فشار آمریکا به ریاض و ابوظبی درباره شورای نظامی سودان

گروه جهان الف،   3980426171

منابعی سودانی مدعی شدند که آمریکا به عربستان سعودی و امارات فشار آورده تا دست از حمایت کامل از شورای انتقالی نظامی سودان بردارند.

به گزارش فارس، در حالی که پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) سرانجام شورای نظامی سودان و ائتلاف معارضان پس از ساعت‌ها مذاکره به توافق رسیدند؛ دو منبع در میان معارضان سودان مدعی شدند که آمریکا به عربستان سعودی و امارات برای تسهیل توافق در سودان و توقف حمایتشان از شورای انتقالی نظامی فشار آورده است.

این منابع به شبکه الجزیره گفتند که آمریکا از ریاض و ابوظبی خواسته است تا توانمندسازی شورای انتقالی نظامی علیه جنبش «آزادی و تغییر» را متوقف کنند.

آن‌ها همچنین به نقل از «دونالد بوث» فرستاده ویژه آمریکا که روز دوشنبه به خارطوم سفر کرده و با «عبدالفتاح البرهان» دیدار کرده بود، گفتند که او این بار بر خلاف سفر پیشین تغییر ملموسی را از شواری انتقالی نظامی در خصوص انتقال قدرت شاهد بوده است.

بوث همچنین گفته است که او با شورای نظامی در خصوص «مصونیت مطلق» که در توافق پیشنهادی این شورا آمده و با مخالفت جدی احزاب مخالف مواجه شده نیز سخن گفته و این بار مشاهده کرده است که آن‌ها اصراری بر این موضوع ندارند.

پیش‌بینی می‌شود که فرستاده آمریکا چند روزی را در شهر «خارطوم» بماند و پس از آن راهی ریاض شود تا رایزنی‌های دیگر را با رهبران سعودی انجام دهد.

«محمد حامد جمعه» روزنامه‌نگار سودانی نیز به الجزیره گفت که «دونالد بوث» در سفر پیشین خود به خارطوم که پس از سفر هیأت سعودی به این شهر صورت گرفت، توانسته بود تا گفت‌و‌گوهای داخلی در این کشور را مقداری رو به جلو ببرد.

او همچنین گفت که واشنگتن در بخش مسئولیت‌های امنیتی مذاکرات را به سمتی پیش خواهد برد که به خواسته‌های شورای نظامی نزدیک باشد.

لیست کشورهای حامی تروریسم

یکی از موضوعات اصلی مذاکره «دونالد بوث» در خارطوم به خصوص در نشست با معارضان، بحث خارج کردن سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم بود که در این خصوص فرستاده آمریکا گفته است که این اقدام مشروط به تشکیل دولت غیر نظامی است و اینکه تصمیم در این خصوص بیش از اینکه در اختیار دولت آمریکا باشد به کنگره ارتباط دارد.

او همچنین گفته است که باید یک کانال رسمی میان نماینده وزیر خارجه با کنگره برای میانجیگری در خصوص حذف نام سودان از لیست سیاه تروریسم شکل گیرد و پیشنهاد کرده است که دولت غیر نظامی پس از تشکیل هیأتی را برای رایزنی با کنگره به واشنگتن اعزام کند.

منابع سودانی به الجزیره گفتند که دیدارهای بوث در خارطوم با تحرکات کنگره آمریکا در خصوص تحریم سودان در صورت عدم واگذاری قدرت به دولت غیر نظامی همراه شده است.

مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه گذشته طرح را به نام «کیلدی» به منظور دفاع از دموکراسی و صلح در سودان تصویب کردند که از دولت نظامی سودان می‌خواهد تا قدرت را به یک دولت غیر نظامی واگذار کرده و به مبانی دموکراسی و رد هرگونه خسونت علیه شهروندان احترام بگذارد.

بحران داخلی در سودان که از ماهها پیش در این کشور آغاز شده در تاریخ ۲۲ فروردین گذشته موجب برکناری «عمر البشیر» به دست نظامیان شد و از آن پس دور جدیدی از بحران در این کشور آغاز شده است. شورای نظامی انتقالی که پس از عمر البشیر قدرت را در دست گرفت اعلام کرده بود که تصمیم دارد برای دو سال در مسند قدرت باشد اما با اعتراض احزاب مخالف همراه شد و پس کشمکش وحتی کشتار شدید مخالفان سرانجام پیش از ظهر امروز شورای نظامی سودان و ائتلاف معارضان به توافق رسیدند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین