دستیار ویژه رونالد ریگان: سیاست های ترامپ در برابر ایران کاملا شکست خورده است

گروه ترجمه الف،   3980428036 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دستیار ویژه ی رونالد ریگان رئیس جمهوری اسبق آمریکا، سیاست های دونالد ترامپ را در قبال ایران شکست کامل توصیف کرده و می گوید هنوز دیر نشده تا رئیس جمهور مواضع مشاور امنیت ملی خود – جان بولتون – را نادیده گرفته و با ایران رفتاری مناسب داشته باشد.

سیاست های ترامپ در برابر ایران کاملا شکست خورده است

به گزارش الف "داگ باندو" در مقاله ای در دوماه نامه ی The American Conservative تصریح کرد آمریکا در تقریبا هفت دهه، از درک ایران بازمانده است. برگزيده این مقاله را بخوانید:

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ی ایران گفته است اگر دولت ترامپ تحریم هایش را علیه ایران رفع کند، کشورش با آمریکا مذاکره خواهد کرد. چنین کاری، قطعا پذیرش شکست است. اما سیاست های دونالد ترامپ در قبال ایران تاکنون شکست کامل بوده است. منطق بسیار اشتباه، انتظارات فراوان جنون آمیز، و نتایج کاملا غیرسازنده، از ویژگی های بارز این سیاست ها است.


رئیس جمهور زمانی که خواستار مذاکرات شد، ظاهرا تصور می کرد تهدید به جنگ و "نابودی" ایران، به گرفتن امتیار ختم می شود.


اما ترامپ با ادعای درخواست مذاکرات، در عین حال تحقق این مذاکرات را تقریبا غیرممکن ساخت و خطر آغاز یک جنگ ویرانگر بالقوه را فراهم کرد. واشنگتن برای بازگشت به دیپلماسی، باید سیاست هایش را کاملا تغییر دهد.


ترامپ ظاهرا هرگز متوجه نشد که برجام شامل چیست، اما با الفاظ هشدار دهند آن را محکوم کرد. بعد از اینکه او برجام را باطل اعلام کرد، مایک پمپئو وزیر خارجه اش 12 درخواست را با تمرکز بر مسایل غیرهسته ای مطرح کرد که اساسا ایران را به یک کشور دست نشانده تبدیل می کرد.


عجیب هم نبود که جمهوری اسلامی تسلیم نشد یا حتی مذاکره نکرد زیرا مذاکرات هم با تسلیم برابر بود. لذا دولت آمریکا علیه ایران و دیگران – ازجمله متحدانش که با هرایرانی روابط تجاری داشته باشد – اعلام جنگ کرد.


با خودداری ایران از تن دادن به این خواسته ها – درست همان طور که کره ی شمالی، روسیه، کوبا و ونزوئلا فرامین ترامپ را رد کردند – امریکا تحریم هایش را دائما گسترش داد که طبیعتا از آن به عنوان اقدام جنگی یاد شد.


اقتصاد ایران در حال انقباض است اما حمایت کافی مردمی را کسب کرده و در حقیقت، تلاش واشنگتن برای ویرانی اقتصاد ایران، ظاهرا ملی گرایان را در تنفر از سیاست های آمریکا، به سمت اسلام گرایان کشانده است. نظرسنجی دانشگاه مریلند در سال 2018 نشان می دهد به دنبال خروج دولت آمریکا از برجام، حمایت مردمی برای ازسرگیری فعالیت های هسته ای، رو به افزایش است.


عجیب هم نیست که پاسخ رژیم، خصمانه بوده است. آمریکا با نابودی برجام، در واقع تندروترین نیروها را در جمهوری اسلامی که از ابتدا مخالف برجام بودند، تقویت کرد. تقریبا گویی دولت – که مشاور امنیت ملی اش علنا خواستار بمب باران ایران بوده – دنبال بهانه ای برای جنگ است.


هم زمان با افزایش تهدیدات نظامی آمریکا، تهران برای مقابله با هرگونه دخالت، آمادگی نظامی فراهم کرد اما در واشنتگتن از اینها به عنوان اقدامات تجاوزکارانه یاد شد. آمریکا هم تهدیدات و تحرکات نظامی خود را افزایش داد. دورنمای تقابل جنگی افزایش یافت: به نفت کش ها حمله شد، که آمریکا تهران را عامل آن خواند. اما هر کسی از عربستان تا اسرائیل، تا دولت اسلامی (داعش) به امید راه اندازی جنگ، انگیزه داشت تا یک حمله ی ساختگی را انجام دهد.


دولت ترامپ، به خاطر ادعای اقدمام مجرمانه ی ایران در حمله به تانکرها، با بدبینی تقریبا جهانی در داخل و خارج مواجه شد. پمپئوی ناامید، گفت تردید درباره ی اظهاراتش مغایر حس وطن دوستی است. اما آمریکایی ها به یاد آوردند که برای کشانده شدن به جنگ، به آنها دروغ گفته شده است. از جمله برای تهاجم به عراق در سال 2003 که به بهانه ی تسلیحات غیرمتعارف صدام صورت گرفت.


گرچه رئیس جمهور تصمیم گرفت سقوط پهباد را تلافی نکند، اما تهدیداتش را همراه درخواست برای مذاکره افزایش داد. وی آشکارا فاقد یک راهبرد کاری بود، و انتظار داشت ایران سریعا تسلیم شود.


تهران اکنون محدودیت هایش را در برجام نقض کرده است. شگفت این که سیاست های دولت سبب شده است ایران به کشوری هسته ای تبدیل شود. در حالی که بولتون گفته بود ما آنقدر سیاست اعمال فشار را ادامه می دهیم تا ایران مجبور شود به میز مذاکرات بازگردد. او هم ماننده ترامپ علائم سنتی دیوانگی را نشان می دهند: انجام دادن کاری یکسان و انتظار نتایج مختلف.


ایرانی ها چرا سیاست شکست خورده ی آمریکا را نجات دهند و از سرضعف با کسی مذاکره کنند که به پایبندی به توافقات اعتقاد ندارد؟ یا اینکه مشخص نیست ترامپ چه می خواهد؟ پمپئو می گوید ما بدون پیش شرط آماده ی مذاکره ایم، اما این قطعا صحیح نیست در غیر این صورت واشنگتن و تهران در آستانه ی جنگ نبودند.


ترامپ بارها گفته است که قصد دارد ایران را از دست یابی به سلاح های اتمی بازدارد، هدفی که در برجام هم دنبال می شد، زیرا در برجام جزیی ترین نظام بازرسی که تاکنون مورد توافق قرارگرفته، قید شده است. اگر ترامپ می خواست محدودیت های هسته ای را تشدید کند، می توانست اروپایی ها را را درگیر کرده و پیشنهاد مذاکره دهد. در حقیقت سایر خواسته ها در پس زمینه وجود دارد: محدود کردن حاکمیت یک ملت دیگر و تعیین سیاست خارجی آن.


بولتون و پومپئو با بی شرمی طرفدار تغییر رژیم بوده اند. پومپئو در پاسخ به این سوال که ایا تحریم ها تهران را مجبور می کند به خواسته هایشان تن دهد، گفت:" آنچه می تواند تغییر ایجاد کند آن است که مردم می توانند دولت را تغییر دهند." بولتون هم پول دریافت کرده تا که در حمایت از مجاهدین خلق (منافقین) سخن بگوید. در حالی که هیچ یک از فعالیت های مضر ایران، تهدید چندانی علیه آمریکا نیست، واشنگتن از رژیم های وحشی نظیر عربستان و امارات حمایت کرده است. تعجبی ندارد که مقامات تهران معتقدند منافعشان در گرو آن است تا جلوی سلطه ی عربستان، امارات و سنی ها در خلیج فارس گرفته شود، مساله ای که احتمالا برایشان بیشتر از محدود کردن نفوذ آمریکا در منطقه اهمیت دارد.

رئیس جمهور باید پیشنهاد مذاکرات واقعی بدهد . باید بگوید که درحال احیاء برجام و تعلیق تحریم هاست. و البته در حالی که آمریکا خواستار محدودیت بیشتر هسته ای و تغییر در فعالیت های منطقه ای ایران است، واشنگتن باید آماده باشد امتیازات متناسب بدهد، نظیر کاهش بیشتر تحریم ها، تقابل کمتر نظامی با متحدان یا گروه های نیابتی ایران و محدودیت در حمایت از رقبای سنی ایران از جمله فروش تسلیحات به آنها.  


ترامپ فرصت دارد جبران کند، اما برای این منظور باید شیوه ای کاملا جدید را در پیش گیرد. دولت باید دخالت نظامی را کنارگذاشته، ضرورت امتیازدهی را بپذیرد، و تعهدی واقعی به دیپلماسی نشان دهد. ترامپ تقریبا همگان را در خصوص کره ی شمالی متعجب کرد، آیا می تواند با ایران نیز اینگونه عمل کند؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۰۹۵۲۹۰۰:۲۴:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۲۹
ايران در اين منطقه يك ابر قدرت است آقاي ترامپ به فهم چون بايد ومجبوري نسبت به ايران تغيير نظر ورفتار داشته باشي در غير اينصورت مفتضح تر خواهي شد
ناشناس۱۰۰۹۶۸۱۰۸:۲۱:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۲۹
نوفهمه!!!
ناشناس۱۰۱۰۰۸۹۱۲:۱۸:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۲۹
ترامپ خیلی زرنگتر از این حرف ها می باشد بقیه کشورها و از جمله انگلیس را هم داره وارد جنگ خلیح فارس میکنه تا اکه برخوردی صورت گرفت فقط بنام امریکا تمام نشود
ناشناس۱۰۱۰۲۰۱۱۳:۰۴:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۲۹
اگه زرنگ بود مثل اوباما رفتار میکرد
ناشناس۱۰۱۰۳۷۳۱۴:۲۳:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۲۹
همه این ائتلافی که میفرمایید الآن دارند با مردم یمن میجنگند > هر وقت توانستند از پس مردم دست خالی یمن بربیان ، آنوقت بیان ما در خدمتشون هستیم
ناشناس۱۰۱۰۹۶۷۱۹:۱۸:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۲۹
واقعیت این است ، که ترامپ دوباره رای می اورد. ترامپ از نظر نظامی فعلا از ما شکست خورده ولی در تحریم اقتصادی بدلیل وابستگی شدید دولتهای ما به اقتصاد تک محصولی نفتی پیروز شده است. به هر حال باید برای ۶ سال اینده خواب وخیال نبینیم و اگر محاسباتمان نشان می دهد از نظر اقتصادی بدتر می شود مذاکراتی را با خودش شروع کنیم و وقت تلف اروپا و چین نکنیم. وقتی صنعتی شدیم ۱۰ سال دیگر می توانیم اینبار ما دبه کنیم.
ناشناس۱۰۰۹۵۳۲۰۰:۲۶:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۲۹
از قیمت دلار تورم و گرانی مشخصه
ناشناس۱۰۰۹۶۸۲۰۸:۲۳:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۲۹
حالت خوبه اخوی ؟ چه ربطی داره ؟ ضمنا دلار در حال نزول است
ناشناس۱۰۱۰۳۵۰۱۴:۱۳:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۲۹
آنهم از وقتیکه پهباد آمریکا زدیم دلار حالت نزولی گرفت
ناشناس۱۰۰۹۷۳۰۰۹:۰۰:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۲۹
اول از دلیل این قیمتها اگاه شو که چرا این جوری شد بعد بیا بنویس و تقصیر بیرون از ایران بیانداز
ناشناس۱۰۰۹۵۴۴۰۰:۳۹:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۲۹
دلار 3700 تومانی شده 12000 تومان مشخص که سیاست های ترامپ کاملا شکست خورده ! البته مقامات در رفاه راست می گویند چون درآمد آنها به بهانه تحریم ها بیشتر هم شده !
ناشناس۱۰۰۹۶۸۵۰۸:۲۷:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۲۹
حجم پول رو دولت از ۳۰۰ هزار میلیارد به ۱٨۰۰ هزار میلیارد رسوند به ترامپ چه ربطی داره؟
ناشناس۱۰۱۰۰۹۴۱۲:۲۰:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۲۹
عامل افزایش نقدینگی همون یارانه میلیاردی که هر ماه پخش شده . بودجه مسکن مهر هم چند هزار میلیارد نقدینگی درست کرد
ناشناس۱۰۱۰۰۹۷۱۲:۲۱:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۲۹
ربطش به 1/3 شدن فروش نفت عمو جون . یعنی دلار کمتر نقدینگی بیشتر
ناشناس۱۰۱۰۱۵۹۱۲:۴۸:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۲۹
قیمت دلار 1800 هزار میلیارد تقسیم بر در امد نفتی ایران قیمت واقعی است هر چی مخرج کوچکتر است قیمت دلار بیشتر است وقتی صفر برسه قیمت میشه بی نهایت
ناشناس۱۰۰۹۷۳۷۰۹:۰۱:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۲۹
جوابش در دستهای دولت است برو از انها بپرس
ناشناس۱۰۰۹۷۸۶۰۹:۳۵:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۲۹
هیچوقت ترامپ توان رساندن دلار 3500 تومانی به 12000 تومان را نداشت . این کار فقط از دست توانای خودیها ساخته بود که زحمتش را کشیدند. واصلا همین مورد ترامپ را از ادامه دشمنیهایش کاملا ناامید کرد.
ناشناس۱۰۰۹۵۴۸۰۰:۴۲:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۲۹
آقای علی مطهری از لزوم مصاحبه رسانه‌های ایرانی با پمپئو سخن می‌گوید. آیا این درست است، یا اشتباه؟
ناشناس۱۰۱۰۵۳۶۱۵:۳۵:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۲۹
احمدی نژاد در یک گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرانی‌الاصل روزنامه نیویوک تایمز گفته است که "ترامپ مرد عمل است. او همچنین یک تاجر است و بنابراین قادر به محاسبه سود و زیان و تصمیم‌گیری بر این مبناست. ما به او می‌گوییم، بگذارید هزینه‌های بلندمدت تنش و یا همکاری بین دو کشور را محاسبه کنیم و کوته‌بین نباشیم".
ناشناس۱۰۰۹۵۴۹۰۰:۴۳:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۲۹
چرا این‌ قدر ترامپ را تحقیر می‌کنید؟
ناشناس۱۰۰۹۵۵۱۰۰:۴۵:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۲۹
عده ای معتقدند که اگر قوی برخورد کنیم ، دشمنان به خودشان اجازه نمی‌دهند که جسارت کنند. تا چه حد این سیاست درست می تواند درست باشد؟
ناشناس۱۰۰۹۷۸۲۰۹:۳۲:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۲۹
زمانی می رسد که آن هم بخواهد قوی برخورد کند آنزمان معلوم نیست چه پیش آید
ناشناس۱۰۱۰۰۸۷۱۲:۱۸:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۲۹
صد درصد كشوراي منطقه گواه اين هستند گاو شيرده و ...
ناشناس۱۰۰۹۵۵۴۰۰:۴۸:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۲۹
نه راه پس داره و نه راه پیش!
ناشناس۱۰۰۹۵۶۷۰۱:۰۲:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۲۹
ترامپ دیوانه زنحیری است
ناشناس۱۰۰۹۵۹۶۰۲:۱۰:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۲۹
ایران و آمریکا یک بار برای همیشه باید مشکلاتشان را حل کنند. در غیر اینصورت در بلند مدت اقتصاد ایران از رشد باز خواهد ماند و در چند دهه دیگر از تمام کشور های منطقه عقب می افتد.
ناشناس۱۰۱۰۲۸۱۱۳:۴۳:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۲۹
برجام برای حل همین مشکلات بود ولی مخالفان زیادی مانند عربستان، اسرائیل و نمایندگان مجالس آمریکا دارد و نتیجه آن هم که معلوم شد!
ناشناس۱۰۰۹۶۱۵۰۳:۳۰:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۲۹
ایرادی نمیشه به ترامپ گرفت که چرا برجام را درک نکرده، چون تو خود ایران هم کسی برجام را درک نکرد، تا حالا نشده مصاحبه ای با سیاستمدار یا نماینده مجلسی ببینم و فرد مذکور گفته باشد حداقل یک دور برجام و ضمایم آنرا خوانده باشد. نفهمیدیم این چه جور توافق هسته ای بود که هر وقت ایران دست به هرکار دیگری میزد چه آزمایش موشکی که کمک به سوریه و چه هرکار دیگری که طرف های غربی از آن خوششان نمی آمد، اونها اعلام میکردن اقدام ایران خلاف روح برجام است، روح برجام دقیقا چی بوده؟!
حامد۱۰۰۹۶۱۹۰۴:۲۹:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۲۹
براي تنبيه ترامپ خيلي آسونه كه شركت و شركتهاي ترامپ رو ورشكست كنيم
ناشناس۱۰۰۹۷۳۸۰۹:۰۲:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۲۹
اما چطور؟
س.علی۱۰۱۰۳۷۴۱۴:۲۳:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۲۹
چندتا از مدیرهامون رو بفرستیم خود به خود نابود میشه
ناشناس۱۰۰۹۶۸۳۰۸:۲۶:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۲۹
تنها راه اینکه قوی بشیم و خیلی هم قوی بشیم بقول پوتین هیچ کی به آدم ضعیف احترام نمی زاره
ناشناسnashenas۱۰۰۹۷۵۷۰۹:۱۳:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۲۹
ادعای امریکا واخیرا انگلیس که خواهان حل مشکلات از طرق مذاکرات ودیبلماسی است کذب است در حالی است که غیر قانونی ورای شورای امنیت قوانین بین المللی را در مورد برجام زیرپا گذاشته اند واما ایران قانونا خواهان مذاکرات می باشد در صورتی که امریکا وانگلیس به قوانین بین المللی وقطعنامه شورای امنیت که نقض برجام کرده اند باز گردند
ناشناس۱۰۱۰۱۲۰۱۲:۳۱:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۲۹
اونها هیچ احتیاجی به مذاکره ندارند . اقتصاد اول دنیا هستن
ناشناس۱۰۱۰۳۸۱۱۴:۲۵:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۲۹
البته از نظر اقتصادی حسابی به ما ضربه زده ولی به هر حال الان ما از نظر نظامی و هسته ایی دست بالا را داریم و وقت آن رسیده که میوه آن را بچینیم. وقت خود را تلف اروپا و چین و روسیه نکنیم. با خود ترامپ معامله کنیم و تضمین های درست بگیریم مثل کارخانه و تکنولوژی و صنعت و بازار. نه واردات ایرباس. بگذاریم واقعا به مسیر ژاپن و کره جنوبی برویم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین