ناکامی تازه جان بولتون برابر ایران

گروه جهان الف،   3980429139

نشریه فارن پالسی نوشت: به دست گرفتن ابتکار عمل ایران جدیدترین ناکامی مشاور امنیت ملی کاخ سفید است.

ناکامی تازه جان بولتون برابر ایران

به گزارش صداوسیما، نشریه فارن پالسی در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم الیاس گرول نوشت:محمد جواد ظریف, وزیر امور خارجه ایران, با ورودش به نیویورک و پیشنهاد روز پنجشنبه خود مبنی بر آمادگی تهران برای پذیرفتن رژیم سختگیرانه تر بازرسی های هسته ای در ازای لغو تحریم های آمریکا, گام چشمگیر تازه ای را در  دیپلماسی عمومی برداشت که دو کشور از اواخر ماه گذشته که تقریبا در آستانه جنگ قرار گرفتند, شروع کرده اند. 

در بحبوحه تشدید تحریم های تجاری آمریکا, حملات ایران به نفتکش ها, و سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط نیروهای ایرانی, دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با صدای رسا اعلام کرد مایل به حل و فصل مناقشه در میز مذاکره است, که این به منزله پس زدن آن دسته از مشاوران تندرویی است که او را به اتخاذ سیاستی تهاجمی در برابر ایران متقاعد کرده بودند. هر چند ظاهرا هیچ خبری از مذاکرات رسمی نیست -- و پیشنهاد ظریف بعید است پذیرفته شود -- وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد تهران آماده مصالحه است و او حتی "دوراندیشی" رئیس جمهور آمریکا را ستود. این ظاهرا به منزله یک باخت دیگر برای مشاور امنیت ملی آمریکاست.

جان بولتون که تقریبا 16 ماه است این سمت را بر عهده گرفته است, به کرات خود را در سمت بازندگان بحث های عرصه سیاست خارجی یافته است , و به گفته سه منبع نزدیک به کاخ سفید که خواستند ناشناس بمانند, این موجب شده است مامور کهنه کار واشنگتن در منصب خود به عنوان دستیار ارشد ترامپ در عرصه سیاست خارجی احساس سرخوردگی کند. این همچنین جدیدترین نشانه از سرخوردگی روزافزون ترامپ است. 

مارک گرومبریج , که قبل از جدا شدن از بولتون بر سر حمایت وی از ترامپ, به مدت بیش از یک دهه از دستیاران او بود گفت: او (بولتون) در مسائل مهم و کلیدی در حال بُرد نیست.

بولتون امسال طبق گزارش ها خواستار مداخله در ونزوئلا شده بود و می گفت نیکلاس مادورو رئیس جمهور تحت فشار این کشور به زودی کنار می رود, اما معلوم شد او در این حوزه به خطا رفته است. او همچنین یکی از بازیگران کلیدی برای اعزام کشتی ها و تجهیزات نظامی آمریکا به خاورمیانه بود, که دوره پرتنشی را به دنبال آورد که به سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط نیروهای ایرانی انجامید. ترامپ در لحظات آخر از حمله نظامی به ایران به تلافی سرنگون شدن این پهپاد منصرف شد (موضوعی که ظریف روز پنجشنبه ترامپ را بابت آن ستود) -- و این بر خلاف توصیه بولتون و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بود.

در برخی لحظات کلیدی دیگر نیز هیچ خبری از بولتون نشده است. وقتی ترامپ اواخر ماه گذشته با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار کرد, بولتون در مغولستان و سرگرم دیدار با همتایان خود در این کشور بود. در عوض, کسی که رئیس جمهور را در این دیدار تاریخی از منطقه غیرنظامی میان دو کره همراهی می کرد تاکر کارلسون, از مجریان شبکه فاکس نیوز بود -- که اخیرا بولتون را یک "کرم کدو بروکراتیک" توصیف کرد و به ترامپ هشدار داد که بولتون, که در گذشته خواستار تغییر رژیم در کره شمالی و ایران شده بود, عضوی از جرگه ای است که آمریکا را درگیر جنگ عراق کرد. 

ماه مارس, ترامپ توئیت کرد که یک روز پس از آنکه وزارت خزانه داری شرکت های کشتیرانی چینی را به اتهام تجارت با کره شمالی جریمه کرده بود, "دستور داد تحریم های اضافی علیه کره شمالی پس گرفته شود." اما هیچ تحریم جدیدی در کار نبود, و ترامپ در واقع تلاش کرد تحریم هایی را که روز گذشته اعلام شده بود، لغو کند, یعنی همان تحریم هایی که بولتون در حمایت از آنها توئیت کرده بود.

این اواخر ترامپ طبق گزارش نشریه پولتیکو به سناتور رند پال, عضو جمهوریخواه سنا از کنتاکی , مجوز داد رویکرد تماس با ایران از در پشتی را امتحان کند (هرچند ترامپ تکذیب کرد که پال را به عنوان یک فرستاده مامور کرده است). پال طبق گزارش ها کوشید با ظریف هنگام اقامت او در نیویورک دیدار کند, و هر چند ظریف در گفتگو با خبرنگاران در روز پنجشنبه برنامه دیدار با پال را انکار نکرد, در عین حال گفت درباره نقش این سناتور "بزرگنمایی شده است."

اگر این اتفاق بیفتد, کانال در پشتی پال و حضور ظریف در نیویورک نخستین نشانه ملموس اعلام آمادگی برای مذاکرات میان آمریکا و ایران در طی بحرانی خواهد بود که نزدیک بود به یک درگیری نظامی میان دو کشور بینجامد. و هیچ نشانه ای از فروکش کردن این بحران مشاهده نمی شود. روز جمعه ایران یک نفتکش انگلیسی را توقیف کرد که این بیش از پیش بر تنش ها میان تهران و غرب افزود. 

یک منبع گفت بولتون "از این اوضاع به هیجان نیامده است" اما در دولتی که ویژگی برجسته آن تلاطم و اقدامات دو سویه است, مسئله اصلی این است که آیا حرکت به سوی تعامل و گفتگو نشانه "یک تغییر دائمی در سیاست خارجی رئیس جمهور است یا خیر."

این منبع گفت: بولتون یک سیاستمدار حرفه ای است و این را درک می کند.

اما اختلافات میان بولتون و ترامپ بدون عواقب نخواهد بود. وقتی بولتون صحبت می کند, الان معلوم نیست آیا او از طرف رئیس جمهور کاری را انجام می دهد یا اینکه ترامپ توئیتی منتشر خواهد کرد که در آن سخنان مشاورش را درست در فاصله چند ساعت پس از بیان شدن آنها, نکوهش می کند. 

گرومبریج گفت این موجب شده است اعتبار بولتون نزد متحدان آمریکا زیر سوال برود. وی معتقد است سخنان بولتون در گفتگوهایش با شرکای آمریکایی, از جمله طی سفر پر سر و صدای آینده اش به کره جنوبی و ژاپن, احتمالا چندان اعتباری نخواهد داشت. گرومبریج گفت: آنها احتمالا به توئیت های ترامپ بیشتر اعتماد خواهند داشت.

بولتون در طول دوره حرفه ای اش از مدافعان رویکرد تهاجمی در استفاده از قدرت آمریکا, و عموما به بهای مذاکرات دیپلماتیک, بوده است. نگاهها در تهران به بولتون با سوءظن شدید است, زیرا او بارها و به صورت علنی خواستار سرنگونی رژیم اسلامی شده است. اما ترامپ در خصوص دشمنان کلیدی آمریکا, یعنی ایران و کره شمالی, یا به مذاکره روی آورده یا اینکه علنی پیشنهاد مذاکره داده است. 

نکته قابل توجه این است که اختلاف با ترامپ ظاهرا موجب نشده است او به طور کامل از چشم رئیس جمهور بیفتد. بولتون هفته آینده قرار است به ژاپن و کره جنوبی سفر کند تا روابط میان کشور متحد آمریکا را, که درگیر یک جنگ تجاری کوچک بوده اند, بهبود بخشد چرا که واشنگتن به آنها برای دستیابی به موفقیت در مذاکرات با کره شمالی و مقابله با چین نیاز دارد. 

اما اختلافات ترامپ و بولتون ماههاست که علنی شده است و ترامپ در مصاحبه ها دستیارش را تضعیف کرده و حتی کوشیده است سیاست هایی را که مشاور امنیت ملی از آنها دفاع می کند, خنثی سازد. 

ترامپ ماه گذشته در گفتگو با خبرنگاران گفت هنوز به بولتون اعتماد دارد اما در عین حال او را فقط یکی از چندین مشاور خود توصیف کرد. ترامپ افزود بولتون یکی از مشاوران تندروتر اوست و او "افراد دیگری هم دارد که چنین موضعی ندارند."

ترامپ همچنین گفته بود: من با جان بولتون خیلی اختلاف دارم. تنها کسی که اهمیت دارم من هستم.

این اختلاف ماه گذشته به وضوح به نمایش درآمد و ترامپ فقط پس از مشورت با افرادی خارج از دایره تیم تصمیم گیری معمول امنیت ملی آمریکا از حمله تلافی جویانه به نیروهای مسلح ایران منصرف شد. یکی از مهم ترین کسانی که از ترامپ خواست از یک درگیری نظامی گسترده تر با ایران خودداری کند کارلسون , مجری شبکه فاکس نیوز, بود که از برنامه خودش به عنوان بلندگویی برای خط دادن به کاخ سفید استفاده می کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین