فایننشال تایمز: لندن به تنهایی حریف تهران نیست

گروه ترجمه الف،   3980431093 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

ستون نویس ارشد روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت مقابله انگلیس با ایران به خاطر بحران نفتکش ها خطرناک خواهد بود و در صورت هرگونه تقابل نظامی، لندن قطعا باید به حمایت آمریکا متوسل شود.

 فایننشال تایمز: لندن به تنهایی حریف تهران نیست

به گزارش الف "گیدون راچمن" در تحلیلی در بخش دیدگاه فایننشال تایمز نوشت به دلیل پراکندگی نیروی دریایی سلطنتی، برای انگلیس خطرناک است که با ایران درگیر شود: 

«دولت انگلیس تهدید کرده است که توقیف کشتی انگلیسی در خلیج فارس، "عواقب جدی" برای ایران خواهد داشت، عبارتی که اغلب از آن به عنوان پاسخ نظامی یاد می شود. اما واقعیات نظامی و دیپلماتیک، انگلیس را در دادن پاسخ محدود خواهد کرد. انگلیس دائما تلاش کرده است مسیر مذاکرات را با ایران درپیش گیرد. قبل از توقیف نفتکش، بوریس جانسون که قرار است به زودی نخست وزیر انگلیس شود، با هرگونه اقدام نظامی علیه ایران مخالف بود. از طرفی، پراکندگی کم مایه ی نیروی دریایی سلطنتی سبب خواهد شد هرگونه مقابله با ایران در منطقه ی خودش، پرخطر باشد.

بوریس جانسون که انتظار می رود روز چهارشنبه نخست وزیر انگلیس شود، دورنمایی از یک بحران مهم دیپلیماتیک را با ایران، پیش رو دارد که می تواند به یک مناقشه ی نظامی منجر شود. وی قطعا می خواهد در نخستین آزمایش خود به عنوان یک رهبر ملی ، قوی ظاهر شود.

انگلیس در هرگونه درگیری نظامی با ایران، قطعا باید به حمایت آمریکا چشم بدوزد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به صورت غیر مستقیم و مبهم گفته بود چنین حمایتی سریع خواهد بود. اما وی تاهمین لحظه هم بی رغبتی خود را برای اقدام نظامی علیه ایران ثابت کرده است.

بحران کنونی انگلیس را می توان بخشی از تنش های گسترده تر بین ایران و غرب نامید که در آن تهران و واشنگتن بازیگران اصلی هستند.

آمریکا راهبرد "فشار حداکثری" را برای وادار کردن تهران به مذاکره در خصوص برنامه های هسته ای آن درپیش گرفته اما این سیاست تاکنون شکست خورده است. رهبران ایران احتمالا بر بی رغبتی آشکار ترامپ برای درگیر شدن در یک جنگ دیگر در خاورمیانه حساب کرده اند.

البته تهران هم در معرض خطر محاسبات اشتباه است. افراد پرنفوذی در واشنگتن هستند – مانند جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ – که از مدتها قبل طرفدار حمله به ایران بوده اند. وی گفته است اقدامات تحریک آمیز ایران می تواند مناقشه را علیه ایران برگرداند.

توقیف نفتکش انگلیسی می تواند لندن را به سوی موضعی تندروانه تر در قبال ایران سوق دهد، مساله ای که اتحادیه ی اروپا مخالف آن است. اقدام ترامپ در خروج از برجام در سال 2018 با مخالفت شدید آلمان، فرانسه و انگلیس مواجه شد. این سه کشور تلاش کرده اند برجام را با این دورنما زنده نگه دارند که ایران بتواند با ادامه ی محدودیت ها در فعالیت های هسته ای، از منافع اقتصادی آن نیز بهره مند شود.

اما اگر انگلیس "عواقب جدی" علیه ایران را – بدون اقدام نظامی – دنبال کند، احتمالا تلاش هایش را برای حفظ برجام متوقف کرده و به دولت ترامپ در اعمال فشار اقتصادی به ایران می پیوندد.

تصمیم انگلیس برای هماهنگی با آمریکا در سیاست هایش در قبال ایران، احتمالا تلاش اتحادیه ی اروپا را برای حفظ برجام نابود خواهد کرد. این اقدام همچنین می تواند به معنای کنارگذاشتن سیاست خارجی دیرینه ی انگلیس بوده و احتمال تقابل نظامی را افزایش می دهد. این مساله برای نخست وزیر جدید، در روزهای اولیه ی حضور در مسند قدرت، بسیار مهم است.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۱۳۶۲۴۱۲:۲۵:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
ایران باید از بالا گرفتن تنش با انگلیس اجتناب کرده و سعی کند از راه های دیپلماتیک سریعا" غائله نتفتکش ها را خاتمه دهد.
العبد۱۰۱۳۶۹۵۱۲:۵۳:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
انگلیس باید غائله رو بخوابونه. هم دست برتر نظامی رو داریم هم اونها تجاوز رو شروع کردند. اینقدر بزدل نباشید
ناشناس۱۰۱۳۷۷۱۱۳:۲۳:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
امیدوارم وقتی جنگ شروع شد به کانادا فرار نکنید.
ناشناس۱۰۱۴۰۷۴۱۵:۵۱:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۳۱
باز دوگانه جنگ یا عقب نشینی و امتیاز دادن شروع شد
ناشناس۱۰۱۳۷۸۹۱۳:۳۲:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
آدم باید از عقلش استفاده کند.
ناشناس۱۰۱۳۹۸۰۱۴:۵۸:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
شما الان از زبون انگلیس خبیث این نظر رو افاضه کردی؟؟؟
ناشناس۱۰۱۳۸۲۳۱۳:۵۰:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
از مسعود رجوی چه خبر؟
ناشناس۱۰۱۴۴۶۶۲۰:۳۵:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۳۱
انهای که منفی دادند آدمها ورباتهای رجوی وفارسی زبانان اجیر شده عربستان اسرائیل وبولتون هستند
ناشناس۱۰۱۳۸۵۹۱۴:۱۵:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۳۱
اولا انگلیس شروع کننده دزدی دریایی بود ، پس به ایران دخلی نداره . ثانیا انگلیس هم مثل اسراییل جرات حمله به ایران رو نداره و باید منتظر کمکهای امریکا بمونه . ثالثا ترامپ حداقل تا یک سال و نیم دیگه امکان نداره وارد هیچ جنگی بشه چون قطعا در انتخابات شکست میخوره .
ناشناس۱۰۱۴۰۶۷۱۵:۴۸:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۳۱
آفرین نکته جالبی بود!
ناشناس۱۰۱۳۶۲۵۱۲:۲۶:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
البته این امکان هم وجود داره که آمریکا نخواد به صورت مستقیم وارد درگیری بشه بخاطر انتخابات سال آینده و به بهانه حمایت از متحد خودش وارد بشه که اثر منفی کمتری به روی انتخابات سال آینده داره
ناشناس۱۰۱۳۷۳۴۱۳:۰۸:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
بهمان خیال باش امریکا سه ماه طول کشید تا به عراق حمله کنه بعد از تهدید نظامی برای زدن ایران انان در حال نقشه کشیدن فکر کردی انان نشستن ما را تماشا کنن یا از ما ترسیدن و عقبنشینی کردن ؟؟؟
ناشناس۱۰۱۳۸۶۴۱۴:۱۷:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۳۱
چقدر شماها نا.. تشریف دارین . امریکا تو هر لحظه ای از چهل سال گذشته که به این نتیجه میرسید میتونه به سادگی ایران رو اشغال کنه ، یک ثانیه بعد به اینجا حمله کرده بود . درست مثل قضیه طبس . اگر حمله نمیکنه به این دلیله که دقیقا میدونه سود و زیان این درگیری چیه . حالا شماها هی بشینین مثل پیرزنهای شوهرمرده ناله کنین
ناشناس۱۰۱۳۸۶۸۱۴:۱۸:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
امریکا کلا نمیخواد هزینه درگیری با ایران رو بده . ترجیح میده پولش از جیب عربها و جونش از شناسنامه های غیر امریکایی بره .
ناشناس۱۰۱۳۶۴۹۱۲:۳۷:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
درست گفته نیاز به اجماع جهانی علیه ایران که در حال تشکیل است و ایران بزودی زود با کل جهان طرف میشه
ناشناس۱۰۱۳۹۱۲۱۴:۳۱:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
نترس عمو جون ضعف نشان دادن باعث میشه اونا فشارشون زیاد میکنن
ناشناس۱۰۱۳۶۸۳۱۲:۴۹:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۳۱
طبق قوانین برخورد با دزدهای دریایی باید با انگلیسی ها رفتار بشه چون اقدام به دزدی دریایی کردن اگر ما بریتانیا را محکم بزنیم و همه دنیا مشاهده کنه که گرفتن کشتی ایرانی چه عواقب وخیمی داره دیگه هیچ کشوری جرات این کار رو نمیکنه پیشنهاد می کنم انگلیس را مایه عبرت بقیه بکنید و بر اونها سخت بگیرید تا حساب کار دست بقیه بیاد پیشنهادات من اینه: 1- تمام کشتی های بریتانیایی کشتی های دزدان دریایی تلقی بشن و در تنگه هرمز توقیف بشن 2- نیروی دریایی به محض مشاهده کشتی دزدان دریایی انگلیس در نقاط دیگه بهشون شلیک کنه اگر بر انگلیس سخت نگیرید پس فردا هر کشوری کشتی های ما رو توقیف می کنه
ناشناس۱۰۱۳۷۰۷۱۲:۵۷:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
بیخودی خودمون و باد نکنیم این عدم برخورد دنیا با این مسئله به فوریت و احساسی ارامشی قبل از طوفان است
مهران از برلين۱۰۱۳۸۹۰۱۴:۲۷:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۳۱
در انتها فقط دو گزينه وجود داره: ١- تغيير اصولى ايران و شريك اقتصادى شدن با امريكاومتحد امريكا شدن براى مقابله امريكاو انگليس با چين وهندو اروپا!!!!(كنترل نفت صادراتى به اين كشورها از طريق ايران) ٢- يك جنگ تمام عيار با امريكاو انگليس در كنار اسرائيل ، عربستان و امارات متحده باعواقب آن براى كل جهان!!! راه حل اول فقط يك طرفدارتوى ايران داره: ... راه حل دوم؛ متأسفاً طرفداران بسيارى داره!! همه شواهد نشان دهنده آماده شدن همه طرفها در پاييز امسال است.(تمام جنگ هاى خاورميانه بخاطر گرماى شديد منطقه در پاييز شروع شده، ايران و عراق و دو جنگ عراق با امريكا).
ناشناس۱۰۱۴۰۲۶۱۵:۲۵:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۳۱
مگه تا حالا تنهایی به ایران فشار می آوردند؟ یادتون رفته تو مذاکرات برجام نوبتی نقش پلیس خو ب و بد را اجرا می کردند مگر در برجام یک قدم برای ایران برداشتند جز اظهار تاسف و خط و نشان کشیدن برای ایران حتی حاضر نشدند اینستکس مسخره گول زنک را اجرایی کنند این کارها تنهایی بوده؟نفتکش مارا توقیف کرده اند تنهایی بوده؟
ناشناس۱۰۱۴۱۰۰۱۶:۱۰:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۳۱
فاینشنال تایمز پوست ما می دمد مثل اینکه با بچه طرف است
ناشناس۱۰۱۴۱۰۴۱۶:۱۴:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۳۱
و به همین راحتی ، امریکایی ها توانستند ما را به اینجا بکشانند ، بدون خرج کردن یک دلار و شلیک یک گلوله ، به نقطه ای رسیدیم که مطلوب آنها بود ، پاره کردن برجام ، تشدید تحریم ها و سوق دادن ایران به سوی جنگ ، همه خواسته های تیم بی همین بود
ناشناس۱۰۱۴۱۰۸۱۶:۱۵:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
روباه پیر به آخر خط رسیده کبیری که صغیر شد‌‌‌.
ناشناس۱۰۱۴۱۵۴۱۶:۵۱:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۳۱
دنیا باید بدونه نمیتونه بدون هزینه منافع مارو غارت بکنه
جواد۱۰۱۴۱۷۶۱۷:۰۰:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا امروز در گفت‌وگو با شبکه «فاکس» گفت : «بریتانیا مسئول محافظت از کشتی‌های خود است. آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست». همه اینها از نتیجه این جنگ واهمه دارند . پس از بزدلان می خواهم بیجهت آستین خیس نکنند . اینها با اغراق کشورها را می ترسانند و اما در عمل هیچ چیز نیستند .
محسن۱۰۱۴۱۸۳۱۷:۰۶:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۳۱
وضعیت داره روز به روز پیچیده تر میشود ارتش آمریکا طی ۸۰ سال گذشته ، از جنگ جهانی دوم تا کنون ، در تمام دنیا دخالت نظامی کرده است ایکاش اونقدر قدرت داشتیم تا بجای همه دنیا ، گوشمالیش می دادیم ، من که شک دارم از آلمان ، ایتالیا ، ژاپن ، ویتنام ، کره ، کوبا ، افغانستان ، عراق ، سوریه ، لیبی و ..
ناشناسnashenas۱۰۱۴۲۱۲۱۷:۲۲:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۳۱
انگلیس می خواهد ابتکار عمل سیاسی در جهان سیاست در دست او باشد تندروی انگلیس در موضوع برجام علت اختلاف با امریکا وتخریب خانه های فلسطینی ها در قدس به تحریک انگلیس به ظن قوی صورت میگیرد که عکس العمل حساب نشده فلسطینی ها وجبهه مقاومت را برانگیزد
علی 671۱۰۱۴۲۴۱۱۷:۳۹:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
این زاغبور... پیر استعمار هم هیچ غلطی نمی تواند بکند .خاطر جمع باشید و وا ندهید .ایشان هم بی آبرو خواهد شد .
ناشناس۱۰۱۴۲۸۲۱۸:۰۸:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۳۱
ما براساس گفته امام خمینی اگر به اسلام وخدا ایمان داریم مثل یک مسلمان واقعی فقط به وظیفه شرعی واطاعت از رهبری وخداوند متعال عمل می کنیم بعدش دیگر خودمان رامی سپاریم به خداوند بنابراین هیچگونه ترسی به خودتان راه ندهید چون خدا قطعا باماست.واگرترس داشته باشیم دیگر حیثتی درتاریخ برای ایران وایرانی نمی ماند وفقط آدم هایی میشویم که مثل انسان های بی اراده وبیفکر فقط شکم خود راسیر میکنیم واسمش رامی گذاریم زندگی با آبرو.پس جلوی کافران و آدمکش های غربی وامریکایی باید مقاومت کنیم وگرنه سر آخر آب خوردن ماباید بااجازه آن ها باشد. یاعلی .
ناشناسnashenas۱۰۱۴۳۳۹۱۹:۰۲:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۳۱
برخلاف امریکا که خواهان مذاکرات با وجود تحریم ظالمانه است انگلیس با اختلاف بیشتری خواهان فشار غیر اقتصادی نیز می باشد دلیل آن توقیف کشتی ایران درمدیترانه است در حال حاضر یک تشتت دیدگاه در جبهه غرب به نفع روسیه وچین وایران شکل گرفته است که اقدامات حساب شده ایران موجب آن شده است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین