تكمله اي بر حرف و حديث هاي گاندو/ لطفا حكم كلي صادر نکنید!

علي اباذري، گروه فرهنگي،   3980427134 ۱۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
تكمله اي بر حرف و حديث هاي گاندو/ لطفا حكم كلي صادر نکنید!

پس از چند هفته اظهار نظرهای مختلف درباره سریال تلویزیونی «گاندو» که عمدتا به طرفداری و حمایت مطلق یا مخالفت و دشمنی مطلق با دولت ختم شد حالا که از هیجان ماجرا کاسته شده شایسته است فارغ از این مطلق نگری نکاتی را یادآور شویم و پیش از همه نیز  تاکید کنیم که «گاندو» با توجه به موضوع مهمی که مطرح می کند دارای ابعاد مختلفی است که درباره هر کدام از آن ها می توان بدون آنکه دچار تناقض شد احکام متفاوتی صادر کرد.

۱- سریال گاندو در حد بضاعت هنری کشور ما است و همه می دانیم که بضاعت ما در ساخت و پرداخت آثار نمایشی به خصوص در زمینه های اکشن ، معمایی و جاسوسی چندان بالا نیست. بنابراین اگر غیر از کارگردان گاندو هنرمند دیگری ساخت آن را بر عهده می گرفت باز هم معلوم نبود که نتیجه کار حتی در قیاس با آثار درجه دوم و سوم غربی در این زمینه چندان متفاوت از اثر موجود باشد. در گاندو ضعف های مشهودی به خصوص در شخصیت پردازی ، دیالوگ‌ها و تعلیق وجود دارد که شاید بسته به فرصت و شرایط سازندگان قابل پیشگیری بود.

مهمترین نکته در این میان ضعف بازیگری در این مجموعه است. غیر از بازی پیام دهکردی در نقش جیسون رضاییان بازی سایر بازیگران چندان هنرمندانه نیست و حتی مي توان گفت گاندو انتخاب بازیگران مناسب با نقش ها یا اصطلاحا "کستینگ" مناسبی ندارد. این ضعف به خصوص در به تصویر کشیدن مقامات وزارت خارجه که بسیار کاریکاتوری و اغراق شده صورت گرفته است و کمترین بهره را از توجه و دقت لازم دارد بسیار به چشم می آید و شاید بتوان گفت حساسیت به سریال را همین موضوع دو چندان کرده است.

اثر هنری با بیانیه سیاسی فرق می کند. صریح ترین پیام های سیاسی وقتی در هیات یک اثر هنری عرضه می شوند باید بتوانند به ابعاد پیچیده تر شخصیت ها و رویدادها و تمهیدات «فرمی» گذر کنند و همین پرداختن به جزئیات است که باعث تفاوت «هنر نمایش» با یک فن و صنعت کاربردی می شود. در بسیاری از آثار هنری ساخته شده با مضامین سیاسی در دنيا علیرغم مرزیندی شفاف و روشن و معلوم بودن طرف‌های خیر و شر، پرداخت هنری موفق و توجه به جزئیات فرمی به اندازه حقیقت ساده ای که قصد بیان آن به عنوان محتوا وجود دارد با اهمیت است. اهمیت این موضوع تا بدانجاست که حتی با توسل به این جزئیات و تمهیدات گاه اعجاب اور مربوط به فرم و تکنیک، «دروغ» نیز به جای «حقیقت» به خورد مخاطب داده می شود.

۲- یقینا آنچه گاندو را در میان سایر آثار دیگر تلویزيون متمایز می کند نه قالب و فرم آن بلکه گام نهادنش به عرصه ای است که پیشتر تجربه نشده بود. گاندو زمانی که هنوز ماجرای پرونده هسته ای کشورمان به سرانجام نرسیده و سیاستمداران در گیر آن همچنان بر مسند کار هستند می خواهد اطلاعاتی درباره این پرونده و نقش آفرینان آن به بیننده بدهد و به اصطلاح دست به نوعی افشاگری در این زمینه بزند. نفس این موضوع به شرط مهیا شدن چنین امکانی برای همه نه تنها مذموم نیست بلکه کاملا قابل دفاع است و در راستای شفافت و حق دانستن مردم قابل تفسیر است. اما مساله اینجاست که اولا چنانکه گفته شد این امکان در انحصار گروه و دسته خاصی نباشد و ثانیا به طور کلی از بودجه های دولتی و حاکمیتی برای ساخت آن پرهیز شود. وقتی برای ساخت چنین آثاری بودجه یک نهاد حاکمیتی برای افشاگری علیه یک نهاد دیگر حاکمیتی آن هم درست در اوج تنش ایران و غرب ، هزینه می شود، طبیعتا هیچکس، حتی سازندگان آن در خلوت خود، نمی تواند آن را خالی از شایبه ببیند. اگر چنانکه مخالفان دولت می گویند، دولت تدبیر و امید در توافق هسته ای گوشه چشمی هم به بهره برداری سیاسی از آن در داخل کشور داشته ( نکته ای که چندان هم بیراه به نظر نمی رسد) چرا نباید ساخت گاندو را هم با همین هدف سیاسی تاثیر گذاری بر آرای عمومی تفسیر کرد؟

برخی مدافعان سریال گاندو به ساخته شدن نمونه های مشابه این سریال در کشورهای صاحب دموکراسی استناد می کنند و چنانکه گفته شد آن در راستای آزادی های سیاسی تفسیر می کنند اما از یاد می برند که اغلب چنین آثاری در چنان کشورهایی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دستکم در ظاهر خالی از شایبه های رقابت سیاسی ساخته می شود. حتی اگر بگوییم در پشت این آثار بودجه های حکومتی نیز قرار دارد باز هم عیان نشدن آن حکایت از حساسیت این موضوع دارد چرا که دانستن این سوگیری ها اثر نامطلوبی در باور بیننده این آثار خواهد داشت. چنانکه در مورد گاندو همین امر رخ داده است و باعث شده حقایق مستندی که درونمایه اصلی اثر را تشکیل می دهد نیز با این كم توجهي ضعیف و کم اثر جلوه کند.

٣- بر اساس موارد يادشده بايد گفت درباره گاندو نبايد يك حكم كلي داد. نمي توان و نبايد گاندو را به طور كلي رد يا قبول كرد. واقعيت هايي در كشور وجود دارد كه تلاش گاندو براي بيان آن قابل دفاع است. هر چند از نظر هنري اين سريال به هيچ وجه قابل دفاع نيست . همچنين گاندو را كساني ساخته اند كه از نظر سياسي كاملا مخالف دولت هستند و موضوع هزينه كردن از منابع عمومي براي تضعيف سياسي رقيبی که هم اکنون دولت مستقر است، آن هم در بحبوحه یک نبرد رسانه ای و اقتصادی، چندان قابل دفاع و خالي از شايبه نيست. گاندو خالي از حقيقت نيست اما نبايد آن را رقباي سياسي دولت با بودجه عمومی مي ساختند و نبايد در اين زمان پخش مي شد .

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۱۳۱۴۸۰۶:۳۶:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۳۱
فعلا به مذاق دولت و رفقا خوش نیومده
ناشناس۱۰۱۴۶۹۴۲۳:۳۵:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
به مذاق هیچ ایرانی غیرتمند خوش نیامده
ناشناس۱۰۱۶۹۱۶۰۸:۵۹:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲
ایرانی غیرتمند نوچه دولت اشراف نیست بلکه واقعیت را می بیند واقعیتی که سالهاست با رسانه های رانتی و با اشرافیت ..تمام آن را از چشمان ایرانیان غیرتمند دور ساخته اند و آن واقعیت چیزی نیست جز غرب ایمانی برخی در کشور
ناشناس۱۰۱۷۷۹۸۱۴:۵۴:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲
اتفاقا به مذاق بی غیرتها خوش نیومده
ناشناس۱۰۱۵۷۰۴۱۳:۵۴:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱
این سریال هم مثل سریال های دیگه صدا سیما واقعیات را کامل و درست عنوان نمیکنه. از دیدگاه یک گروه خاص بیان شده اینکه واضح است
ناشناس۱۰۱۳۱۴۹۰۶:۴۰:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۳۱
بالاخره یک متن منصفانه در الف دیدیم
ناشناس۱۰۱۳۲۲۹۰۸:۴۲:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۳۱
متن سفارشی از طرف دولت که کاملا بی ارزش است
سهیل۱۰۱۳۲۸۳۰۹:۱۷:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۳۱
مشکل از گاندو و متن نیست مشکل از خودمان است یا کلا سمت مردم غش میکنیم یا کلا سمت دولت! ولی خدایی الان باید بحال مردم گریست و غش کرد ؟ یا بحال دولت خودکرده را تدبیر نیست؟
ناشناس۱۰۱۳۴۵۲۱۱:۰۱:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
وحشت سراسر وجود روحانی و دولتش رو فرا گرفته اینو از لرزش‌ها و لغزش‌های انفعالی‌شون میشه تشخیص داد
ناشناس۱۰۱۳۸۹۴۱۴:۲۸:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۳۱
طبیعیه . اگر مردم بفهمن نزدیکان و عزیزان ایشون تا چه حد به ملت خیانت کردن اونوقت .......................
ناشناس۱۰۱۳۹۹۷۱۵:۰۷:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۳۱
الان غش کردن سه طرفه است حالت اول جناح طرفدار دولت به نام مردم حالت دوم جناح مخالف دولت به نام مردم حالت سوم هم خود مردم بیچاره هم که درگیر گرانی و مشکل خودشان هستند و معمولا کسی سمت آنها غش نمیکند
مجتبی۱۰۱۳۳۲۱۰۹:۴۸:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
تو کشور های غربی سریال و فیلم های زیادی بر انتقاد از دولت خودشان درست می کنند. ولی هیچ کدام آن دولت ها این قدر بی جنبه و انتقاد ناپذیر نیستند.
محمد۱۰۱۳۶۰۲۱۲:۱۳:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
..اگر با بودجه صدا و سیما و یکطرفه ساخته شود نتیجه‌ای جز تفرقه و دوقطبی کردن نخواهد داشت. گاندو بیش از آنکه خباثت و دشمنی پنهان برخی کشورها را نشان دهد، خیانت مجموعه وزارت خارجه، دولت و بستگانشان را القا میکند. حال شما بگوید نتیجه چنین سریالهای یکطرفه‌ای جز تفرقه و بدبینی به داخل چه چیز دیگری است؟!
ناشناس۱۰۱۳۸۹۱۱۴:۲۷:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
دلیلش اینه که اگر خواهرزاده ...... فلان کشور علیه مملکت خودش جاسوسی میکرد بلافاصله نابود میشد اما اینجا خط قرمز اقای ....... محسوب میشه
کاظم۱۰۱۶۳۴۰۱۹:۳۸:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۱
نه با پول دولت (بیت المال ) بر علیه دولت (منتخب ملت ) بلکه در شبکه های خصوصی .
ناشناس۱۰۱۳۸۸۴۱۴:۲۵:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
بحث راجع به فرم و تکنیک و کارگردانی و بازیگری و ... ، فقط برای انحراف اذهان عمومی از واقعیات مطرح شده در این سریاله . چه اهمیتی داره که فلان قالب کارگردانی رعایت نشده وقتی داریم میبینیم که نفوذ جاسوسهای سیا در ایران تا میز ..... هم پیش رفته بوده و زندگکی مردم ایران گروگان گرفته شده ؟؟؟
HR۱۰۱۳۲۳۰۰۸:۴۲:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
شاید بشه منصفانه ترین بخش رو در این عبارت متن دید " اولا چنانکه گفته شد این امکان در انحصار گروه و دسته خاصی نباشد و ثانیا به طور کلی از بودجه های دولتی و حاکمیتی برای ساخت آن پرهیز شود." ممنون از الف به خاطر مقاله منطقی و منصفانه
ناشناس۱۰۱۳۳۳۵۰۹:۵۸:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
این سریال نباید با بودجه بیت المال ساخته میشد!!!! با بودجه بیت المال فقط باید از دولت تعریف کرد نمیشه ازش انتقاد کرد؟؟ دولت این پول را از کجا آورده مال خودشه ؟!
فا۱۰۱۳۵۷۷۱۲:۰۳:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
مافیلمایی مثل جومونگ که بعضی صحنه هاش واقعامسخرس رو باخداتومن پول ازکشور کره می‌خریم باکلی ببیننده ک داره بعد ازاین فیلم ک واقعیات جامعه رو آشکار میکنه عیب وایرادای میگیریم بابا شما چیکار ب بازی بازیگرا داری ب مفهوم ومضمون فیلم توجه کن
ناشناس۱۰۱۳۸۹۷۱۴:۲۸:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۳۱
خود این متن کاملا غیرمنصفانه و به جانبداری از دولته . برای لوث کردن گاندو
ناشناس۱۰۱۳۹۰۵۱۴:۳۰:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
اولا مگه بودجه بیت المال ، ارث شخصی کسیه ؟ دوما کی گفته بودجه کشور نباید صرف افشای خائنین و جاسوسها بشه ؟
ناشناس۱۰۱۴۱۷۷۱۷:۰۰:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۳۱
بودجه عمومی جهت استفاده عموم مردم است . نه قشر و جناح سیاسی خاص . حال میخواهد دولت باشد ویا جناح مقابل دولت . مشکل این سریال در این بود که یک جناح سیاسی فارغ و مبرا از هرگونه خطا و جناح مقابل که به درست ویا غلط؛ انتخاب اکثریت مردم بوده است را واجد هرگونه صفت ناپسند و جاسوسی دانسته . خوب است که اکثر مفاسدی که حتی بستگان دولتی نیز در آن دست داشته، به نوعی با جناح دیگر نیز..
ناشناس۱۰۱۴۱۳۱۱۶:۳۳:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۳۱
من نه اصلاح طلبم نه اصولگرا، نه بادولت کاملا موافقم نه کاملا مخالف ولی یه سوال دارم مگه ما تو ایران موسسه فرهنگی، رسانه ای،( روزنامه، مجله، خبر گزاری ، سایت،تلویزیون،حتی تا حدودی فیلم سینمایی، یا هر چیز دیگری )داریم که از بودجه عمومی یا حکومتی یا دولتی یا حمایت این گروهها استفاده نکنه؟اگر هم باشن آنچنان نفوذ وقدرتی ندارن، اونوقت چطور میتونیم بگیم این قسمت خبر منصفانه ترین بخششه، اینجا ایرانه تو ایران برای اینکه چیزی نتیجه و تاثیرگذاریه زیادی داشته باشه تا حد زیادی به حمایت دولتی و حکومتی نیاز داره._البته شاید استثنا باشه، شاید شاید _
ناشناس۱۰۱۶۹۲۱۰۹:۰۲:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲
اتفاقا این خش ..بلات نویسنده کاملا یک جانبه و به نفع دولتی نگاشته شده که در دوران حاکمیتش هیچگاه نگذاشته سخنان منتقدینش بدون هو و جنجال و منفی بافی و توهین به مردم برسد این دولت جز استبداد رای و نفاق افکنی کاری نکرده و همیشه از بهترین ساعات روز و شب برای رساندن .نظراتش بهره برده و در خیل این همه سال همیشه داشته اند همه چیز را به نفع خود تفسیر و تبیین می کرده اند و تنها یک فیلم بله یک فیلم از میان این همه فیلم که مستقیم و غیرمستقیم دارند برای اشرافیت و غرب باوران نقل و نبات پراکنی می کنند خلاف روند حاکم بر رسانه ها حرف زده آن وقت همین رانشان از رانت می نامند واقعا شماها خیلی آزادی باور هستید؟؟؟
ناشناس۱۰۱۳۲۵۹۰۹:۰۰:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
حق با گاندوست
ناشناس۱۰۱۳۴۴۶۱۱:۰۰:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
آقای نویسنده، خیانت به کشور قابل قیاس به اشتباهات دیگر دولت نیست که حاکمیت بخواهد در برابر آن سکوت کند، یعنی درک این موضع خیلی سخته ؟؟؟؟؟؟ همین خیانتها وفسادها مسئولین و نفوذیها بوده که باعث افزایش تحریم و تهدید بیشتر بر ضد منافع ایران شد.
فیروزکلا۱۰۱۳۴۸۵۱۱:۲۰:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۳۱
عزیزم افزایش تحریم دورودسته های شماها برملت تحکیل کردند افزایش تحریم را دولت بی عدالت بی مهر شما یعنی محمود احمدی نژاد برکشور تحمیل کرد چرا منصفانه قضاوت نمیکنی؟ اگر قرار براین هست هرکسی بطرف جناح خودش غش کند طبیعی هست85درصد ملت برعلیه شماها غش میکنند ایااین85درصد همه وطن فروش مزدور وجاسوس هستند و شمااقلیت مخلص معصوم هواخواه ملت وکشور؟ اقلیت یعنی تفکرات شماها کشوروملت را به این روزانداخته است مردم بین بد وبدتر روحانی راانتخاب کردند وهیچوقت هم نگفتند روحانی محبوب هست نخیر فقط نمیخواستند تفکر طالبانی روی کار بیاید
ناشناس۱۰۱۴۳۱۵۱۸:۳۶:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
تحریم های زمان ترامپ هم تقصیر احمدی نژاده!! خدایا چقدر این کلمه تهوع آور شده( تقصیر احمدی نژاده!)
ناشناس۱۰۱۶۹۳۲۰۹:۰۵:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲
اولا همین نظام به شما اجازه داده تا این گونه از موضع اپوزیسیون هم قدرت خواری کنید وهم موضع مخالف بگیرید. در ثانی شش سال است هر گندی خواسته اید زده ایدو هنوز مانند دایی جان ناپلئون ها باز هم بی عرضگی و ضعف اشرافیت حاکمتان ، را منتسب دبه دیگرانی می کنید که یک دهم شما نه از رانت ونه از حمایت های آشکار و پنهان در رسانه ها و بدنه ناجور دستگاه اداری بهره برده بودند
حسین۱۰۱۳۱۵۷۰۷:۱۷:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
یعنی حالا و پس از آنهمه تعریف و تمجید و ... به این نتجه رسیدید ؟؟؟
ناشناس۱۰۱۳۱۶۲۰۷:۲۳:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
هر کشوری دائم درگیر مسائل بین اللملی هست و مسایل داخلی از مسائل خارجی تفکیک ناپذیر است و بر هم تاثیر می گذارند و اگر قرار باشد به موضوعی پرداخته شود و اثر مثبت داشته باشد چرا بعد از اتمام یک کار به دنبال نقد بپردازیم . اتفاقا یکی از اصول مدیریت صحیح این است که در حین اجرای برنامه دائم بازخورد گزفته شود و ضعفها برطرف شو. اگر قرار باشد یک کاری انجام شود و بعد نقادان بیایند و بگویند اگر بجای این کار کاری دیگر انجام میدادیم و.... دیگر فایده ای ندارد . در واقع نظر بنده این است که اگر بگوییم زمانی مناسب نبوده پس بالاخره چه زمانی ما باید به مسائل ضعفهایمان بپردازیم ؟
ناشناس۱۰۱۳۷۱۱۱۲:۵۸:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۳۱
به قول «آقا محمد» همیشه گفته میشه در این موقعیت حساس یا خطیر نباید چنین گفت و چنان کرد.. اصلا یکی جواب بده آیا در یک کشور انقلابی مثل ایران که هر 365 روزش توام با حادثه است اساسا زمانی برای پرداختن به اینگونه موضوعات خالی میشه که برخی انتظار دارن تولید اینگونه آثار مدام به تاخیر انداخته بشه؟!
ناشناس۱۰۱۳۱۶۳۰۷:۲۶:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
این متن یعنی اثر گاندو هنوز ادامه دارد ... و جای خالی این گونه کارها حس می شود ...
ناشناس۱۰۱۳۱۷۵۰۷:۵۴:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۳۱
نظر منصفانه ای بود.
ناشناس۱۰۱۳۹۱۳۱۴:۳۱:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
نبود . چون سعی در القای این حس داره که گاندو خیانت به مردمه . در حالی که گاندو سعی کرد خیانت یک عده رو افشا کنه و مردم آگاه بشن .
جواد۱۰۱۳۱۸۷۰۸:۰۶:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۳۱
ای کاش گاندو ساخته نمی شد ، تا قبل از دیدن این فیلم باور داشتم و خوشحال بودم برخلاف نیروهای نظامی که به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام بزگوار نباید وارد بازی سیاسی شوند کسانی هستند تحت عنوان سربازان گمنام امام زمان ( عج ) که فارغ از مسائل سیاسی داخلی تمام هم و غم شان حراست از نظام و این آب و خاک است ، ولی افسوس و صد افسوس
ناشناس۱۰۱۳۲۷۷۰۹:۱۱:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
چه ربطی داره ؟ مگه سربازان گمنام این سریال رو ساختن ؟
ناشناس۱۰۱۳۹۲۱۱۴:۳۳:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۳۱
نه . ولی نشون داد که وزارت اطلاعات نمیتونه از خطوط قرمز دولت عبور کنه و باید نهادهایی خارج از دولت نسبت به عملکرد اطلاعاتی اون اشراف داشته باشن
ناشناس۱۰۱۳۱۹۸۰۸:۲۳:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
تحلیل آبکی و کودکانه ای بود
ناشناس۱۰۱۳۲۰۱۰۸:۲۷:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۳۱
گاندو کارش رو به درستی انجام داد این رو می شه از نظرات مردم در جامعه فهمید بنابرین طرفداران دولت زیاد دست و پا نزنید
ناشناس۱۰۱۳۲۰۷۰۸:۲۹:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۳۱
گاندو بهترین سریال تلویزین با اختلاف است
ناشناس۱۰۱۳۲۱۳۰۸:۳۲:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۳۱
گاندو محشر بود بعد از 15 سال یه سریال از تلویزیون دیدم و همزمان هم از اینترنت می دیدم
ناشناس۱۰۱۳۲۱۶۰۸:۳۳:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
متاسفاه با یک دولت دیکتاتور مواجه هستیم
ناشناس۱۰۱۳۲۱۸۰۸:۳۳:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
دولت روحانی باید استیضاح برکنار و محاکمه شود
ناشناس۱۰۱۳۲۱۹۰۸:۳۵:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
محل درآمدطرفداران مجازی دولت کجاست؟
ناشناس۱۰۱۳۳۱۰۰۹:۳۹:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۳۱
محل درآمد خود را جستجو کن!
ناشناس۱۰۱۳۹۲۷۱۴:۳۶:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
درامد ما از کار کردنه ، نه جاسوسی و وطن فروشی
ناشناس۱۰۱۳۲۲۳۰۸:۳۹:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
یعنی تمام سایتهای اصولگرا ذوغ و شوقی که برای این فیلم و تبلیغش کردن کم از قضیه نجفی نبوده ها ولک بابا ولک چرت و پرتها رو میسازن که گروه دیگه رو خراب کنن و از خودشون قهرمانی سازی کنن در صورتی که همشون مقصر شرایط کنونی هستن
ناشناس۱۰۱۳۹۳۳۱۴:۳۸:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
ذوق ، نه ذوغ !!! رفتار و ادبیات شماها بهترین دلیل برای اینه که گاندو تا چه حد راست گفته و واقعیات رو نشون داده ...
ناشناس۱۰۱۳۲۲۴۰۸:۳۹:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
ما گاندو می خوایم یالا
ناشناس۱۰۱۳۹۳۴۱۴:۳۹:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۳۱
نمیذارن دیگه ساخته بشه . قسمت دومش قرار بود به فساد ژنها بپردازه که دولت از بالا پنبه اون رو زد . میدونی که چرا ؟!
ناشناس۱۰۱۳۲۲۵۰۸:۳۹:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
گاندو چهره زشت دولت رو نشان داد
ناشناس۱۰۱۳۲۶۹۰۹:۰۷:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۳۱
وچهره زشت تر بعضی از مخالفان دولت را اگر با تاکتیک تیم هم مشکل دارید وسط بازی ، وقت و جای ایجاد تفرقه و تشنج نیست آن هم بازی به این مهمی با حریفی هوچی مسلک و فرصت طلب
ناشناس۱۰۱۳۹۳۸۱۴:۴۰:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
خیلی جالبه . اینکه خواهرزاده اقای .... ، رابط اصلی جاسوسها در ایران بوده و همچنان خط قرمز ایشون محسوب میشه چهره زشت دولته یا مخالفین دولت ؟؟؟!!!
ناشناس۱۰۱۳۹۴۱۱۴:۴۰:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
خیلی خیلی خیلی عامیانه بود استدلال جنابعالی . با همین دروغها مملکت رو میفروشین و ژست وحدت و مصلحت میگیرین
ناشناس۱۰۱۴۵۵۴۲۱:۳۶:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
وطن فروش تویی چه راحت تهمت میزنی از شما نخواهم گذشت الف مثل خودش جوابشو دادم یا منتشر کن یا این کامنتو حذفش کن
ناشناس۱۰۱۳۲۲۶۰۸:۴۰:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۳۱
روحانی و دولتش غیر قانونی می باشند و باید انتخابات زودهنگام برگزار شود
ناشناس۱۰۱۳۴۸۲۱۱:۱۹:۵۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
شورای نگهبان انتخابات تایید کرده پس حرف نزن
ناشناس۱۰۱۳۸۰۹۱۳:۴۵:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
معیار ؛ حال فعلی دولته خیلی خرابه ویرانه باید توقیف بشه
ناشناس۱۰۱۳۲۲۷۰۸:۴۰:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۳۱
با دیدن گاندو به این نتیجه رسیدیم که این دولت دیگه مشروعیت نداره
ناشناس۱۰۱۳۲۲۸۰۸:۴۱:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۳۱
وای به حالت روحانی اگر گاندوی 2 دیر بیاد
ناشناس۱۰۱۳۹۴۶۱۴:۴۳:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۳۱
نمیذاره بابا . اونقدر فشار آورده ، تهدید کرده ، بودجه تلویزیون رو قطع کرده ، و ....
محمدرضا۱۰۱۳۲۳۳۰۸:۴۴:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۳۱
این مقاله منعکس کننده نظرات و دیدگاه بخشی از بییندگان الف راجع به گاندو است. از اینکه الف نظر و دیدگاه ما رو که ممکنه مخالف مشی کلی الف باشه منتشر می کنه بی نهایت خوشحالیم و سپاسگزار الف هستیم.
ناشناس۱۰۱۳۲۳۹۰۸:۴۷:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۳۱
گاندو جاسوس ها رو به خوبی رسوا و به تصویر کشید منتظر گاندوی 2 هستیم
ناشناس۱۰۱۳۲۴۲۰۸:۴۸:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
جز مسئله دار ها همگی عاشق گاندو شدن
ناشناس۱۰۱۳۲۵۱۰۸:۵۴:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۳۱
"نبايد آن را رقباي سياسي دولت با بودجه عمومی مي ساختند و نبايد در اين زمان پخش مي شد ." این همان شرایط حساس کنونی نیست؟ واقعا این زمان مناسب کی هست؟ و بعد تر بودجه عمومی فقط اینجا معنی پیدا میکند؟ بودجه عمومی در جلسات استیضاح و بگو مگوها گفتن های مجلس محلی ندارد؟
ناشناس۱۰۱۳۲۵۶۰۸:۵۷:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
دولت روحانی مانند نفتکش باید توقیف شود
ناشناس۱۰۱۳۳۷۲۱۰:۱۵:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
همون دولت روحانی نبود الان دلار 30 هزار تومنی باید می خریدی برادر
ناشناس۱۰۱۳۴۳۳۱۰:۵۶:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۳۱
قرار بود با دولت رئیسی ۵ هزارتومن بشه حالا رفتی روی ۳۰هزارتومن؟!!!!!! روحانی باید محاکمه بشه تا دهن شما هم بسته بشه
ناشناس۱۰۱۵۲۱۶۱۰:۲۶:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱
خخخخخخخخخ یعنی جوکی به این بامزگی تا بحال نشنیده بودم .
ناشناس۱۰۱۳۲۵۷۰۸:۵۹:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۳۱
شما دقیقا خواستی یکی به نعل بزنی و یکی به میخ اما واقعیت آن چیزی بود که گاندو نشان داد
ناشناس۱۰۱۳۹۵۱۱۴:۴۵:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۳۱
دقیقا
ناشناس۱۰۱۳۲۶۰۰۹:۰۲:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۳۱
نقد مسائل فنی و هنری چیزی از موضوع فاجعه‌بار سریال کم نمیکنه فاجعه و جنایتی که اتفاق افتاده اهمیت داره دانستن اینکه مردم به کسانی اعتماد کرده‌اند که ژنشون آلوده به وطنفروشی ست مهمه هنرپیشه و کارگردان و .... در درجه‌ی بعدی اهمیت قرار دارن
ناشناس۱۰۱۳۹۵۲۱۴:۴۶:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
بحث سینمایی گاندو ، فقط برای لوث کردن واقعیاتیه که گاندو نشون داده
ناشناس۱۰۱۳۳۰۱۰۹:۳۳:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۳۱
انچه بايد عملي شودكاهش بودجه صدا وسيما است براي جلوگيري وبريز وبه پاش هاي صدا وسيماست بويژه كه بعضي برنامه هايش عليه دولت مستقر هم باشد
ناشناس۱۰۱۳۹۵۴۱۴:۴۷:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
اونوقت دولت هر کاری میخواد بکنه دیگه ؟
ناشناس۱۰۱۳۹۵۷۱۴:۴۷:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
بریز و بپاش معمولا کار مسوولین و زن و بچه هاشونه توی باستی هیلز و دبی و تورنتو و ....
العبد۱۰۱۳۳۰۷۰۹:۳۷:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۳۱
ظاهرا نفوذ آشنا به سایت الف هم رسیده. شخصیت پردازی کاریکاتوری مقامات وزارت خارجه؟ مگه غیر از این بودند؟ امکان ساخت سریال برای همه گروهها؟ دولت 6 ساله همه ما رو فیلم کرده تحمل یک سریال مخالف رو هم ندارید؟!
ناشناس۱۰۱۳۵۹۳۱۲:۱۰:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۳۱
چرا خود شما تحمل يک نقد تقريبا مخالف از ميان چندين نقد موافق را نداری؟!
ناشناس۱۰۱۳۳۱۷۰۹:۴۷:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
بهترین و منصفانه ترین تحلیلی که در باب گاندو تا به حال خوندم همین مطلب هست!
ناشناس۱۰۱۳۹۵۹۱۴:۴۸:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۳۱
به هیچ وجه . برای دفاع از دولت نوشته شده بود
ناشناس۱۰۱۳۳۲۳۰۹:۵۰:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۳۱
چرا افشا کردند نفوذ و خیانت را
علی۱۰۱۳۳۲۵۰۹:۵۲:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۳۱
چه قدر ضعیف بود تحلیلتون
ناشناس۱۰۱۳۳۳۴۰۹:۵۷:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۳۱
تعدد دستگاه ها بالاخص در حوزه دفاعی امنیتی پرهزینه و تنش زاست
علی 671۱۰۱۳۳۵۳۱۰:۰۷:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۳۱
از عیب های بزرگ ما این است که تاب تحمل نقد را نداریم .آنچه در گاندو به نمایش در امد واقعیت روز بود که تقریباً اجرا شده بود و بر اساس مدارک موجود در بایگانی های همین کشور به رشته فیلم ونگارش وارد شده .چرا باید چشم به بودن ها و اتفاق افتاده ها ببندیم برای خوش آمدن عده ای دیگر 0شما با این طرز فکر استعماری جلو گاندو های دیگرا می خواهید بگیرید .چرا چون مردم از اتفاق های پشت پرده بعضی از کسانی که یک شبه به سر داری می رسند و قهرمان می شوند و صد ها سکه پاداش کارخود را می گیرند که به سال نشده همه پنبه می شود و ایران و مردمش متضرزر این ندانم کاری می شوند و خسارت های بزرگی به بار می آید که تا سال ها سال جبران نخواهد شد .می فرمایید نباید تولید می شدکه مبادا به تیرژ بعضی از آقایون مجری طرح برخورده که بودجه سازمانی توقیف شود که چی از واقعیتب پشت پرده که اتفاق افتاده و برای ایران نفعی نداشته جز ضررپرده برداری شده .نه برادر ما باید به عنوان یک مسلمان از دید مسلمانی به مسئله نگاه کنیم نه باندی .روز را که نمی شود انکار کرد و گفت شب است .هر بیننده آگاهی آنوقت به حقیقت ناسزا می گوید با این رفتار .بیاییم کمی به خودمان و واقعیت ها که فردا تاریخ رسوایمان می کند بیندیشیم که شرمنده نباشیم .
ناشناس۱۰۱۳۹۶۷۱۴:۵۴:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۳۱
دوست عزیز ، اینها دقیقا میدونن دارن چیکار میکنن اما تصمیمشون بضرر به ایرانه
ناشناس۱۰۱۳۳۶۹۱۰:۱۴:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
در گذشته فیلم های پلیسی (عمدتا با موضوع مواد مخدر) بسیار خوش ساختی ساخته شده بود، مانند شلیک نهایی، مزد ترس، خواب و بیدار و رد پا. اما این سریال گاندو با وجود انیکه موضوع جذابی داشت متاسفانه فیلم نامه و بازی های متوسطی داشت و چندان جالب نبود
ناشناس۱۰۱۳۹۶۰۱۴:۴۸:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۳۱
اصرار شما بر مساله فیلم ، برای منحرف کردن دیگران از موضوع اصلی اونه
ناشناس۱۰۱۳۳۹۹۱۰:۳۲:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
اینکه صدا سیما رو لینک به دولت کنیم اشتباهه، صدا و سیما برای مردمه و نه کسی که پول نفت مردم میفته دستش و نمیخواد واسه مردم خرج بشه. البته اگه سپاه از بودجه خودش هم این فیلم رو درست میکرد، کلی حاشیه دیگه درست میکردند و کنار دولت تفنگدار، اصطلاح رسانه ایجاد میشد. گاندو به خاطر رک بودن و غیر مصلحتی نگاه نکردنش خوب بود، جنبه هنری فیلم بسیار ضعیف بود، اگه دست اندکاران سریال هوش سیاه میساختنش فیلم هنری بهتری در میومد.
محمد۱۰۱۳۴۲۷۱۰:۵۲:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۳۱
حقیقت برای دولت تدبیر!!!! خیلی تلخ شده.
ناشناس۱۰۱۳۹۷۰۱۴:۵۵:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۳۱
و برای طرافدارهای مجازی و رباتهای البانی
عدالت۱۰۱۳۴۴۱۱۰:۵۹:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۳۱
یادم میاد زمان احمدی نژاد وقتی که صدا و سیما و سینما و رادیو و همین سایتهای خبری مثل الف، صبح تا شب با برنامه هایی مانند صرفا جهت اطلاع و فیلمهایی مانند عصبانی نیستم و امثالشان به بدترین شکل ممکن دست به نقد دولت احمدی نژاد میزدند، هیچ خبری از این مقاله های دفاع کننده از دولت آنزمان منتشر نمیشد ولی حالا که مچ نفوذیها و حامیان آنها که خسارات وحشتناکی به کشور زده اند گرفته شده و بخش کوچکی از خیانتهایشان افشا شده، همه ردیف شده اند تا این سریال را نقد کنند و به نفع دولت، مطلب منتشر کنند.
مصطفی۱۰۱۳۴۷۰۱۱:۱۲:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۳۱
گاندو فقط یک شعار انتخاباتی علیه دولت توسط صدا و سیمایی بود
ناشناس۱۰۱۳۹۸۲۱۴:۵۹:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
گاندو ، حقیقت داشت و تاریخ راجع به خیانت شما قضاوت میکنه
ناشناس۱۰۱۳۹۸۵۱۵:۰۱:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۳۱
فکر نکنم کسی وجدان داشته باشه و بتونه از جاسوسی علیه کشورش دفاع کنه
یک اصلاح طلب۱۰۱۳۴۷۵۱۱:۱۶:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۳۱
گاندوی ده هم بیاید. گاندوهای سریالی / محبوبیت نزولی
ناشناس۱۰۱۳۹۷۶۱۴:۵۶:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۳۱
آخه یک چیزی بگو که بهت نخندن . همین یک قسمت که اینهمه سانسورش کردین ، کاری باهاتون کرده که به دیوار چنگ میزنین . اگر قسمت دوم و سومش بیاد که دیگه حقوق شماها از بیخ و بن قطع میشه .
دارا۱۰۱۳۵۱۶۱۱:۳۸:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
نویسنده محترم سعی کردند با سیاست نه چندان بیطرفانه یکی به نعل یکی به میخ و در نهایت بدهکار کردن سازندگان سریال و متهم کردنشان به حیف و میل بیت المال باز هم حق را به خودشان دادند. گیریم که حیف و میل کردند ولی همه را که خودشان میل نکردند لا اقل سریالی ساختند و مردم هم با لذت یا با حرص نگاه کردند. این گروه ازدلواپسان بیت المال چرا وقتی این بیت المال بی زبان را همین دولتی های محترم بریز و بپاش کردند مانند پروندهای کلان خصوصی سازی و دلارهای به این و آن داده شده برای وارکردن ملزومات مردم مظلوم که خریداری هم نشد، سکوت کردن
ناشناس۱۰۱۴۱۴۱۱۶:۴۲:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
گفتی خصوصی سازی دلم دوباره خون شد
ناشناس۱۰۱۳۵۲۲۱۱:۴۲:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
یه متن منصفانه از الف متشکرم که عدالت را این بار رعایت کردید
محمد۱۰۱۳۵۴۷۱۱:۵۰:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
البته به ایشان باید حق داد چرا یک سریال درمیان سریالهای دروغگوی بزرگ باید پخش شود تا انها راتحت وشعاع قراردهد. یک ادم منصف یا یک موسسه منصف بیاید. زمانهایی که. صدا وسیما درباره برجام وقت گذاشت جمع کند. وبا زمان سریال گاندو مقایسه کند ببینیم سریال گانده چند هزارم ان است ویا هزینه ای که برجام برای حکومت ومردم ایجاد کرد با این سریال مقایسه کنید. به امید روزی که همانگونه که درابتدا برجام امدند به ژنرالهای ان. سکه و به به وچه چه کردند. اکنون. ازانها حساب کشی کنند وبه امید محاکمه انها وخصوصا. حسن فریدون.
ناشناس۱۰۱۳۵۵۰۱۱:۵۱:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۳۱
اینکه با بودجه ملت به دولت اهانت بشه خیلی حرف داش
ناشناس۱۰۱۴۰۰۶۱۵:۱۲:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۳۱
اینکه اطرافیانِ ..... به مملکت خیانت کنن حرف نداشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۱۴۰۱۰۱۵:۱۴:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
اما حیف و میل اموال عمومی به دست نورچشمی ها ایرادی نداره !!!!!!!
مهدی۱۰۱۳۶۱۰۱۲:۱۷:۴۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
گاندو آغاز شکستن تابوهاست، اصلا مهم نیست چجوری ساخته شده یا با پول کی، مگه برای ساختن چرت و پرتهای دیگه ای که میسازن از پول همین مردم استفاده نمیشه؟یا فرم و ساخت سریالای دیگه خیلی بینظیره؟ برو عمو داد میزنه طرفدار دولتی، اونم این دولت که نامردی رو در حق مردم تموم کرده.
ناشناس۱۰۱۳۷۱۸۱۳:۰۲:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۳۱
باید جلوی انتقاد گرفته نشود چرا که همه دولت ها اشکالات فراوان داشتن
ناشناس۱۰۱۳۷۷۵۱۳:۲۵:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
این سریال هم مثل بقیه سریالها کارگردانش که به خود اقای روحانی رای داده بود وموافق دولت روحانی بوده چرا پس دولت دارهازاین سریال انتقاد میکنه چرا وزارت خارجه وظریف اینطور اشفته شدن شما چرا خودتون رو به خواب زدید کجای این پرونده دروغ بود چرا مردم نباید از کار دولتمردان ودولت چه این دولت و دولتهای دیگر باخبر شوند مگرخودمان این مسولین روانتخاب نکردیم حالا باید از اونا سوال بشه ناراحتند تازه این یکی از کارهای برای رسیدن این دولت برای توافق برجام است این دولت همش لاپوشانی وپنهان کاری کرده. کدام قسمت دولت مسول کار امدو عادل ومدبری دارد
رضا۱۰۱۳۹۲۲۱۴:۳۵:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۳۱
تقریبا متن منصفانه و تحلیلی واقعی بود. دست " الف " درد نکند.
ناشناس۱۰۱۳۹۳۱۱۴:۳۷:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۳۱
نویسنده نظرش را گفته غلط که نکرده. اینهم یک نظر است میخواهی قبول کن یا نکن. صبروتحمل را بالا ببرید
ناشناس۱۰۱۴۰۱۶۱۵:۱۹:۱۹ ۱۳۹۸/۴/۳۱
چه تحلیل آبکی و بی محتوایی بود.
ناشناس۱۰۱۴۰۹۰۱۶:۰۳:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
هر کجای گاندو دروغ بود با مدرک ثابت کنید. دلیل سکوت دولت واقعی بودن همه بخشهای گاندو بود.
ناشناس۱۰۱۴۱۷۱۱۶:۵۹:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۳۱
مگه کسی جرات داره روی مواضع صاحبان قدرت، نقد وارد کنه ؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۱۴۱۰۷۱۶:۱۴:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
گاندو بیطرفانه نیست و بیش از اندازه بزرگ شد... در حالیکه کشور دچار بحران مفاسد اقتصادی است و هر کس به فکر کنار زدن رقیب برای دستیابی به پست و مال و ثروت هست هر گونه تلاشی برای کوبیدن رقیب خالی از شائبه ... نیست.
ناشناس۱۰۱۴۱۱۲۱۶:۱۶:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۳۱
بودجه بی حساب ملت در دست مدعیانی که فقط کارشان چوب لای چرخ دولت تا کی ؟
ناشناس۱۰۱۴۲۸۹۱۸:۱۲:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۳۱
اولا‌ هشتاددرصد‌ مردم‌ نمیدانند‌ گاندو‌ چیست‌و چه‌ موجودی‌ است‌ درثانی‌ مردم‌ برای‌پرکردن‌ وقت‌ فراغت‌ به‌سریال‌ نگاه‌ میکنند و با‌گاند‌و نه‌دولت‌ کوچک‌ میشود‌ نه‌ مقابلش بزرگ
ناشناس۱۰۱۴۲۹۸۱۸:۲۰:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۳۱
اونیکه حرفیه میزنه باید ثابت کنه شماها چند چندین با خودتون....مثل اینکه یکی به شما بگه دزد بعد بگه اگه نیستی ثابت کن ...بازم بوی انتخابات رسید به مشامه بعضیا
ناشناس۱۰۱۴۹۱۰۰۷:۱۴:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱
چرا فیلم از دوره رییس جمهور قبلی نمیسازن با تصمیمات امروز کشور را به اینجا رسونده
ناشناس۱۰۱۵۲۲۶۱۰:۳۴:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۱
مگر سریالهای آبکی دیگری که پخش می شود و یا برنامه های بدرد نخور دیگر از بیت المال نیست ؟ چرا تا بحال دولت منتقد آنها نبوده ؟ کمی فکر کنید . این سریال برای آگاهی دادن به افکار عمومی ساخته شده و این رسالت هنر مندان است چرا ندانسته نظر میدهید ؟ آیا رسالت رسانه ملی غیر این است ؟ اگر دولت می خواهد کار درستی انجام دهد چرا حسینی خصوصی سازی را که خیانتش محرز شده برکنار نمیکند که هیچ حمایت هم می شود چون رییس جمهور به او بدهکار است . ترا به خدا از تفکر بردگی خود را رها سازید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین