افزایش ۸ میلیون دلاری قیمت اف-۳۵ با حذف ترکیه

گروه جهان الف،   3980427196 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس صنایع دفاعی ترکیه اعلام کرد کنار گذاشته شدن این کشور از پروژه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ باعث افزایش ۷ تا ۸ میلیون دلاری هر فروند از این جنگنده‌ها خواهد شد.

به گزارش تسنیم،«اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد کنار گذاشته شدن ترکیه از پروژه تولید جنگنده‌های اف-35 می‌تواند به افزایش 7 تا 8 میلون دلاری قیمت هر فروند از این جنگنده‌ها منجر شود.

اسماعیل دمیر یک روز پس از آن‌که دولت آمریکا رسماً اعلام کرد ترکیه را از پروژه تولید جنگنده‌های اف-35 کنار گذاشته است، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: «شرکت‌های دفاعی ترکیه باید با دشواری‌های مالی موقت ناشی از تصمیم جدید آمریکا کنار بیایند، اما این تصمیم در نهایت صنایع دفاعی ترکیه را قوی‌تر خواهد کرد. شرکت‌های ما زیان‌های خود [به دلیل تصمیم آمریکا] را جبران خواهند کرد اما دیگران باید خود را برای مواجه شدن با افزایش 7 تا 8 میلیون دلاری قیمت هر فروند جنگنده اف-35 آماده کنند.»

دولت آمریکا روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از سوی ترکیه،  این کشور را از پروژه تولید جنگنده‌های اف-35 کنار گذاشته است. کاخ سفید در ادامه این بیانیه برای نشان دادن اینکه تصمیمش برای حذف ترکیه از پروژه اف-35 به روابط دو کشور ضربه‌ای نمی‌زند، تأکید کرده است که همکاری‌های دو کشور در سطح گسترده‌ای ادامه خواهد یافت؛ این در حالی است که واکنش‌های مقامات آنکارا نشان از نارضایتی شدید آنها از تصمیم اخیر واشنگتن دارد.

بیشتر بخوانیدتشدید تنش‌ها بین واشنگتن و آنکارا؛ ترکیه از برنامه اف35 حذف شد
وزارت امور خارجه ترکیه روز پنج‌شنبه اقدام اخیر آمریکا را «فاقد توجیه قانونی» خواند و تأکید کرد: «این اقدام آمریکا غیرمنصفانه است و می تواند به ضرر روابط دو کشور باشد. از آمریکا می خواهیم تا در این اشتباه تجدیدنظر کند چرا که این تصمیم می تواند به ضرر روابط راهبردی دو کشور باشد.»

سخنگوی دولت ترکیه نیز با تأکید بر اینکه تصمیم اخیر آمریکا «مغایر با روح همکاری و اتحاد» است، خواستار بازنگری آمریکا در این تصمیم شده است.

آمریکا خرید سامانه دفاعی اس-400 از سوی ترکیه که خود جزو اعضای ناتو است را تهدیدی برای این پیمان نظامی تلقی می‌کند و به همین دلیل بارها از آنکارا خواسته بود که از خرید اس-400 چشم‌پوشی کرده و به جای آن سامانه آمریکایی پاتریوت را خریداری کند.

ترکیه هفته گذشته نخستین محموله‌های سامانه موشکی اس 400 را از روسیه تحویل گرفت. پس از انتشار خبر تحویل این محموله‌ها، «مارک اسپر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد مواضع قبلی کشورش مبنی بر عدم تحویل جنگنده‌های اف-35 به ترکیه در صورت لغو نشدن قرارداد آنکارا با مسکو برای خرید سامانه اس-400 را تغییر نکرده است.

در حالی که آمریکا سعی دارد از طریق کنار گذاشتن ترکیه از پروژه تولید جنگنده‌های اف-35، این کشور را به‌زعم خود تنبیه کند، اما برخی شواهد حاکی از این است که ترکیه نیز چندان در مقابل آمریکا دست و پا بسته نیست.

ترکیه از زمان پیوستنش به ناتو در سال 1952 به دلیل موقعیت جغرافیایی خود همواره یکی از مهم‌ترین کشورهای عضو این پیمان نظامی و همچنین از نزدیکترین متحدان نظامی آمریکا بوده است.

یکی از مهم‌ترین کارت‌های ترکیه در برابر آمریکا٬ فرودگاه نظامی اینجرلیک در استان آدانا است. فرودگاه استراتژیک و مهمی که در دهه‌های اخیر نه تنها برای آمریکا بلکه برای دیگر اعضای ناتو نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و واشنگتن تعدادی از کلاهک‌های هسته‌ای خود را در آنجا نگهداری می‌کند.

آنکارا پیش‌تر پس از بروز برخی اختلافات سیاسی٬ آلمان را ناچار به ترک این فرودگاه کرد و اگر در شرایط فعلی٬ بازی با آمریکا نیز در مسیر پرفراز و نشیب موضع‌گیری‌های منفی پیش برود٬ می‌تواند به همین شکل عمل کند.

ترکیه در برابر آمریکا کارت مهم دیگری نیز دارد که به نفوذ نیروهای وابسته به این کشور در مناطقی از شمال سوریه در غرب و شرق فرات مربوط می‌شود. در صورت ادامه تنش‌ها بین آمریکا و ترکیه، دولت اردوغان می‌تواند با استفاده از برخی ظرفیت‌های خود در سوریه٬ دونالد ترامپ را با مشکلات جدیدی روبرو کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۰۸۶۳۶۲۳:۴۹:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۲۷
آه حیف شد گرون شد دیگه پولم براش نمیرسه !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین