آیا ما ایرانی‌ها نژادپرستیم؟

امیرحسین رحمانی،   3980431212 ۱۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا ما ایرانی‌ها نژادپرستیم؟

اظهارات اخیر جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت جام، تایباد و باخرز خطاب به جواد کریمی قدوسی موجب شد تا بار دیگر این پرسش مطرح شود آیا ذهنیت تاریخی ایرانیان گرفتار نوعی نژادپرستی و خود برتربینی است که هر از چندگاهی در قالب نوشته یا سخنی ظهور و بروز پیدا می کند.رحیمی جهان آبادی در بخشی از نطق خود گفته بود:«... آقای کریمی قدوسی آن زمانی که اجداد شما بستگان شما از افغانستان به ایران حمله می کردند ما ایرانی بودیم و از ایران دفاع می کردیم. چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است...»{اینجا}

اگر چه بعداً نماینده تربت جام عنوان کرد قصدی در این باره نداشته اما این سخنان بلافاصله مورد توجه قرار گرفت و نقدهایی درباره آن مطرح شد.

بطور کلی درباره این که آیا ایرانی ها مبتلا به نوعی خودبرتربینی هستند مانند اکثر موضوعات نوعی دوگانگی شکل گرفته و صف بندی بین موافقان و مخالفان بوجود آمده است.

 عده ای با ارجاع به عبارات متداولی مانند تاریخ طولانی و 2500 ساله، نژاد آریایی و ... معتقدند نوعی نوعی باستان گرایی در رفتار ایرانی ها نهادینه شده که ردپای این نوع تفکر تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده و این مساله در قالب نوعی نوستالژی تاریخی و حسرت نسبت به گذشته بروز یافته است. تفاخر نسبت به گذشته معمولاً موجب می شود که نوعی احساس دو گانه در ایرانی ها شکل بگیرد. بر اساس این روایت؛ ایرانی ها در ذات خود اگر چه قائل به برتری نژادی نسبت به اعراب و افغانستانی ها می باشند اما همزمان دچار نوعی خودکم بینی در مقابل غربی ها هم هستند که اوج این تفکر در زمان قاجار و آشنایی با فرهنگ غرب ظهور یافت. اما امروزه نیز کم و بیش چنین ذهنیتی را می توان در بین مردم جستجو کرد.

به عنوان مثال صادق زیباکلام در این باره می گوید: «.... من چند ویژگی را دیده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که نژادپرستیم. اول اینکه ما خود را برتر از دیگران می‌بینیم، ساختاری که نظام رسمی ما پیدا می‌کند و وجهي رسمی که در میان مردم جاری است این را نشان می‌دهد. همچنین تنفر از اقوام و ملیت‌های دیگر که برجسته‌ترین آن نفرتی است که از اعراب و افاغنه داریم. ویژگی دیگر جایگاه مهمی است که در تاریخ برای ایران قائل هستیم و نگاه شک‌برانگیزی که به کشورهای دیگر داریم».

اما در مقابل برخی بر این عقیده اند زدن برچسب نژادپرستی و شوونیسم به ایرانیان بر مبنای یک تعریف مشخص، دقیق وعلمی نیست و صرفاً نمی توان با چند مثال و نمونه موردی یک حکم کلی صادر کرد.

بر این اساس عنوان می شود باور به برتری نژادی مستلزم این است که این انگاره بر مبنای یک ایدئولوژی مشخص شکل گرفته باشد مانند اتفاقی که در زمان هیتلر و در آلمان نازی رخ داد در حالی که اصولاً ایرانی ها چنین نگاهی ندارند. از این فراتر ایرانی ها و افغانستانی ها به لحاظ نژادی بسیار بهم نزدیک هستند.

البته تصور این بود که نژادپرستی در دنیای امروز  دستکم به صورت عریان و واضح مانند دهه ها و سده های گذشته دیگر طرفدار ندارد اما با قدرت رسیدن راستگراها در کشورهای مختلف مانند ژایر بولسونارو در برزیل، ویکتور اوربان در مجارستان و ... این امر با چالش جدی مواجه شده است. سرآمد این افراد دونالد ترامپ است که آشکارا از نژادپرستی و برتری سفیدپوستان سخن می گوید و خواهان این است حتی نمایندگان زن سیاه پوست به کشورهای آبا و اجدادی خود برگردند.

بنابراین باید گفت نژادپرستی در قالب نوعی بیگانه ستیزی، ناسیونالیسم افراطی و شوونیسم متجلی شده که خواهان ارجحیت سفیدپوستان و حذف نژادهای دیگر که به زعم آن ها خالص و ناب نیستند می باشد. بر همین اساس در قبال مهاجران و آوارگان سیاست های بسیار سخت گیرانه اعمال می شود و با نفرت پراکنی بدترین رفتارها با آنها صورت می گیرد و در بهترین حالت آن ها را در کمپ ها،  دور از شهرها و با حداقل امکانات نگهداری می کنند.

اگر به کشور خودمان ایران برگردیم باید بگوئیم شاید در بین برخی از مردم نوعی ناسیونالیسم افراطی و خودبرتربینی نسبت به برخی از افراد و قومیت های دیگر وجود داشته باشد اما این مسئله هرگز به عنوان یک باور و انگاره مسلط در بین مردم جایگاهی ندارد  که البته همان مقدار نیز امری مذموم و زشت است و حتماً با باورها و ارزش های دینی نیز مغایرت دارد. این مسئله زمانی بدتر می شود که رگه هایی از این نوع تفکر در بین برخی مدیران و سیاستمداران مشاهده شود بنابراین ضرورت دارد این افراد حتماً به گونه ای رفتار کنند که حتی شائبه چنین مسائلی درباره آنها وجود نداشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۱۴۷۵۸۰۰:۵۶:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۱
طرف که به افغانها توهین نکرد فقط گفت کریمی قدوسی تابعیت ایرانی نداره این که توهین نیست
ناشناس۱۰۱۴۹۷۷۰۸:۱۹:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱
این شخص خودش از همه نژاد پرست تر است هر تهمتی و ناروایی را به همه زده حالا که گفتن افغانیه به کلاه بعضی برخورده و هیچ توهینی هم بهش نکردن
ناشناس۱۰۱۵۰۳۲۰۸:۵۲:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱
تقسیم مردم به خودی و غیر خودی نوعی نژادپرستی است.
ناشناس۱۰۱۵۰۹۹۰۹:۱۸:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۱
تبعیض بین مردم بدترین نوع نژادپرستی است: رانت تحصیلی، رانت اقتصادی، رانت شغلی، رانت سیاسی، .......
ناشناس۱۰۱۶۸۹۷۰۸:۵۰:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲
عکسی که برای خبر استفاده شده رو خوب نگاه کنید نویسنده با هوشمندی خواسته رفتن به آرامگاه کوروش رو نوعی نژاد پرستی جلوه بده
ناشناس۱۰۱۵۱۶۱۰۹:۵۲:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۱
مثل تقسیم مردم به سفید و سیاه، در زمان آپارتاید در آفریقای جنوبی.
ناشناس۱۰۱۵۳۵۷۱۱:۲۲:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱
آیا ما مرده پرست هستیم؟؟
ناشناس۱۰۱۵۱۹۲۱۰:۱۵:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۱
بعضی از قوانین ما نیز اشکالاتی دارد. مثلا در لندن یک پاکستانی(وفادار به آرمان های انگلیس) به راحتی شهردار می شود. ولی مشابه آن برای ما امکان قانونی ندارد.
ناشناس۱۰۱۵۲۶۸۱۰:۵۰:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱
در ایران یک ایرانی خود باید تحت چندین پروسه قرار گیرد تا صلاحیتش تائید شود. آن وقت شما صحبت از ورود افراد مهاجر به مجلس می کنید؟!
ناشناس۱۰۱۵۴۸۷۱۲:۳۰:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱
نه اشتباه نکنید: به تبصره "کاملا وفادار به آرمان های انگلیس" توجه نمایید. (ما در ادوار مجلس {ششم} نمایندگانی ایرانی ولی کاملا خائن به ایران داشتیم).
ناشناس۱۰۱۵۴۷۹۱۲:۲۵:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۱
چطوره نماینده مجلس رو هم بریم از چین وارد کنیم؟
ناشناس۱۰۱۵۸۳۸۱۴:۵۴:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱
اولاً اونجا قاچاقی نمیرن که اگربفهمن به جرم جاسوسی دستگیر می کنن- ثانیاً شما تشریف ببرید کشور خودتون وفاداری و خدمت کنید
ناشناس۱۰۱۴۹۸۷۰۸:۲۵:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۱
اجنبی پرستی بدتر از نژاد پرستی است و خودش نوعی از نژاد پرستی است.
آریابان۱۰۱۶۲۱۹۱۸:۱۴:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱
مهمترین ویژگی اقوام ما در این است که همگی از پیشوند مشترک و همسان " ایرانی " و پسوند نمایشگر " قوم " خودمون بهره گرفته ایم ، همچون ایرانی کرد ، ایرانی لر، ایرانی ترک ، ایرانی عرب و........؛ ناگفته پیداست که یکی را بدون دیگری ، نتوان باز شناخت و این هردو ، در کنار هم و باهم اند که شناسه و آبروی تاریخی آن فرد و قوم را بیانگر و شناساننده اند؛ هیچوقت از یاد نبریم که درخت تناور و سترگی به نام " ایران " ، از شاخه های قومیتی پر باری به درازنای تاریخ ، از فارس و کرد و ترک و لر گرفته تا عرب و بلوچ و حتی زرتشتی و ارمنی و یهودی ، شکل گرفته، با آداب و آئین و زبان ویژۀ خود و حتی با دین !!! های خود؛ پدیده ای یگانه که در دیگر جای جای دنیا ، از یوگسلاوی و شوروی سابق گرفته تا مالزی و عراق امروز (که به قلع و قمع یکدیگر پرداخته اند !!!!)، بی مانند و مثال زدنیست ؛ باشد که همواره چنین باد و نه جز این .
ناشناس۱۰۱۵۰۴۳۰۸:۵۶:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۱
هر کس مخالف شما باشه بهش انگ می زنید
ناشناس۱۰۱۵۰۴۶۰۸:۵۷:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱
2خرداد حاصل نژادپرستی و قبیله گرایی است
ناشناس۱۰۱۵۱۰۵۰۹:۲۰:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱
اصولگرایی نیست؟
ناشناس۱۰۱۵۲۲۸۱۰:۳۵:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱
نه
ناشناس۱۰۱۵۰۴۸۰۸:۵۸:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۱
اگر قبول نکردن یک غیر ایرانی در مجلس نژادپرستی است. ما نژاد پرستیم افتخار هم میکنیم. هر کی هم میگه ما دروغ میگیم بره ژاپن نماینده مجلس بشه اگر شد من خودم از طرف همه نژاد پرستها از تمام نژادنپرستها عذرخواهی میکنم.
ناشناس۱۰۱۵۱۶۲۰۹:۵۲:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱
ژاپن را خبر ندارم ، اما شما میتوانی در اکثر کشورها از جمله امریکا ، کانادا و ... نماینده مجلس شوید .
ناشناس۱۰۱۵۳۷۰۱۱:۲۷:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱
بله احتمالا برای جاسوسی و خیانت به کشور خودت. مثل آمریکا که مثلا هندی هارو میاره البته اکثرا بزرگ شده آمریکا هستند. چطور تحصیل در بسیاری از رشته های تحصیلی رو برای خارجی ها ممنوع می‌کنند؟ مثل بسیاری از گرایش های هوافضا یا مهندسی پزشکی
ناشناس۱۰۱۵۶۵۲۱۳:۳۵:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱
شما برو اگر قبولت کردند بیا چنین ادعا داشته باش
ناشناس۱۰۱۵۳۲۹۱۱:۱۳:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱
پس کجا بودن نمایندگان اصلاح طلب وقتی روحانی داشت هفتاد تن طلای کشو را تاراج میکرد پس کجا بودن وقتی داشت پانزده میلیارد دلار ارز کشور را تاراج میکرد کجا بودن وقتی تو این شش سال یه خونه به این ملت بینوا نساخت خیانت تا کیییییییبی ای ملت بیدار شین
ناشناس۱۰۱۵۴۷۵۱۲:۲۳:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱
تاراج کجا بود چرا جو میدی ؟ همه جای دنیا وقتی ارز و طلا گرون میشه بانک مرکزی برای کنترل بازار وارد عمل میشه . شما سواد اقتصادی رو ببر بالا که به دیگران تهمت نزنی
ناشناس۱۰۱۶۵۵۹۲۳:۰۳:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۱
درسته ، این نماینده اصلا به افغانها توهین نکرده است. به هر حال افغانها هم مانند تبعه هر کشوری دیگری نسبت به مسائل ملی و امنیتی ما بیگانه به حساب می آیند ولی متاسفانه یک عده در ایران همصدا با بعضی افغانهای مهاجر اصرا دارند که کلمه افغان را مقدس جلوه دهند و هر هموطنی در رابطه با آنها صحبت کند حتما نژادپرست و احتمالا در آینده ،محارب است. آیا ایرانیها میتوانند در افغانستان همین جایگاهی که این آقایان برای افغانها قائل هستند ، دارا باشند ؟به قول خود افغانها ،نه .
حسن۱۰۱۴۷۶۶۰۱:۰۳:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۱
فرد بیگانه بیگانس طبقه گفته نماینده تربیت جام فلان است این تیتر ربطی به درگیر نماینده پارلمان نداشت
ناشناس۱۰۱۴۷۶۷۰۱:۰۳:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱
نژادپرستی و باستانگرایی ریشه در حماقت و حقارت دارد
ناشناس۱۰۱۴۹۷۹۰۸:۲۲:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۱
البته از نظر جهان وطنی ها و کمونیست ها و تجزیه طلبان ایران باید به قدرت و بزرگی خود دوباره برسد
ناشناس۱۰۱۴۷۶۹۰۱:۰۴:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱
موضوع نژاد پرستی نیست.موضوع کاسه داغ تر از آش شدن یک نماینده است
ناشناس۱۰۱۴۷۷۲۰۱:۰۶:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۱
نژاد فارس خالص وجود نداره
ناشناس۱۰۱۵۰۵۷۰۹:۰۰:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۱
منفی دادم نه اینکه حرفت اشتباه باشه برای اینکه ربطی به این موضوع نداشت اینجا کسی صحبت فارس و ترک و عرب نکرده بحث ایرانی بودنه تو آمریکا هم یه غیر آمریکایی حق نداره بره مجلس
ناشناس۱۰۱۴۷۷۳۰۱:۰۷:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۱
اولین نژادپرست عالم ابلیس بود که خودش که از جنس آتش بود را از آدم که از جنس خاک بود برتر می دانست. سرنوشت نژادپرستان با عاقبت ابلیس یکی خواهد بود.
رزمنده۱۰۱۵۰۶۴۰۹:۰۳:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۱
ابلیس جز برای پروردگارش سجده نکرد.حتی به قیمت رانده شدن
ناشناس۱۰۱۵۱۸۵۱۰:۱۱:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۱
شیطان اگر بنده خدا بود باید مطیع دستورات خدا میشد وقتی سجده به آدم (ع) دستوره باید اجرا بشه هنوزم بعد از گذشت چند هزار سال حاضر نیست این دستور رو اجرا کنه شما اگر « رزمنده » باشی یقیناً معنای اجرای دستورات رو بهتر می فهمی
ناشناس۱۰۱۵۲۲۷۱۰:۳۴:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۱
آدم روح خدا را داشت و سجده بر آدم هم دستور خدا بود اما ابلیس از اینکه خداوند او را پایین تر از آدم قرار داد تکبر کرد و از دستور خدا سرپیچی کرد ابلیس خدا را نمیپرستید خود را میپرستید
ناشناس۱۰۱۶۳۵۳۱۹:۴۹:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱
میشه مغلطه نکنی.ابلیس باید از فرمان خالقش اطاعت میکرد تا ثابت میکرد که در برابر خالق تسلیمه
ناشناس۱۰۱۴۷۷۷۰۱:۱۲:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱
حافظه تاریخی مانند خصلتهای ژنتیکی از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود دلیل حساسیت برخی ایرانیها از اعراب و افغانها نژاد پرستی نیست بلکه جنایتهایی است که آنها در گذشته در این سرزمین انجام داده اند ایرانیها حتی به دلیل جنایتهای مغول ها ذاتا از چشم بادامی ها هم خوششان نمیاد
ناشناس۱۰۱۵۲۶۰۱۰:۴۶:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱
خوب اکثریت ایرانی ها نظرشان در مورد چشم آبی های غربی چیه؟ تا حالا شده از زبان یکی از این نژادپرست های وطنی سخنی بر ضد غربی ها بشنوید؟ مگر اسکندر نبود که به ایران حمله کرد و تخت جمشید را به آتش کشید؟ مگر یونانیان به ایران حمله نکردند؟ مگر غربیها خودشان را اصالتا و فکرا یونانی نمیدانند؟ چرا راه دور میرویم انگلیس در این 200 سال چه بلاهایی سر ایرانیان درنیاورده. از قتل عام دسته جمعی ایرانیان به واسطه ی قحطی مصنوعی بگیر تا یورش نظامی به ایران، حمایت از شاهان بی عرضه و بردن مفت نفت ایران و کودتا در ایران و...؟ مگر فرانسه نبود که خون آلوده به ایدز را وارد ایران کرد؟ مگر آمریکا نبود که در ایران کودتا کرد و در جنایات پهلوی حامی او بود و در جنگ با صدام حامی او بود و هواپیمای مسافربری ما را زد و ۴۰ سال ما را تحریم اقتصادی و حتی دارویی کرد؟ مشکل جای دیگریست خودحقیر پنداری ای که در 200 سال گذشته عمدتا توسط شاه های قاجار و پهلوی نسبت به غربی ها در ایرانیان ایجاد شده، هنوز ک هنوزه ادامه دارد و ما میبینیم که سلبریتی دوزاری ما (و حتی سیاسیون) برای اینکه یکم پاکتش پرتر بشه حاضره در غرب، صدها فحش به کشورش بده و یا حاضره میلیون میلیون خرج کنه که بچا اش را در غرب به دنیا بیاورد! من که از دیپلماسیان امیدی ندارم ولی به شخصه افتخار میکنم به وضعیت نظامی فعلی کشورم که عزت و باور به خویش را به ایرانیان باز میگرداند
ناشناس۱۰۱۶۳۶۱۱۹:۵۲:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱
من خیلی دوست دارم بدونم اونایی که به این نظر منفی دادن بگن کجاش ایراد داشته
تبریزی۱۰۱۴۷۹۴۰۱:۲۵:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۱
به نظر من مبنای قضاوت در مورد آدم ها باید چهار چیز باشه: 1. هوش 2. اخلاق. 3. فرهنگ. 4. تلاش. یک کشور با بهره هوشی کم قطعاً پیشرفت کمی داره (طبق آمار علمی، متوسط بهره هوشی ایرانی ها 80 هست و متوسط بهره هوشی جهانی 90. یعنی متوسط بهره هوشی ایرانی ها 10 واحد هم از متوسط جهانی پایین تره. یکی از دلایل این موضوع فراری دادن نخبه هاست که به مرور زمان متوسط بهره هوشی رو تو کشور مبداً کاهش و تو کشور مقصد که عمدتاً اروپا و کانادا و آمریکاست افزایش بده). بعد می رسیدم به اخلاق. اخلاق رو البته من بر اساس معیارهای مذهبی قضاوت نمی کنم . معیار اخلاق رو اگه وجدان انسانی در نظر بگیریم، از این نظر ایران رتبه خیلی خوبی به دست نمیاره. همین منفعت طلبی ها و پارتی بازی ها و ... که بین اکثریت رواج داره و ضررش در نهایت به همه و کل جامعه می رسه نشون می ده ایرانی ها از نظر اخلاق و وجدان در سطح پایینی هستن. در مورد فرهنگ هم عده ای فکر می کنن تقلید از برخی مظاهر فرهنگی غربی (سگ گردانی و دیسکو و خوردن مشروب و ...) که حتی مربوط به همه ساکنان غرب هم نیست به معنی بافرهنگ بودنه که البته همین عده چون فهم درستی از فرهنگ غربی ندارن خودشون جزو بی فرهنگ ها هستن. بخش بزرگی از جامعه حتی در سطح مسئولین هم حتی تو چیزهای خیلی ساده مثل فرهنگ رانندگی، رعایت حال همسایه، احترام به معلمان و ... موندن. در مورد تلاش هم که متاسفانه وضعیت اقتصادی و آشفته بازار باعث شده خیلی ها به این نتیجه برسن که تنها راه پیشرفت از راه معامله خواری و دلالی زمین و مسکن و سکه و دلاره. کشوری که توش با کار و تلاش و سواد نتونی به جایی برسی و از راه دلالی راه هزار ساله رو بری هیچ وقت نمی تونه پیشرفت کنه. به نظر من خودکم بینی ایرانی ها در مقابل غربی ها ریشه در واقعیت ها داره و تقبیح اون نوعی از غربگرایی (که مهم ترین مصداق اون اعتقاد نظری و عملی به آزادی انسان و حق تصمیم گیری برای زندگی خودشه) که با فهم و درک همراه باشه (نه تقلید از ظواهر فرهنگ غرب بدون داشتن فهم و درک) بی معنیه.
مازنی۱۰۱۶۰۹۰۱۷:۱۴:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱
احسنت ، خیلی قشنگ گفتی
ناشناس۱۰۱۶۲۶۳۱۸:۳۴:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱
هنوز تعریف دقیقی از هر چهار مبنایی که صحبتش رو کردید ارایه نشده. مثلا درباره هوش، هنوز هیچ تعریف دقیق و جامع و مانعی وجود نداره که قابل سنجش دقیق باشه.
ناشناس۱۰۱۴۷۹۹۰۱:۳۰:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱
آره چون صبح تا شب آریا آریا میکنیم چون صبح تا شب به افغانیهای مهاجر به چشم برده نگاه میکنیم و هی خودمونو از عربها بالاتر میدونیم در کل هر چی کشور اطرافمون هست رو کوچیک و خودمونو بزرگ میبینیم ..
ناشناس۱۰۱۵۱۹۰۱۰:۱۵:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۱
این جور هم که تو میگی نیست من خودم چند ساله میرم اربعین ، کربلا اونجا عراقی هارو میبینم که خیلی هاشون به مراتب کار درست تر از من و امثال من هستن من که جلوی خیلی هاشون هیچم
ناشناس۱۰۱۵۶۶۰۱۳:۳۹:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۱
خوب نگاهت را عوض کن ما که اینطوری نیستیم افغان برادر ماست ولی حساب حساب است و کاکا برادر. برادر ما هم خطا کند از او نمیگذریم درست مثل برادران افغان.
ناشناس۱۰۱۴۸۰۴۰۱:۳۴:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۱
این که کسی در حد نماینده نداند افغانستان بخشی از ایران تاریخی بزرگ بوده است و دیگران را بخاطر اجداد افغانش غریبه و خارجی بداند مشکل از ندانستن تاریخ است نه نژاد پرستی ، و بهتر است چنین افرادی با اطلاعات اندک جایی در مجلس نداشته باشند. امثال آقای استاد! که نام بردید بعلت این که در دوره جوانی شان تعلق خاطر به مارکسیسم و جریانات چپ داشته اند همچنان نتوانسته اند خود را از بند وطن ستیزی و خود فراسرزمین پنداری رها کنند. علی الخصوص اینکه روحیات صوفی گری نیز با آن امیخته شده باشد. در عصری که عصر دولت/ملت هاست و کشورهایی کوچک و تازه تاسیس مثل امارات با تکیه بر ثروت خود به ماجراجویی دست زده و در پی دخالت در کشورهای تاریخی چون سوریه و یمن و حتی در به تباهی کشاندن رورگار مردم بیچاره آن کشورها کوتاهی نمی کنند، افکار پریشان خودفراسرزمین بینی و جهان وطنانه نتیجه ای بجز تباهی کشور و دادن فرصت به بیگانگان برای رسیدن به اهداف شوم نخواهد بود.
ناشناس۱۰۱۴۸۰۶۰۱:۳۶:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۱
آقای زیباکلام بعنوان استاد علوم سیاسی باید بداند که علت افغان ستیزی و داشتن روحیات ضد عربی در برخی ایرانیان چیست، لکن برای امثال ایشان حقیقت اهمیتی ندارد بلکه انچه مهم است کوبیدن روحیات ملی وانگ نزادپرستی زدن به ایرانیان است که شاید در اثر مارکسیست بودن ایشان باشد.
ناشناس۱۰۱۴۸۱۴۰۱:۴۴:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۱
مردم واقعی ایران میهن پرست هستن نه نژاد پرست
ناشناس۱۰۱۵۱۱۷۰۹:۲۵:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱
ایرانیان از دو وجه ملیت که خود را برتر میبینند و اینکه مذهب خود را ارجح و بالاتر از همه میدانند ناخواسته دچار خود برتر بینی کاذب شدند.
ناشناس۱۰۱۵۵۲۴۱۲:۴۸:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۱
اتفاقا بچه مذهبیا به خاطر تعالیم دینی که دارند اهل این حرفها نیستن میدانند "ان اکرمکم عند الله اتقی کم"
ناشناس۱۰۱۴۸۱۵۰۱:۴۵:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۱
اتفاقا ایرانی ها خارجی پرست هستند عده ای آمریکایی ها و انگلیسی ها را می پرستند عده ای روس ها و چینی ها و عده ای عربها را برای همین کشور به این روز افتاده
ناشناس۱۰۱۴۸۲۴۰۱:۵۲:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۱
بخش بزرگی از ایرانیان بدون اینکه خود متوجه باشند دچار توهمات نژادی و نژاد پرستی هستند
امیرعلی۱۰۱۴۸۴۵۰۲:۲۸:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱
خداوند را شاهد میگیرم!! بنده بعنوان یک ایرانی غیرفارس. ده ها بار توسط معلمانم تحقیر شده ام. نژادپرستی ایرانیان اظهر من الشمس است.
ناشناس۱۰۱۴۸۵۸۰۳:۲۸:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱
ما ایرانیها یا هر ملت دیگری نژاد پرست هستند و خودشان را بهتر و برتر می دانند. ولی فعلا مشکل کشور ما کم شدن حس ناسیونالیسم مردم است که برای تولید و آبادانی کشورشان تلاشی ندارند.
ناشناس۱۰۱۴۸۶۶۰۳:۵۱:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱
من که هستم!
ناشناس۱۰۱۵۱۶۵۰۹:۵۶:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۱
یک بدبخت بیچاره محکوم به زندگی در ایران که در هفت آسمان یک پارتی و رانت ندارد !
ناشناس۱۰۱۵۴۱۳۱۱:۴۶:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱
سوال نپرسیده جواب داده یعنی نژادپرسته
ناشناس۱۰۱۴۸۷۱۰۵:۲۴:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱
با عرض تاسف باید بگویم بله ما نژاد پرستیم و تلت تمام گرفتاریهای اجتماعی و سیاسی مان غرور کاذب و داشتن این ذهنیت است که ما نژاد آریایی داریم و باید بر دنیا مانند کورش پادشاه هخامنشی حکومت کنیم از زمانی هم که به دین مبین اسلام و شیعه گرویدیم ادعاهایمان صد برابر شد . هنر نزد ایرانیان است و بس و ای ایران ای مرز پر گهر ای خاکت سرچشمه هنر و یاهمه دنیا چشم به ایران دوخته اند نشات گرفته از همین پس زمینه ذهنی است .
ابن نادر۱۰۱۴۸۷۲۰۵:۳۵:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱
صد در صد موافقم. ایرانی با عرب و افغانی هیچ فرقی نمی‌کند. تمام اقوام شرق الاوسط در هم آمیخته‌اند و اگر زبان‌مان امروز عربی بود هیچ چیز مشخصی باقی نمی‌ماند. یعنی ما هم مثل لبنانی‌ها و عراقی‌ها عرب حساب می‌شدیم. ثانیا بحدی مردم مهاجرت کردند در طول سال‌ها که دقیقا نمی‌توان گفت کی در اصل مال کدام قومی یا ملتی بود. حتی آزمایش‌های دی‌ان‌ای هم محدودیت‌های زیادی دارند.
محقق۱۰۱۴۸۷۷۰۶:۱۳:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱
نژاد پرستی قومی نیست بلکه فردی است. یعنی اینکه هر فرد خودش را ارجح تر و حقدار تر و زرنگتر میداند و این خود را به چند صورت نشان میدهد. اول خود تعریفی در برابر دیگران. دوم چند شخصیتی و چند چهره بودن. سوم تناقض در حرف و عمل. و ... در حالی که در بعد اجتماعی و درون مرزی همیشه نسبت به جوامع دیگر حسرت وجود داشته است مخصوصا نسبت به جوامع در کشورهای صنعتی از کره و ژاپن تا المان و انگلیس. حالا چرا اینگونه هستیم؟ چون به عنوان یک ایرانی تمام انرژی صرف آن میشود که دیگران نسبت به من چگونه فکر میکنند و اگر تفکر منفی وجود دارد باید تالاش کنم که فکرشان را عوض کنم. در حالی که در نژاد پرستی کمتر نگران این موضوع هستند و تمرکز بر رنگ پوست پیشینه عقاید و زبان و .. مد نظر است.
محمد کریمی۱۰۱۴۸۸۱۰۶:۲۱:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۱
با سلام اتفاقا ما ایرانی ها نژاد پرستیم. فقط تو حرف و شعار از تساوی میگیم. اگه کسی ادعا داره نژاد پرست نیست به من بگه ایا اجازه میده خواهرش با یه کارگر افغانی ازدواج کنه؟ یه کارگر هندی چطور ؟ یه کارگر نیجریه؟ یه کارگر عراق؟ یه کارگر المانی؟ دو مورد اخری بدون شک اکثر ایرانی ها موافقت میکنند.
ناشناس۱۰۱۵۰۹۲۰۹:۱۴:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱
ایا وقتی خواهرش با افغانستانی ازدواج کرد مثل هزاران زن ایرانی، حکومت ایران به بچه هایش شناسنامه می دهد؟! شاید خودت نژادپرست باشی ولی تعمیم ان به همه ناشی از نژادپرستی خودت است
ناشناس۱۰۱۵۳۵۶۱۱:۲۱:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱
طبق قانون زن ایرانی با آلمانی هم ازدواج کند تابعیت فرزندش تابع همسرش است
ناشناس۱۰۱۴۸۸۹۰۶:۳۷:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۱
این جماعتی را که در عکس خبر می بینی مگسانند گرد عقده های خود بینی
ناشناس۱۰۱۴۸۹۳۰۶:۴۴:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۱
تو دعوا حلوا خیرات نمی کنن از هر چی ک دم دست شونه استفاده می کنن در حالی ک غزنین و بخارا و مرو ک یزگرد را کشتن صد و اندی سال پایتخت ایران بوده و فارسی دری زبان مردمی روستایی در بلخ و مزار شریف بوده ک زبان رسمی شده به همت فردوسی و چون تاریخ را حکمت و مصلحت خدا رقم زده پس خدا را شکر ک لهجه عربی شده فارسی البت فردوسی سعی کرده از واژه گان عربی کمتر استفادا کنه ولی حافظ و عطار و ...نیمی عربی و نیمی فارسی کردن دنیای عجیبیه چرخیدو چرخیدو و چرخید تا به ترامپ رسید کی باور می کرد ژاپن روس را در 1905 منچوری شکست بده و چنگیز نیمی از دنیا را فتح کنه و پنج میلیون مونگور تو دنیا باشه و بجای زبان مغولی ک باید بر ملل تحت سلطه غالب می شد زبان ترکی غالب شد عجیب نیست پایتخت مغولان زبانش ترکیه سلطانیه
ناشناس۱۰۱۴۹۱۱۰۷:۱۸:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱
ایرانی نام یک نژاد نیست، نام یک ملت است. تعصب ایرانی هم معادل تعصب نژادی نیست.
ناشناس۱۰۱۴۹۱۷۰۷:۲۶:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱
کورش کبیر سنبل مدرا با قومیت های مختلف بود حلا چرا عکس پاسارگاد را برای مقاله نژاد پرستی گذاشته اید؟
ناشناس۱۰۱۵۰۹۷۰۹:۱۶:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱
باستانگرای محترم، سمبل یا سنبل ؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۱۵۲۵۷۱۰:۴۵:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱
اگر واقعا ایرانی هستی باید بنویسی نماد نه اینکه از واژه بیگانه سمبل استفاده کنی.
ناشناس۱۰۱۶۳۱۵۱۹:۱۷:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱
الی ماشاله ملا غلط گیر داریم
ناشناس۱۰۱۴۹۲۳۰۷:۲۹:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۱
مشکل اصلی ما نژادپرستی نیست. مشکل ما این است که نمایندگان ما در مجلس از نظر سطح فرهنگی از سطح متوسط جامعه پایین تر هستند و در واقع نمیتوانند نماینده چنین ملتی باشند و فقط بخاطر محدودیتهاست که چنین کسانی که حتی تبعات حرفهایشان را نمی دانند و یا به کارمند گمرک برای جای پارک فحش میدهند و یا چک 6.5 میلیاردی خود را به رخ میکشند وارد مجلس میشوند!
ناشناس۱۰۱۴۹۴۵۰۷:۴۹:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱
متاسفانه بله
ناشناس۱۰۱۴۹۴۶۰۷:۴۹:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۱
چرا جو سازى ميكنيد ايشون گفتند طبق قانون تابعيت ايرانى بودن اقاى قدوسى اكتسابيست نبايد تاييد صلاحيت براى نمايندگى بشوند حالا چطور ابنكار انجام شده وزارت اطلاعات بايد پيگيرى كنند اول انقلاب هم اقاى جلاالدينفارسى كانديد رياست جمهورى شدند بهمين دليل رد صلاحيت شدند،اما بنظر مياد اقاى قدوسى تافته جدا بافته هستند،وكسان بخصوصى دارند خلاف ميكنند واز ايشون پشتيبانى ميكنند
ناشناس۱۰۱۴۹۴۹۰۷:۵۳:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱
متاسفانه در یک دهه گذشته جریان منحوس باستانگرایی با محوریت برتری قوم فارس و پان فارسیسم و فرعی شمردن اقوام دیگر بخصوص قومیت بزرگ ترک بار دیگر رشد کرده.این جریان بزرگترین تهدید برای وحدت ملی ایران شمرده میشود.
ناشناس۱۰۱۵۱۵۰۰۹:۴۳:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۱
ورود پانتورک ممنوع
ناشناس۱۰۱۵۱۷۶۱۰:۰۶:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱
من نمیدونم این پان فارسیسم ضد ترک کجا و چگونه عمل میکنه که ترکها در همه مناسب بالای دولتی و حکومتی هستند‌. در همه استانها پذیرفته میشن و به راحتی به آنجا مهاجرت میکنن. در رشته های ورزشی تبدیل به قهرمانان ملی میشن و در علم و فرهنگ کاملا در جایگاه خودشان قرار میگیرن. جوری که گاهی پانتورکیسم ضد فارس انگار قویتر به نظر میاد. برای مثال آیا مهاجرت و کارکردن یک تبریزی در بندرعباس راحتتر است یا مهاجرت و اشتغال یک بندرعباسی به تبریز؟ اونایی که هر دوشهر رو دیدن میدونن چی میگم.
تبریزی۱۰۱۵۳۹۵۱۱:۳۶:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۱
به نظر میاد این تصور از جوک ها و نمایش سیستماتیک آذری ها به عنوان آدم های سطح پایین جامعه که حتی بلد نیستن درست فارسی صحبت کنن در فیلم های سینمایی ایرانی نشات گرفته باشه. و همین طور از اهمیت ندادن به زبان آذری در مدارس به طوری که بیشتر کلمات آذری با کلمات فارسی جایگزین شدن چون خیلی از آذری ها زبان خودشون رو اونقدر نشنیدن که یادشون رفته چطور حرف بزنن و چون آموزش رسمی در مدارس وجود نداره به تدریج ساختارها و کلماتش فارسیزه شده. پیشرفته تر بودن شهرهای شمالی کشور در مقایسه با خیلی از شهرهای دیگه کشور دلیلش اتحاد و خوش فکری مردم اون مناطقه نه توجهات خاص از بالا و اگه یه مقدار سهل انگاری می کردن الان در وضعیت بدی بودن وگرنه چطوریه که متروی خیلی از شهرها کشیده شده ولی متروی تبریز بعد از این همه سال فقط بخش کوچیکی از اون راه اندازی شده؟ اینکه خیلی از دوزبانه ها (به خصوص در مناطق محروم و روستاهای دورافتاده) به خاطر اموزش های کاملا فارسی از فارسی زبان ها در تحصیلات عقب می مونن یه واقعیه و من به عنوان یک معلم با مشاهده این مشکل وظیفه خودم می دونم که تو تدریس بیشتر از زبان خودمون استفاده کنم تا فهم موضوعات برای بچه ها راحت تر بشه. این هیچ ارتباطی به پان ترکیسم و جریانات جدایی طلب نداره.
ناشناس۱۰۱۵۴۹۳۱۲:۳۳:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۱
شیر نفت و گاز جنوب رو ببندیم تا ببینیم باز هم شهرهای شمالی پیشرفت میکنن یا نه. جوک سیستماتیکی هم در کار نیست ترک،لر،عرب،رشتی،قزوینی، اصفهانی،شیرازی و آبادانی و .... و حتی دختران و زنان موضوع انواع اقسام جوکها بوده اند.
ناشناس۱۰۱۵۴۳۷۱۲:۰۰:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۱
تازه شما ببینید در ترکیه که کعبه امال برخی از پانترکها هست با وجود اینکه 20 تا 30 درصد از جمعیت ترکیه را اقوام غیرترک تشکیل میدهند چند درصد از اعضای کابینه ترکیه غیر ترک هستند؟! حالا مقایسه کنید با اعضای کابینه دولت ایران که چند درصد از اعضای کابینه ایران غیر فارس هستند؟ اصلا در بحث انتخاب مسئولین و مدیران ارشد در سطح ملی در ایران موضوع قومیت طرف اصلا مطرح نیست.
ناشناس۱۰۱۴۹۷۱۰۸:۱۵:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۱
نژاد فارس خیلی مثل امریکایی هاست قدرت طلب و بالاتر از دیگران بودن و ریشه تاریخی دارد خود امریکایی ها هم چنین هستند و خود را برتر از همه دنیا میدانند و اول امریکا شعارشان است ولیکن این عیب نیست که شما ناسیونالیست باشید و ایران برایتان مهم باشد بلکه افتخار است و انهائیکه فکر تجزیه و قوم پرست هستند در چارچوب ایران فقط گور خود را در حال کندن هستند چو ایران نباشد تن من نباد
ناشناس۱۰۱۴۹۹۰۰۸:۲۶:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱
فردوسی بزرگ مرد ایران بود که همه چیز به ایران داد و ما را بوجود اورد و در سینه هر ایرانی ثبت شده نسل اندر نسل و هر روز قدرت بیشتر خواهد گرفت
ناشناس۱۰۱۴۹۹۵۰۸:۲۹:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱
ایران باید به قدرت گذشته خود بازگردد و هر کس بخواهد جلوگیری کند یا خائن است یا مزدور
ناشناس۱۰۱۵۰۰۰۰۸:۳۳:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱
بابا بی خیال مشکل مملکت این نیست شما را گذاشتن سرکار تا فساد ها و اختلاس ها فراموش کنید
ناشناس۱۰۱۵۳۲۵۱۱:۱۲:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱
واژه هر چیزی سر جای خودش رو تو ذهنت هی مرور کن تا بهش عادت کنی
ناشناس۱۰۱۵۰۰۳۰۸:۳۴:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱
متاسفانه در بعضی اقوام این ویژگی دیده می شود مثلا هموطنان عزیز کرد که رسما خودشون رو یک سر و گردن از همه بالاتر می بینن!!!!!!!!
ناشناس۱۰۱۵۰۹۵۰۹:۱۵:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱
انونوقت دقیقا بخاطر چه چیزی خودشان را بالاتر میدانند ؟؟؟؟ علمی یا نظامی ؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۱۵۰۰۷۰۸:۳۷:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۱
بله هستیم!!!! خاطرات ملانی فرانکلین رو بخونید که چطور رفتار ایرانی ها باعث فرار پسر سیاهپوستش از ایران شد! تازه اونا آمریکایی بودن...
ناشناس۱۰۱۵۴۹۶۱۲:۳۶:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱
آفرین کتابخون!!
ناشناس۱۰۱۵۰۱۱۰۸:۴۲:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱
تصویر انتخاب شده ارتباطی با نژاد پرستی ندارد .محبوبیتی که کورش دارد ورای نژاد اوست و به اعمال او باز میگردد.
ناشناس۱۰۱۵۱۴۷۰۹:۴۰:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱
کاش می شد برای این دیدگاه هزار تا تایید فرستاد
صمصام۱۰۱۵۰۱۳۰۸:۴۳:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۱
شما رفتارها و کلام آقای کریمی قدوسی رو ندیدید ؟؟؟کریمی قدوسی با رفتار و کلامش ادم رو چنان به مرز جنون میرسونه که دیگه نمیفهمی چی میگی و چکار میکنی...
ناشناس۱۰۱۵۰۱۷۰۸:۴۵:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۱
نژاد پرستی و شوونیسم در خون و رگ تک تک فارس زبان های ایرانی هست و طی یک صد ساله گذشته به صورت سیستماتیک و در نتیجه عدم اعتماد به نفس این قوم به وجود آمده البته به همین علت و همچنین تمایل حکومت ها جهت یکسان نشان دادن ریشه همه ملت های ایران هم بلعث شده سایر اقوام هم که به نژاد آریایی اعتقاد دارند هم از این مشکل بی نصیب نباشند.
ناشناس۱۰۱۵۰۲۰۰۸:۴۷:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۱
کج سلیقگی خود را با استفاده از عکس مقبره ی کورش با عنوان نژاد پرستی به اوج رساندید. همین کارها رو می کنید که مردم را به سمت نژاد پرستی هل می دید و مردم به خاطر دفاع از گذشته ی با ارزش خود در مقابل شماها ناچارند به سمت نژاد پرستی بروند
ناشناس۱۰۱۵۰۳۵۰۸:۵۴:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۱
اگر نژاد پرست بودیم که روزگارمان اینگونه نبود ( عده ای مالک خزانه مملکت باشند و مابقی ملت محتاج نان شب )
ناشناس۱۰۱۵۰۳۸۰۸:۵۴:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۱
مردم ایران دیگه میخوان با هم و قوی باشند و از بیگانه و نفوذی و غیر خودی رو دست نخورند نژاد پرستی نیست. اگر هم باشه اشکال نداره جناب الف جان‌. آلمان بسیاری از پایه ی پیشرفت هاش رو مدیون هیتلر هست که حالا اینقدر بد نشونش میدن....
ناشناس۱۰۱۵۰۴۷۰۸:۵۷:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۱
مراقب فرقه خطرناک اصلاحات باشید
ناشناس۱۰۱۵۱۷۹۱۰:۰۷:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۱
یک عده هم هستند که به طور سیستماتیک زیر هر مطلب مرتبط و غیر مرتبط به اصلاحطلبی حمله میکنند
ناشناس۱۰۱۵۰۹۱۰۹:۱۴:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱
فقط ادعای تمدن 2500 ساله ولی در واقعیت متاسفانه فرهنگ خیلی از ایرانیها پایین است: نمونه اش گرانفروشی و احتکار و اجاره خانه سنگین در شرایط وخیم مملکت و آن هم وضع رانندگی در خیابان و اهمیت کم به قانون. اینها نشان میدهد که تمدن 2500 ساله فقط یک ادعاست و به شوخی شبیه است.
ناشناس۱۰۱۵۱۰۶۰۹:۲۱:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱
نه.ولی عده ای در ایران ریشه به تیشه و نژاد ایرانی می زنند. نژاد زدا هستند
ناشناس۱۰۱۵۱۱۹۰۹:۲۵:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱
پیامبر فرمود: حب الوطن من الایمان دوست داشتن وطن از ایمان است واجب هست که میهن دوست باشیم و هر ملتی هم همینطوره
ناشناس۱۰۱۵۱۶۰۰۹:۵۱:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱
طبق استدلال شما پس قرآن که میفرماید اسلام برترین است و هیچ دینی برتر از اسلام نیست نگاه نژاد پرستی ایدیولوژیک است؟؟
ناشناس۱۰۱۵۵۲۳۱۲:۴۸:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۱
قرآن گفته تمام نژادها یکسان هستن و هیچ کس بر دیگری برتری نداره و به صراحت گفته برعکس خیلی از افکار و ادیان یکه شما طرفدارش هستید اگر یکجای قرآن از برتری نژادها حرف زده باشه گفته همه باهم برابرن
ناشناس۱۰۱۵۱۶۸۱۰:۰۰:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱
وقتی مثل بوته ی کدو بدون تلاش و زحمت یک شبه به پست و مقام و پول برسی نژادپرست و فامیل باز هم می شوی
ناشناس۱۰۱۵۱۷۸۱۰:۰۶:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۱
حقوق شهروندی ؟؟؟؟؟؟
آریو سوئد۱۰۱۵۲۹۰۱۱:۰۰:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۱
متاسفانه خیلی از ایرانیها نژادپرستند ولی نه در مقابل غربیان بلکه در مقابل ملتهای ضعیف. در مقابل غربیان تعظیم میکنند ولی در برابر مردم فقیر زبان درازی دارند.
ناشناس۱۰۱۵۳۱۸۱۱:۱۰:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۱
ما ایرانی ها در مقايسه با اروپایی ها خیلی نژاد پرستیم. حتی تو گزارش های فوتبال و برنامه‌های رادیویی این موضوع خیلی واضح دیده می شود.
ناشناس۱۰۱۵۳۳۵۱۱:۱۳:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱
بله هستیم
ناشناس۱۰۱۵۴۰۳۱۱:۴۲:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱
ارمنی ها را چه کسانی قتل عام کردند؟ کردهای شمال عراق را چه کسانی قتل عام کردند؟ هزا ه های تفغانستان را چه کسانی قتل عام کردند؟ حالا ما شدیم نژاد پرست؟ یمنی ها را دیگران می کشند حالا ما نژادپرست هستیم؟
ناشناس۱۰۱۵۴۱۰۱۱:۴۵:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱
این کسانی که به ملت ایران انگ نژادپرستی می زنند را زیاد توجه نکنید چرا که از نظر اینها حتی اسلام بعلت برتر دانستن خود نژادپرستانه است از نظر اینها مرگ بر اسراییل گفتن نیز نژادپرستانه است. از نطر اینها فقط امریکا خوب است و تجزیه طلبهای رفیقشان.
علیرضا۱۰۱۵۴۲۵۱۱:۵۲:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۱
همه ما انسان هستیم، هیچ برتری نسبت به هم نداریم، فقط عشق، مهربانی و محبت باعث سرآمد شدن می شود.،.... از محبت خارها گل می شود... وز محبت سرکه ها مل می شود.... با هرکس به نرمی و خوشروئی سخن بگویید دوستدار شما می شود. در غیر اینصورت به هرکس آزار رساندی منتظر باش تا به تو نیز آزار برسد. چون تو نیز همین‌گونه ای.
ناشناس۱۰۱۵۴۴۵۱۲:۰۴:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۱
ایرانی ها نژادپرست هستند چون می خواهند اسراییل را نابود کنند!
ناشناس۱۰۱۵۶۶۶۱۳:۴۲:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱
خود اسرائیل میخواهد همه ملت ها نابود شوند .
ناشناس۱۰۱۵۴۷۳۱۲:۲۳:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱
ناسیونالیسم اگر افراطی نباشد برای ایجاد انگیزه در افراد یک کشور برای تلاش و پیشرفت کشورشان بسیار مهم است. لطفا ناسیونالیسم را سرکوب نکنید
نخود هر آش !!!۱۰۱۵۵۰۲۱۲:۳۸:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۱
آيا ما ايراني ها نژاد پرستيم ؟!! ... تيتر بنده به سهم خود به عنوان يك ايراني عرض مي كنم كه : نژاد پرستي ؟!! ... استغفر الله ! ... اين فرمايشات چيه تصدقتم !! ... همين هيتلر ملعون كه نژاد پرست بوده ، براي هفت پشت بشريت كافيه !!....حالا برويم بر سر مسئولين و مردم ايران !! خوشبختانه شكي نيست كه مسئولين ما بحمدالله نژاد پرست نيستند اين ادعا از واضحاته !! ... اما خب ! ... حتماً برخي از مردم هم ممكن است عرْق ميهن دوستي و وطن دوستي و ملت دوستي شان چنان شديد باشد كه شايد به نژاد پرستي كشيده شود !! ... اما با كمال خوشبختي مسئولين ما ، اكثريت قريب به اتفاق مردم ما نژاد پرست نيستند !! ... البته سعدي شيراز هم نژاد پرست نبود ، دليلش اين شعر مشهورش كه گويا . اين طور كه شنيدم بر سر در سازمان ملل هم كتابت شده : بني آدم اعضاي يك ديگرند كه در آفرينش زيك گوهرند چو عضوي به درد آورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار تو كز محنت ديگران بيغمي نشايد كه نامت نهند آدمي !!!! به به !! ... به به !! ... شعر كه نيست ، بگو قند پارسي ... بگو شكر پارسي ... بگو عسل ...
ناشناس۱۰۱۵۵۱۹۱۲:۴۶:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱
من خارجی های زیادی دیدم اومدن ایران گفتن ایرانی ها نژادپرستن مخصوصا در برخورد با عربها و افغانی ها فوق العاده نژادپرست هستن کافیه صحبتهای اکبر عبدی و سایر گزارش گرها و حتی به اصطلاح نخبه های جامعه و انتشارات و کامنت ها رو ببینید نشانه های عظیم نژادپرستی و کینه های نژادی رو بوضوح میبینید و حتی بدتر از قبل هم شده
ناشناس۱۰۱۵۶۶۹۱۳:۴۲:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱
ایرانی نژاد نیست که شما مرتب میگی نژادپرست ایران میهن ماست و میهن پرستی حتی در آمریکا هم یک ویژگی مثبت است حتی پیامبر اکرم فرموده اند حب الوطن من الایمان نگفته حب العشیره من الایمان نژاد یعنی عرب بلوچ فارس و...
ناشناس۱۰۱۶۵۹۱۲۳:۳۰:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۱
تو خودت نژادپرستی که میگی افغانی. افغانی لفظ درستی نیست و افغان و از آن بهتر افغانستانی درست است.
ناشناس۱۰۱۵۶۵۰۱۳:۳۴:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۱
حالا چرا براي اين مطلب تصوير آرامگاه كوروش ؟؟
ناشناس۱۰۱۵۹۵۰۱۵:۵۴:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۱
کم و بیش بله! البته وطن پرستی عالی است ولی خود برتر بینی نژادی خیر! که ما ایرانی ها کم نداریم مخصوصا نسبت به کشورهای فقیر تر و بدبخت تر منطقه
ناشناس۱۰۱۶۱۰۹۱۷:۱۹:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱
ما ایرانی ها نه ولی پانفارس ها بله اونم از نوع متوهمش
ناشناس۱۰۱۷۰۳۳۰۹:۵۰:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲
خدا شفا بده! کدوم نژاد؟ دیگه چیزی از اون نژاد مگه باقی مونده؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

      2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

      3. این صدای اقتدار ایران است ...

      4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

      5. وحدت ملی با وعده صادق

      6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

      7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

      8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

      9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

      10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

      11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

      12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

      13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

      14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

      15. اسراییل چه باید بکند؟ 

      16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

      17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

      18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

      19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

      20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

      21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

      22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

      23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

      24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

      25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

      آخرین عناوین