دوازدهمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی آغاز به‌کار کرد

گروه فرهنگی الف،   3980426231

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی طی مراسمی با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بنیاد پژوهش‌‌های اسلامی آستان قدس رضوی آغاز شد.

به گزارش فارس، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره کتاب سال رضوی در بنیاد پژوهش‌‌های اسلامی آستان قدس رضوی، این جشنواره را در زمینه جریان‌سازی‌های فکری و فرهنگی تأثیرگذار خواند.

عبدالهادی فقهی‌زاده عنوان کرد: بدون تردید یکی از کارهای بسیار مهم جشنوارۀ کتاب سال رضوی، کمک به جریان‌سازی‌های فکری و فرهنگی در حوزۀ امامت و ولایت است.

وی باز شدن دروازه جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی را در سایر حوزه‌های علمی و پژوهشی و فرهنگی عامل مؤثری در کارآمدترشدن جشنواره و اثرگذاری‌های فرهنگی آن بر جهان اسلام دانست و اضافه کرد: بسیار اقدام ارزشمندی است که جشنواره بین‌المللی کتاب سال در دوره جدید با نگرش صحیح‌تری دروازه خود را به روی سایر حوزه‌ها گشوده است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بازشدن دروازه کتاب سال رضوی بر روی حوزه امامت‌پژوهی و ولایت‌پژوهی به صورت عام، ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: اگر دایره فعالیت‌های جشنواره کتاب سال را از حوزه ایران و جهان عرب فراتر ببریم و به حوزه‌های جغرافیایی گوناگون از غرب و شرق جهان اسلام گسترش دهیم، تأثیرگذاری این جشنواره صدچندان می‌شود.

فقهی‌زاده با بیان اینکه آستان قدس رضوی به لطف الهی و با وجود دست‌اندرکاران مخلص و آگاه، به کانون عظیم فرهنگی و کانون نشر ارزش‌های اسلامی و کانون نجام فعالیت‌های هنری تبدیل شده و در حوزۀ قرآن و علوم وابسته فعالیت‌های چشمگیری داشته است، تصریح کرد: جشنواره کتاب سال می‌تواند با برگزاری پیش‌جلسه‌های متعدد در کشورهای مختلف، انظار هنرمندان و دانشمندان گوناگون در حوزه‌های مختلف را به خود جلب کند.

وی با بیان اینکه محبت اهل بیت(ع) دل هر جان بیداری را روشن و مسئولیت ما را در این زمینه بیشتر می‌کند تا تلاش مضاعفی در عرصه‌های مختلف داشته باشیم، افزود: گسترش جشنواره امسال به حوزه‌های جغرافیایی بیشتر و تبلیغ دایره موضوعی جشنواره در جذب مخاطب بسیار می‌تواند مؤثر باشد و فعالان بیشتری را نسبت به دیگر حوزه‌ها جذب کند.

تولیدات فاخر فرهنگی؛ گامی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم لزوم توجه کیفی به تولیدات فرهنگی را مورد تأکید قرار داد و گفت: تأکیدات مقام معظم رهبری و تولیت‌های سابق و فعلی آستان قدس رضوی بر توجه به فرهنگ، پژوهش و انتشارات فاخر است.

مصطفی خاکسار قهرودی تحول کیفی جشنواره کتاب سال رضوی را نتیجه توجه به این نگاه دانست و اظهار کرد: با تولیدات فاخر باید شاهد اثرگذاری سنت و سیره رضوی در سطوح مختلف باشیم.

وی با اشاره به بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ما باید این راهبرد را در نظر داشته باشیم و در جهت تحقق تمدن اسلامی و انسانی، بتوانیم جامعه را به شرایطی از لحاظ آمادگی برسانیم که این جامعه قابلیت رساندن پرچم به صاحب اصلی آن، امام زمان(عج) را داشته باشد.

ورود مکتب و اندیشۀ علوی به فضای مجازی یک ضرورت است

در ادامه معاون توسعۀ روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر لزوم تولید محصولات فرهنگی بر مبنای اندیشه‌های اهل‌بیت(ع) و متناسب با نیاز سایر کشورها تأکید کرد.

قربانعلی پورمرجان اظهار کرد: در حوزه اندیشه‌های امام‌رضا(ع) کتاب‌هایی که با توجه به نیازهای امروز جامعه جهانی تألیف شده باشد، بسیار اندک است. 

وی به بیان خاطره‌ای از تجربه خود در رُم پرداخت و بیان کرد: اوایل سال 90، رئیس گروه گفتگوهای دینی واتیکان به ما گفت زمانی که ما گفت‌وگوهای خود را با عربستان سعودی آغاز کردیم، تصور می‌کردیم این گفت‌وگوها ادامه‌دار خواهد بود اما در همان دور اول متوجه شدیم، آن اولین و آخرین دور گفت‌وگوی ما است و این در حالی است که در گفت‌وگو با شیعیان و ایران به این باور رسیدیم که این گفتگوها ادامه خواهد داشت و این به‌دلیل شخصیت‌های دینی کاریزماتیک شما است که منحصر به شما نیست و به جهانیان تعلق دارند.

معاون توسعۀ روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه وجود اهل‌بیت(ع) مایۀ افتخار شیعیان و انسانیت است، عنوان کرد: ما کتاب‌های بسیاری در ارتباط با اندیشه‌های اهل بیت(ع) و زندگی دینی به چاپ رسانده‌ایم ولی این آثار محصور در ادبیات و فرهنگ ما است، حال آنکه برای بهره‌مندی جهانیان، باید تألیف آن‌ها جهانی باشد و نیازها و فرهنگ سایر کشورها نیز در تألیفات ما در نظر گرفته شود.

پورمرجان تولید علم را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: سال‌ها است که نهضت ترجمه را آغاز کردیم ولی ضروری است که به نهضت تولید علم در عرصۀ جهانی بپردازیم.

وی با اشاره به بیانیۀ گام دوم انقلاب، ترویج سبک زندگی اسلامی، ورود جوانان و ورود به عرصۀ فضای مجازی را امری مهم برشمرد و اظهار کرد: ورود مکتب و اندیشۀ علوی به فضای مجازی یک ضرورت است که خوشبختانه آستان قدس رضوی مدت‌ها است که به این مهم پرداخته است.

پایگاه تخصصی امام رضا(ع) در کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی رونمایی شد

مدیر کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با بیان اینکه رکن اساسی هر پژوهش، دسترسی به منابع معتبر علمی است، گفت: در راستای کمک به پژوهشگران در دستیابی به‌منابع علمی مرتبط با حضرت رضا(ع) و به‌مناسبت ایام پربرکت دهۀ کرامت، پایگاه تخصصی آن حضرت در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی راه‌اندازی شد.

علی ضرابی تصریح کرد: این پایگاه مشتمل بر حدود 8 هزار و 390 منبع دیجیتال از قبیل نسخه‌های خطی، چاپ سنگی، اسناد، پایان‌نامه، عکس و کتاب‌های چاپی در موضوع حضرت رضا(ع) و حرم مطهر رضوی است که شامل 4 هزار و 488 عکس، 2 هزار و 610 کتاب چاپی، 370 نسخۀ خطی، 457 نسخۀ چاپ سنگی، 184 پایان‌نامه و 281 منبع دیگر است.

وی اضافه کرد: علاوه بر ارائه اطلاعات کتاب‌شناختی، فراهم‌نمودن امکان تورق تمام‌متن، از اهداف این پایگاه است که به مرور تعداد بیشتری از منابع را در بر خواهد گرفت.

مدیر کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با بیان این‌که خدمات این پایگاه از طریق آدرس اینترنتیwww Digital.aqr.ir قابل دسترسی است، یادآور شد: در این پایگاه پژوهشگران می‌توانند علاوه بر مطالعۀ منابع دیجیتال، از طریق سامانۀ خدمات تحویل منبع، نسخۀ دیجیتال مدنظر خود را درخواست و براساس قوانین کشوری، آن را دریافت کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین