵۵:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۱
منم نظرم با عملکرد آقای نجفی خیلی جوره حتی اگه بتونم ..
ناشناس۱۰۱۶۱۸۷۱۸:۰۰:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱
خوبی تو؟؟؟؟؟ اتفاقا جزای قتل عمد همینه، اگه اثبات بشه که عمده؛ حالا اگه خانواده مقتول ببخشه این یه حرف دیگه است ولی این حق براشون محفوظه و بسیار قانون درستی هست تا جانی جماعت هر غلطی نکنه هرکی میخواد باشه.
ناشناس۱۰۱۵۷۳۷۱۴:۱۶:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱
خواهشا کم از مرحومه دفاع کنید .او باعث نابودی دکتر نجفی شد .دکتر انسان بزرگی بود .واقعا نحفی حیف شد
ناشناس۱۰۱۵۷۸۳۱۴:۳۴:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱
خود آقای نجفی توی نامه ای که بعد از قتل نوشته بود به قصد انجام دادن قتل به دلیل مهدور الدم بودن همسر خود اشاره کرده پس دیگه جای حرفی باقی نمیزاره که قتل عمد بوده یا غیر عمد.
ناشناس۱۰۱۶۴۱۹۲۰:۴۸:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱
اقرار در محکمه مسموع است.
ناشناس۱۰۱۶۴۲۰۲۰:۴۸:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱
وکلای این فرد این فرد را پای چوبه دار میبرن، تنها راه نجات نجفی (اگر فرض کنیم فشار ها بر قاضی کارساز نباشد) این بود که اینقدر سر غیرعمد بودن قتل که امری واضح است اصرار نکنه و نمک روی زخم بازماندگان مقتول نپاشن و صرفا درخواست عفو و بخشش کنن، اینطوری احتمال نجاتش بود. کلا با اتهام هایی که به مقتول زدن در مورد اینکه با نهادهای امنیتی در ارتباط بوده یا مهدور الدم بوده یا پرستو بوده یا ارتباط با مردان دیگر داشته راه عفو و بخشش را به خودشون بستن.
ناشناس۱۰۱۵۸۰۴۱۴:۴۴:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱
حالا اگر بر عکس اتفاق افتاده بود میترا استاد سه بار اعدام شده بود
ناشناس۱۰۱۶۲۴۳۱۸:۲۴:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱
بزرگترين اشتباه مرحومه ازدواج با يك مرد متاهل بود او دانسته و يا نادانسته مسير اشتباهي را انتخاب كرد يك زن مجرد نبايد تحت هيچ عنوان آويزان مرد متاهل شود ، حتي اگر خود آن مرد هم بخواهد يك زن عاقل چنين كاري نميكند .
ناشناس۱۰۱۵۸۸۲۱۵:۱۹:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱
اگر هم حزبی های نجفی, بهش خیانت نمیکردند و تنهاش نمیگذاشتند و مقتول را با انواع تهمتها و ضداخلاق ها نمینواختند, الان خانواده اش رضایت میدادند الان اگه رضایت بدن خب تایید حرف ایناست.پس رضایت نمیدن آخه لال میشدید سکوت کنید.به شما میگن آدم و رفیق؟!
ناشناس۱۰۱۵۹۴۹۱۵:۵۴:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۱
پرونده آقای نجفی خیلی سریع رسیدگی شد در حالی که روال دادگستری بر این است که این قبیل پرونده ها را کندتر رسیدگی می کنند گاه چند سال ، تا شانس اخذ رضایت از بین نرود ،..
ناشناس۱۰۱۵۹۹۵۱۶:۱۳:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۱
نمیخواستین زندگی کنین میرفتی شکایت میکردی چرا کشتیش؟؟ حالا اونای دیگه جالبن که میخوان غیر عمدش کنن خون زن بیچاره رو پامال کنن!!
ناشناس۱۰۱۶۱۰۵۱۷:۱۸:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱
چه جایی به دنیا اومدیم همه عاشق قتل واعدام دیدن.
یک هموطن دلسوز۱۰۱۶۳۹۱۲۰:۲۴:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۱
مسئله قتل میترا استاد پیچیده تر ازین حرفاست بگذارید قانون و دستگاه قضا با حوصله وتیزبینی کار خودش را بکند لطفا از پیش داوری پرهیز کنید
ناشناس۱۰۱۶۴۱۳۲۰:۴۴:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۱
قتل غیر عمد با شلیک 5 گلوله؟!
عسگری۱۰۱۶۵۹۲۲۳:۳۱:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱
یک آن عصبی شدن کار میده دست آدم باید ببخشنش
ناشناس۱۰۱۶۵۹۴۲۳:۳۳:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱
نجفی نباید اون حرفها رو در مورد مقتول میزد، ناجوانمردانه هست که یک نفر را بکشی بعد هم بی آبروش کنی، اونم کسی که سرت رو باهاش رو یک بالش میگذاشتی، قتل انجام دادی لااقل مردش باش و پاش وایستا، نجفی مگه به خانواده و پسر مقتول رحم کرد که انتظار داره اونها بهش رحم کنن؟ مهدور الدم، نامسلمان، کافر، پرستو، فاسد، مرتبط با مردان دیگر، یعنی اتهامی سنگینی که تو این جامعه میشد به یک زن زد را اینها کاملا ناجوانمردانه زدن. آدم یاد همقطاران اصلاح طلبش می افته که حالا که برجام خورده به بن بست از زیرش در میرن و میگن ما کاره ای نبودیم! جماعت ..
ناشناس۱۰۱۷۶۹۶۱۴:۱۴:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲
خدا رو شکر که مجبور نیستم قضاوت کنم. خدایا لحظه ای مارو به حال خودمون وامگذار.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین