هشدار نخست‌وزیر عراق به عمار الحکیم درباره تجربه لبنان

گروه جهان الف،   3980429190

نخست‌وزیر عراق در نامه‌ای به رئیس سابق مجلس اعلای اسلامی این کشور، ضمن انتقاد از برگزاری تظاهرات ضد دولتی به دعوت او، هشدار داد که نظام عراق هنوز شکننده است.

به گزارش فارس، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در پیامی مکتوب، از حمایت سید عمار الحکیم رئیس حزب «تیار الحکمة الوطنی» (جریان ملی حکمت) و رئیس سابق مجلس اعلای اسلامی، از برگزاری تظاهرات ضد دولتی، انتقاد کرد.

طبق گزارش‌های خبری، روز جمعه (28 تیر) تظاهراتی به دعوت حزب الحکمة در شهرهای جنوبی عراق علیه دولت برگزار شد. نامه عبدالمهدی در واکنش به این تظاهرات است.

روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی با تیتر «الحکیم در برگزاری تظاهرات "میلیونی" در جنوب عراق شکست خورد و عبدالمهدی درباره تکرار سناریو لبنان، هشدار داد»، نوشت، الحکیم و هوادارانش، از یک هفته پیش در تدارک برگزاری این تظاهرات بودند و از آن، تحت عنوان تظاهرات میلیونی یاد می‌کردند. [اما مجموعا در چند شهر جنوبی فقط] چند هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند و معترضان، خواستار ارائه خدمات بهتر [دولتی] و پایان یافتن فساد در عراق شدند. این نخستین اقدام حزب الحکمة‌ به عنوان یک فراکسیون پارلمانی معارض دولت عراق بود.

بنا بر این گزارش، معترضان شعارهایی یکپارچه مانند «نه به سلاح افسارگسیخته، نه به فساد، نه به نظام سهمیه‌ای و نه به بیکاری» سر دادند. تظاهرات‌کنندگان در بصره نیز، حدود دو ساعت در برابر ساختمان استانداری تجمع کردند و شعارهایی برای مجازات مفسدان و اجرای وعده‌های دولت سر دادند.

بنا بر این گزارش، در بغداد هم، نیروهای ویژه عراقی، همه راه‌های منتهی به ساختمان نخست وزیری در مرکز این شهر را بستند. معترضان در این شهر، خواستار (بهبود) خدمات، مؤاخذه فاسدان، و عملی شدن وعده‌های دولت محلی و مرکزی شدند.

العربی الجدید نوشت، در موصل و الرمادی نیز چند ده نفر برای کمتر از نیم ساعت تجمع سپس محل تظاهرات را که خالی از هر گونه تدابیر امنیتی بود، ترک کردند.

طبق این گزارش، «علی السعدی» عضو «التیار المدنی» گفت، تظاهرات، خیلی کوچک‌تر از حد انتظار بود و (عمار) الحکیم در گردآوری میلیونی شکست خورد و خود را به حرج انداخت... عراقی‌ها می‌دانند که این تظاهرات، سیاسی و برای زدن رقبای الحکیم بود. لذا برای مشارکت آماده نبودند و التیار المدنی نیز با همه طیف‌هایش با آن همراهی نکرد».

به گزارش العربی الجدید، در مقابل، رسانه‌های عراقی از نامه عبدالمهدی به عمار الحکیم خبر دادند که نخست‌وزیر در آن به رئیس سابق مجلس اعلای اسلامی درباره تکرار سناریوی لبنان هشدار داد و گفت، استفاده از مفاهیمی مانند اپوزیسیون یا جانبداری در عراق، به اشتباهات خطرناکی منجر خواهد شد.

وی با اشاره به تجربه جریان‌های 8 و 14 مارس که در لبنان صورت گرفت، وضعیت عراق و لبنان را بسیار شبیه به یکدیگر توصیف کرد.

پس از اینکه در سال 2005، «رفیق الحریری» نخست وزیر لبنان ترور شد، حامیان جریان مقاومت، ائتلاف 8 مارس و مخالفان این جریان، ائتلاف 14 مارس را تشکیل دادند.

نخست وزیر عراق در این نامه تصریح کرد که مفهوم طرفداری یا اپوزیسیون بودن، مفاهمیی غیردقیق است و استفاده از آن در عراق به اشتباهات خطرناک نظام‌مند می‌انجامد و چه بسا تجربه لبنان و تجربه [جریان‌های] هشت مارس و چهارده مارس را وارد عراق کند... امور مشابه [بین دو کشور] نباید تفاوت‌های دو کشور را از یاد ما ببرد. مفهوم طرفداری و معارضه اساسا بر پایه تعطیل کردن [روند سیاسی] است (یعنی یک سوم تعیین‌کننده و تشکیل دولت پیشبرد امور برای چند سال متوالی)؛ نه بر پایه اکثریت و اقلیت سیاسی. نگرانی ما این است که به جای وام‌گیری مفهوم بنیانگذاری و توسعه، فقط بخش تعطیل کردن [روند سیاسی] را وارد تجربه عراق کنیم. طرفداری و معارضه، مفهومی ویژه تجربه دموکراسی/نمونه لبنانی است اما اقلیت معارضه و اکثریت حاکم، مفهومی وابسته به نمونه‌های دموکراتیک جهانی غربی و شرقی است. 

عبدالمهدی با اشاره تلاش این کشور برای تأسیس یک نظام دموکراتیک دارای قانون اساسی، تأکید کرد که «عدم أخذ همه مبانی به لغزش‌هایی خطرناک منجر می‌شود. عراق برای تأسیس نظامی دموکراتیک و دارای قانون اساسی تلاش می‌کند و قطعا هنوز شکننده است و کاملا و به شکل نهایی تثبیت نشده و همچنان سهم‌خواهی، فرقه‌گرایی و گرایشات شخصی در آن دخالت دارد، حال چه با زور چه با توافق». او یادآوری کرد که در لبنان، دولت به دلیل همین یک‌سوم تعیین‌کننده، تعطیل شد.

وی با بیان اینکه دموکراسی با همه نواقص خود، بهترین وسیله برای حکومت در کشور از طریق نماینده‌های واقعی مردم است، در پایان خاطر نشان کرد که اساس این دموکراسی، قانون اساسی و انتخابات آزاد است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین